BMW řady 5 - další generace úspěšných vozů

BMW řady 5 - další generace úspěšných vozů

 
 
2.4. 2003

Poslední březnový den zveřejnila mnichovská automobilka BMW fotografie a stručný popis nové řady 5, která půjde do prodeje od července 2003.

Pětková řada je jedním z hlavních tahounů prodejního úspěchu značky posledních let a proto byla jejímu nástupci věnována náležitá pozornost. První výraznou designovou změnu přinesla velká řada 7 a od jejího tvaru se také odvíjí vzhled nové řady 5. Hodnotit do jaké míry je oku lahodící či ne musí především Ti, kterým je určena, tedy zákazníci. My na tomto místě můžeme objektivně jen konstatovat, že BMW postupně slaďuje styling jednotlivých řad, aby utvořil novou charakteristickou linii designu. Zatímco vnější vzhled se dramaticky mění, elegantní interiér, především přístrojová deska zachovává poněkud konzervativnější linii. Hlavní prvek, který zásadně ovlivňuje vzhled střední konzoly je druhá generace systému iDrive. Mohutný ovladač je umístěn na středovém tunelu za řadící pákou a displej nad výdechy ventilace. Zajímavostí je také standardně montovaná nová automatická klimatizace, která svou činností eliminuje vysušování vzduchu u běžných klimatizací.

Pokud vzhled může budit diskuse na téma vydařenosti, technicky se nové modely řadí opět na nejvyšší příčky segmentu vyšší střední třídy. V první vlně náběhu výroby bude nabízena pouze varianta sedan a bude vybavena třemi šestiválcovými motory. Základ tvoří řadový šestiválec 2,2 litru s výkonem 125 kW (170 k) a točivým momentem 210 Nm, druhým zážehovým agregátem je taktéž řadový šestiválec 3,0 litru o výkonu 170 kW (231 k) a 300 Nm. Oba jsou vybaveny variabilním časováním obou vačkových hřídelí bi-VANOS. Třetím je přeplňovaný vznětový třílitr s výkonem 160 kW (218 k) a mohutným točivým momentem 500 Nm. V říjnu se začnou montovat ještě motory 2,5 l (141 kW/245 Nm) a V8 4,4 litru (245 kW/450 Nm). Maximální rychlosti a zrychlení z 0-100 km/h jednotlivých modelů jsou: 2,2 (230, 9.0 s); 3,0 (250, 6.9 s) a 3,0d (245, 7.1 s). Oba třílitry jsou vybaveny novou šestistupňovou manuální převodovkou, která napomáhá k ideálnímu využití jejich potenciálu. Pohlédneme-li na jejich dynamické vlastnosti, zjistíme, že se příliš neliší. Co se ovšem liší výrazně je jejich spotřeba, zatímco zážehový třílitr si vezme v průměru 9,5 l/100 km, motor 3,0d si na stejnou vzdálenost řekne jen o 6,9 litru nafty.

Přestože je nový model prostornější jak v prostoru pro posádku, tak i v zavazadlovém prostoru, bezpečnější a lépe vybavený, podařilo se snížit jeho hmotnost o 65 kg proti předchozímu modelu. Odlehčení bylo dosaženo například použitím hliníkových slitin na výrobu kompletních náprav nebo přídě vozu. Odlehčené nápravy snižují neodpružené hmoty, což se jednoznačně projeví v kvalitnějších jízdních vlastnostech. Snížení hmotnosti má také pozitivní vliv na dynamiku jízdy a spotřebu paliva. Vozy BMW se vždy pyšnily výbornými motory a podvozky a v posledních dvou desetiletích také výrazným nástupem nových technologií ve výbavě vozu. Pozadu nezůstává ani nová řada 5. V nabídce jsou mimo dnes běžných systémů také novinky v podobě aktivního řízení AFS, řízení odpružení Dynamic Drive, zařízení na hlídání vzdálenosti mezi vozy ACC, či systémy zlepšující viditelnost. Podívejme se postupně na jednotlivá zařízení poněkud detailněji.

První se podívejme na zoubek aktivnímu řízení AFS, které je v nabídce za příplatek. Zatímco některé firmy vyvíjejí systémy drive-by-wire, které eliminují mechanický kontakt řidičem a vozovkou, BMW zvolila cestu "klasickou". Funkce spočívá v tom, že podle způsobu jízdy je měněn převodový poměr řízení (bohužel se tisková zpráva nezmiňuje jakým způsobem). Při nižších rychlostech a ve městě, kde je potřeba mnohdy plný rejd, je řízení strmější - k dosažení plného rejdu je potřeba méně otáček volantu. Při vysokých rychlostech, kdy je potřeba vyšší směrová stabilita, je převodový poměr naopak méně strmý.

Dynamic Drive je aktivní pérování. Jeho úkolem je eliminovat naklánění karosérie v zatáčkách, což je prováděno prostřednictvím aktivních zkrutných stabilizátorů v obou nápravách. Až 80% všech náklonů způsobených ostrým průjezdem zatáček dokáže systém eliminovat, což se výrazně projevuje na stabilitě a zvyšuje bezpečnost provozu. Velký význam má při nouzovém vyhýbání se překážce, kdy zabraňuje rozhoupání karosérie a následnému převrácení při prudké změně směru ve vysoké rychlosti.

