BMW řady 5 - další generace úspěšných vozů

BMW řady 5 - další generace úspěšných vozů

 
 

Poslední březnový den zveřejnila mnichovská automobilka BMW fotografie a stručný popis nové řady 5, která půjde do prodeje od července 2003.

Pětková řada je jedním z hlavních tahounů prodejního úspěchu značky posledních let a proto byla jejímu nástupci věnována náležitá pozornost. První výraznou designovou změnu přinesla velká řada 7 a od jejího tvaru se také odvíjí vzhled nové řady 5. Hodnotit do jaké míry je oku lahodící či ne musí především Ti, kterým je určena, tedy zákazníci. My na tomto místě můžeme objektivně jen konstatovat, že BMW postupně slaďuje styling jednotlivých řad, aby utvořil novou charakteristickou linii designu. Zatímco vnější vzhled se dramaticky mění, elegantní interiér, především přístrojová deska zachovává poněkud konzervativnější linii. Hlavní prvek, který zásadně ovlivňuje vzhled střední konzoly je druhá generace systému iDrive. Mohutný ovladač je umístěn na středovém tunelu za řadící pákou a displej nad výdechy ventilace. Zajímavostí je také standardně montovaná nová automatická klimatizace, která svou činností eliminuje vysušování vzduchu u běžných klimatizací.

Pokud vzhled může budit diskuse na téma vydařenosti, technicky se nové modely řadí opět na nejvyšší příčky segmentu vyšší střední třídy. V první vlně náběhu výroby bude nabízena pouze varianta sedan a bude vybavena třemi šestiválcovými motory. Základ tvoří řadový šestiválec 2,2 litru s výkonem 125 kW (170 k) a točivým momentem 210 Nm, druhým zážehovým agregátem je taktéž řadový šestiválec 3,0 litru o výkonu 170 kW (231 k) a 300 Nm. Oba jsou vybaveny variabilním časováním obou vačkových hřídelí bi-VANOS. Třetím je přeplňovaný vznětový třílitr s výkonem 160 kW (218 k) a mohutným točivým momentem 500 Nm. V říjnu se začnou montovat ještě motory 2,5 l (141 kW/245 Nm) a V8 4,4 litru (245 kW/450 Nm). Maximální rychlosti a zrychlení z 0-100 km/h jednotlivých modelů jsou: 2,2 (230, 9.0 s); 3,0 (250, 6.9 s) a 3,0d (245, 7.1 s). Oba třílitry jsou vybaveny novou šestistupňovou manuální převodovkou, která napomáhá k ideálnímu využití jejich potenciálu. Pohlédneme-li na jejich dynamické vlastnosti, zjistíme, že se příliš neliší. Co se ovšem liší výrazně je jejich spotřeba, zatímco zážehový třílitr si vezme v průměru 9,5 l/100 km, motor 3,0d si na stejnou vzdálenost řekne jen o 6,9 litru nafty.

Přestože je nový model prostornější jak v prostoru pro posádku, tak i v zavazadlovém prostoru, bezpečnější a lépe vybavený, podařilo se snížit jeho hmotnost o 65 kg proti předchozímu modelu. Odlehčení bylo dosaženo například použitím hliníkových slitin na výrobu kompletních náprav nebo přídě vozu. Odlehčené nápravy snižují neodpružené hmoty, což se jednoznačně projeví v kvalitnějších jízdních vlastnostech. Snížení hmotnosti má také pozitivní vliv na dynamiku jízdy a spotřebu paliva. Vozy BMW se vždy pyšnily výbornými motory a podvozky a v posledních dvou desetiletích také výrazným nástupem nových technologií ve výbavě vozu. Pozadu nezůstává ani nová řada 5. V nabídce jsou mimo dnes běžných systémů také novinky v podobě aktivního řízení AFS, řízení odpružení Dynamic Drive, zařízení na hlídání vzdálenosti mezi vozy ACC, či systémy zlepšující viditelnost. Podívejme se postupně na jednotlivá zařízení poněkud detailněji.

První se podívejme na zoubek aktivnímu řízení AFS, které je v nabídce za příplatek. Zatímco některé firmy vyvíjejí systémy drive-by-wire, které eliminují mechanický kontakt řidičem a vozovkou, BMW zvolila cestu "klasickou". Funkce spočívá v tom, že podle způsobu jízdy je měněn převodový poměr řízení (bohužel se tisková zpráva nezmiňuje jakým způsobem). Při nižších rychlostech a ve městě, kde je potřeba mnohdy plný rejd, je řízení strmější - k dosažení plného rejdu je potřeba méně otáček volantu. Při vysokých rychlostech, kdy je potřeba vyšší směrová stabilita, je převodový poměr naopak méně strmý.

Dynamic Drive je aktivní pérování. Jeho úkolem je eliminovat naklánění karosérie v zatáčkách, což je prováděno prostřednictvím aktivních zkrutných stabilizátorů v obou nápravách. Až 80% všech náklonů způsobených ostrým průjezdem zatáček dokáže systém eliminovat, což se výrazně projevuje na stabilitě a zvyšuje bezpečnost provozu. Velký význam má při nouzovém vyhýbání se překážce, kdy zabraňuje rozhoupání karosérie a následnému převrácení při prudké změně směru ve vysoké rychlosti.

