Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW S1000RR Praëm: Pocta osmdesátkovým vytrvalcům

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Motocykly BMW dávno nepohánějí jen klasické dvouválcové boxery. Litrový superbike má řadový čtyřválec a neuniká ani pozornosti firem, které se věnují přestavbám.

BMW S1000RR se vyrábí už sedm let a jedná se o první skutečný superbike bavorské firmy. Dostal do vínku to nejlepší, co Němci mají, tedy čtyřdobý kapalinou chlazený řadový čtyřválec. Motor objemu 999 cm3 má rozvod DOHC, vstřikování a čtyřventilovou techniku, na boxer a vzduch zapomeňte. Šestistupňová převodovka přenáší sílu na zadní kolo řetězem. RR je prakticky homologačním speciálem pro mistrovství světa superbiků, ale lze jej běžně koupit.

Francouzská firma Praëm z Chevreuse jihozápadně od Paříže existuje pouhé dva roky, založili ji dva bratři, Sylvain a Florent Berneronové. Věnují se přestavbám sériových strojů. Nejnovějším počinem je pocta silným mašinám z osmdesátých let, které se účastnily vytrvalostního mistrovství světa, zejména pak osmihodinovky v japonské Suzuce. Jako její základ si vybrali právě supersportovní BMW. Ne náhodou, Sylvain totiž dokonce jeden čas pracoval přímo v oddělení designu BMW Motorrad.

Motorka je samozřejmě retro. V dílnách byla kompletně odstrojena, pánové navrhli a vyrobili celou novou kapotáž včetně useknuté zádě. Motor ale není zcela zahalen, zato výfuk je jiný. Stroje pro vytrvalostní motocyklové závody, při nichž se piloti střídají, mají světla. Bavoráku zůstalo jediné a i ono se vrací do historie, je kulaté....

Na výkonu 149 kW nebylo třeba nic měnit, technika zůstala nezasažena. Sériový stroj váží 208 kg. S náplněmi, suchá hmotnost, na kterou se ještě před několika lety hledělo, je nesmyslem, v motorce vždycky nějaký ten benzin a jiné provozní kapaliny být musejí. Beztak je S1000RR jedním z nejrychlejších produkčních strojů současnosti, umí až 303 km/h. Přestavba určitě nějaké to kilo shodila. Na okruhu Paula Ricarda v Le Castellet se pak projela ve společnosti sériového stroje.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)