Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW řady 5 (F10) – Sedmičková pětka

BMW představilo nejnovější, v pořadí šestou, generaci řady 5 v Mnichově na olympijském stadionu. Automobilka tak pro premiéru zvolila stejné místo jako před 27 lety s vůbec první generací „pětkové“ řady. Novinkou je široké uplatnění...

Se značkou BMW 5 se zájemci o sedan vyšší střední třídy setkávají už od roku 1972. Tehdy se představila první generace, která přinesla nový designový jazyk z pera Paula Bracqa a také trojciferné označení modelu, které k BMW dnes neodmyslitelně patří (řada 3 debutovala v roce 1975 a řada 7 v roce 1977). Od té doby se pro některou z pěti generací Pětky rozhodlo už přes 5,5 milionu zákazníků.

Nabídku řady E12 zpočátku tvořil jen čtyřválec 520/520i. Rok po představení se přidal i šestiválec 525 a nabídka byla postupně rozšiřována o další motory, posledním byl M535i v roce 1980, předchůdce M5. S téměř 700 tisíci prodaných kusů se také první Pětka stala do té doby nejúspěšnějším BMW, dvojnásobně překonala svého předchůdce „Neue Klasse“. Druhá generace E28 se dostala do prodeje v roce 1982. O rok později nabídku obohatil první diesel 524td a ve Frankfurtu měla v roce 1985 premiéru první M5. Celkem se této generace, stále jen s karoserií sedan, prodalo 722 tisíc kusů.

bmw design predstavujeme bmw design predstavujeme
 

Provedení E34 z roku 1988, dobře známé i z našich silnic, dalo definitivně sbohem motorům bez vstřikování benzinu a společně s novým designem od Clause Lutre přineslo několik významných novinek – pohon všech kol (1991), kombi 5 Touring (1992) a první osmiválec 540i (1993). Poprvé se prodalo více než milion kusů, konkrétně 1,3 milionu, z toho 125 tisíc s karoserií kombi.

E39 vyráběná od roku 1995 je dnes považována za designovou „klasiku“ BMW. S ní přišlo nasazení nových hliníkových motorů a široké uplatnění lehkých slitin při výrobě karoserie. Při faceliftu v roce 2000 se také poprvé objevila čtveřice obrysových světel, tzv. angel eyes. Celkem vzniklo 1,47 milionu kusů. Končící E60 dostala kontroverzní design od Chrise Bangla a prvky, které jsou dnes ve většině BMW standardem – rozhraní iDrive a systém EfficientDynamics. Navíc byla čtyři roky v řadě nejprodávanějším autem ve své třídě.

BMW 5 (F10) - srovnání s předchozí generací a dalšími modely
Model 5 sedan (E60) nová 5 (F10) 5 GT (F07) 7 (F01)
Délka [mm] 4841 4899 4998 5072
Šířka [mm] 1846 1860 1901 1902
Výška [mm] 1468 1464 1559 1479
Rozvor [mm] 2888 2968 3070 3070
Rozchod vpředu [mm] 1558 1600 1621 1611
Rozchod vzadu [mm] 1581 1627 1636 1650

Ve srovnání s předchůdcem naroste u šesté generace F10 především rozvor, a to o výrazných 80 mm. Prodloužení celkové délky je už méně radikální, konkrétně 58 mm a šířka je větší o 14 mm. Na výšku karoserie nové Pětky „přišla“ o 4 mm. Z trojice technicky příbuzných modelů na společné platformě – nová řada 5, mezistupeň v podobě 5 Gran Turismo a řada 7 – zůstává sedan nejmenší. Reprezentativní řada 7 zůstává logicky ve všech rozměrech větší, Gétéčko s vyšší stavbou karoserie je stejně široké jako řada 7 a blíží se mu také téměř pětimetrovou délkou a rozvorem nad symbolickou hranicí 3 metry.

Karoserie řady 5 je ve srovnání s předchůdcem o celých 55 % tužší a profituje z řady novinek řady 7. Hliníkové boční dveře uspořily na hmotnosti 23 kilogramů, z hliníku jsou také uložení předních pružin a, stejně jako u E60, i kapota motoru a přední blatníky. Uvnitř karoserie se ukrývají další vylepšení: posunutí motoru dál za přední nápravu přiblížilo rozložení hmotnosti opět blíže ideálu 50:50 a upravená pozice sedadel zvětšila prostor pro cestující.

BMW 5 (F10) - srovnání rozměrů s konkurencí
Model BMW 5 (F10) Mercedes-Benz E Jaguar XF Audi A6
Délka [mm] 4899 4868 4961 4927
Šířka [mm] 1860 1854 1877 1855
Výška [mm] 1464 1464 1460 1459
Rozvor [mm] 2968 2874 2909 2843

Rozvor 2968 mm je nejdelší v klasické vyšší střední třídě a je jediným rozměrem, který překonává ve všech směrech větší Jaguar XF. Nový Mercedes-Benz třídy E má vzdálenost mezi nápravami o 94 mm kratší, rozvor Audi A6 je ještě kratší, zde je ale dán odlišným uspořádáním pohonného ústrojí. Současné provedení A6 navíc využívá starší podvozkovou platformu, nová generace s architekturou MLB by mohla přinést v tomto rozměru zásadní posun. V jiných směrech než je rozvor, nová generace BMW 5 nevybočuje z řad konkurentů.

Design se předchůdci výrazně vzdálil, jediným převzatým prvkem je tvar celého předního nárazníku s výraznými šikmým hranami kolem masky chladiče. Větší inspiraci nalezli tvůrci nové Pětky, stejně jako v případě 5 GT, v podobě řady 7. Proti Sedmičce odstranila řada 5 několik kritizovaných „neduhů“ – maska chladiče je nižší a širší, stejně tak přední světlomety jsou nižší a širší.

Hrana výrazného prolisu, který se táhne napříč boky, je u řady 5 posunutá níž od bočních oken a tvar bočních dveří je parafrází předchozí generace. Design zádi je už ve výchozí verzi bez M paketu agresivní, s výraznými prolisy a šikmou orientací koncových světel (obsahují tři páry diodových pásů), nezapře inspiraci sedanem řady 3.

bmw design predstavujeme bmw design predstavujeme Interiér se vrací k tradičnímu uspořádání s orientací na řidiče – středový panel je mírně nakloněný k řidiči pod úhlem 7°. Nový přístrojový štít s technologií Black Panel a multifunkční volant jsou jen s drobnými úpravami převzaty z řady 7. Vedle přístrojového štítu má místo 10,2palcový displej systému iDrive ovládaný tlačítky vedle řadicí páky. Palubní deska i výplně dveří jsou rozděleny souvislým horizontálním pásem dekoru, na výběr je řada různých materiálů.

Moderní motory od 135 do 225 kW, osmistupňový automat pro všechny

Jediným osmiválcem v nabídce bude přeplňovaný 550i, tedy chlouba mnichovských motorářů z nové 750i – dvakrát přeplňovaný 4,4 TwinPower Turbo s dmychadly umístěnými neobvykle mezi řadami válců. Dosahuje nejvyššího výkonu 300 kW mezi 5500 a 6400 min-1 a točivý moment vrcholí porcí 600 Nm dostupnou mezi 1750 a 4500 min-1. Fakticky nahrazuje atmosférický 550i z minulé generace (270 kW, 490 Nm), jeho parametry ale nemají daleko k dvanáctiválci z minulé generace 760i. Důkazem jeho převahy budiž skutečnost, že vyšší výkon má jen končící provedení M5 (373 kW) a hranici 600 Nm v celé historii řady 5 žádná motorizace, včetně turbodieselů, nedosáhla.

Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá nové 550i ve spojení se standardně dodávanou automatickou převodovkou přesně 5,0 sekundy. Výkonový potenciál motoru se projeví v akceleračních schopnostech až po 250 km/h, kdy zasáhne omezovač. Kombinovaná spotřeba podle evropských norem přitom činí jen 10,4 l/100 km.

Obr. do textu - 64 – Ve verzi 550i se nová řada 5 může pochlubit jen nepatrně hrošími dynamickými parametry než končící M5.

bmw design predstavujeme bmw design predstavujeme Zbytek palety zážehových motorů obstarávají řadové šestiválce, konkrétně trojice agregátů známých například z nové Z4. Přeplňovaný třílitr v 535i dosahuje výkonu 225 kW 5800 min-1 a nejvyššího točivého momentu 400 Nm mezi 1200 a 5000 min-1. Motor nese označení 3,0 TwinPower Turbo, ale na rozdíl od osmiválce i předchozích motorů řady 35i nese jediné turbodmychadlo typu TwinScroll. Jako vůbec první benzinový turbomotor od BMW navíc kombinuje přeplňovaní s variabilním nastavením ventilů Valvetronic.

Navzdory výrazně nižšímu točivému momentu, než má 550i, je 535i schopna akcelerovat na 100 km/h za 6,0 sekundy. Kombinovaná spotřeba je 8,5 l/100 km, což pro státy, kde je hodnotě emisí CO2 přikládán vyšší význam než u nás, znamená příznivé číslo 199 g/km.

