BMW R 1200 GS Exclusive: Je tohle pořád nejlepší motorka?
Mezi letošní novinky bavorského křižníku patří verze Rallye a Exclusive. První stojí 15.862 Kč a míří do terénu – je lehčí, modrá, má drátěná kola obutá do drapákových pneumatik, ochranné prvky, nižší plexi a další úpravy, které při offroadu oceníte.
My jsme osedlali silniční, luxusně naladěnou linii Exclusive. Ta je hlavně o vzhledu a přijde na snesitelných 8856 Kč. Poznáte ji podle hnědé metalízy a tmavého rámu, motoru i kardanu. Nutno uznat, že oči si přijdou na své.
Technika zůstává od revoluce v roce 2012 bez větších změn, tehdy porušilo GS tradici a začalo přichlazovat svůj dvouválcový boxer vodou (z 35 %, jinak nadále vzduch). Motor bylo nyní nutné dál upravit pro motocyklovou emisní normu Euro 4, ale to se odehrálo v režii elektroniky a pro jezdce se nic nemění. Plochá dvanáctistovka dál ochromuje silou v nízkých otáčkách a hodně dobře si vede i po vytočení. Neustále máte pod plynem ohromnou rezervu točivého momentu, která se na požádání odkope. V režimu Dynamic tak zběsile, že jsme jej v podstatě jen vyzkoušeli a po zbytek testu si užívali mnohem jemnějšího jízdního módu Road. Proti starším třesoucím se boxerům, které při přidání táhnou doprava a po ubrání zase doleva, si nejnovější motor jen sametově vrní. I tak jsou při jízdě cítit lehké vibrace, bez kterých bychom se na tak luxusní lodi obešli, ale kultura chodu prošla obrovským vývojem. Tato snaha o dokonalost má i stinnou stránku – pravověrné fandy značky může až nudit, svérázně neurvalý projev býval důvodem, proč utíkali od sametových čtyřválců. Ale to už možná zbytečně rýpeme. Objektivně je GS báječně vyladěný cesťák s nesmírně pohodlnou
řidičskou pozicí, parádním sedlem a podvozkem tak komfortním, že se budete vysmívat i největším výmolům. Absolutní pohodu pak získáte přikoupením semiaktivního odpružení ESA za 21.282 Kč.
Jakkoli může jít z obrovské mašiny strach – obzvlášť když ji ověsíte praktickými kufry –, s rozjezdem mizí obavy i neobratnost. Nízké těžiště a léta ladění unikátního podvozku se podepisují pod hravou povahou, GS se radostně vrhá z levé zatáčky do pravé a rychle se vám dostane pod kůži.
Pro terénní fajnšmekry se nabízejí verze Rallye a Adventure, ani silnička se ale konce asfaltu nezalekne. Jen to chce mít zkušenosti, všech pět pohromadě a nepřeceňovat schopnosti své ani elektronických systémů. Při zvedání čtvrt tuny se zapotíte stejně jako při placení faktury za opravu.
Plusy
- Úžasně komfortní posez
- Navzdory rozměrům výborná
- ovladatelnost
- Komfortní odpružení
- Velký rejd
- Pestrá paleta asistenčních systémů
Minusy
- Lehké vibrace při ustálené jízdě
- Vysoko umístěné sedlo
- Vysoká cena a drahé doplňky
BMW R 1200 GS | |
Motor | čtyřdobý dvouválec boxer 2x DOHC |
Chlazení | vzduchem (65 %) a kapalinou (35 %) |
Zdvihový objem (cm3) | 1170 |
Výkon (kW/ot. za min) | 92/7750 |
Točivý moment (N.m/ ot. za min) | 125/6500 |
Převodovka, sekundární převod | 6°, kardan |
Startování | elektrické |
Brzdy P/Z (mm) | kotoučové s ABS 2x 305/276 |
Pneumatiky P a Z | 120/70 R19 a 170/60 R17 |
Rozvor (mm) | 1507 |
Výška sedla (mm) | 850/870 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 244 |
Maximální rychlost (km/h) | přes 200 |
Objem nádrže (l) | 20,0 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 4,96 |
Základní cena (Kč) | 400 500 |
Testovaný stroj (Kč) | 508 484 |