Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW řady 1: Srovnání generací

Jakub Sochor
Diskuze (129)
Příchod nového BMW řady 1 vyvolal diskusi. Zaujalo vás nové provedení, nebo jste spíše na straně předchůdce? Hlasujte.

Kompaktní automobil řady 1 tvoří nejmenší článek modelové palety BMW. Vůz je k dispozici od roku 2004, kdy spatřil světlo světa hatchback svébytných tvarů, skýtající charakteristické rysy větších vozidel téže značky. V současných dnech dochází ke generační obměně, která přináší mnohé změny.

Doprovodným efektem příchodu nové generace řady 1 je nárůst jejích rozměrů. Nový model je o 85 mm delší, přičemž do šířky narostl o 17 mm. Výška obou generací zůstala stejná, rozvor se však rozšířil o 30 mm. Zavazadlový prostor ve své základní konfigurací nabízí, v porovnání s předchůdcem, o 30 l více, při sklopení zadních sedaček jde o mezigenerační nárůst 50 l.

BMW 1 (E87) a BMW 1 (F20) - srovnání rozměrů
ModelBMW 1 (E87)BMW 1 (F20) rozdíl
Délka [mm]42394324+85
Šířka [mm]17481765+17
Výška [mm]14211421-
Rozvor [mm]26602690+30
Objem zav. Prostoru (základní hodnota) [l]330360+30

Při designové konfrontaci vozidel začněme starším modelem, který tvoří estetický základ pro novou generaci. Porovnávány jsou pětidveřové vozy, neboť jde o první nabízenou karosářskou variantu nové generace.

V roce 2004, kdy došlo k oficiálnímu představení BMW řady 1, vyvolal model vášnivou diskusi. Nejen, že byl jeho design ztvárněn v kontroverzním stylu někdejšího vedoucího designéra značky Christophera Bangla, ale tento svéhlavý design byl aplikován na automobil kompaktní velikosti, což bylo pro BMW neobvyklé. Vůz představoval konkurenci zvláště pro své německé soky Audi A3 a Mercedes-Benz A, oproti kterým reprezentoval značně odlišné tvarové vyznání.

Tradiční symbol BMW, otvory masky chladiče ve dvou samostatných částech, byly dekorovány chromem, zvláště pak v jejich horní části. Množství dekorace bylo při příchodu prvního faceliftu eliminováno na minimum, což prospělo vizuální čistotě. Jedním ze stěžejních rysů přídě je ale její osobitá zkosená forma. Toto řešení, díky kterému se automobil distancuje od většiny konkurence, působí sportovním dojmem. Světlomety mají bohatý tvar a sekundují specifickému tvarovému řešení masky chladiče.

Boční část lze označit za vysoce sportovní, a to nejen v porovnání s konkurenčními vozidly. Design zřetelně klade důraz na dvouprostorový model karosérie. To je dáno zejména delší přídí, která pozvolna přechází do profilu. Ten protíná výrazná linka, jež protíná boční část vozu na dvě hlavní plochy. Rovněž kratší převisy dávají na odiv emocionální vzezření.

Kreativní křivky pokračují na zádi, kde se nachází členité víko zavazadlového prostoru. Osobitý tvar, tvořený několika plochami, odpovídá tvarové filozofii modelu. Svítilny mají nekonformní tvar a působí vyváženým dojmem. Nepřebíjejí podstatu tvarů zadní části jako celku.

Přístrojová deska již není tak expresivní jako exteriér. Není však vyvedena ve zcela obvyklém tvaru, což dokládá zvláštní výklenek v levé části centrálního výdechu ventilace. Dvoudílné uspořádání desky rozděluje masivní lišta.

Nová generace BMW řady 1 prezentuje design, odpovídající novým trendům značky. Lze však tvrdit, že tvarový základ vozidla pochází z minulé generace.

Na přídi došlo k poměrně zřetelným změnám. Příď je mohutnější, což je patrné zvláště v oblasti ledvinek. Samotný tvar světlometů byl z velké části transformován do podoby specifického trojúhelníku. Světelné prstence jsou v případě nové generace zřetelnější a dotvářejí výsledný dojem z čelní části vozu, která je stále poměrně zkosena, což jí dodává na originalitě.

