BMW  řady 1: Srovnání generací

BMW řady 1: Srovnání generací

 
 

Příchod nového BMW řady 1 vyvolal diskusi. Zaujalo vás nové provedení, nebo jste spíše na straně předchůdce? Hlasujte.

Kompaktní automobil řady 1 tvoří nejmenší článek modelové palety BMW. Vůz je k dispozici od roku 2004, kdy spatřil světlo světa hatchback svébytných tvarů, skýtající charakteristické rysy větších vozidel téže značky. V současných dnech dochází ke generační obměně, která přináší mnohé změny.

Doprovodným efektem příchodu nové generace řady 1 je nárůst jejích rozměrů. Nový model je o 85 mm delší, přičemž do šířky narostl o 17 mm. Výška obou generací zůstala stejná, rozvor se však rozšířil o 30 mm. Zavazadlový prostor ve své základní konfigurací nabízí, v porovnání s předchůdcem, o 30 l více, při sklopení zadních sedaček jde o mezigenerační nárůst 50 l.

BMW 1 (E87) a BMW 1 (F20) - srovnání rozměrů
ModelBMW 1 (E87)BMW 1 (F20) rozdíl
Délka [mm]42394324+85
Šířka [mm]17481765+17
Výška [mm]14211421-
Rozvor [mm]26602690+30
Objem zav. Prostoru (základní hodnota) [l]330360+30

Při designové konfrontaci vozidel začněme starším modelem, který tvoří estetický základ pro novou generaci. Porovnávány jsou pětidveřové vozy, neboť jde o první nabízenou karosářskou variantu nové generace.

V roce 2004, kdy došlo k oficiálnímu představení BMW řady 1, vyvolal model vášnivou diskusi. Nejen, že byl jeho design ztvárněn v kontroverzním stylu někdejšího vedoucího designéra značky Christophera Bangla, ale tento svéhlavý design byl aplikován na automobil kompaktní velikosti, což bylo pro BMW neobvyklé. Vůz představoval konkurenci zvláště pro své německé soky Audi A3 a Mercedes-Benz A, oproti kterým reprezentoval značně odlišné tvarové vyznání.

Tradiční symbol BMW, otvory masky chladiče ve dvou samostatných částech, byly dekorovány chromem, zvláště pak v jejich horní části. Množství dekorace bylo při příchodu prvního faceliftu eliminováno na minimum, což prospělo vizuální čistotě. Jedním ze stěžejních rysů přídě je ale její osobitá zkosená forma. Toto řešení, díky kterému se automobil distancuje od většiny konkurence, působí sportovním dojmem. Světlomety mají bohatý tvar a sekundují specifickému tvarovému řešení masky chladiče.

Boční část lze označit za vysoce sportovní, a to nejen v porovnání s konkurenčními vozidly. Design zřetelně klade důraz na dvouprostorový model karosérie. To je dáno zejména delší přídí, která pozvolna přechází do profilu. Ten protíná výrazná linka, jež protíná boční část vozu na dvě hlavní plochy. Rovněž kratší převisy dávají na odiv emocionální vzezření.

Kreativní křivky pokračují na zádi, kde se nachází členité víko zavazadlového prostoru. Osobitý tvar, tvořený několika plochami, odpovídá tvarové filozofii modelu. Svítilny mají nekonformní tvar a působí vyváženým dojmem. Nepřebíjejí podstatu tvarů zadní části jako celku.

Přístrojová deska již není tak expresivní jako exteriér. Není však vyvedena ve zcela obvyklém tvaru, což dokládá zvláštní výklenek v levé části centrálního výdechu ventilace. Dvoudílné uspořádání desky rozděluje masivní lišta.

BMW 1 (E81/E82/E87/E88) – všechny články a videa

Nová generace BMW řady 1 prezentuje design, odpovídající novým trendům značky. Lze však tvrdit, že tvarový základ vozidla pochází z minulé generace.

Nové BMW 1 (F20): Nové fotografie, oficiální informace

Na přídi došlo k poměrně zřetelným změnám. Příď je mohutnější, což je patrné zvláště v oblasti ledvinek. Samotný tvar světlometů byl z velké části transformován do podoby specifického trojúhelníku. Světelné prstence jsou v případě nové generace zřetelnější a dotvářejí výsledný dojem z čelní části vozu, která je stále poměrně zkosena, což jí dodává na originalitě.

