Celý trh v této malé, ale prestižní kategorii zaznamenal znovu prudké navýšení, vzhledem k minimálnímu počtu prodaných vozů ovšem není divu. Zatímco před rokem našla nové majitele jen dvacítka luxusních automobilů, letos jich bylo 46. Nárůst o 26 registrací znamená +130 %.
V dubnu se S-Klasse krčila až na čtvrtém a posledním místě žebříčku s třemi novými auty, o měsíc později jí patří pomyslné zlato za 15 přírůstků. O druhou příčku se podělili minulí vítězové Audi A8 a Porsche Panamera, oba mají na kontě 11 kusů. Mnichovské řadě 7 stačilo stylových sedm jen na čtvrté místo. Pořadí uzavírají japonský Lexus LS a luxusní kupé třídy CL od Mercedesu s pouhým jedním exemplářem.
S loňskem můžeme srovnávat čtyři soupeře, nárůst, či pokles ovšem vykazují jen dva a oba s trojcípou hvězdou. Třída S si polepšila o 10 registraci (+200 %), v květnu 2009 se jich prodalo pět. Dvoudveřových CL bylo před rokem rovněž 5, u něj to znamená znaménko minus a 80 % k tomu (o 4 méně). Sedmičkové BMW a Lexus LS mají stejně jako loni, A8 nebyla před rokem ani jedna a Panamera přišla na trh později.
Luxusní třída, registrace na českém trhu v květnu 2010 |
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 5/2010 | 1-5/2010 | 5/2010 | 1-5/2010 |
1. | Mercedes-Benz S | 15 | 52 | 32,6% | 27,7% |
2. | Audi A8 | 11 | 30 | 23,9% | 16,0% |
2. | Porsche PANAMERA | 11 | 43 | 23,9% | 22,9% |
4. | BMW 7 | 7 | 50 | 15,2% | 26,6% |
5. | Lexus LS | 1 | 6 | 2,2% | 3,2% |
5. | Mercedes-Benz CL | 1 | 6 | 2,2% | 3,2% |
- | Ostatní modely | 0 | 1 | 0,0% | 0,5% |
- | CELKEM | 46 | 188 | 100,0% | 100,0% |
Celkový trh v této kategorii za prvních pět měsíců stoupl oproti stejnému období roku 2009 z 98 na 188 registrací, tedy o 91,8 %. Oproti dubnu si tak polepšil o takřka deset procent, ale ještě v březnu bychom v tomto srovnání našli údaj +200 %. I tak je ovšem situace mezi luxusními koráby více než růžová. Samozřejmě největší podíl na ní má Porsche Panamera, nové Audi A8, i BMW řady 7, které se nabízí zhruba rok a půl. Nesmíme zapomenout na Mercedes S, který se navzdory tomu, že je z celé čtveřice nejstarší, prodává až na občasné výkyvy také dobře.
Mnichovská sedmička přepustila vedení od ledna právě
esku (52 kusů), s rovnou padesátkou ovšem zaostává pouze minimálně. Supersportovní Porsche s pěticí dveří se přiblížilo na dostřel, zatím má 43 registrací. Audi A8 si k dosavadním 19 novým vozům připsalo dalších 11, takže jich má nyní rovných třicet. S úctyhodným odstupem následují ostatní tři modely, které dosud letos bodovaly: japonský Lexus LS a kupé Mercedes CL (oba 6) a konečně VW Phaeton (1).
Mercedes S získal plných 100 %, za prvních pět měsíců minulého roku bylo zaregistrováno 26 vozů. BMW řady 7 si meziročně polepšilo o 19 % (ze 42 kusů o 8). Audi A8 má na kontě o 20 aut více, což představuje mohutných + 200 %. Lexus LS získal polovinu, tedy celé dva exempláře, dvoudveřový Mercedes CL má naopak -53,8 % (o 7 méně).
Také mezi vznětovými motory zvítězilo stuttgartské
esko, alespoň co se počtu kusů týče, bylo jich nově zaregistrováno 12. V procentech má ale jen 80 %. Následuje Audi A8 s 11 vozy, podíl agregátů TDI byl u něj tedy stoprocentní. BMW 7 s turbodiesely byly dvě (28,6 %), žádný další model se v květnu s pohonnými jednotkami tohoto druhu neprodal.