Trochu zarážející je informace, že REX na prodloužení dojezdu o 130 km spotřebuje 9 litrů. Tj reálná spotřeba benzínu v hybridním režimu vychází na 6,9 ltr. /100 km což mi na takovou krabičku přijde docela dost.
REX má být prostě nouzovka, kterou využijete jednou za měsíc, abyste dojel k nejbližší nabíječce a opět pokračoval na baterky. Pokud REX používáte častěji, tak jste si pořídil špatné auto.
pokud je auto poháněno motocyklovým motorem, nemůže to z hlediska spotřeby dopadnout moc dobře :-) . Ale jak už tu bylo řečeno, je to nouzovka pro občasné použití a tak to myslím není problém...
No od zástánců hybridních pohonů často slyšíme že malý motor pracující v efektivním režimu musí být naopak velmi úsporný. A že uspořádání hybridního pohonu "spalovací motor - generátor - baterie - elektromotor" s vynecháním mechanického pohonu kol je to nejlepší co může být.
i3 REX celkem potvrzuje moje podezření že to až tak super není
Čím více článků v řetězci, tím větší ztráta energie mezi počátkem a koncem řetězce.
Význam hybridu, kdy spalováku pomáhá elektromotor, je důležitý především u rozjezdů z místa a obecně akcelerace, kdy je spalovací motor mimořádně neefektivní oproti ustálené jízdě, kdy díky převodovce, může motor pracovat v efektivním pásmu otáček.
Proto hybridy nikdy nebudou moct pořádně konkurovat spalovákům mimo města, kde se jezdí dlouhé vzdálenosti ustálenou rychlotí.
Prostě REX je jen nouzovka na dojetí k nabíječce. Ostatně dává jen 20 kW, takže je to opravdu jen na "pomalý" přesun k dobíječce, těžko s tímto výkonem pojedete 130 km/h po dálnici.
Co se ale týká výkonu REXe, na trvalých dálničních stačit nebude to souhlas, ale na normální jízdu po okreskách rychlostmi do cca 110 km/h stačit měl, když ten výkon dává stále. Dyť na ustálenou stovku stačí nějakých 10-15 kW výkonu
Nesouhlasím. Mám jinou zkušenost. Ono sice při stovce vám to může brát okolo 15 kW, ale abyste se dostal na tu stovku, tak potřebujete výrazně víc výkonu (pokud to tedy není z kopce dolů) a když se vám ve stovce do cesty připlete nějaké stoupaní, tak na udržení stovky to nestačí. A to nemluvím o tom, když byste chtěl třeba rychle předjet traktor.
Je to opravdu nouzák. Ostatně na youtube najdete hromadu videí nešťastníků, co po vybití baterky a náběhu REXu sledují bezmocně zpomalení auta pod únosnou míru.
Na vykrývání š***k je tam přece ten akumulátor. Pokud na stovku potřebuju 15 kW, tak zbývajícími 5 kW je stále dobíjen akumulátor a ten v případě potřeby pomůže. Jasně, budou tam i poměrně významné ztráty ale princip je jasný
Co ti na to mám říct. Moje osobní zkušenosti proti tvé teorii. :-)
Radši se zapřu a dám ti za pravdu, jinak se tu budeme dohadovat donekonečna.
Takže ano, máš pravdu.
Howgh.
Dobře tak se zeptám jinak. Je praxí vysledované, že elektromobily mají průměrnou spotřebu energie někde mezi 15-20 kWh/100 km, ty menší spíše k těm patnácti.
Pokud vezmu jako průměrnou rychlost 80 km/h, vychází jejich průměrný reálný příkon na 12 -16 kW. Při nižší rychlosti to bude ještě méně. Proč by tedy 20 kW generátor neměl stačit včetně pokrytí ztrát ? Kde je chyba ?
Flajzi o tom určitě ví víc než já, ale pokud si dobře vzpomínám, REx nemá nabíjet baterii. Pokud se ti tedy zapne, protože máš baterii příliš vybitou, tak si žádnou rezervu pro kopce nebo předjíždění tvořit nebude. Pokud plánuješ využít RExe pro delší trasu, tak ho to chce zapnout zavčasu, kdy máš v baterii dostatečnou rezervu. Pak vlastně slouží k tomu, abys zpomalil vybíjení baterie.
Na dosažení dané rychlosti nepotřebuješ výrazně víc výkonu. Přestaneš zrychlovat ve chvíli, kdy nastane rovnováha. Jen se té rychlosti budeš ke konci blížit jak šnek, protože na samotné zrychlování budeš mít méně a méně síly, jak odpory porostou. Tohle teď není ke schopnostem i3, čistě k fyzice. Ten extra výkon potřebuješ proto, aby ses tam dostal rychle, ale dostaneš se tam i bez něj... nakonec. :-) Bráno na rovince, samozřejmě.
