reklama


BMW řady 5 - další generace úspěšných vozů

BMW řady 5 - další generace úspěšných vozů

 
 

Poslední březnový den zveřejnila mnichovská automobilka BMW fotografie a stručný popis nové řady 5, která půjde do prodeje od července 2003.

Pětková řada je jedním z hlavních tahounů prodejního úspěchu značky posledních let a proto byla jejímu nástupci věnována náležitá pozornost. První výraznou designovou změnu přinesla velká řada 7 a od jejího tvaru se také odvíjí vzhled nové řady 5. Hodnotit do jaké míry je oku lahodící či ne musí především Ti, kterým je určena, tedy zákazníci. My na tomto místě můžeme objektivně jen konstatovat, že BMW postupně slaďuje styling jednotlivých řad, aby utvořil novou charakteristickou linii designu. Zatímco vnější vzhled se dramaticky mění, elegantní interiér, především přístrojová deska zachovává poněkud konzervativnější linii. Hlavní prvek, který zásadně ovlivňuje vzhled střední konzoly je druhá generace systému iDrive. Mohutný ovladač je umístěn na středovém tunelu za řadící pákou a displej nad výdechy ventilace. Zajímavostí je také standardně montovaná nová automatická klimatizace, která svou činností eliminuje vysušování vzduchu u běžných klimatizací.

Pokud vzhled může budit diskuse na téma vydařenosti, technicky se nové modely řadí opět na nejvyšší příčky segmentu vyšší střední třídy. V první vlně náběhu výroby bude nabízena pouze varianta sedan a bude vybavena třemi šestiválcovými motory. Základ tvoří řadový šestiválec 2,2 litru s výkonem 125 kW (170 k) a točivým momentem 210 Nm, druhým zážehovým agregátem je taktéž řadový šestiválec 3,0 litru o výkonu 170 kW (231 k) a 300 Nm. Oba jsou vybaveny variabilním časováním obou vačkových hřídelí bi-VANOS. Třetím je přeplňovaný vznětový třílitr s výkonem 160 kW (218 k) a mohutným točivým momentem 500 Nm. V říjnu se začnou montovat ještě motory 2,5 l (141 kW/245 Nm) a V8 4,4 litru (245 kW/450 Nm). Maximální rychlosti a zrychlení z 0-100 km/h jednotlivých modelů jsou: 2,2 (230, 9.0 s); 3,0 (250, 6.9 s) a 3,0d (245, 7.1 s). Oba třílitry jsou vybaveny novou šestistupňovou manuální převodovkou, která napomáhá k ideálnímu využití jejich potenciálu. Pohlédneme-li na jejich dynamické vlastnosti, zjistíme, že se příliš neliší. Co se ovšem liší výrazně je jejich spotřeba, zatímco zážehový třílitr si vezme v průměru 9,5 l/100 km, motor 3,0d si na stejnou vzdálenost řekne jen o 6,9 litru nafty.

Přestože je nový model prostornější jak v prostoru pro posádku, tak i v zavazadlovém prostoru, bezpečnější a lépe vybavený, podařilo se snížit jeho hmotnost o 65 kg proti předchozímu modelu. Odlehčení bylo dosaženo například použitím hliníkových slitin na výrobu kompletních náprav nebo přídě vozu. Odlehčené nápravy snižují neodpružené hmoty, což se jednoznačně projeví v kvalitnějších jízdních vlastnostech. Snížení hmotnosti má také pozitivní vliv na dynamiku jízdy a spotřebu paliva. Vozy BMW se vždy pyšnily výbornými motory a podvozky a v posledních dvou desetiletích také výrazným nástupem nových technologií ve výbavě vozu. Pozadu nezůstává ani nová řada 5. V nabídce jsou mimo dnes běžných systémů také novinky v podobě aktivního řízení AFS, řízení odpružení Dynamic Drive, zařízení na hlídání vzdálenosti mezi vozy ACC, či systémy zlepšující viditelnost. Podívejme se postupně na jednotlivá zařízení poněkud detailněji.

První se podívejme na zoubek aktivnímu řízení AFS, které je v nabídce za příplatek. Zatímco některé firmy vyvíjejí systémy drive-by-wire, které eliminují mechanický kontakt řidičem a vozovkou, BMW zvolila cestu "klasickou". Funkce spočívá v tom, že podle způsobu jízdy je měněn převodový poměr řízení (bohužel se tisková zpráva nezmiňuje jakým způsobem). Při nižších rychlostech a ve městě, kde je potřeba mnohdy plný rejd, je řízení strmější - k dosažení plného rejdu je potřeba méně otáček volantu. Při vysokých rychlostech, kdy je potřeba vyšší směrová stabilita, je převodový poměr naopak méně strmý.

