BMW: Padesáté výročí zmrtvýchvstání

BMW: Padesáté výročí zmrtvýchvstání

 
 

BMW je dnes velmi úspěšným výrobcem automobilů a motocyklů. Nebylo tomu tak ale vždy, na konci padesátých let tato společnost málem zkrachovala.

Výrobu automobilů obnovila firma BMW po druhé světové válce až v roce 1952. Sedm let produkce stačilo k tomu, aby se ocitla v těžkých finančních problémech. Co bylo hlavním důvodem? Zejména roztříštěnost programu.

Mnichovští totiž dokázali nabídnout lidová vozítka typu jednoválcové Isetty, či o něco větší čtyřmístné řady 600 s dvouválcovým motorem. Oproti tomu z bran továrny vyjížděly luxusní osmiválce 502, které dostaly díky svým tvarům přezdívku Barokní anděl, kabriolety a kupé 503 a legendární roadstery 507. Střední řada, která by zajišťovala většinu prodejů, zkrátka a dobře chyběla.

O krachujícího výrobce měl zájem stuttgartský Daimler-Benz, který tehdy převzal koncern Auto Union a s jídlem, jak známo, roste chuť. Akcionáři BMW ale jeho nabídku na valné hromadě konané 9. prosince 1959 odmítli. Neuspěl ani Hans Glas z Dingolfingu, výrobce malých Goggomobilů. Pro dokreslení situace důležitá čísla: na konci padesátých let pracovalo u BMW pouhých 6.900 zaměstnanců a za rok se prodalo po celém světě jen 42.000 aut.

Průmyslník Herbert Quandt, jehož rodina až dosud vlastnila 30 % akcií BMW, představil 30. listopadu 1960 plán restrukturalizace společnosti. Jeho součástí bylo i navýšení podílu na polovinu, čímž se stal jejím majoritním vlastníkem. Firma se také zbavila divize leteckých motorů a Quandt dále investoval.

Prvním záchranou byla ovšem už série 700 vyráběná od srpna 1959 do listopadu 1965, která na rozdíl od bublinové licenční Isetty a série 600 již připomínala skutečný automobil. Dvouválcová plochá sedmistovka byla umístěna vzadu. Vzniklo přes 188 tisíc vozů, což bylo na tehdejší dobu úctyhodné množství. Tudorům, kupé Sport a hrstce kabrioletů se dařilo v Evropě i za oceánem. Elegantní tvary z pera Giovanniho Michelottiho se zkrátka líbily. Sedmistovky byly úspěšné nejen komerčně, ale rovněž i na závodních tratích.

Doslova spásou byla ovšem řada 1500/1800/2000 s motorem vpředu a pohonem zadních kol, která měla premiéru v podobě základního typu 1500 roce 1962 a předznamenala další vývoj. Této koncepce se kromě vozů s pohonem obou náprav drží v Mnichově dodnes. Stejně tak používají i slogan Radost z jízdy, který vznikl v roce 1964. Paradoxem na celém vývoji této kauzy je ta skutečnost, že o další dva roky později automobilka s roztočenou vrtulí ve znaku pohltila firmičku Hanse Glase. Ano, toho Glase, který jí chtěl sedm let předtím koupit.

Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 

Štítky BMW

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Včera

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval prezident před vojáky

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval…

Filipínský prezident Rodrigo Duterte má evidentně smysl pro humor hodně za hranou. Například v pátečním projevu…

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za multikulti toleranci

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za…

Teroristické útoky v Evropě jsou dílem naší zbabělosti, která je vydávána za multikulturní toleranci, řekl…

 

iSport.cz

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů nepřijdu důstojně

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů…

Snažil se kontrolovat, ale neudržel se. Nešlo to. V očích se rychle objevily slzy, emotivní rozlučka s…

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik zvedl Tvrdíka ze židle

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik…

Pekelná atmosféra, rány z dělobuchů a především radost. Stadion Evžena Rošického na Strahově se otřásal v…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…