Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW M4 DTM: Mnichov vytahuje závodní trumfy

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
BMW sice v německém mistrovství cestovních vozů loni získalo jen značkový titul, to by se ale mohlo na konci letošní sezóny klidně změnit. M4 DTM je připravena ke startu!

Šampionát Deutsche Tourenwagen Masters je bitvou tří německých automobilek: Audi, BMW a Mercedesu. Mnichovský výrobce se vrátil v sezóně 2012 se siluetami kupátek M3 generace E92 a hned se mu povedlo urvat oba dva tituly: značkový i jezdecký. Druhý z nich získal Kanaďan Bruno Spengler. Infarktové finále na Hockenheimu mimochodem stálo post sportovního šéfa Mercedesu Norberta Hauga, protože Gary Paffett prohrál o čtyři bodíky. Loni však Spenglera i Brazilce Augusta Farfuse výrazně předčil Mike „Rocky“ Rockenfeller od Audi.

Jenže Bavoři nelení a pro letošní ročník připravili novou zbraň. Její vývoj se rozjel už zhruba před rokem, první model absolvoval zkoušky v aerodynamickém tunelu 22. dubna 2013. Kupé série F82 se nejmenuje M3, nýbrž M4. Ale to je vlastně jen detail. Auto pro DTM je samozřejmě čistokrevným závodním speciálem, který sériovou verzi připomíná jen vzdáleně. Charakterizují jej široké blatníky, posílená aerodynamika včetně obřího zadního křídla a výfuky vyvedené do boků karoserie.

Technika pod kabátem je pak úplně jiná. Pod kapotou bije atmosférický čtyřventilový vidlicový osmiválec typu P66 s objemem 4,0 l a výkonem 358 kW (486 k). Rovných 500 N.m přenáší šestistupňová sekvenční skříň přes karbonovou spojku ZF-Sachs dozadu, pneumatické řazení je na volantu, pokud se mu tak dá vůbec ještě říkat. Podvozek závodní M4 má zavěšení typu push-rod s dvojitými lichoběžníky a nastavitelnými tlumiči, ty se dají seřídit v šesti úrovních. Pružiny nesou logo H&R. Hydraulický brzdový systém se spoléhá na vrtané kotouče a odlehčené hliníkové třmeny, distribuci brzdné síly může regulovat sám pilot. Rychlostní skříň i díly podvozku jsou pro všechna auta DTM stejná, lhostejno na tom, jakou značku nesou. Nastavitelný je i samosvorný diferenciál.

4775 mm dlouhé, 1950 mm široké a 1200 mm nízké auto váží pouhých 1110 kg i s jezdcem. Pro srovnání: prázdné sériové M4 má těsně pod 1,5 tuny. Ale to postrádá karbonový monokok, předepsanou bezpečnostní klec a integrovanou stodvacetilitrovou palivovou nádrž. Také deformační zóny karoserie speciálu včetně boků jsou z uhlíkových kompozitů. Závoďák z nuly na stovku sprintuje během zhruba tří sekund a jezdí na osmnáctipalcových kovaných kolech s pneumatikami Hankook. Jihokorejští gumaři jsou oficiálními dodavateli obutí pro tuhle sérii již delší dobu.

Nové M4 DTM vyjelo na španělský okruh Monteblanco už 11. února 2014. Poprvé se v akci představí při oficiálních testech na Hungaroringu (31. března-3. dubna) a v polovině stejného měsíce na německém Hockenheimringu. Tam také 4. května začne ostrá závodní sezóna. Oficiální statická premiéra všech osmi nových „em-čtyřek“ je plánována v mnichovském BMW Welt na 25. dubna. Připomeňme, že závodní oddělení Motorsport momentálně vede Jens Marquardt. Co se jezdců týče, určitě se bude spoléhat hlavně na Martina Tomczyka. již zmíněného Bruna Spenglera a stranou nezůstane ani ex-pilot F1 Timo Glock. Kompletní jezdecká sestava dosud nebyla oznámena.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)