reklama


BMW M6 – nástupce legendy se hlásí

BMW M6 – nástupce legendy se hlásí

 
 

V roce 1985 uchvátilo motoristický svět §1.jpg kupé M635CSi, které do třídy luxusních kupé přineslo parametry vozů GT. Bezmála 20 let poté se stejné postavení pokusí dobýt jeho dlouho očekávaný nástupce M6.

Nové BMW M6 se na první pohled jeví jako skládačka technologií použitých v jiných modelech výrobce. Základ celé konstrukce samozřejmě vychází z kupé řady 6 (naše jízdní dojmy s 645i jsou zde), motor a převodové ústrojí již mají movití nadšenci možnost ochutnat v sedanu M5 (naše jízdní dojmy s BMW M5 jsou zde) a speciální díly, které vůz odlehčují a dodávají mu agresivnější vzhled si technici vyzkoušeli na limitované sérii M3 CSL. Vše bylo dokonale sladěno a výsledkem by měl být automobil, který nenechá v klidu žádného milovníka automobilů.

Základem všech verzí M mnichovského výrobce byl vždy motor, který světu diktoval technologické směry. Nejinak je to i u M6, které pod kapotu za přední nápravu dostalo špičku současné sériové produkce zážehových motorů – pětilitrový desetiválec poprvé představený v BMW M5. jelikož se jedná o zcela nový motor, jehož výroba ještě nejede ani rok, byl pro M6 použit beze změn. Jedná se tedy o motor V10 objemu 4999 cm3 s řadami válců svírajícími úhel 90 stupňů, jehož blok i hlavy jsou odlity ze slitiny hliníku s hořčíkem a vykazuje tak prakticky stejnou hmotnost 240 kg jako jeho osmiválcový předchůdce. Vysokootáčkový motor s deseti škrtícími klapkami ovládanými servomotory, čtyřmi ventily na válec a proměnlivým časováním produkuje výkon 373 kW (507 k) při 7750 ot/min, točivý moment 520 Nm při 6100 ot/min a omezovač otáček zasahuje až při 8250 ot/min. Tyto hodnoty jsou však k dispozici až po stlačení „výkonového tlačítka“ jež motor popustí z uzdy nastavené pro městský provoz na „pouhých“ 294 kW (400 k). Více si o tomto motorářském skvostu můžete přečíst ve speciálním článku.

Ke špičkovému motoru patří také rovnocenné převodové ústrojí. To je tvořeno sedmistupňovou převodovkou SMG (Sequential Manual Gearbox) se systémem Drivelogic a speciální uzávěrkou diferenciálu, která je ovládána v závislosti na rychlosti vozu. Systém Drivelogic nabízí volbu 11 řadících programů, z čehož je šest určeno pro ruční řazení a pět pro automatiku. Mimo dramatických zážitků při akceleraci na samé hranici fyzikálních možností převodovka také hlídá nebezpečí smyku při podřazování. Jakmile systém detekuje smyk některého hnacího kola, okamžitě uvolní spojku, aby kolu ulehčilo od přemíry brzdné síly motoru. Také dokáže poznat jede-li vůz do kopce či dolů a podle toho „podržet“ nižší převod pro zajištění dostatečné akcelerace či bezpečného brždění motorem. Také o této převodovce si můžete více přečíst v samostatném článku.

Podvozek přebírá M6 prakticky beze změny z modelu 645Ci. Přední náprava na principu McPherson je mimo řídících tyčí, těhlic a ložisek celá z hliníkové slitiny. Ze stejného materiálu je také pomocný rám, který nese také hřebenové řízení Servotronic a příčný zkrutný stabilizátor. Také zadní náprava Integral IV je zavěšena v pomocném rámu z hliníkové slitiny a všechna její ramena jsou z téhož materiálu. O odpružení se starají vinuté pružiny s elektronicky ovládanými tlumiči, které lze nastavit do třech režimů – komfort, normal a sport. Tento systém také mění charakteristiku řízení. Takto silný vůz již dnes musí být vybaven stabilizačním systémem DSC, který je ovšem vybaven M Dynamic modem, který vozu dovolí jízdu na samotné hranici fyzikálních zákonů a dokonce umožní i jízdu řízeným smykem zadních kol. Všechny tyto systémy jsou ovládány společným systémem MDrive Manager, který umožňuje například nastavení parametrů pro dojíždění do práce a pouhým stiskem tlačítka přepnout na předem připravený program např. pro extrémní jízdu na okruhu. Divokou jízdu na okruhu mimo všech těchto elektronických pomocníků umožňují také vynikající brzdy. Ty mají na přední nápravě duté a příčně vrtané kotouče 374x36 mm zatímco vzadu jsou o něco skromnější 370x24 mm. Všechny kotouče jsou svírány hliníkovými třmeny se dvěma pístky. Výkon brzd dostačuje na zastavení ze 100 km/h na 36 metrech a z rychlosti 200 km/h na 140 metrech, což odpovídá zpomalení 1,3g. Použití velkých brzd dovolila velká kovaná hliníková kola o průměru 19“, jejichž pět subtilních paprsků vystavuje ohromné kotouče pohledům zvědavců. Kovaný ráfek je o 1,8 kg lehčí než stejně velký litý. Kontakt s vozovkou zajišťují pneumatiky 255/40 ZR 19 na přední nápravě a 285/35 ZR 19 na poháněných zadních kolech.

