BMW: Padesáté výročí zmrtvýchvstání

BMW: Padesáté výročí zmrtvýchvstání

 
 

BMW je dnes velmi úspěšným výrobcem automobilů a motocyklů. Nebylo tomu tak ale vždy, na konci padesátých let tato společnost málem zkrachovala.

Výrobu automobilů obnovila firma BMW po druhé světové válce až v roce 1952. Sedm let produkce stačilo k tomu, aby se ocitla v těžkých finančních problémech. Co bylo hlavním důvodem? Zejména roztříštěnost programu.

Mnichovští totiž dokázali nabídnout lidová vozítka typu jednoválcové Isetty, či o něco větší čtyřmístné řady 600 s dvouválcovým motorem. Oproti tomu z bran továrny vyjížděly luxusní osmiválce 502, které dostaly díky svým tvarům přezdívku Barokní anděl, kabriolety a kupé 503 a legendární roadstery 507. Střední řada, která by zajišťovala většinu prodejů, zkrátka a dobře chyběla.

O krachujícího výrobce měl zájem stuttgartský Daimler-Benz, který tehdy převzal koncern Auto Union a s jídlem, jak známo, roste chuť. Akcionáři BMW ale jeho nabídku na valné hromadě konané 9. prosince 1959 odmítli. Neuspěl ani Hans Glas z Dingolfingu, výrobce malých Goggomobilů. Pro dokreslení situace důležitá čísla: na konci padesátých let pracovalo u BMW pouhých 6.900 zaměstnanců a za rok se prodalo po celém světě jen 42.000 aut.

Průmyslník Herbert Quandt, jehož rodina až dosud vlastnila 30 % akcií BMW, představil 30. listopadu 1960 plán restrukturalizace společnosti. Jeho součástí bylo i navýšení podílu na polovinu, čímž se stal jejím majoritním vlastníkem. Firma se také zbavila divize leteckých motorů a Quandt dále investoval.

Prvním záchranou byla ovšem už série 700 vyráběná od srpna 1959 do listopadu 1965, která na rozdíl od bublinové licenční Isetty a série 600 již připomínala skutečný automobil. Dvouválcová plochá sedmistovka byla umístěna vzadu. Vzniklo přes 188 tisíc vozů, což bylo na tehdejší dobu úctyhodné množství. Tudorům, kupé Sport a hrstce kabrioletů se dařilo v Evropě i za oceánem. Elegantní tvary z pera Giovanniho Michelottiho se zkrátka líbily. Sedmistovky byly úspěšné nejen komerčně, ale rovněž i na závodních tratích.

Doslova spásou byla ovšem řada 1500/1800/2000 s motorem vpředu a pohonem zadních kol, která měla premiéru v podobě základního typu 1500 roce 1962 a předznamenala další vývoj. Této koncepce se kromě vozů s pohonem obou náprav drží v Mnichově dodnes. Stejně tak používají i slogan Radost z jízdy, který vznikl v roce 1964. Paradoxem na celém vývoji této kauzy je ta skutečnost, že o další dva roky později automobilka s roztočenou vrtulí ve znaku pohltila firmičku Hanse Glase. Ano, toho Glase, který jí chtěl sedm let předtím koupit.

Spolupracujeme s TipCars.com
Splácí jen Irák. Cizí státy dluží Česku desítky miliard Splácí jen Irák. Cizí státy dluží Česku desítky miliard

Pohledávky loni narostly kvůli úrokům a posílení dolaru…

Tržby Hamé vzrostly nejen v Česku, úspěch slaví v Izraeli i na Ukrajině Tržby Hamé vzrostly nejen v Česku, úspěch slaví v Izraeli i na Ukrajině

Tržby kunovické potravinářské společnosti Hamé loni…

Největší čínský operátor si loni polepšil Největší čínský operátor si loni polepšil

Největší čínský telekomunikační operátor China Mobile…

Učtenkvou loterii zajistí Wincor Nixdorf. Kdy začne, není jasné Učtenkvou loterii zajistí Wincor Nixdorf. Kdy začne, není jasné

Účtenkovou loterii k elektronické evidenci tržeb (EET)…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 






 
Ojetý Land Rover Freelander II: Povedl se reparát?

Ojetý Land Rover Freelander II: Povedl se reparát?

Dnes 08:00

Původní Freelander byl produktem již zaniklé skupiny MG/Rover. Líbivý a obchodně velmi úspěšný vůz skvěle zachytil nastupující vlnu SUV. Z pohledu spolehlivosti však šlo doslova o průšvih. Zlepšila se druhá generace?




Blesk.cz

Život na Marsu je objeven! Špatná zpráva pro Zemi, dobrá pro diváky

Život na Marsu je objeven! Špatná zpráva pro Zemi,…

Zvědavě hltáme novinové titulky, které informují o vesmírných objevech. Tak - je tam život, nebo ne? Nyní můžete…

Pražská čistírna odpadních vod: Je největší v ČR, denně tu proteče 307 milionů litrů vody!

Pražská čistírna odpadních vod: Je největší v ČR,…

Neuvěřitelných 307 milionů litrů vody denně proteče pražskou Ústřední čistírnou odpadních vod, která je největší…

 

iSport.cz

Kulisa v Ústí? Vyprodáno i prázdná místa. Trošku zklamání, řekl Jankto

Kulisa v Ústí? Vyprodáno i prázdná místa. Trošku…

Fotbalový svátek, na který se těšilo celé město. Nebo ne? Česká fotbalová reprezentace poprvé zavítala do Ústí…

Janktova PARÁDA! Nováček předvedl super sólo a gól: Věděl jsem, co udělám

Janktova PARÁDA! Nováček předvedl super sólo a gól:…

Tohle může být hráč české budoucnosti! Záložník Jakub Jankto svůj premiérový start za národní tým okořenil…

 

Reflex.cz

Do deseti let budeme pěstovat lidské orgány pro transplantace, tvrdí americký futurolog

Do deseti let budeme pěstovat lidské orgány pro…

Za deset let bude běžné transplantovat lidem orgány vypěstované z jejich vlastních buněk, je přesvědčen americký…

Závody krav jsou populárním koníčkem indonéských farmářů

Závody krav jsou populárním koníčkem indonéských farmářů

Pacu Jawi, populární svátek, za kterým se na indonéskou Sumatru sjíždí každým rokem více zvědavců. Kraví dostihy…