BMW  řady 1: Srovnání generací

BMW řady 1: Srovnání generací

 
 

Příchod nového BMW řady 1 vyvolal diskusi. Zaujalo vás nové provedení, nebo jste spíše na straně předchůdce? Hlasujte.

Kompaktní automobil řady 1 tvoří nejmenší článek modelové palety BMW. Vůz je k dispozici od roku 2004, kdy spatřil světlo světa hatchback svébytných tvarů, skýtající charakteristické rysy větších vozidel téže značky. V současných dnech dochází ke generační obměně, která přináší mnohé změny.

Doprovodným efektem příchodu nové generace řady 1 je nárůst jejích rozměrů. Nový model je o 85 mm delší, přičemž do šířky narostl o 17 mm. Výška obou generací zůstala stejná, rozvor se však rozšířil o 30 mm. Zavazadlový prostor ve své základní konfigurací nabízí, v porovnání s předchůdcem, o 30 l více, při sklopení zadních sedaček jde o mezigenerační nárůst 50 l.

BMW 1 (E87) a BMW 1 (F20) - srovnání rozměrů
ModelBMW 1 (E87)BMW 1 (F20) rozdíl
Délka [mm]42394324+85
Šířka [mm]17481765+17
Výška [mm]14211421-
Rozvor [mm]26602690+30
Objem zav. Prostoru (základní hodnota) [l]330360+30

Při designové konfrontaci vozidel začněme starším modelem, který tvoří estetický základ pro novou generaci. Porovnávány jsou pětidveřové vozy, neboť jde o první nabízenou karosářskou variantu nové generace.

V roce 2004, kdy došlo k oficiálnímu představení BMW řady 1, vyvolal model vášnivou diskusi. Nejen, že byl jeho design ztvárněn v kontroverzním stylu někdejšího vedoucího designéra značky Christophera Bangla, ale tento svéhlavý design byl aplikován na automobil kompaktní velikosti, což bylo pro BMW neobvyklé. Vůz představoval konkurenci zvláště pro své německé soky Audi A3 a Mercedes-Benz A, oproti kterým reprezentoval značně odlišné tvarové vyznání.

Tradiční symbol BMW, otvory masky chladiče ve dvou samostatných částech, byly dekorovány chromem, zvláště pak v jejich horní části. Množství dekorace bylo při příchodu prvního faceliftu eliminováno na minimum, což prospělo vizuální čistotě. Jedním ze stěžejních rysů přídě je ale její osobitá zkosená forma. Toto řešení, díky kterému se automobil distancuje od většiny konkurence, působí sportovním dojmem. Světlomety mají bohatý tvar a sekundují specifickému tvarovému řešení masky chladiče.

Boční část lze označit za vysoce sportovní, a to nejen v porovnání s konkurenčními vozidly. Design zřetelně klade důraz na dvouprostorový model karosérie. To je dáno zejména delší přídí, která pozvolna přechází do profilu. Ten protíná výrazná linka, jež protíná boční část vozu na dvě hlavní plochy. Rovněž kratší převisy dávají na odiv emocionální vzezření.

Kreativní křivky pokračují na zádi, kde se nachází členité víko zavazadlového prostoru. Osobitý tvar, tvořený několika plochami, odpovídá tvarové filozofii modelu. Svítilny mají nekonformní tvar a působí vyváženým dojmem. Nepřebíjejí podstatu tvarů zadní části jako celku.

Přístrojová deska již není tak expresivní jako exteriér. Není však vyvedena ve zcela obvyklém tvaru, což dokládá zvláštní výklenek v levé části centrálního výdechu ventilace. Dvoudílné uspořádání desky rozděluje masivní lišta.

BMW 1 (E81/E82/E87/E88) – všechny články a videa

Nová generace BMW řady 1 prezentuje design, odpovídající novým trendům značky. Lze však tvrdit, že tvarový základ vozidla pochází z minulé generace.

Nové BMW 1 (F20): Nové fotografie, oficiální informace

Na přídi došlo k poměrně zřetelným změnám. Příď je mohutnější, což je patrné zvláště v oblasti ledvinek. Samotný tvar světlometů byl z velké části transformován do podoby specifického trojúhelníku. Světelné prstence jsou v případě nové generace zřetelnější a dotvářejí výsledný dojem z čelní části vozu, která je stále poměrně zkosena, což jí dodává na originalitě.

