BMW M6 – nástupce legendy se hlásí

BMW M6 – nástupce legendy se hlásí

 
 

V roce 1985 uchvátilo motoristický svět §1.jpg kupé M635CSi, které do třídy luxusních kupé přineslo parametry vozů GT. Bezmála 20 let poté se stejné postavení pokusí dobýt jeho dlouho očekávaný nástupce M6.

Nové BMW M6 se na první pohled jeví jako skládačka technologií použitých v jiných modelech výrobce. Základ celé konstrukce samozřejmě vychází z kupé řady 6 (naše jízdní dojmy s 645i jsou zde), motor a převodové ústrojí již mají movití nadšenci možnost ochutnat v sedanu M5 (naše jízdní dojmy s BMW M5 jsou zde) a speciální díly, které vůz odlehčují a dodávají mu agresivnější vzhled si technici vyzkoušeli na limitované sérii M3 CSL. Vše bylo dokonale sladěno a výsledkem by měl být automobil, který nenechá v klidu žádného milovníka automobilů.

Základem všech verzí M mnichovského výrobce byl vždy motor, který světu diktoval technologické směry. Nejinak je to i u M6, které pod kapotu za přední nápravu dostalo špičku současné sériové produkce zážehových motorů – pětilitrový desetiválec poprvé představený v BMW M5. jelikož se jedná o zcela nový motor, jehož výroba ještě nejede ani rok, byl pro M6 použit beze změn. Jedná se tedy o motor V10 objemu 4999 cm3 s řadami válců svírajícími úhel 90 stupňů, jehož blok i hlavy jsou odlity ze slitiny hliníku s hořčíkem a vykazuje tak prakticky stejnou hmotnost 240 kg jako jeho osmiválcový předchůdce. Vysokootáčkový motor s deseti škrtícími klapkami ovládanými servomotory, čtyřmi ventily na válec a proměnlivým časováním produkuje výkon 373 kW (507 k) při 7750 ot/min, točivý moment 520 Nm při 6100 ot/min a omezovač otáček zasahuje až při 8250 ot/min. Tyto hodnoty jsou však k dispozici až po stlačení „výkonového tlačítka“ jež motor popustí z uzdy nastavené pro městský provoz na „pouhých“ 294 kW (400 k). Více si o tomto motorářském skvostu můžete přečíst ve speciálním článku.

Ke špičkovému motoru patří také rovnocenné převodové ústrojí. To je tvořeno sedmistupňovou převodovkou SMG (Sequential Manual Gearbox) se systémem Drivelogic a speciální uzávěrkou diferenciálu, která je ovládána v závislosti na rychlosti vozu. Systém Drivelogic nabízí volbu 11 řadících programů, z čehož je šest určeno pro ruční řazení a pět pro automatiku. Mimo dramatických zážitků při akceleraci na samé hranici fyzikálních možností převodovka také hlídá nebezpečí smyku při podřazování. Jakmile systém detekuje smyk některého hnacího kola, okamžitě uvolní spojku, aby kolu ulehčilo od přemíry brzdné síly motoru. Také dokáže poznat jede-li vůz do kopce či dolů a podle toho „podržet“ nižší převod pro zajištění dostatečné akcelerace či bezpečného brždění motorem. Také o této převodovce si můžete více přečíst v samostatném článku.

Podvozek přebírá M6 prakticky beze změny z modelu 645Ci. Přední náprava na principu McPherson je mimo řídících tyčí, těhlic a ložisek celá z hliníkové slitiny. Ze stejného materiálu je také pomocný rám, který nese také hřebenové řízení Servotronic a příčný zkrutný stabilizátor. Také zadní náprava Integral IV je zavěšena v pomocném rámu z hliníkové slitiny a všechna její ramena jsou z téhož materiálu. O odpružení se starají vinuté pružiny s elektronicky ovládanými tlumiči, které lze nastavit do třech režimů – komfort, normal a sport. Tento systém také mění charakteristiku řízení. Takto silný vůz již dnes musí být vybaven stabilizačním systémem DSC, který je ovšem vybaven M Dynamic modem, který vozu dovolí jízdu na samotné hranici fyzikálních zákonů a dokonce umožní i jízdu řízeným smykem zadních kol. Všechny tyto systémy jsou ovládány společným systémem MDrive Manager, který umožňuje například nastavení parametrů pro dojíždění do práce a pouhým stiskem tlačítka přepnout na předem připravený program např. pro extrémní jízdu na okruhu. Divokou jízdu na okruhu mimo všech těchto elektronických pomocníků umožňují také vynikající brzdy. Ty mají na přední nápravě duté a příčně vrtané kotouče 374x36 mm zatímco vzadu jsou o něco skromnější 370x24 mm. Všechny kotouče jsou svírány hliníkovými třmeny se dvěma pístky. Výkon brzd dostačuje na zastavení ze 100 km/h na 36 metrech a z rychlosti 200 km/h na 140 metrech, což odpovídá zpomalení 1,3g. Použití velkých brzd dovolila velká kovaná hliníková kola o průměru 19“, jejichž pět subtilních paprsků vystavuje ohromné kotouče pohledům zvědavců. Kovaný ráfek je o 1,8 kg lehčí než stejně velký litý. Kontakt s vozovkou zajišťují pneumatiky 255/40 ZR 19 na přední nápravě a 285/35 ZR 19 na poháněných zadních kolech.