ACC (Active Cruise Control) bude k dispozici až od roku 2004. Jedná se o zařízení poprvé představené v nové řadě 7, které má za úkol hlídat vzdálenost od vpředu jedoucího vozu. Řidič si nastaví jakou vzdálenost považuje za bezpečnou a pohodlnou a pokud dojde k jejímu zkrácení, systém sníží výkon motoru, aby se vzdálenost upravila. Jakmile dosáhne opět požadované úrovně, zpětně upraví cestovní rychlost na původní hodnotu.

Novinkou jsou natáčecí xenonové světlomety. Podle úhlu natočení volantu, rychlosti jízdy se světlomety natáčí ve směru jízdy až o 15 stupňů, čímž zmenšují slepý úhel v zatáčce. Dalším prvkem bezpečnosti je systém urychlující reakci brzdového světla v krizové situaci (Break Force Display). Základem je použití technologie LED, která zkracuje reakční čas proti klasické žárovce a dává řidiči vzadu delší čas na reakci.

Pro blízkou budoucnost se připravuje do řady 5 také instalace holografické projekce provozních údajů na čelní sklo do zorného pole řidiče. Řidič si bude moci zvolit jestli chce údaje provozní, nebo navigační aniž by musel sklopit zrak z vozovky před sebou.

Jakmile bude k novému BMW 5 více podrobných informací, přineseme "velký článek".



Babiš se brání tvrzení o únosu syna: Pan Vondráček byl také v Rusku, všichni tam chodí Babiš se brání tvrzení o únosu syna: Pan Vondráček byl také v Rusku, všichni tam chodí

Premiér Andrej Babiš (ANO) čelí možnosti pádu vlády kvůli…

Izraelský premiér odmítl předčasné volby. V těžké době se vláda nesvrhává, říká Izraelský premiér odmítl předčasné volby. V těžké době se vláda nesvrhává, říká

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu v neděli v projevu…

Babiš: Syn a jeho matka již pochopili, jak je novináři zneužili Babiš: Syn a jeho matka již pochopili, jak je novináři zneužili

Andrej Babiš mladší a jeho matka už pochopili, jak je…

 

Štítky BMW Představujeme

 

Tapety








Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Kia Optima po faceliftu má české ceny. Za super cenu nabízí úžasnou výbavu Kia Optima po faceliftu má české ceny. Za super cenu nabízí úžasnou výbavu

Omlazená Kia Optima dostala dva nové motory. Benzinová…

Nová Mazda 3 spatřena při testování. Prototyp již mnohé prozrazuje Nová Mazda 3 spatřena při testování. Prototyp již mnohé prozrazuje

Ještě před oficiální premiérou na autosalonu v Los…

 



Ojeté BMW řady 5 (E60/E61): Supertechnika, která se však po letech mstí Ojeté BMW řady 5 (E60/E61): Supertechnika, která se však po letech mstí

BMW řady 5 již postoupilo do seniorského věku. Pokud ale…

BMW řady 5 E34 (1987-1996): Třetí generace pětky měla poprvé i kombi, je jí třicet BMW řady 5 E34 (1987-1996): Třetí generace pětky měla poprvé i kombi, je jí třicet

Třetí generace BMW pětkové řady se začala prodávat v…

 



 
Pojištění existuje už 320 let. Víte, jak staré je to automobilové?

Pojištění existuje už 320 let. Víte, jak staré je to automobilové?

Včera

Automobilový zákon odpovědnosti za škodu je starý právě 110 let. Dějiny českého pojišťovnictví však ještě o 210 let starší.




Blesk.cz

Facebook Messenger vám dá až deset minut na smazání faux pas

Facebook Messenger vám dá až deset minut na smazání faux pas

Facebook už delší dobu pracuje na možnosti smazání odeslané zprávy v Messengeru. To víme, vždyť v říjnu prolétly…

Nová mapa, kam nejezdit: Nebezpečí číhá v Karibiku, Afghánistán propadl. A co Česko?

Nová mapa, kam nejezdit: Nebezpečí číhá v Karibiku,…

Organizace International SOS poskytující lékařské a bezpečnostní služby představila interaktivní mapu, na které…

 

iSport.cz

Skvělý úspěch Šonky! Český akrobatický pilot se stal poprvé mistrem světa

Skvělý úspěch Šonky! Český akrobatický pilot se stal…

Akrobatický pilot Martin Šonka vyhrál poprvé sérii Red Bull Air Race. Celkové vítězství si čtyřicetiletý rodák z…

Ty vole, taková nálož! Youtuber The Top pařil CZC.cz iSport Cup. Postoupil?

Ty vole, taková nálož! Youtuber The Top pařil CZC.cz…

Nikdy předtím se žádného turnaje nezúčastnil. "Poprvé jsem se nechal zlákat!" zdůraznil Vojta Mikulík alias The…

 

Reflex.cz

Světově proslulý jazzový chameleón Emil Viklický vyráží na narozeninové turné

Světově proslulý jazzový chameleón Emil Viklický…

Emil Viklický je hudební pojem, který by jistě vystačil na samostatnou knihu. Moravský rodák z Olomouce, kde…

Svědectví ženy o svobodě a demokracii penisů. Jaká je Výstava skutečně nahých mužů?

Svědectví ženy o svobodě a demokracii penisů. Jaká…

Co s načatým 17. listopadem? Jít demonstrovat, poslechnout si koncert nebo se zúčastnit satirického průvodu? To…