BMW: Padesáté výročí zmrtvýchvstání

BMW: Padesáté výročí zmrtvýchvstání

 
 

BMW je dnes velmi úspěšným výrobcem automobilů a motocyklů. Nebylo tomu tak ale vždy, na konci padesátých let tato společnost málem zkrachovala.

Výrobu automobilů obnovila firma BMW po druhé světové válce až v roce 1952. Sedm let produkce stačilo k tomu, aby se ocitla v těžkých finančních problémech. Co bylo hlavním důvodem? Zejména roztříštěnost programu.

Mnichovští totiž dokázali nabídnout lidová vozítka typu jednoválcové Isetty, či o něco větší čtyřmístné řady 600 s dvouválcovým motorem. Oproti tomu z bran továrny vyjížděly luxusní osmiválce 502, které dostaly díky svým tvarům přezdívku Barokní anděl, kabriolety a kupé 503 a legendární roadstery 507. Střední řada, která by zajišťovala většinu prodejů, zkrátka a dobře chyběla.

O krachujícího výrobce měl zájem stuttgartský Daimler-Benz, který tehdy převzal koncern Auto Union a s jídlem, jak známo, roste chuť. Akcionáři BMW ale jeho nabídku na valné hromadě konané 9. prosince 1959 odmítli. Neuspěl ani Hans Glas z Dingolfingu, výrobce malých Goggomobilů. Pro dokreslení situace důležitá čísla: na konci padesátých let pracovalo u BMW pouhých 6.900 zaměstnanců a za rok se prodalo po celém světě jen 42.000 aut.

Průmyslník Herbert Quandt, jehož rodina až dosud vlastnila 30 % akcií BMW, představil 30. listopadu 1960 plán restrukturalizace společnosti. Jeho součástí bylo i navýšení podílu na polovinu, čímž se stal jejím majoritním vlastníkem. Firma se také zbavila divize leteckých motorů a Quandt dále investoval.

Prvním záchranou byla ovšem už série 700 vyráběná od srpna 1959 do listopadu 1965, která na rozdíl od bublinové licenční Isetty a série 600 již připomínala skutečný automobil. Dvouválcová plochá sedmistovka byla umístěna vzadu. Vzniklo přes 188 tisíc vozů, což bylo na tehdejší dobu úctyhodné množství. Tudorům, kupé Sport a hrstce kabrioletů se dařilo v Evropě i za oceánem. Elegantní tvary z pera Giovanniho Michelottiho se zkrátka líbily. Sedmistovky byly úspěšné nejen komerčně, ale rovněž i na závodních tratích.

Doslova spásou byla ovšem řada 1500/1800/2000 s motorem vpředu a pohonem zadních kol, která měla premiéru v podobě základního typu 1500 roce 1962 a předznamenala další vývoj. Této koncepce se kromě vozů s pohonem obou náprav drží v Mnichově dodnes. Stejně tak používají i slogan Radost z jízdy, který vznikl v roce 1964. Paradoxem na celém vývoji této kauzy je ta skutečnost, že o další dva roky později automobilka s roztočenou vrtulí ve znaku pohltila firmičku Hanse Glase. Ano, toho Glase, který jí chtěl sedm let předtím koupit.

Spolupracujeme s TipCars.com
Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil

Ruské automobilky hledaly v devadesátých letech různé…

Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie

Klienti investiční společnosti PIP Benefits žádají…

 

Štítky BMW

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Subaru Outback:  Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav Test ojetiny Subaru Outback: Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav

Dvojici povedených vozů od Subaru dnes v bazaru naleznete…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 





 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Rusko prý tajně financuje Tálibán. A dodává mu palivo za více než 50 milionů

Rusko prý tajně financuje Tálibán. A dodává mu…

Rusko posílá každý měsíc islamistickému hnutí Tálibán do Afghánistánu cisterny s pohonnými hmotami v hodnotě 2,5…

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V restauracích se pije méně

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V…

Prodej piva v českých restauracích a hospodách klesl letos do konce srpna meziročně o 4,2 procenta. O čtyři…

 

iSport.cz

Kouč Sparty Kalous: Nebál jsem se. Vránovi s Hlinkou stoprocentně věřím

Kouč Sparty Kalous: Nebál jsem se. Vránovi s Hlinkou…

Psychika hokejové Sparty byla na startu týdne nalomená, atmosféra v klubu lehce nervózní. Po neděli je výrazně…

Komise stojí za sudím: Krev není kritérium, u Bakoše není jasný úmysl

Komise stojí za sudím: Krev není kritérium, u Bakoše…

Rozhodčí si vedli dobře a neudělali žádnou hrubou chybu. Tak hodnotí výkon Radka Příhody a jeho kolegů…

 

Reflex.cz

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po tibetsku

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po…

Klášter Däpung, ležící sedm kilometrů severozápadně od Lhasy, je spolu s kláštery Sera a Gandän považován za…