Vnější vzhled M6 se od ostatních modelů řady 6 liší především jiným spoilerem na přídi, který má větší vstupy chladícího vzduchu k motoru a předním brzdám. Na bocích jsou více vytažené prahy a za předním blatníkem je vedle opakovací směrovky je označení M6, na zádi je nový nárazník s difuzorem, ve kterém jsou zakomponovány dvě dvojice výfukových koncovek. Originální prvek high-tech je střecha z uhlíkového kompozitu, která sama uspořila téměř 5 kg hmotnosti. Ostatní díly karosérie i technologie jsou stejné jako u ostatních vozů řady 6 včetně plastových předních blatníků. Pohotovostní hmotnost se dostala na hodnotu 1710 kg.

V interiéru si cestující mohou užívat v plně nastavitelných sportovních sedadlech čalouněných kůži. Před tříramenným volantem s páčkami pro řazení převodů je přístrojový panel velmi decentního designu, kterému dominují dva kruhové přístroje otáčkoměru a rychloměru. Nechybí ani promítání navigačních a nejdůležitějších provozních informací na čelní sklo do zorného pole řidiče.

Nová M6 sice byla představena již koncem roku 2004, ale do prodeje půjde s téměř ročním zpožděním, koncem roku 2005. Potenciální zákazníky tak mohou lákat skvělé dynamické vlastnosti ve zrychlení z 0-100 km/h za vynikajících 4,6 sekundy a nejvyšší rychlost elektronicky omezená na 250 km/h. Pro úpravce je zde ale velké pole působnosti, protože již výrobce uvádí, že bez omezovače by měla M6 uhánět přes 320 km/h…

Zápisník Jany Havligerové: Cena za důvěru Zápisník Jany Havligerové: Cena za důvěru

Předběžný účet za vládní koalici je na světě. Ministři…

Letadla budoucnosti s oddělitelnými křídly. Futuristický koncept má odlehčit letištím Letadla budoucnosti s oddělitelnými křídly. Futuristický koncept má odlehčit letištím

Budoucnost letadlové dopravy se rozbíhá do nejrůznějších…

ČSSD bude chtít přidat na mzdy, rodičovskou či výbavu policie ČSSD bude chtít přidat na mzdy, rodičovskou či výbavu policie

Sociální demokraté budou při jednáních o rozpočtu na…

Cestovky hlásí rekordní sezonu Cestovky hlásí rekordní sezonu

Růst platů, nízká nezaměstnanost a opadnutí strachu…

 

Štítky BMW

 

Tapety








Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Audi A7 Sportback očima našeho čtenáře. Tak jak je to s tím podvozkem? Audi A7 Sportback očima našeho čtenáře. Tak jak je to s tím podvozkem?

Vnímání jízdních vlastností aut je často hodně…

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak…

 



BMW M6 úspěšně absolvovalo výměnu V10 za šestirotorový Wankel BMW M6 úspěšně absolvovalo výměnu V10 za šestirotorový Wankel

BMW M6 generace E63 se pyšnilo úchvatným atmosférickým…

G-Power: 740 koní pro velké bavorské kupé G-Power: 740 koní pro velké bavorské kupé

G-Power umějí nejrychlejší bavoráky na světě a nejsou jim…

 



 
Formule 1 v Česku: Připomeňte si krasavce, kteří závodili v Mostě

Formule 1 v Česku: Připomeňte si krasavce, kteří závodili v Mostě

Včera

Na okruhu v Mostě závodily vozy formule 1, které tvořily na přelomu 70. a 80. let minulého století dějiny. Poháněly je tehdy atmosférické třílitrové osmiválce.




Blesk.cz

Bořitelka tradic Meghan! Tentokrát porušila 300 let starý zákon

Bořitelka tradic Meghan! Tentokrát porušila 300 let…

Drobné přešlapy se dají omluvit, tohle už je ale pořádný krok vedle. Vévodkyně Meghan opět porušila protokol,…

Trump se ve Finsku setká s Putinem: Návštěvu prezidentů opět provázejí demonstrace

Trump se ve Finsku setká s Putinem: Návštěvu…

Americký prezident Donald Trump v neděli přiletěl z Británie, kde pobýval v posledních čtyřech dnech, do Finska.…

 

iSport.cz

Francie vládne MS! Ve finále zdolala Chorvatsko, zlato slaví po 20 letech

Francie vládne MS! Ve finále zdolala Chorvatsko,…

Fotbalisté Francie jsou podruhé v historii mistry světa. Ve finále šampionátu v Rusku porazili Chorvatsko 4:2 a…

U Chorvatů při finále! Reportérka na ramenou, pak zklamání i hrdost

U Chorvatů při finále! Reportérka na ramenou, pak…

PŘÍMO ZE ZÁHŘEBU | Nevyhráli, přesto jsou naši hrdinové. Zaplněné centrum Záhřebu věřilo, že se dočká…

 

Reflex.cz

Proměny plechové kavalérie. Podívejte se, jak šel čas s kombajny v Česku

Proměny plechové kavalérie. Podívejte se, jak šel…

To, co před pětadvaceti lety sklízely desítky strojů, zvládne nyní jen několik moderních kombajnů. Vývoj…

Trumpova statistika: Nejčastěji volal Macronovi, nejvíc tweetuje o Rusku a v schůzkách vede premiér Japonska

Trumpova statistika: Nejčastěji volal Macronovi,…

Svět je fascinován neustálým tweetováním amerického prezidenta Donalda Trumpa, který si přes Twitter vyřizuje…