Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW ve Frankfurtu: Jednička oficiálně

Ladislav Čermák
Diskuze (27)
Už s ní téměř všichni motorističtí novináři jezdili, víme o ní téměř všechno, ale oficiální premiéra proběhla až nyní.

Zatímco ještě na jaře se představila poslední novinka z rodiny předchůdce, jen několik týdnů nato se svět seznámil s definitivní podobou nové generace. Ta postupně nasadí řadu trumfů, počínaje šesti karosářskými verzemi, přes úsporné přeplňované tříválce až po provedení s předním pohonem. Uváděny budou postupně, kterážto taktika se automobilce bohatě vyplácí. Ostatně jinak by to vzhledem k modelovému stáří některých verzí nemělo smysl.

Nová generace řady 1 povyrostla, nabídla stabilnější jízdní vlastnosti a nové asistenční systémy, včetně adaptivního podvozku či tempomatu. Premiérou v kompaktní třídě je i osmistupňová samočinná převodovka pro všechny startovní motorizace. Plně spoléhá na downsizing, zda se vůbec dočkáme nějakého šestiválce, není zatím vůbec jisté. Novinkou je dělení dva základní modely Urban Line a Sport Line s příslušně laděnými doplňky.

Design dostal za úkol zjednodušit někdejší složité bangleovské prostorové hříčky, což se mu povedlo, ovšem za cenu jistého emočního ochladnutí. Jako první opět nastupuje pětidveřový hatchback, další karoserie budou následovat nejpíše v půlročních odstupech.

Upadající důležitost evropského trhu dokládá, že se dočkal evropské premiéry BMW 6 Coupe až plných 5 měsíců od té světové v dubnové Šanghaji. Možná i proto tentokrát chyběl pel velké novinky, ostatně první jízdy pro novináře se uskutečnily už začátkem prázdnin.

Opět s odstupem po Šanghaji se představuje i páté vydání supersedanu BMW M5, zde ovšem došlo na oficiální premiéru sériové verze. Počet válců se vrátil k optimální osmičce a historicky poprvé došlo i na přeplňování a dvouspojkovou převodovku M DCT Drivelogic se sedmi stupni. Tato kombinace má výrazně vyšší předpoklady k provozní spolehlivosti, než robotizovaná sekvenční skříň SMG III z dosavadní generace.

Paleta pro pětkovou řadu se rozšiřovala i druhým směrem, podle očekávání došlo na první čtyřválce: Nejzajímavější je diesel 520d EfficientDynamics Edition s výkonem 135 kW a standardním systémem start & stop a nastavitelným superúsporným jízdním režimem Eco Pro. Vyšším stupněm je 525d, nově reprezentovaný dvoulitrovým čtyřválcem s dvoustupňovým sekvenčním přeplňováním. Výsledných 160 kW a 450 Nm stačí k dosažení 243 km/h a stovky za 7 vteřin s výsledným průměrem 7 l/100 km.

Poněkud pošramocenou pověst mdlých základních jednotek by si mohly napravit dvě verze přeplňovaného přímovstřikového čtyřválce HPI Valvetronic. 520i nabízí 135 kW a 270 Nm, zrychlí z 0 na 100 km/h za 8,3 s a dosáhne 227 km/h, to vše při normované spotřebě 6,8 l/100 km. 528i s výkony 180 kW a 350 Nm zrychlí na stovku za 6,2 s a dosáhne 250 km/h, to vše při normované spotřebě 7,1 l/100 km.

Kvůli konkurenčním důvodům se posílení již dočkal i šestiválec 530d, který nyní nabízí 190 kW a 540 Nm, s automatickou převodovkou dokonce 560 Nm. S ní také nabízí lepší dynamiku, a sice 0-100 km/h za 6,1 s a spotřebu 5,5 l/100 km. Twinturbo 535d nabralo také více svalů – 230 kW a 630 Nm nepotřebuje další komentář, stejně jako stovka s pevným startem za 5,5 s či normovaná spotřeba od 5,4 l/100 km. Oba čtyřválce 528i i 525d se nabídnou i s pohonem všech kol xDrive.

Hlavními hvězdami byly koncepty i3 a i8, naznačující dosažený pokrok ve vývoji elektromobilů a naznačující, jakými dvěma základními cestami se další práce ubírají. Zatímco BMW i3 je kompaktní elektromobil s formátem, užitečností i jízdními výkony na úrovni třídy Golf a plně elektrickým pohonem.

BMW i8 nabízí pohled do blízké budoucnosti, kde bude prostředkem ke skvělým zážitkům právě elektřina a za pohon si vybralo kombinaci vysoce přeplňovaného zážehového tříválce 1,5 l o výkonu 164 kW a elektromotoru s výkonem 95 kW. Charakteristická je modulární konstrukce LifeDrive s odděleným poháněcím celkem Drive z hliníku a obytným bezpečnostním Life z karbonových kompozitů. Označení „i“ patří zcela nové řadě vozů s elektrickým pohonem, oba představené by se měly v roce 2013 dočkat sériové výroby.







Ladislav Čermák
Diskuze (27)
Avatar - Katikakus
19. 9. 2011 08:53
Re: pedál
Clovece, ani po nekolikerem upozorneni na to, ze to cos napsal je kravina, si nedas rict? Nediv se, ze te tady vsichni maji za hlupacka...
Avatar - white label
19. 9. 2011 00:14
Re: pedál
Vidím, že ty jsi skutečně samozvaný odborník, čím méně toho o něčem opravdu víš, tím víc o tom píšeš... :*) >:-[]
Avatar - white label
18. 9. 2011 23:55
Re: ok
"Já už nemám známé, co má bmw"... >:D Tak kolik si jich vlastně měl, dva, nebo jednoho? Oba "byl" tak úspěšný, že už ho nemá... >:-[]
Takže pokud to máš na fa(čko) tak to za tři roky neodečteš, ale pokud je to za hotové, tak naopak jo? >:D
Avatar - white label
18. 9. 2011 23:50
Re: pedál
Tak si tu dál dělej "reklamu", brouku pytlíku, já se už pár let spíš častěji nedostanu k tomu manuálu, ale psát to zrovna tobě, je jak vidím úplně zbytečné. Ty máš ty svoje "Golfy z Mexika" a brzdíš levou nohou, pak se ovšem nemůžeš divit, že se ty tvoje následné nárazy do hlavy projevujou ve tvých příspěvcích stále častěji a silněji... 8-s
18. 9. 2011 23:16
Re: pedál
Ano, u auta, která má skoro 2 tuny, se hraje na každý gram >:D >:D >:D
Malý brzdový pedál je tak pravděpodobně z estetickýho hlediska, přece jen působí sportovněji. Mimochodem rok jsem jezdil s automatem a zkoušel jsem brzdit levou jen dvakrát, pokaždý jsem málem proletěl předním sklem.