BMW řady 5 - další generace úspěšných vozů

BMW řady 5 - další generace úspěšných vozů

 
 
2.4. 2003

Poslední březnový den zveřejnila mnichovská automobilka BMW fotografie a stručný popis nové řady 5, která půjde do prodeje od července 2003.

Pětková řada je jedním z hlavních tahounů prodejního úspěchu značky posledních let a proto byla jejímu nástupci věnována náležitá pozornost. První výraznou designovou změnu přinesla velká řada 7 a od jejího tvaru se také odvíjí vzhled nové řady 5. Hodnotit do jaké míry je oku lahodící či ne musí především Ti, kterým je určena, tedy zákazníci. My na tomto místě můžeme objektivně jen konstatovat, že BMW postupně slaďuje styling jednotlivých řad, aby utvořil novou charakteristickou linii designu. Zatímco vnější vzhled se dramaticky mění, elegantní interiér, především přístrojová deska zachovává poněkud konzervativnější linii. Hlavní prvek, který zásadně ovlivňuje vzhled střední konzoly je druhá generace systému iDrive. Mohutný ovladač je umístěn na středovém tunelu za řadící pákou a displej nad výdechy ventilace. Zajímavostí je také standardně montovaná nová automatická klimatizace, která svou činností eliminuje vysušování vzduchu u běžných klimatizací.

Pokud vzhled může budit diskuse na téma vydařenosti, technicky se nové modely řadí opět na nejvyšší příčky segmentu vyšší střední třídy. V první vlně náběhu výroby bude nabízena pouze varianta sedan a bude vybavena třemi šestiválcovými motory. Základ tvoří řadový šestiválec 2,2 litru s výkonem 125 kW (170 k) a točivým momentem 210 Nm, druhým zážehovým agregátem je taktéž řadový šestiválec 3,0 litru o výkonu 170 kW (231 k) a 300 Nm. Oba jsou vybaveny variabilním časováním obou vačkových hřídelí bi-VANOS. Třetím je přeplňovaný vznětový třílitr s výkonem 160 kW (218 k) a mohutným točivým momentem 500 Nm. V říjnu se začnou montovat ještě motory 2,5 l (141 kW/245 Nm) a V8 4,4 litru (245 kW/450 Nm). Maximální rychlosti a zrychlení z 0-100 km/h jednotlivých modelů jsou: 2,2 (230, 9.0 s); 3,0 (250, 6.9 s) a 3,0d (245, 7.1 s). Oba třílitry jsou vybaveny novou šestistupňovou manuální převodovkou, která napomáhá k ideálnímu využití jejich potenciálu. Pohlédneme-li na jejich dynamické vlastnosti, zjistíme, že se příliš neliší. Co se ovšem liší výrazně je jejich spotřeba, zatímco zážehový třílitr si vezme v průměru 9,5 l/100 km, motor 3,0d si na stejnou vzdálenost řekne jen o 6,9 litru nafty.

Přestože je nový model prostornější jak v prostoru pro posádku, tak i v zavazadlovém prostoru, bezpečnější a lépe vybavený, podařilo se snížit jeho hmotnost o 65 kg proti předchozímu modelu. Odlehčení bylo dosaženo například použitím hliníkových slitin na výrobu kompletních náprav nebo přídě vozu. Odlehčené nápravy snižují neodpružené hmoty, což se jednoznačně projeví v kvalitnějších jízdních vlastnostech. Snížení hmotnosti má také pozitivní vliv na dynamiku jízdy a spotřebu paliva. Vozy BMW se vždy pyšnily výbornými motory a podvozky a v posledních dvou desetiletích také výrazným nástupem nových technologií ve výbavě vozu. Pozadu nezůstává ani nová řada 5. V nabídce jsou mimo dnes běžných systémů také novinky v podobě aktivního řízení AFS, řízení odpružení Dynamic Drive, zařízení na hlídání vzdálenosti mezi vozy ACC, či systémy zlepšující viditelnost. Podívejme se postupně na jednotlivá zařízení poněkud detailněji.

První se podívejme na zoubek aktivnímu řízení AFS, které je v nabídce za příplatek. Zatímco některé firmy vyvíjejí systémy drive-by-wire, které eliminují mechanický kontakt řidičem a vozovkou, BMW zvolila cestu "klasickou". Funkce spočívá v tom, že podle způsobu jízdy je měněn převodový poměr řízení (bohužel se tisková zpráva nezmiňuje jakým způsobem). Při nižších rychlostech a ve městě, kde je potřeba mnohdy plný rejd, je řízení strmější - k dosažení plného rejdu je potřeba méně otáček volantu. Při vysokých rychlostech, kdy je potřeba vyšší směrová stabilita, je převodový poměr naopak méně strmý.

Dynamic Drive je aktivní pérování. Jeho úkolem je eliminovat naklánění karosérie v zatáčkách, což je prováděno prostřednictvím aktivních zkrutných stabilizátorů v obou nápravách. Až 80% všech náklonů způsobených ostrým průjezdem zatáček dokáže systém eliminovat, což se výrazně projevuje na stabilitě a zvyšuje bezpečnost provozu. Velký význam má při nouzovém vyhýbání se překážce, kdy zabraňuje rozhoupání karosérie a následnému převrácení při prudké změně směru ve vysoké rychlosti.