Vnější vzhled M6 se od ostatních modelů řady 6 liší především jiným spoilerem na přídi, který má větší vstupy chladícího vzduchu k motoru a předním brzdám. Na bocích jsou více vytažené prahy a za předním blatníkem je vedle opakovací směrovky je označení M6, na zádi je nový nárazník s difuzorem, ve kterém jsou zakomponovány dvě dvojice výfukových koncovek. Originální prvek high-tech je střecha z uhlíkového kompozitu, která sama uspořila téměř 5 kg hmotnosti. Ostatní díly karosérie i technologie jsou stejné jako u ostatních vozů řady 6 včetně plastových předních blatníků. Pohotovostní hmotnost se dostala na hodnotu 1710 kg.

V interiéru si cestující mohou užívat v plně nastavitelných sportovních sedadlech čalouněných kůži. Před tříramenným volantem s páčkami pro řazení převodů je přístrojový panel velmi decentního designu, kterému dominují dva kruhové přístroje otáčkoměru a rychloměru. Nechybí ani promítání navigačních a nejdůležitějších provozních informací na čelní sklo do zorného pole řidiče.

Nová M6 sice byla představena již koncem roku 2004, ale do prodeje půjde s téměř ročním zpožděním, koncem roku 2005. Potenciální zákazníky tak mohou lákat skvělé dynamické vlastnosti ve zrychlení z 0-100 km/h za vynikajících 4,6 sekundy a nejvyšší rychlost elektronicky omezená na 250 km/h. Pro úpravce je zde ale velké pole působnosti, protože již výrobce uvádí, že bez omezovače by měla M6 uhánět přes 320 km/h…

Daniel Křetínský konečně ovládl Energetický a průmyslový holding Daniel Křetínský konečně ovládl Energetický a průmyslový holding

Energetický a průmyslový holding dokončil prodej 31…

Už ne tolik migrantů, přijímejme migrantky. Poslanec CDU se bojí nerovnováhy v Německu Už ne tolik migrantů, přijímejme migrantky. Poslanec CDU se bojí nerovnováhy v Německu

Upřednostnit mezi migranty přijímanými v Německu ženy…

Japonská Softbank spojí síly s tchajwanským Foxconnem, investují do technologií Japonská Softbank spojí síly s tchajwanským Foxconnem, investují do technologií

Japonská skupina Softbank, která investuje převážně v…

Fortuna má jako první licenci k on-line hazardu Fortuna má jako první licenci k on-line hazardu

Sázková kancelář Fortuna je první českou společností,…

 
 

Tapety




reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Cyklistku obtěžovali muži v dodávce. Neuvěříte, jak se jim pomstila! Cyklistku obtěžovali muži v dodávce. Neuvěříte, jak se jim pomstila!

Motorkář ve Velké Británii natočil konflikt mezi…

První snímky Škody Rapid po faceliftu: V porovnání s octavií se mění decentně První snímky Škody Rapid po faceliftu: V porovnání s octavií se mění decentně

Modernizované provedení obou verzí rapidu si zákazníci…

 




G-Power: 740 koní pro velké bavorské kupé G-Power: 740 koní pro velké bavorské kupé

G-Power umějí nejrychlejší bavoráky na světě a nejsou jim…

BMW M6 GTLM: GT3 se podívá i do Ameriky BMW M6 GTLM: GT3 se podívá i do Ameriky

BMW oznámilo, že upraví nový okruhový speciál M6 GT3 tak,…

 



 
Moskvič mezi rekordmany: V Německu najel tento kousek přes milion kilometrů

Moskvič mezi rekordmany: V Německu najel tento kousek přes milion kilometrů

Dnes 16:59

Sedmaosmdesátiletý Němec najezdil se svým moskvičem za 40 let více, než milion kilometrů. Pochvaluje si spolehlivost a nenáročný servis.




Blesk.cz

Merkelová do Německa přilákala migranty, její poslanec pro ně chce hojnost žen

Merkelová do Německa přilákala migranty, její…

Příjmat v Německu hlavně ženy navrhl poslanec CDU Kai Wegner, tedy ze strany kancléřky Angely Merkelové. V…

 

iSport.cz

Štybar před klasikami: Chci konečně vyhrávat, druhá místa nikoho nezajímají

Štybar před klasikami: Chci konečně vyhrávat, druhá…

PŘÍMO Z BELGIE | Podobně jako v posledních letech je Zdeněk Štybar i letos na začátku cyklistického jara velkou…

Kalas: Ve Fulhamu dostávám těžké úkoly. A klobouk dolů před Contem

Kalas: Ve Fulhamu dostávám těžké úkoly. A klobouk…

Pokud není zraněný, můžete si být stoprocentně jistí, že ho najdete v základní jedenáctce Fulhamu. Reprezentační…

 

Reflex.cz

Proč nebude profesor Drahoš prezidentem

Proč nebude profesor Drahoš prezidentem

Ano, Česká republika konečně má protikandidáta k Miloši Zemanovi v nadcházející prezidentské volbě. Je to…

V Česku začíná komiksová revoluce. Projekt NANITS mění zažité pořádky a vyzkoušet si ho můžete zdarma

V Česku začíná komiksová revoluce. Projekt NANITS…

Stvořili celý nový vesmír, na crowdfoundingové platformě Kickstarter vybrali přes 800 tisíc korun, vymysleli…

 
 
reklama