Pokud jde o to prvotní rozjetí, kdy používáš spojku/ HDM, tak s tím by se dalo souhlasit, ale jinak by měl být motor efektivnější při zrychlování (ne nutně na plný knedlík) než při jízdě ustálenou rychlostí, pokud se tedy bavíme o rychlostech v rámci limitů. To prostě proto, že pro tak malé rychlosti není třeba zase takový výkon. Ve 130 by to mělo jít dosáhnout, ale třeba v 50 na to podle mne můžeš zapomenout. A čím je motor výkonnější (objemnější), tím to bude i v těch vyšších rychlostech horší.
Nevím, jak ty, ale já po dálnicích normálně ustálenou rychlostí nejezdím. Pro jízdu po dálnici je podle mne v první řadě podstatné, jak hybridní systém ovlivňuje efektivitu přenosu výkonu od motoru na kola. Některé systémy tady právě trpí a proto nejsou vhodné pro auta, která tráví hodně času na dálnici.
Sice s tebou souhlasím, pokud jde o sériové hybridy, ale tohle auto nebylo navrženo jako sériový hybrid. Bylo naopak navrženo tak, aby bylo klasifikováno jako elektromobil a to i s RExem. A ten byl opravdu koncipovaný jako nouzový, pro lidi, kteří se bojí, že nedojedou. Počítalo se s tím, že postupně prodeje RExe klesnou, jak získají zkušenosti a vytvoří si důvěru v "elektrický" dojezd.
Nějakou občasnou delší cestu tedy zvládne, kdy tu spotřebu přežiješ, ale pokud jezdíš s i3 na benzín nějak častěji, tak sis opravdu koupil špatné auto.
Tak to má jeden z nás špatné informace. Pokud vím, REx v i3 baterii nedobíjí. Energii z něj musíš využít k pohonu, případně napájení výbavy. Tím si ušetří ztráty spojené s nabíjením a vybíjením.
1) Nabíjení palubní nabíječkou je stejně rychlé jako u stávající i3. Tj. 3 fáze po 16 ampérech, tj. 11 kW příkon. Tedy žádná změna.
2) K americké verzi, kde doma máte běžně jen jednu fázi a 110V a běžné příkony (třeba těch 11 kW (16 ampér na fázi), co si v Evropě běžně "pustíte", představuje v US 92 ampér) musíte řešit "tlustými dráty", případně použít dvě fáze, které dají proti sobě 240 V, tak k autu dodají tzv. TurboCord (240 V, 20 A, 4,8 kW), který bude výkonější než stávající nabíječka do zásuvky. Toto se ale netýká Evropy, tady máme stále 3 fáze a víc jak dvojnásobný příkon 11 kW.
Nejsem elektrikář tak se ptám - jak se u třífázového proudu o fázovém napětí 110 V dá získat těch 240 V ? Za prvé předpokládám že žádné dvě fáze nejsou proti sobě o 180°, a i kdyby, stále by to na 240 V myslím nestačilo
Oni nemají třífázové rozvody jako my tady. Standardně mají pouze jednofázové přípojky o napětí 120 V. Nicméně lze do baráku přivést druhou fázi, která je opačná vůči té první, takže v součtu to dá 240 V. Samozřejmě pak v zásuvce máte dvě "horké" fáze a chybí tam nulák. Výkonnější spotřebiče tohoto zapojení využívají.
Dík ale furt mi není jasné kde se vezme ta druhá přesně opačná fáze - i kdyby se táhla z rozvodny nebo elektrárny samostatným přívodem. Pokud mají rozvody jednofázové tak ta druhá fáze má svoje vlastní samostatné rozvody ? (a fungovalo by vůbec spojení dvou samostatných fází ?)
A ani v rozvodné síti nemají třífázový proud ? Jak jim potom fungují asynchronní motory ?
" za použití domácího wallboxu o příkonu 11 kW během tří hodin. To už nezní úplně nejhůř, byť s konvenčními auty je tento údaj stále neporovnatelný."
neporovnatelny s cim, jako ze do konvencniho auta naleju z kanistru naftu nebo benzin za par minut? nebo ze doma si proste benzin nebo naftu nej tak nezrafinuju a proste musim na benzinku? ja osobne tak nejak neznam noikoho kdo by mel doma rafinerii a kupoval si ropu
vyhoda velke spousty majitelu BEV je prave v tom, ze se jim auto nabiji kdys proste stoji v garazi nebo u domu a je na zasuvce, takze pokazde kdys nasednou aby nekam jeli, tak maj treba plnou "nadrz" baterku, jen tak do placu, mam wallbox na 8 patrovem panelaku, takze kdys se chce, jde to i na sidlisti