ACC (Active Cruise Control) bude k dispozici až od roku 2004. Jedná se o zařízení poprvé představené v nové řadě 7, které má za úkol hlídat vzdálenost od vpředu jedoucího vozu. Řidič si nastaví jakou vzdálenost považuje za bezpečnou a pohodlnou a pokud dojde k jejímu zkrácení, systém sníží výkon motoru, aby se vzdálenost upravila. Jakmile dosáhne opět požadované úrovně, zpětně upraví cestovní rychlost na původní hodnotu.

Novinkou jsou natáčecí xenonové světlomety. Podle úhlu natočení volantu, rychlosti jízdy se světlomety natáčí ve směru jízdy až o 15 stupňů, čímž zmenšují slepý úhel v zatáčce. Dalším prvkem bezpečnosti je systém urychlující reakci brzdového světla v krizové situaci (Break Force Display). Základem je použití technologie LED, která zkracuje reakční čas proti klasické žárovce a dává řidiči vzadu delší čas na reakci.

Pro blízkou budoucnost se připravuje do řady 5 také instalace holografické projekce provozních údajů na čelní sklo do zorného pole řidiče. Řidič si bude moci zvolit jestli chce údaje provozní, nebo navigační aniž by musel sklopit zrak z vozovky před sebou.

Jakmile bude k novému BMW 5 více podrobných informací, přineseme "velký článek".



Mayová otáčí a uklidňuje ministry: S EU se dohodneme Mayová otáčí a uklidňuje ministry: S EU se dohodneme

Britská premiérka Theresa Mayová sdělila svým ministrům,…

Siemens propustí téměř tři tisíce zaměstnanců v Německu, chce ušetřit miliardy Siemens propustí téměř tři tisíce zaměstnanců v Německu, chce ušetřit miliardy

Německá průmyslová skupina Siemens propustí z několika…

Pražský okruh je pro kandidáty prioritou. Rozbory předvolebních slibů čtěte na E15.cz Pražský okruh je pro kandidáty prioritou. Rozbory předvolebních slibů čtěte na E15.cz

Blížící se volby na pražský magistrát s sebou přinášejí…

 

Štítky BMW Představujeme

 

Tapety








Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu

Závod ve sprintu, který se jen tak nevidí. Na…

VW nám ukázal zbraň pro příští dekádu. Srazí cenu elektroaut na minimum VW nám ukázal zbraň pro příští dekádu. Srazí cenu elektroaut na minimum

Nová platforma MEB koncernu Volkswagen je určena výhradně…

 



Ojeté BMW řady 5 (E60/E61): Supertechnika, která se však po letech mstí Ojeté BMW řady 5 (E60/E61): Supertechnika, která se však po letech mstí

BMW řady 5 již postoupilo do seniorského věku. Pokud ale…

BMW řady 5 E34 (1987-1996): Třetí generace pětky měla poprvé i kombi, je jí třicet BMW řady 5 E34 (1987-1996): Třetí generace pětky měla poprvé i kombi, je jí třicet

Třetí generace BMW pětkové řady se začala prodávat v…

 



 
Catera byl jediný Cadillac vyráběný v Evropě: Byl to naprostý propadák

Catera byl jediný Cadillac vyráběný v Evropě: Byl to naprostý propadák

Dnes 18:50

Cadillac Catera byl americkou paralelou u nás dobře známého Opelu Omega B. Měl zpřístupnit vozy této luxusní značky mladší klientele.




Blesk.cz

Merkelová si na večeři s Erdoganem u prezidenta nechala zajít chuť. Není sama

Merkelová si na večeři s Erdoganem u prezidenta…

Německá kancléřka Angela Merkelová se nezúčastní státní večeře, kterou v pátek pro tureckého prezidenta Recepa…

Nemůžete spát? Bude úplněk! Zkuste 5 tipů jak večer usnout!

Nemůžete spát? Bude úplněk! Zkuste 5 tipů jak večer usnout!

Večer lehnete do postele a ne a ne zabrat? Převalujete se, přemýšlíte nad prací, domácími povinnostmi, počítáte…

 

iSport.cz

Ocenění FIFA: Modrič nejlepším hráčem, mezi trenéry vládl Deschamps

Ocenění FIFA: Modrič nejlepším hráčem, mezi trenéry…

Nejlepším fotbalistou světa za sezonu 2017/18 podle Mezinárodní fotbalové federace FIFA byl zvolen Luka Modrič.…

SESTŘIH: Jablonec - Plzeň 3:0. Mistr po Lize mistrů propadl, pálil Trávník

SESTŘIH: Jablonec - Plzeň 3:0. Mistr po Lize mistrů…

Fotbalisté Plzně v dohrávce 9. kola FORTUNA:LIGY prohráli v Jablonci 0:3 a klesli na třetí místo tabulky.…

 

Reflex.cz

Děsivá čínská epidemie: Unikátní snímky z doby, kdy chřipka zabíjela lidi po tisících

Děsivá čínská epidemie: Unikátní snímky z doby, kdy…

Mandžuská chřipka byla snad největší zdravotní katastrofou čínské historie. Pro Evropana ji zastiňuje tehdejší…

Okamura mění taktiku. SPD hodlá zastavit diktát EU a říct islámu NE z komunální úrovně

Okamura mění taktiku. SPD hodlá zastavit diktát EU a…

Dlouhá léta bojuje vlastenec, podnikatel, politik a finalista minulého ročníku mistrovství světa v populismu…