Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW: Padesáté výročí zmrtvýchvstání

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
BMW je dnes velmi úspěšným výrobcem automobilů a motocyklů. Nebylo tomu tak ale vždy, na konci padesátých let tato společnost málem zkrachovala.

Výrobu automobilů obnovila firma BMW po druhé světové válce až v roce 1952. Sedm let produkce stačilo k tomu, aby se ocitla v těžkých finančních problémech. Co bylo hlavním důvodem? Zejména roztříštěnost programu.

Mnichovští totiž dokázali nabídnout lidová vozítka typu jednoválcové Isetty, či o něco větší čtyřmístné řady 600 s dvouválcovým motorem. Oproti tomu z bran továrny vyjížděly luxusní osmiválce 502, které dostaly díky svým tvarům přezdívku Barokní anděl, kabriolety a kupé 503 a legendární roadstery 507. Střední řada, která by zajišťovala většinu prodejů, zkrátka a dobře chyběla.

O krachujícího výrobce měl zájem stuttgartský Daimler-Benz, který tehdy převzal koncern Auto Union a s jídlem, jak známo, roste chuť. Akcionáři BMW ale jeho nabídku na valné hromadě konané 9. prosince 1959 odmítli. Neuspěl ani Hans Glas z Dingolfingu, výrobce malých Goggomobilů. Pro dokreslení situace důležitá čísla: na konci padesátých let pracovalo u BMW pouhých 6.900 zaměstnanců a za rok se prodalo po celém světě jen 42.000 aut.

Průmyslník Herbert Quandt, jehož rodina až dosud vlastnila 30 % akcií BMW, představil 30. listopadu 1960 plán restrukturalizace společnosti. Jeho součástí bylo i navýšení podílu na polovinu, čímž se stal jejím majoritním vlastníkem. Firma se také zbavila divize leteckých motorů a Quandt dále investoval.

Prvním záchranou byla ovšem už série 700 vyráběná od srpna 1959 do listopadu 1965, která na rozdíl od bublinové licenční Isetty a série 600 již připomínala skutečný automobil. Dvouválcová plochá sedmistovka byla umístěna vzadu. Vzniklo přes 188 tisíc vozů, což bylo na tehdejší dobu úctyhodné množství. Tudorům, kupé Sport a hrstce kabrioletů se dařilo v Evropě i za oceánem. Elegantní tvary z pera Giovanniho Michelottiho se zkrátka líbily. Sedmistovky byly úspěšné nejen komerčně, ale rovněž i na závodních tratích.

Doslova spásou byla ovšem řada 1500/1800/2000 s motorem vpředu a pohonem zadních kol, která měla premiéru v podobě základního typu 1500 roce 1962 a předznamenala další vývoj. Této koncepce se kromě vozů s pohonem obou náprav drží v Mnichově dodnes. Stejně tak používají i slogan Radost z jízdy, který vznikl v roce 1964.

Paradoxem na celém vývoji této kauzy je ta skutečnost, že o další dva roky později automobilka s roztočenou vrtulí ve znaku pohltila firmičku Hanse Glase. Ano, toho Glase, který jí chtěl sedm let předtím koupit.

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
27. 12. 2010 09:37
Re: BMW
to je fajn ale keby v súčastnosti robilo len atmosferické šesťválcové trojky tok skončí ako v 50tych rokoch... automobilový svet sa ku*í celý a kto sa neprispôsobí vypadáva z hry...
Avatar - Righ
10. 12. 2010 12:31
Re: BMW
Prvni vetu beru, na takovy nazor mas samozrejme pravo, ja osobne ho nicmene nesdilim. Zbytek prispevku je ale jenom typicky internetovy pseudo-fanouskovsky mlaceni prazdny slamy. BMW se pochopitelne od dob E30ky ohromne zmenilo, a to zkratka proto, ze od ty doby uplynulo temer 30 let, behem nichz se celej autosvet totalne promenil. S tim souvisi mimo jiny stale sofistikovanejsi palubni systemy, ktery zajistujou lepsi komfort, bezpecnost nebo jizdu, vyssi hmotnost vozu dana narustem rozmeru, bezpecnostnimi naroky a pritomnosti onech systemu, neuveritelny narust vykonu motoru a s tim souvisejicich dynamickych parametru atd... Opravdu nevim, jak by se podle tebe melo BMW v uplynulejch letech chovat a jaky auta by melo dneska vyrabet, aby to pro tebe bylo to "prave BMW".

Vzdyt i pres popisovanou promenu podoby aut, kterou musely prodelat vsechny automobilky od Toyoty az pro Rollse, si BMW stale zachovava status vyrobce ridicsky orientovanych a v ruznych specialnich edicich az extremnich sportovnich aut. Ty navic muzou vyuzivat takovy vychytavky jako aktivni rizeni, aktivni stabilizatory, tlumice s nastavitelnou charakteristikou atd. A ten vzyvanej atmo sestivalec v BMW porad najdes, vrazili ho i do novy 5ky, a to dokonce s manualem. A ze dela BMW Xka je jenom odpoved na volani zakazniku, ktera tem, jez by o podobny produkt ani nezavadili, nijak nebrani vybrat si z neuveritelne sirokyho portfolia neco jinyho. Treba 330i.

Jako regulerni paranoia, v autokruzich dneska bohuzel velmi rozsirena, pak pusobi tvoje placky na konto zelenani BMW, ktery o nekolik vet predchazel pro zmenu narek nad Mkovymi verzemi Xek. Paneboze, vzdyt BMW nikdy nevyrabelo tak tezky a ultravykonny kary jako dneska, nechapu, jak nekoho muze vzrusovat udajny zelenani. To jako vadi efficent dynamics nebo hybridni verze obru jako X6 nebo 7?

P.S.: Ten roadster v galerii, 507cka, to je nefalsovana automobilovy extaze. >:-[]
10. 12. 2010 11:08
BMW
Současný směr ať už designový či technický se mě vůbec nelíbí. Za poslední opravdové BMW považuju řadu E30 a E36 a tak trochu i E46. Chápu že mainstreamové značky hledají nový směr, snaží se hledat díry v trhu a za poptávku jsou schopni dělat ústupky jak technické tak designové. Ale zhovadilost typu řad X a jejich mutacích M to se na mě nezlobte tohle není opravdové BMW. Miluju klasické atmosférické motory od BMW které jsou snad tím nejlepším co kdy kdo udělal. Ale teď je to samé turbo, x-drive a než se vůbec rozjedete tak deset minut nastavujete režim motoru, režim převodovky, tuhost podvozku... atd. Co nás ještě čeká? No bude toho asi dost a zatím nejaktuálnější bude asi předokolka od BMW. Postupem času je mě BMW víc a víc cizí a z fandy značky se pomalů stává odpůrce. Jděte někam z těma hybridama tohle nechejte Toyotě. BMW má budit nadšení u opravdových motoristických fajnšmekrů, BMW má být synonymem pro sportovní vůz, má vám naskočit husí kůže když kolem vás proletí trojka bawor za doprovodu klasického šestiválce který má naprosto identifikovatelný zvuk a nepozná ho snad jen nějaký eko nadšenec, který má radost z toho, že nám modrobílá vrtule chytá zelený nádech. :no: