BMW řady 5 - další generace úspěšných vozů

BMW řady 5 - další generace úspěšných vozů

 
 
2.4. 2003

Poslední březnový den zveřejnila mnichovská automobilka BMW fotografie a stručný popis nové řady 5, která půjde do prodeje od července 2003.

Pětková řada je jedním z hlavních tahounů prodejního úspěchu značky posledních let a proto byla jejímu nástupci věnována náležitá pozornost. První výraznou designovou změnu přinesla velká řada 7 a od jejího tvaru se také odvíjí vzhled nové řady 5. Hodnotit do jaké míry je oku lahodící či ne musí především Ti, kterým je určena, tedy zákazníci. My na tomto místě můžeme objektivně jen konstatovat, že BMW postupně slaďuje styling jednotlivých řad, aby utvořil novou charakteristickou linii designu. Zatímco vnější vzhled se dramaticky mění, elegantní interiér, především přístrojová deska zachovává poněkud konzervativnější linii. Hlavní prvek, který zásadně ovlivňuje vzhled střední konzoly je druhá generace systému iDrive. Mohutný ovladač je umístěn na středovém tunelu za řadící pákou a displej nad výdechy ventilace. Zajímavostí je také standardně montovaná nová automatická klimatizace, která svou činností eliminuje vysušování vzduchu u běžných klimatizací.

Pokud vzhled může budit diskuse na téma vydařenosti, technicky se nové modely řadí opět na nejvyšší příčky segmentu vyšší střední třídy. V první vlně náběhu výroby bude nabízena pouze varianta sedan a bude vybavena třemi šestiválcovými motory. Základ tvoří řadový šestiválec 2,2 litru s výkonem 125 kW (170 k) a točivým momentem 210 Nm, druhým zážehovým agregátem je taktéž řadový šestiválec 3,0 litru o výkonu 170 kW (231 k) a 300 Nm. Oba jsou vybaveny variabilním časováním obou vačkových hřídelí bi-VANOS. Třetím je přeplňovaný vznětový třílitr s výkonem 160 kW (218 k) a mohutným točivým momentem 500 Nm. V říjnu se začnou montovat ještě motory 2,5 l (141 kW/245 Nm) a V8 4,4 litru (245 kW/450 Nm). Maximální rychlosti a zrychlení z 0-100 km/h jednotlivých modelů jsou: 2,2 (230, 9.0 s); 3,0 (250, 6.9 s) a 3,0d (245, 7.1 s). Oba třílitry jsou vybaveny novou šestistupňovou manuální převodovkou, která napomáhá k ideálnímu využití jejich potenciálu. Pohlédneme-li na jejich dynamické vlastnosti, zjistíme, že se příliš neliší. Co se ovšem liší výrazně je jejich spotřeba, zatímco zážehový třílitr si vezme v průměru 9,5 l/100 km, motor 3,0d si na stejnou vzdálenost řekne jen o 6,9 litru nafty.

Přestože je nový model prostornější jak v prostoru pro posádku, tak i v zavazadlovém prostoru, bezpečnější a lépe vybavený, podařilo se snížit jeho hmotnost o 65 kg proti předchozímu modelu. Odlehčení bylo dosaženo například použitím hliníkových slitin na výrobu kompletních náprav nebo přídě vozu. Odlehčené nápravy snižují neodpružené hmoty, což se jednoznačně projeví v kvalitnějších jízdních vlastnostech. Snížení hmotnosti má také pozitivní vliv na dynamiku jízdy a spotřebu paliva. Vozy BMW se vždy pyšnily výbornými motory a podvozky a v posledních dvou desetiletích také výrazným nástupem nových technologií ve výbavě vozu. Pozadu nezůstává ani nová řada 5. V nabídce jsou mimo dnes běžných systémů také novinky v podobě aktivního řízení AFS, řízení odpružení Dynamic Drive, zařízení na hlídání vzdálenosti mezi vozy ACC, či systémy zlepšující viditelnost. Podívejme se postupně na jednotlivá zařízení poněkud detailněji.

První se podívejme na zoubek aktivnímu řízení AFS, které je v nabídce za příplatek. Zatímco některé firmy vyvíjejí systémy drive-by-wire, které eliminují mechanický kontakt řidičem a vozovkou, BMW zvolila cestu "klasickou". Funkce spočívá v tom, že podle způsobu jízdy je měněn převodový poměr řízení (bohužel se tisková zpráva nezmiňuje jakým způsobem). Při nižších rychlostech a ve městě, kde je potřeba mnohdy plný rejd, je řízení strmější - k dosažení plného rejdu je potřeba méně otáček volantu. Při vysokých rychlostech, kdy je potřeba vyšší směrová stabilita, je převodový poměr naopak méně strmý.

Dynamic Drive je aktivní pérování. Jeho úkolem je eliminovat naklánění karosérie v zatáčkách, což je prováděno prostřednictvím aktivních zkrutných stabilizátorů v obou nápravách. Až 80% všech náklonů způsobených ostrým průjezdem zatáček dokáže systém eliminovat, což se výrazně projevuje na stabilitě a zvyšuje bezpečnost provozu. Velký význam má při nouzovém vyhýbání se překážce, kdy zabraňuje rozhoupání karosérie a následnému převrácení při prudké změně směru ve vysoké rychlosti.