Také modely 528i a 523i mají pod kapotou třílitrový šestiválec, tentokrát však atmosférický a z jiné konstrukční řady. Přesto tyto dva agregáty stejně jako dvojice turbomotorů disponují přímým vstřikováním HPI. Výkon silnějšího z nich je 190 kW, točivý moment má maximum 310 Nm a kombinovaná spotřeba dosahuje 7,8 l/100 km. Základní 523i se může pochlubit 150 kW, 270 Nm a 7,6 l/100 km. I když se jedná o atmosférické agregáty, i v jejich případě je maximum točivého momentu dosaženo v širokém spektru otáček.

BMW 5 (F10) - Přehled zážehových motorizací
Model 523i 528i 535i 550i
Převodovka 6M (8A) 6M (8A) 6M (8A) 8A
Zdvihový objem [cm3] 2996 2996 2979 4395
Válce/ventily 6/4 6/4 6/4 8/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1] 150/6100 190/6600 225/5800 300/5500-6400
Nejvyšší toč. Moment [Nm/min-1] 270/1500-4250 310/2600-5000 400/1200-5000 600/1750-4500
Maximální rychlost [km/h] 238 (234) 250 250 (250)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,9 (8,2) 6,6 (6,7) 6,0 (6,1) (5,0)
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 7,6 (7,6) 7,8 (7,6) 8,5 (8,4) (10,4)
Pohotovostní hmotnost [kg] 1625 (1650) 1635 (1655) 1685 (1700) (1830)
Cena [Euro] 41.900 45.400 50.300 70.500

Z turbodieselů BMW nejprve nabídne jen dva šestiválce, od podzimu 2010 nabídku obohatí také základní čtyřválec 520d. Vznětový vrchol 530d dostane hliníkový blok motoru,úpravou prošlo dále také turbodmychadlo a vstřikování common-rail. Tento motor dosahuje 180 kW a 540 Nm mezi 1750 a 3000 min-1. Řada 5 s ním na 100 km/h akceleruje za 6,3 sekundy a v kolonce kombinovaná spotřeba nalezneme stejné číslo – 6,3 l/100 km.

530d bude navíc možno za příplatek 1190 Euro objednat se sadou BluePerformance Technology, která snižuje produkci oxidů dusíku tak, že motor plní emisní normu Euro 6.

Verze 525d ze stejného objemu dosahuje umírněnějších parametrů – výkonu 150 kW a nejvyššího točivého momentu 450 Nm. Kombinovaná spotřeba je přitom 6,2 l/100 km.

Čtyřválcová 520d zacílí na zákazníky žádající především úsporný provoz. Motor s kompozitním hliníkovým blokem má proti předchůdci výkon vyšší o 5 kW (135 kW), točivý moment narostl o 30 Nm na 380 Nm při 1900 až 2750 min-1. Výsledkem všech úprav včetně nového turbodmychadla s optimalizovanou variabilní geometrií lopatek, nové generace vstřikování common-rail a použití systém Auto Start Stop je kombinovaná spotřeba pouhých 5,0 l/100 km.

BMW 5 (F10) - Přehled vznětových motorizací
Model 520d 525d 530d
Převodovka 6M (8A) 6M (8A) 6M (8A)
Zdvihový objem [cm3] 1995 2993 2993
Válce/ventily 4/4 6/4 6/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1] 135/4000 150/4000 180/4000
Nejvyšší toč. Moment [Nm/min-1] 380/1900-2750 450/1750-2500 540/1750-3000
Maximální rychlost [km/h] 227 (225) 236 (236) 250 (250)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,1 (8,1) 7,2 (7,2) 6,3 (6,3)
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 5,0 (5,2) 6,2 (6,1) 6,3 (6,2)
Pohotovostní hmotnost [kg] 1640 (1645) 1690 (1705) 1715 (1720)
Cena [Euro] 39.950 44.700 49.300

Šestistupňová manuální převodovka v modelech 530i, 525d a 520d má mazání se suchou skříní. Díky absenci ztrát způsobených cákáním oleje proto výrazně klesá vnitřní tření. Převodovka v 530d, 528i a 523i z této novinky neprofituje, přesto i tento agregát prošel důkladnou optimalizací.

Automatická převodovka bude napříč celou modelovou řadou výhradně osmistupňová. Poprvé s objevila v létě 2009 v dvanáctiválcovém 760i, nyní společně s 5 GT míří do nového sedanu řady 5. V evropské vyšší střední třídě tak má premiéru a s modelem 520d se tento typ převodového ústrojí objevuje vůbec poprvé v kombinaci s čtyřválcovým motorem. V nabídce se objeví také varianta Sport Automatic, která se liší řadicí pákou a možností manuální volby převodů pomocí pádel na volantu.