ACC (Active Cruise Control) bude k dispozici až od roku 2004. Jedná se o zařízení poprvé představené v nové řadě 7, které má za úkol hlídat vzdálenost od vpředu jedoucího vozu. Řidič si nastaví jakou vzdálenost považuje za bezpečnou a pohodlnou a pokud dojde k jejímu zkrácení, systém sníží výkon motoru, aby se vzdálenost upravila. Jakmile dosáhne opět požadované úrovně, zpětně upraví cestovní rychlost na původní hodnotu.

Novinkou jsou natáčecí xenonové světlomety. Podle úhlu natočení volantu, rychlosti jízdy se světlomety natáčí ve směru jízdy až o 15 stupňů, čímž zmenšují slepý úhel v zatáčce. Dalším prvkem bezpečnosti je systém urychlující reakci brzdového světla v krizové situaci (Break Force Display). Základem je použití technologie LED, která zkracuje reakční čas proti klasické žárovce a dává řidiči vzadu delší čas na reakci.

Pro blízkou budoucnost se připravuje do řady 5 také instalace holografické projekce provozních údajů na čelní sklo do zorného pole řidiče. Řidič si bude moci zvolit jestli chce údaje provozní, nebo navigační aniž by musel sklopit zrak z vozovky před sebou.

Jakmile bude k novému BMW 5 více podrobných informací, přineseme "velký článek".



Autosalon Frankfurt 2017
Vzácná shoda: zvýšit armádní výdaje chtějí téměř všechny parlamentní strany Vzácná shoda: zvýšit armádní výdaje chtějí téměř všechny parlamentní strany

Kdyby byly tématem voleb jen obrana a bezpečnost, dohodly…

Google spustí své mobilní platby Android Pay již brzy i v Česku Google spustí své mobilní platby Android Pay již brzy i v Česku

Tuzemský trh se letos na podzim dočká další významné…

Vyhledávač Baidu investuje do vývoje samořiditelných aut. Chce konkurovat rivalům z USA Vyhledávač Baidu investuje do vývoje samořiditelných aut. Chce konkurovat rivalům z USA

Čínský internetový vyhledávač Baidu Inc hodlá investovat…

Lékárny Dr. Max míří do Srbska. Koupí desítku poboček sítě Farmanea Lékárny Dr. Max míří do Srbska. Koupí desítku poboček sítě Farmanea

Lékárny Dr. Max skupiny Penta minulý týden uzavřely…

 

Štítky BMW Představujeme

 

Tapety








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

 



Rudé zjevení ve Frankfurtu: BMW M5 Frozen Red vás rozloží na atomy! Bude jich jenom 400 Rudé zjevení ve Frankfurtu: BMW M5 Frozen Red vás rozloží na atomy! Bude jich jenom 400

BMW do Frankfurtu dovezlo dva exempláře nové generace…

Nové BMW M5 předvádí svůj zvuk. Je brutální už v základu! (video) Nové BMW M5 předvádí svůj zvuk. Je brutální už v základu! (video)

Nová generace BMW M5 bude bezesporu extrémní auto, a jako…

 



 
Motor Renault 1.9 dCi (F9Q): Opravdu je tak špatný?

Motor Renault 1.9 dCi (F9Q): Opravdu je tak špatný?

Dnes 08:00

Skoro každý, kdo se trochu zajímá o auta, se při vyslovení spojení „Renault 1.9 dCi“ škodolibě usměje a řekne něco ve smyslu, že je to jeden z nejhorších dieselů na trhu. Ale je to skutečně tak?




Blesk.cz

Vulgární Štěpán v Prostřeno zmrazí soupeřku: Jsi pipka a pěkně mě se*eš!

Vulgární Štěpán v Prostřeno zmrazí soupeřku: Jsi…

Provokatér Štěpán se ani ve čtvrtek v Prostřeno nezastaví. Naopak. Rozjede tvoji taktiku poštvávání lidí proti…

Rakev s Masarykem provázelo přes půl milionu lidí. Na průvod čekali celou noc

Rakev s Masarykem provázelo přes půl milionu lidí.…

Pohřeb prvního československého prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka, který se stal velkou manifestací národní…

 

iSport.cz

Jaké je to hrát poháry v KLDR? Megastadion a mazání vtipů o Kimovi

Jaké je to hrát poháry v KLDR? Megastadion a mazání…

Fotbalisté indického klubu FC Bengaluru vyrazili minulý týden do Severní Koreje kvůli odvetě v AFC Cupu, asijské…

Jágr za Kladno? Když se nedohodne v NHL, nastoupit by mohl příští týden

Jágr za Kladno? Když se nedohodne v NHL, nastoupit…

Jaromír Jágr opět v kladenském dresu? Že by si legendární útočník poprvé od ledna 2013 zahrál za svůj klub?…

 

Reflex.cz

Zeptali jsme se 4 učitelů: Jak odnaučit děti bát se chyb? Odpovědi vás překvapí

Zeptali jsme se 4 učitelů: Jak odnaučit děti bát se…

V novém čísle Reflexu si můžete přečíst aktuální kulatý stůl o budoucnosti českých základních škol. Sešli se u…

Zeman má rétoriku jako Hitler. Prosím Nohavicu, aby vyznamenání nepřijal, říká Kroupa

Zeman má rétoriku jako Hitler. Prosím Nohavicu, aby…

Vynikající muzikant, který píše písně plné naděje. Tak o Jaromíru Nohavicovi mluví tvůrce rozhlasových a nově i…