Dynamic Drive je aktivní pérování. Jeho úkolem je eliminovat naklánění karosérie v zatáčkách, což je prováděno prostřednictvím aktivních zkrutných stabilizátorů v obou nápravách. Až 80% všech náklonů způsobených ostrým průjezdem zatáček dokáže systém eliminovat, což se výrazně projevuje na stabilitě a zvyšuje bezpečnost provozu. Velký význam má při nouzovém vyhýbání se překážce, kdy zabraňuje rozhoupání karosérie a následnému převrácení při prudké změně směru ve vysoké rychlosti.

ACC (Active Cruise Control) bude k dispozici až od roku 2004. Jedná se o zařízení poprvé představené v nové řadě 7, které má za úkol hlídat vzdálenost od vpředu jedoucího vozu. Řidič si nastaví jakou vzdálenost považuje za bezpečnou a pohodlnou a pokud dojde k jejímu zkrácení, systém sníží výkon motoru, aby se vzdálenost upravila. Jakmile dosáhne opět požadované úrovně, zpětně upraví cestovní rychlost na původní hodnotu.

Novinkou jsou natáčecí xenonové světlomety. Podle úhlu natočení volantu, rychlosti jízdy se světlomety natáčí ve směru jízdy až o 15 stupňů, čímž zmenšují slepý úhel v zatáčce. Dalším prvkem bezpečnosti je systém urychlující reakci brzdového světla v krizové situaci (Break Force Display). Základem je použití technologie LED, která zkracuje reakční čas proti klasické žárovce a dává řidiči vzadu delší čas na reakci.

Pro blízkou budoucnost se připravuje do řady 5 také instalace holografické projekce provozních údajů na čelní sklo do zorného pole řidiče. Řidič si bude moci zvolit jestli chce údaje provozní, nebo navigační aniž by musel sklopit zrak z vozovky před sebou.

Jakmile bude k novému BMW 5 více podrobných informací, přineseme "velký článek".



Oznámkuj dealera
Hyundai zaparkovala s kampaní v Podolí Hyundai zaparkovala s kampaní v Podolí

Společnost Hyundai spustila novou kampaň, v níž rozdává…

Českého lva bude moderovat Banášová Českého lva bude moderovat Banášová

24. ročník Českého lva, výročních cen České filmové a…

Z čínské CEFC na Pražský hrad. Forejta nahradí Sklenář Z čínské CEFC na Pražský hrad. Forejta nahradí Sklenář

Dlouholetý šéf hradního protokolu Miroslav Sklenář se…

 
 

Tapety




reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí

Skupina B je považována za nejatraktivnější období…

Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz

Automobilka Tatra se podle týdeníku Ekonom vrací k…

 




BMW 5 M Performance: Více síly i stylu pro novou pětku BMW 5 M Performance: Více síly i stylu pro novou pětku

BMW M Performance nám dalo osmiválcový model M550i…

Podívejte se, jak vznikají kamufláže pro testovací prototypy! Podívejte se, jak vznikají kamufláže pro testovací prototypy!

Vypadá to jako úplná hračka, ale i maskování vývojového…

 



 
Šéf Seatu: Můžeme být lepší než Škoda!

Šéf Seatu: Můžeme být lepší než Škoda!

Dnes 13:50

Seat věří, že po masivní koncernové investici půjde kupředu lépe, než jeho ambiciózní česká sestra.




Blesk.cz

Exšéf BIS Lang povede Národní úřad pro bezpečnost. Navrátila čeká boj s hackery

Exšéf BIS Lang povede Národní úřad pro bezpečnost.…

Ředitelem Národního bezpečnostního úřadu (NBÚ) se má stát bývalý šéf Bezpečnostní informační služby (BIS) Jiří…

Exministr pro rozpočet podváděl na daních a pral peníze. Do vězení jde i s ženou

Exministr pro rozpočet podváděl na daních a pral…

Francouzský soud ve čtvrtek poslal na tři roky do vězení bývalého ministra pro rozpočet Jéroma Cahuzaka za…

 

iSport.cz

Gerrardův bratranec oslnil Anglii. Válí za City a hattrickem zničil Brazílii

Gerrardův bratranec oslnil Anglii. Válí za City a…

Jeden Gerrard odešel do důchodu a další přichází na scénu. Řeč je o patnáctiletém Bobbym Duncanovi. Bratranci…

Holoubek zůstane trenérem Sparty! Vrba odmítl, klub to brzy potvrdí

Holoubek zůstane trenérem Sparty! Vrba odmítl, klub…

Ani Jindřich Trpišovský, ani Pavel Vrba, vše zůstane tak, jak to už přes dva měsíce funguje. Stejně jako dnes v…

 

Reflex.cz

Forejta nahradí Sklenář, na Hrad přichází z čínské společnosti CEFC

Forejta nahradí Sklenář, na Hrad přichází z čínské…

Dlouholetý šéf hradního protokolu Miroslav Sklenář se vrátil na Pražský hrad. Byl dnes pověřen vedením odboru…

10 míst, která lidé nejčastěji fotí na Instagram

10 míst, která lidé nejčastěji fotí na Instagram

Svět sociálních sítí nikdy nespí. O Instagramu, síti, která je určena na přidávání fotografií, jež jsou…

 
 
reklama