BMW M: Žádné elektromobily se slavným logem Motorsportu nebudou
Skalní fanoušci mnichovské značky jí nedokážou odpustit, že znáček M s pověstnou závodní trikolórou dnes nese kdeco včetně aut s naftovými motory a SUV. Dokonce existuje i mírnější program M Performance, kdy vozy nesou klasický trojčíselný kód, i když tomu tak bylo i v minulosti, stačí si vzpomenout na M535i a M635 CSi. Bavoři se dnes věnují drahým elektromobilům a hydridům v divizi i. S „emkem“ se však nepropojí, v tuhle chvíli to není chytré řešení. Takže ty příznivce hypermoderny, kteří se těšili na i8 M, bohužel zklameme. Nebo případně ještě na něco výkonnějšího...
Vedoucí oddělení produktového managementu BMW M Carsten Pries řekl při mezinárodním uvedení modelu X6 M serveru Car Advice: „Otázkou je, kolik takových elektrických modelů potřebujete v modelovém portfoliu. S i8 jsme odvedli fantastickou práci, vyslali jsme vnějšímu světu, jak se díváme na budoucnost sportovních vozů, tedy včetně kombinace elektrického a spalovacího motoru. Samozřejmě, pokud se na něj podíváme z celkového pohledu, zajímá nás, co dalšího v této kategorii ještě chceme. Myslím, že jsme na tom s tímto výjimečným vozem v současné době velmi dobře.“
Rentabilita „zelených“ vozidel totiž stále ještě není jistá, proto ostatně u BMW využili jak u malého hatchbacku i3, tak i u sportovního i8 všechnu dostupnou techniku včetně uhlíkových vláken. Na ceně zas až tak nezáleží, mají být výkladními skříněmi a pojízdnými laboratořemi, které se povedlo dovést do sériové produkce. Neexistuje zatím ani infrastruktura. Dobíjecích stanic je stále málo a současná rozvodná síť není rozhodně na takový nápor stavěná... „Není to jen určitý trend?“ ptá se Pries, „Auta na elektrický pohon se prodávají stále ve velmi malém počtu, ale pokud se to změní a vy je budete muset mít, bude to opravdu to, co hledá většina zákazníků? Neumane odpovědět na to, kdy přestanou být trendy, vyčnívat z davu a stanou se důležitými pro většinu kupujících. Očekáváme, že se tak stane během několika let.“
Je jasné, že se Mnichov nechystá konkurovat ani hybridním hypersportům, Ferrari, McLarenu a Porsche se tedy přímo nepostaví. Podle Priese jsou tyto stroje vzrušující, ale pochopitelně extrémně nákladné, jak co se vývoje týče, tak pochopitelně i výslednou cenou. Aby se k nim divize M připojila, nepřichází jaksi v úvahu, ztrátové projekty si nemůže dovolit, kromě možného posílení už tak dost silné image by finančně nedávaly smysl. Mnichov dnes sdružuje tři samostatné divize, modely M jsou však odvozeny jen z konvenčních aut luxusního segmentu. A zatím to stačí, nabídka je slušně široká.
Ale co třeba samostatný supersportovní elektromobil, případně hybrid? „Myslíte se, že bychom rádi neudělali něco sami? Probuďte každého z 550 zaměstnanců divize M a oni vám odpoví kladně! Ale jestli je to rozumné a komerčně životaschopné, toť otázka.“ Vzhledem k tomu, že se i u BMW předpokládá nevyhnutelný vývoj směrem k postupné elektrifikaci, stejně se jednou dočkáme třeba bzučící M3 s tříválcem pouze v roli range extenderu. BMW s ní klidně může přijít jako první a zase bude v roli trendesettera. Už za deset let?