Nuance mezi profily obou generací jsou minimální. Karosérie v této části stále přísně dbá na své prostorové řešení, jehož součástí je v případě řady 1 delší příď a kratší záď. Je zde však určitá kosmetická úprava, která spočívá ve zvýraznění profilové linie, protínající kliky dveří. Tento útvar zdánlivě ladí s prolisy v oblasti předních světlometů.

Tvar zadních svítilen byl zjemněn. Nyní nedisponuje tolika hranami jako u předchůdce, obrys je ladnější. Optika lamp odpovídá současnému stylu BMW, který pracuje s tenkými kontinuálnímu světelnými pásy, ukrývajícími se v jednotlivých světelných segmentech.

Interiér doznal poměrně výrazných změn. Deska již není přísně členěna na dvě základní části, přepracování se rovněž dočkal středový panel. Masivní lišta dekoru opustila pravidelný tvar, který nahradila svébytným šípovitým.


Jakub Sochor
Diskuze (129)
Avatar - white label
22. 6. 2011 22:40
Re: maska ako imbecilny degenerat
Nevím jestli mám nějaký nadprůměrnější cit pro konfigurace aut, ale většina konfigurací co reálně potkávám mi spíš trochu trhá žíly, a pokud se jedná o někoho, koho osobně znám, mrzí mě případná nevhodná konfigurace vozu o to víc, většinou v tom vidím určitou promarněnou šanci/investici. Ale na druhou stranu jsem rád, že to každý nedělá stejně, nešlo by pak vlstně nijak zvlášť vyniknout... >:-[]
Avatar - Hammunasakra
22. 6. 2011 22:19
Re: maska ako imbecilny degenerat
Definitivu NEmám - "zkouším/zvažuji" třeba i černé a trochu to "rozsvítit" Grigio Medio celým spodkem a stropem, nebo naopak Grigio Medio sedadla ... ale NEjsem spokojena ("děs běs hrůza" jestli se s tím "trápim" /no nejen já - i "figurka" ;-) / tak dlouho a vy mrknete a ta "vaše sedadla" jsou v reálu opravdu "to nej" co lze :-)
Prostě: Exteriér, zvažovala jsem několik variant ale definitiva je opravdu STEJNÁ jako vaše! Interiér - asi se na to budu muset v klidu ještě podívat (někteří z nás mají zítra STÁTNí svátek, tak nejspíš až po neděli v pondělí ;-)
Pěkný den :-)
Avatar - Hammunasakra
22. 6. 2011 22:02
Re: maska ako imbecilny degenerat
ad PS: Je to pro "mladou dámu" co ještě studuje a zrovna dostala vlastní byt výjezd od domu je do 24% kopce a v zimě to "není úplně ono" (je to na okraji města) a PROTO chce 4kolku a "něco takového" ...
Myslím že v této "kategorii" NEní moc na výběr - "plastový" NJ se mi také NElíbí, ale motor (a automatická převodovka - to je podmínka) a podvozek zřejmě JSOU "ok" - přiznávám že Mini mne až tak NEoslovuje (i když docela "zajímavěatraktivní" se mi zdá to nové Coupe) - něco do sebe by snad mohl mít Mini PeaceMan..
VZHLEDově se obě shodneme na Evoque (v bílé s černou střechou :-) - těch asi BUDE), ale ten bude s výbavou přece jen DOST drahý ;-\
Avatar - white label
22. 6. 2011 21:51
Re: maska ako imbecilny degenerat
Připsal jsem tam ještě to P.S. k P.S. :-)

Jaká je tvá barevná alternativa pro sedadla?
Avatar - Hammunasakra
22. 6. 2011 21:47
Re: maska ako imbecilny degenerat
Ošiši TO je "netrpělivost(i)" ;-)
CHVÁLÍM a OCEŇUJi váš cit pro sladění tvarů a barev - v případě EXTERIERu jsme došli k témuž (!) - s tím že mně to trvalo (přiznávám) o DOST déle :-)
Co se týče INTERIERu, tam se DOST shodujeme, já se jen nemohu "odhodlat" s těmi sedadly (ten váš vykřičník byl na místě ;-) )
Kontrastní prošívání a podobné ... to se také SHODNEME, černá palubka je "jasná" - já si jen nejsem jistá těmi sedaly, čím ale VŮBEC NEchci "znevažovat" váš výběr.
Tak "děkuji za snahu" a Pěkný den :-)