BMW: I v budoucnu pouze s osmistupňovými převodovkami
Není to zase tak dávno, kdy standardem v případě automatické převodovky bylo pět stupňů a to ještě zdaleka ne u všech a šest stupňů působilo jako zbytečný luxus. Dnes se automobilky předhání, která z nich bude mít více modelů s desetistupňovými automaty, v nejhorším pak s devíti a je vcelku jedno, jestli hovoříme o značkách prémiových nebo mainstreamových.
To u BMW jsou podle technického šéfa pro malá a středně velká auta Klause Fröhlicha v klidu. V Mnichově jsou údajně naprosto spokojeni se současnou nabídkou, kdy manuály mají šest stupňů, dvouspojkové převodovky sedm a automaty osm a ani v budoucnu na tom nehodlají nic měnit. Důvod?
Fröhlich v rozhovoru pro Auto Express tvrdí, že testy BMW ukázaly, že právě osm stupňů je z hlediska efektivity optimálních. Oproti šestikvaltu přináší o 7-8 % větší úsporu paliva, což je velmi dobrý výsledek, zatímco devět stupňů oproti osmi přináší "téměř nula procent" a současně přidává váhu a zvyšuje cenu. Turbomotory mají široký rozsah využitelných otáček, takže "řidiči nechtějí mít převodovku, která neustále mění svůj názor".
Současně podotýká, že sedmistupňová dvouspojková převodovka není optimum, ale kompromis. Na rozdíl od automatu v tomto případě musí být, stejně jako u manuálu, rychlostní stupně seřazeny za sebou, takže z důvodu velikosti a váhy je BMW omezeno právě tímto počtem převodů. Ovšem sportovní modely BMW mají tolik točivého momentu, že to není žádný problém. Navíc BMW nemá k dispozici měnič, který by zvládl 8000 otáček.
Fröhlich nás zároveň uklidňuje, že manuální převodovky zůstanou v nabídce značky i v budoucnu a to i přesto, že dnes tvoří pouhých 10 % prodejů. Jsou sice pomalejší, ale nabídnou více zábavy za volantem. Neutrální postoj pak zaujal k předpovědi ingolstadtské konkurence, že do deseti let se objeví tříválce i ve větších modelech. Šéf BMW na jednu stranu říká, že "mnoho majitelů BMW nezajímá, kolik válců má pod kapotou"(!?), na druhou tvrdí, že tato chvíle přijde "až na ni budou zákazníci připraveni". Současně však podotýká, že je pro BMW snazší zkombinovat tříválec s pohonem předních kol, než s pohonem zadních.