Nuance mezi profily obou generací jsou minimální. Karosérie v této části stále přísně dbá na své prostorové řešení, jehož součástí je v případě řady 1 delší příď a kratší záď. Je zde však určitá kosmetická úprava, která spočívá ve zvýraznění profilové linie, protínající kliky dveří. Tento útvar zdánlivě ladí s prolisy v oblasti předních světlometů.

Tvar zadních svítilen byl zjemněn. Nyní nedisponuje tolika hranami jako u předchůdce, obrys je ladnější. Optika lamp odpovídá současnému stylu BMW, který pracuje s tenkými kontinuálnímu světelnými pásy, ukrývajícími se v jednotlivých světelných segmentech.

Interiér doznal poměrně výrazných změn. Deska již není přísně členěna na dvě základní části, přepracování se rovněž dočkal středový panel. Masivní lišta dekoru opustila pravidelný tvar, který nahradila svébytným šípovitým.

Video: BMW 1 (F20) – Jízda s novou generací

Jake.Auto.cz: BMW 1 (všechny testy a další články)


Fotogalerie
 

Anketa

Která generace BMW řady 1 se vám líbí víc?
Spolupracujeme s TipCars.com
Ruská Sberbank se zbaví ukrajinské divize. Na pobočky útočili vandalové Ruská Sberbank se zbaví ukrajinské divize. Na pobočky útočili vandalové

Největší ruská bankovní společnost Sberbank prodává svou…

Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou

Japonská telekomunikační firma NTT expanduje do…

Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let

Němečtí dodavatelé velkých průmyslových celků loni…

Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce? Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce?

Přesčasy, práce o víkendech a nízká mzda – tak vypadá…

 
 

Přidat názorDiskuse: BMW řady 1: Srovnání generací







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Praga dostala dárek ke 110 letům. Brzy bude mít nové muzeum přímo v Praze Praga dostala dárek ke 110 letům. Brzy bude mít nové muzeum přímo v Praze

Do bývalého průmyslového areálu ve Vysočanech se mají…

 




BMW M140i odhalilo českou cenu, stojí 1,14 milionu Kč BMW M140i odhalilo českou cenu, stojí 1,14 milionu Kč

Řada 1 se dočkala nové vrcholné varianty, dosavadní M135i…

BMW 1: Tříválcový hatchback dostal vstřikování vody BMW 1: Tříválcový hatchback dostal vstřikování vody

BMW neustále vyvíjí svůj systém vodního vstřikování…

 



 
Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Včera

První nákladní vozidlo se spalovacím motorem bylo v Kopřivnici postaveno v roce 1898 a stalo se zakladatelem dodnes trvající tradice.




Blesk.cz

Petr Janda o smrti Špinarové: Čekal jsem to! Mluvila o konci kariéry

Petr Janda o smrti Špinarové: Čekal jsem to! Mluvila…

Česká hudební scéna truchlí kvůli smrti Věry Špinarové (†65). Kolegové ji oplakávají. Mnohé její smrt hluboce…

Zvrat v pátrání: Míšu hledají na skládce u jejího bydliště!

Zvrat v pátrání: Míšu hledají na skládce u jejího bydliště!

Zpátky do Ústí! Kriminalisté, kteří mají na starost pátrání po Míše Muzikářové (13), v sobotu prohledávali…

 

iSport.cz

Přežranost hokejistů? Vidím ji u hráčů mimo NHL a KHL, říká šéf Mountfieldu

Přežranost hokejistů? Vidím ji u hráčů mimo NHL a…

Je hokejová extraliga plná hráčů, kteří za smluvní mzdu neodvádí adekvátní práci, jak o tom pro deník Sport…

Smolař Rosický: O zranění, motivaci k návratu i výkonech Sparty

Smolař Rosický: O zranění, motivaci k návratu i…

Je to pro něj hodně těžké. Ale rozhodl se bojovat. Záložník Sparty Tomáš Rosický má sice kvůli další operaci po…

 

Reflex.cz

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují jeho nejupřímnější tvář

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují…

Fotograf Alexander Petrosyan strávil několik let objevováním a dokumentováním nekonečných zákoutí Petrohradu.…

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů, společnost ji u nás nebude nadále vyrábět

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů,…

Nápoje Coca-Cola, Fanta, Sprite a Kinley tonic se v Česku už nebudou prodávat ve dvoulitrovém balení. Před…