ACC (Active Cruise Control) bude k dispozici až od roku 2004. Jedná se o zařízení poprvé představené v nové řadě 7, které má za úkol hlídat vzdálenost od vpředu jedoucího vozu. Řidič si nastaví jakou vzdálenost považuje za bezpečnou a pohodlnou a pokud dojde k jejímu zkrácení, systém sníží výkon motoru, aby se vzdálenost upravila. Jakmile dosáhne opět požadované úrovně, zpětně upraví cestovní rychlost na původní hodnotu.

Novinkou jsou natáčecí xenonové světlomety. Podle úhlu natočení volantu, rychlosti jízdy se světlomety natáčí ve směru jízdy až o 15 stupňů, čímž zmenšují slepý úhel v zatáčce. Dalším prvkem bezpečnosti je systém urychlující reakci brzdového světla v krizové situaci (Break Force Display). Základem je použití technologie LED, která zkracuje reakční čas proti klasické žárovce a dává řidiči vzadu delší čas na reakci.

Pro blízkou budoucnost se připravuje do řady 5 také instalace holografické projekce provozních údajů na čelní sklo do zorného pole řidiče. Řidič si bude moci zvolit jestli chce údaje provozní, nebo navigační aniž by musel sklopit zrak z vozovky před sebou.

Jakmile bude k novému BMW 5 více podrobných informací, přineseme "velký článek".



Cena bitcoinu nestojí na ničem jiném než náladě investorů, tvrdí studie Cena bitcoinu nestojí na ničem jiném než náladě investorů, tvrdí studie

U vývoje ceny kryptoměn nelze hledat souvislost s…

Protest proti Babišovi: do ulic vyšly stovky lidí se zalepenou pusou Protest proti Babišovi: do ulic vyšly stovky lidí se zalepenou pusou

Několik stovek lidí v úterý se zalepenou pusou…

Marná snaha. Pětina vytříděných PET lahví skončí na skládce Marná snaha. Pětina vytříděných PET lahví skončí na skládce

Češi vyhodili předloni do žlutých kontejnerů 39 100 tun…

 

Štítky BMW Představujeme

 

Tapety








Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně

Aktuální vydání týdeníku Škodovácký odborář informovalo o…

Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč

Ke zlevnění modernizované Škody Fabia došlo pouze v…

 



BMW řady 5 E34 (1987-1996): Třetí generace pětky měla poprvé i kombi, je jí třicet BMW řady 5 E34 (1987-1996): Třetí generace pětky měla poprvé i kombi, je jí třicet

Třetí generace BMW pětkové řady se začala prodávat v…

BMW 530d Touring – Opravdu je ve všem lepší než předchůdci? BMW 530d Touring – Opravdu je ve všem lepší než předchůdci?

Aktuální BMW 5 se nám hodně zalíbilo, jak si ale stojí…

 



 
Citroën Méhari (1968-1987): Dromedárovi na čtyřech kolech je padesát

Citroën Méhari (1968-1987): Dromedárovi na čtyřech kolech je padesát

Včera

Všestranný, jednoduchý, levný a spolehlivý. Přesně takový byl Citroën Méhari, který slaví kulaté jubileum.




Blesk.cz

Komentář: Drama v ČSSD rozhodne o Babišovi. Pomůže vláda straně z „předpeklí“?

Komentář: Drama v ČSSD rozhodne o Babišovi. Pomůže…

Inspirovaná německými sociálními demokraty uchýlila se i ČSSD k referendu o vstupu do menšinové vlády s ANO,…

Konec smluv po telefonu a podomního prodeje. Stát chce utnout „šmejdy“ v energetice

Konec smluv po telefonu a podomního prodeje. Stát…

Změnu legislativy, která by měla pomoci v boji proti nekalým praktikám v energetice, oznámili v pondělí na…

 

iSport.cz

Machovský o Detroitu: Ztracený rok! Marně chodil také za Fischerem

Machovský o Detroitu: Ztracený rok! Marně chodil…

Za oceán odlétal plný nadějí a snů o nejlepší hokejové lize světa. Realita však byla pro brankáře Matěje…

Švýcarský brankář Genoni: po stříbru se chystá smlouva, která zlomí rekord

Švýcarský brankář Genoni: po stříbru se chystá…

Být Kevin Fiala přesnější, houpalo by se brankáři Leonardu Genonimu i dalším Švýcarům na krku senzační zlato.…

 

Reflex.cz

Festival Trutnoff letos opět nebude. Je na čase si na férovku přiznat, že už nebude nikdy

Festival Trutnoff letos opět nebude. Je na čase si…

Hudební festival Trutnoff, který patřil mezi nejstarší akce svého druhu v Česku, se ani v letošním roce na…

Naučte se číst v lidech. Takhle to dělají v FBI

Naučte se číst v lidech. Takhle to dělají v FBI

Máte pocit, že lidem občas nerozumíte? Pokud jim toužíte vidět do hlavy, zkuste použít několik technik, které s…