Konstrukce převodovky se vyznačuje prostorově i funkčně úsporný řešením, které zaručuje rychlejší reakce a kompaktní rozměry převodové skříně. Díky uspořádání převodů a spojek uvnitř převodovky znamená i podřazení z osmého na druhý převodový stupeň rychlou operaci vyžadující činnost jediné z pěti spojek. Pro všechny motorizace bude automat na přání, u 550i je na rozdíl od dosavadní praxe jedinou volbou.

bmw design predstavujeme bmw design predstavujeme Přední náprava, jejíž konstrukce je odvozena od tradiční koncepce s dvojitými lichoběžníkovými rameny, zaručuje minimální přenos bočních sil na tlumiče a zároveň dobrou ovladatelnost předních kol. Zadní náprava Integral-V s pomocným rámem je odvozena od nové řady 7, její konstrukce zajišťuje důsledné oddělení radiálních a axiálních sil a vysokou úroveň akustického komfortu.

V seznamu příplatkové výbavy nalezneme také BMW Adaptive Drive, tedy adaptivní tlumiče Dynamic Damper Control a aktivní stabilizátory Dynamic Drive. Systém převzatý opět z řady 7 jako první na světě umožňuje na všech čtyřech kolech plně nezávislé nastavení charakteristiky jak stlačení tlumiče, tak odskoku. Aktivní stabilizátory zase přispívají k lepší ovladatelnosti i při rychlých průjezdech zatáčkou nebo náhlé změně směru. Díky elektromotorům systém rychle vyvine potřebnou protisílu a může i ovlivňovat rozložení odstředivých sil mezi nápravy.

Novinkou nejen v řadě 5 ale vůbec ve vyšší střední třídě je elektrický posilovač řízení. Na rozdíl od hydraulických nebo mechanických systémů má toto řešení jasnou výhodu: posilovač je v činnosti, jen když je potřeba. Tím se šetří cenné decilitry paliva, posilovač neodebírá při jízdě rovně nebo v mírných zatáčkách žádnou energii. Konstruktéři se zároveň zaměřili na zlepšení zpětné vazby, která bývá slabinou tohoto řešení, a přidali standardně variabilní řízení Servotronic.

bmw design predstavujeme bmw design predstavujeme
 

Na přání bude auto vybaveno aktivním řízením Integral Active Steering z řady 7, které pomocí elektromotorů natáčí současně kola na přední i zadní nápravě. Zadní kola se za jízdy natáčejí opačným směrem než přední vůči podélné ose až o 2,5°, při rychlostech do 60 km/h se naopak zadní kola natáčejí proti směru předních kol a tím se zužuje poloměr otáčení zhruba o 0,5 m. Lepší ovladatelnosti v zatáčkách napomáhá také elektronická uzávěra diferenciálu, aktivovaná při vypnutí stabilizačního systému DSC.

Všechny výše uvedené systémy je možné regulovat pomocí ovladače Dynamic Drive Control, který ve čtyřech režimech (Comfort, Normal, Sport, Sport+) mění odpovídajícím způsobem jejich charakteristiku. Nastavení režimu Sport je navíc možné pomocí rozhraní iDrive konfigurovat dle přání řidiče.

Mozkem elektronických systémů ovlivňujících chování podvozku je řídící jednotka Integrated Chassis Management, která neustále vyhodnocuje jízdní podmínky a jim uzpůsobuje sladění podvozku, pohonného ústrojí, řízení a stabilizačního systému. Data jsou mezi jednotlivými komponenty přenášena pomocí technologie FlexRay.

bmw design predstavujeme bmw design predstavujeme
 

Řada 5 nově dostane také Parking Assistant, tedy systém, který sám při jízdě do 35 km/h vyhledá místo potřebné délky a šířky pro zaparkovaní auta a následně provede parkovací manévr. Řidič musí jen regulovat rychlost uvolňováním brzdového pedálu a hlídat přítomnost nečekaných překážek. Samozřejmostí jsou i parkovací senzory, které může doplnit nový systém Surround View s kamerami vzadu, v předních blatnících a ve zpětných zrcátkách.

Aktivní tempomat s funkcí Stop & Go funguje v rozmezí 30 až 180 km/h. Nová Pětka se může pyšnit i Head-Up displejem, monitorováním jízdy v pruzích a hlídáním mrtvých úhlů. Jízdu v noci usnadní adaptivní bi-xenonová světla, asistent dálkových světel a druhá generace nočního vidění BMW Night Vision.

Nová generace řady 5 vzniká společně s řadou 7 a řadou 5 Gran Turismo v bavorské továrně Dingolfing, která BMW patří od roku 1967 a od zahájení činnosti montážních linek v roce 1973 se zde vyrobilo přes 7 milionů aut. Trojice jmenovaných modelů má společnou architekturu a sdílí mnoho modulárních dílů. To usnadňuje nejen logistiku a organizaci výroby, ale také snižuje náklady.

Doporučujeme
BMW 5 (F10): České ceny začínají na 1,115 milionu Kč, zatím bez čtyřválce 520d