Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW Hydrogen 7 – přichází doba vodíková

Michal Fokt
Diskuze (76)
Mnichovská automobilka představuje sériový automobil poháněný vodíkem.

Mnichovská automobilka představuje sériový automobil poháněný vodíkem.

BMW se vydalo trochu jiným směrem využití vodíku, než jsme byli doposud zvyklí a připisuje si díky tomu světové prvenství. Zatímco u vozů Honda FCX, které už jezdí v běžném provozu ve službách japonských a amerických institucí, měst, ale i soukromých osob, jsou palivové články určeny k pohonu elektromotoru, u BMW řady 7 Hydrogen je vodík spalován přímo ve válcích relativně běžného motoru s vnitřním spalováním.

Tím je vidlicový dvanáctiválec o výkonu 191 kW (260 k), který s vodíkem ve válcích zvládne zrychlení na stovku za pouhých 9,5 s, přičemž je nejvyšší rychlost elektronicky omezena na 230 km/h. Akční rádius vozu s plnou nádrží vodíku činí více než 700 km, což z něj dělá vůz použitelný i v místech s malou hustotou čerpacích stanic (tedy prozatím všude…).

Rozšíření tohoto vozu s nulovými emisemi škodlivin je tedy závislé pouze na síti čerpacích stanic a pochopitelně na ceně vodíku, jehož výroba je v současnosti stále ještě příliš drahá.

Až čas patrně ukáže, zda je lepší cesta, kterou šla Honda, nebo BMW. Výhodou BMW 7 Hydrogen je, že může v případě potřeby spalovat také klasický benzin.

Na závěr se sluší poznamenat, že automobilek, které se navzájem přetahují o vodíková prvenství, je více. Přesněji řečeno 3. Zatímco Honda jasně vede co se týče uvedení prvního vodíkového vozu do provozu, na trh a dokonce i zahájení prodeje soukromým osobám, BMW se chlubí prvním sériovým automobilem spalujícím vodík v zážehovém motoru a Ford k tomu přidává primát zahájení výroby motorů schopných vodík spalovat, zatím mu k tomu však chybí ten sériový vůz.

Michal Fokt
Diskuze (76)
12. 9. 2006 21:11
Re: AURORA NEBUDE
Na to si dám panáka ;-) :yes: