BMW: Padesáté výročí zmrtvýchvstání
Výrobu automobilů obnovila firma BMW po druhé světové válce až v roce 1952. Sedm let produkce stačilo k tomu, aby se ocitla v těžkých finančních problémech. Co bylo hlavním důvodem? Zejména roztříštěnost programu.
Mnichovští totiž dokázali nabídnout lidová vozítka typu jednoválcové Isetty, či o něco větší čtyřmístné řady 600 s dvouválcovým motorem. Oproti tomu z bran továrny vyjížděly luxusní osmiválce 502, které dostaly díky svým tvarům přezdívku Barokní anděl, kabriolety a kupé 503 a legendární roadstery 507. Střední řada, která by zajišťovala většinu prodejů, zkrátka a dobře chyběla.
O krachujícího výrobce měl zájem stuttgartský Daimler-Benz, který tehdy převzal koncern Auto Union a s jídlem, jak známo, roste chuť. Akcionáři BMW ale jeho nabídku na valné hromadě konané 9. prosince 1959 odmítli. Neuspěl ani Hans Glas z Dingolfingu, výrobce malých Goggomobilů. Pro dokreslení situace důležitá čísla: na konci padesátých let pracovalo u BMW pouhých 6.900 zaměstnanců a za rok se prodalo po celém světě jen 42.000 aut.
Průmyslník Herbert Quandt, jehož rodina až dosud vlastnila 30 % akcií BMW, představil 30. listopadu 1960 plán restrukturalizace společnosti. Jeho součástí bylo i navýšení podílu na polovinu, čímž se stal jejím majoritním vlastníkem. Firma se také zbavila divize leteckých motorů a Quandt dále investoval.
Prvním záchranou byla ovšem už série 700 vyráběná od srpna 1959 do listopadu 1965, která na rozdíl od bublinové licenční Isetty a série 600 již připomínala skutečný automobil. Dvouválcová plochá sedmistovka byla umístěna vzadu. Vzniklo přes 188 tisíc vozů, což bylo na tehdejší dobu úctyhodné množství. Tudorům, kupé Sport a hrstce kabrioletů se dařilo v Evropě i za oceánem. Elegantní tvary z pera Giovanniho Michelottiho se zkrátka líbily. Sedmistovky byly úspěšné nejen komerčně, ale rovněž i na závodních tratích.
Doslova spásou byla ovšem řada 1500/1800/2000 s motorem vpředu a pohonem zadních kol, která měla premiéru v podobě základního typu 1500 roce 1962 a předznamenala další vývoj. Této koncepce se kromě vozů s pohonem obou náprav drží v Mnichově dodnes. Stejně tak používají i slogan Radost z jízdy, který vznikl v roce 1964.
Paradoxem na celém vývoji této kauzy je ta skutečnost, že o další dva roky později automobilka s roztočenou vrtulí ve znaku pohltila firmičku Hanse Glase. Ano, toho Glase, který jí chtěl sedm let předtím koupit.