Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW M6 úspěšně absolvovalo výměnu V10 za šestirotorový Wankel

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
BMW M6 generace E63 se pyšnilo úchvatným atmosférickým desetiválcem, ale Jihoafričan Zweli Petse jej nechal nahradit extrémním šestirotorovým motorem Wankel.

BMW představilo model M6 generace E63 veřejnosti během autosalonu v Ženevě v roce 2005. Velké kupé tehdy svými liniemi neuchvátilo každého, zatímco v případě techniky ukryté pod jeho karoserií byla situace zcela opačná.

V přídi tohoto vozu, nabízeného v letech 2005 až 2010 a vyrobeného v počtu 9.087 kupé, se totiž ukrýval atmosférický vidlicový desetiválec o objemu 5,0 litru, který disponoval nejvyšším výkonem 373 kW (507 k) při 7750 min-1 a točivým momentem 520 N.m při 6100 min-1.

Tyto hodnoty stačily BMW M6 ve zcela standardním provedení k akceleraci z 0 na 100 km/h za 4,6 s a naprosto bezproblémovému dosažení elektronicky omezené maximální rychlosti 250 km/h, za jedinečného zvukového doprovodu deseti válců.

BMW M6 je jednoduše řečeno již v sériové podobě velmi výjimečným vozem, ale to nijak nebrání některým majitelům v tom, aby jej proměnili v jedinečný stroj. Důkazem je Jihoafričan Zweli Petse, který získal na levý přední roh nabourané kupé M6 z roku 2006 a místo dosažení původního stavu se rozhodl pro radikální změny, s nimiž vypomohla společnost AJ Racing Rotaries a novozélandský specialista na rotační motory KiwiRE.

Tu nejzásadnější představuje šestirotorový motor Wankel o objemu 3,9 litru, který se v přídí BMW poprvé rozběhl již koncem loňského roku, což svým videem zdokumentoval Quinton Meyer, který patří mezi hlavní postavy celého projektu.

Podle dostupných informací tento motor dosáhl při 5500 otáčkách za minutu výkonu 352 kW (478 k), ale to rozhodně neměla být nejvyšší hodnota. V souvislosti s výkonem je připomínán starší šestirotorový motor od KiwiRE, který disponoval nejvyšší hodnotou 589 kW (800 k).

Vedle samotného motoru pak toto BMW zaujme i šestistupňovou sekvenční převodovkou od HGT Precision či stavitelným podvozkem KW V3, 19palcovými koly Rotiform a brzdovým systémem s desetipístkovými třmeny na předních kolech.

Kapitolu samu pro sebe pak představuje spartánsky pojatý interiér a především provedení sedadel. Ta zadní z vozu zmizela úplně a ta přední působí dojmem, že jsou nějakým historickým mučicím nástrojem. Celou úpravu BMW pak již jen dokresluje jeho karoserie s novým předním nárazníkem, kapotou a velkým přítlačným křídlem na zádi.

Podle dostupných informací má být BMW M6 s šestirotorovým motorem Wankel na prodej a jeho cena se má pohybovat v přepočtu kolem 2,1 milionu Kč.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
12. 10. 2017 08:47
Re: Tak výměna motoru se podařila,
Wankel je ukázkový příklad, jak se na geniální nápad (zde rotační píst) nalepuje spouta "smetí", jejichž vyřešení je neméně geniální jako nápad sám. A tak zde vedle známého problému s těsněním rohových lišt je i základní problém velké chladicí plochy splalovacího prosotoru a tím horší tepelná účinnost.
Avatar - Bubáq
10. 10. 2017 11:19
Tak výměna motoru se podařila,
teď ještě aby to jezdilo.
Dříve narození, kteří vědí, že Evropským Automobilem roku 1969 byl vůz NSU Ro80, už jistojistě tuší, že BMW s implantovaným rotačním srdcem nedojede pravděpodobně dál, než do příští zatáčky.
I když vynález pana Wankela, resp. jeho princip je skvělý, kromě Mazdy se nikdo další nevěnoval potřebnému vylepšení použitých materiálů pro zvýšení jejich životnosti. Škoda, protože právě tento motor by byl principiálně nejvhodnějším pro hybridy (malé rozměry, váha, bez vibrační provoz...). Opravdu škoda.... že ani Mazda na nic opravdu nového nepřišla.