Nuance mezi profily obou generací jsou minimální. Karosérie v této části stále přísně dbá na své prostorové řešení, jehož součástí je v případě řady 1 delší příď a kratší záď. Je zde však určitá kosmetická úprava, která spočívá ve zvýraznění profilové linie, protínající kliky dveří. Tento útvar zdánlivě ladí s prolisy v oblasti předních světlometů.

Tvar zadních svítilen byl zjemněn. Nyní nedisponuje tolika hranami jako u předchůdce, obrys je ladnější. Optika lamp odpovídá současnému stylu BMW, který pracuje s tenkými kontinuálnímu světelnými pásy, ukrývajícími se v jednotlivých světelných segmentech.

Interiér doznal poměrně výrazných změn. Deska již není přísně členěna na dvě základní části, přepracování se rovněž dočkal středový panel. Masivní lišta dekoru opustila pravidelný tvar, který nahradila svébytným šípovitým.

Video: BMW 1 (F20) – Jízda s novou generací

Jake.Auto.cz: BMW 1 (všechny testy a další články)


Fotogalerie
 

Anketa

Která generace BMW řady 1 se vám líbí víc?
Spolupracujeme s TipCars.com
Skanska Property koupila developerský projekt na novou část Holešovic Skanska Property koupila developerský projekt na novou část Holešovic

Místo bývalé továrny na betonové dílce vyroste za…

Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy

"Chtěli bychom do České republiky během pár let přinést…

České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců

Společnosti v České Republice nevěnují větší pozornost…

Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů

Až deset procent nárůst nákladů kvůli změnám celních…

 
 

Přidat názorDiskuse: BMW řady 1: Srovnání generací







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

 




BMW řady 1 absolvovalo lehké omlazení. Co všechno se změnilo? BMW řady 1 absolvovalo lehké omlazení. Co všechno se změnilo?

Automobilka BMW si pro svou řadu 1 připravila mírnou…

BMW M140i odhalilo českou cenu, stojí 1,14 milionu Kč BMW M140i odhalilo českou cenu, stojí 1,14 milionu Kč

Řada 1 se dočkala nové vrcholné varianty, dosavadní M135i…

 



 
Ford Mustang Cobra R: Prototyp ročníku 1992 unikl destrukci, dnes je unikátem

Ford Mustang Cobra R: Prototyp unikl destrukci, dnes je unikátem

Včera

Ford vyrobil na konci produkce 3. generace limitku Cobra R. Měla i své předprodukční prototypy, jeden z nich se dochoval...




Blesk.cz

Střelba v Chomutově: Radek zemřel před očima matky, popsala svědkyně

Střelba v Chomutově: Radek zemřel před očima matky,…

Křik, nadávky, zběsilá jízda po sídlišti, lidé uskakují a řinčí plech nabouraných aut. To vše předcházelo…

Matka zavřela malé děti v kufru a šla na nákup. Ve vedru zoufale volaly o pomoc

Matka zavřela malé děti v kufru a šla na nákup. Ve…

Obvinění z týrání dětí si vyslechla Tori Castillová z města Riverdale v Utahu. Své dvě malé děti totiž v horkém…

 

iSport.cz

Petržela: Nikam bychom nedošli, kdybych si hrál na skromného blbečka

Petržela: Nikam bychom nedošli, kdybych si hrál na…

Splnil, co na začátku sezony až nezvykle sebevědomě slíbil. Vzpomínáte? Do začátku druholigové sezony scházelo…

Pořád to ve mně je, jásala po vítězství Kvitová, když osušila slzy

Pořád to ve mně je, jásala po vítězství Kvitová,…

PŘÍMO Z PAŘÍŽE | Mezi novináře přišla v tričku se stejným nápisem, jako měli její nejbližší na tribuně. Kuráž,…

 

Reflex.cz

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí ji pochválil a navrhl na cenu děkana. Případ vzbudil rozpaky a údiv

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí…

Je samozřejmě možné, že jsme Kryštofa Ambrůze z Fakulty výtvarných umění VUT nepochopili. Druhá možnost je ale…

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský prezident Atambajev je hudební hvězdou

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský…

Prezidenta Kyrgyzstánu Almazbeka Atambajeva (60) zná u nás jen málokdo. Ale ve své zemi to není jenom známý…