BMW Turbosteamer: návrat páry

BMW Turbosteamer: návrat páry

 
 

To nejzajímavější na turbosteameru je mnohokrát osvědčený a nyní znovuobjevený princip parního stroje. Úspora paliva v reálném provozu má dosáhnout asi 1,5 l /100 km, výkon motoru se přitom zvýší o 10 kW a točivý moment asi o 20 Nm.

Vývojové oddělení BMW nezahálí, když vedle výkonných mnohoválců pro své nejrychlejší modely a perspektivních vodíkových motorů, přivádí na svět také myšlenky, které zlepšují účinnost současných produkčních agregátů. Posledním příkladem je přeplňovaný zážehový čtyřválec 1,8 l, který automobilka zkombinovala s novým přídavným zařízením, odebírajícím jinak ztracenou energii odcházející výfukovými plyny. Úspora paliva v reálném provozu má dosáhnout asi 1,5 l /100 km, výkon takového motoru se přitom zvýší o 10 kW a točivý moment asi o 20 Nm. To nejzajímavější na turbosteameru je mnohokrát osvědčený a nyní znovuobjevený princip parního stroje.

Turbosteamer (nebo-li turboparník) pracuje skutečně na principu parního stroje. Ve dvou okruzích je kapalina měněna na páru teplem výfukových plynů. Primárním zdrojem energie je vysokoteplotní okruh, který prochází výměníkem umístěným ve výfukovém potrubí blízko za motorem. Čerpadlo je schopno vyvinout tlak 10 až 40 bar a i při částečných zatíženích vytvořit páru o teplotě 550°C. Vyrobená pára směřuje do expandéru, který je napojen přímo na klikový hřídel motoru, který je tak roztáčen nejen silami od pístů, ale také pomocným zdrojem vrácené energie. Princip je podobný kompresoru klimatizace, jenže v opačném smyslu. Přivedená pára expanduje a předává energii klikové hřídeli. Během této práce se teplota páry sníží na 150 až 200°C. Tímto způsobem je možno využít až 80 % energie, která by jinak odešla výfukem.

Další část energie výfukových plynů přebírá z velké části nízkoteplotní okruh, ve kterém cirkuluje etanol, stlačovaný druhým čerpadlem. Teplota v tomto okruhu dosahuje asi 105°C a tlak až 3 bar. To však nestačí k pohonu druhého expandéru a proto je do okruhu zařazen průchod výměníkem na konci výfukového potrubí, kde je ještě dost nezužitkované energie. Teplota v nízkoteplotním okruhu pak dosahuje asi 150°C a pára z tohoto okruhu také pomáhá roztáčet klikový hřídel motoru. Celkově lze tímto způsobem, podle BMW, zvýšit účinnost spalovacího motoru asi o 15 %.

Komponenty prototypového systému jsou zatím zkoušeny v laboratořích, ale BMW ujišťuje, že rozměry v tuto chvíli nejsou zásadním problémem a že by bylo možné podobný přídavný systém zabudovat již do současné modelové řady BMW 3. Přesto se pracuje na dalším zmenšení a zjednodušení celého zařízení, tak aby bylo možno nabídnout sériový produkt do deseti let.

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě

Ženy v Evropské unii vydělávají na hodinu méně než muži,…

Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů

Plzeňský Prazdroj rozšíří za více než 280 milionů korun…

Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích

Úhradová vyhláška, která byla jedním ze spouštěčů…

Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB

Česká měna k euru zpevnila na silnější úroveň, než měla…

 

Štítky BMW

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 





 
Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Včera

Jaká jsou ta nejlepší MPV na trhu? Podle českých zákazníků Hyundai ix20, Opel Meriva nebo VW Touran. Hodně se daří i osobním dodávkám.




Blesk.cz

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími kanony. Gundam Versus je zběsilá řežba s roboty

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími…

Souboje obřích robotů nejsou oblíbeností výhradně Japonců. Filmy jako Pacific Rim ukázaly, že toto téma mají…

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli, jaké by si určitě nekoupili

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli,…

Brambory jsou nedílnou součástí jídelníčku většiny Čechů. Jíme je vařené, pečené a nejen o Vánocích je přidáváme…

 

iSport.cz

Se Sadílkem v PSV počítají. Podepsal lukrativní smlouvu do roku 2020

Se Sadílkem v PSV počítají. Podepsal lukrativní…

Český fotbalový talent Michal Sadílek podepsal v PSV Eindhoven novou smlouvu až do roku 2020. Původní kontrakt…

Jak v lize naplňují potenciál? Plzeň a Olomouc na 100%, nejhorší Sparta

Jak v lize naplňují potenciál? Plzeň a Olomouc na…

Liga je ve své třetině, přesto už vykrystalizoval jeden obrovský favorit na zisk titulu. Překvapivě se nejedná o…

 

Reflex.cz

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého zákona. Stát přece není biřic, politici nejsou vrchnost

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého…

Hloučky kuřáků před hospodami, cigaretový dým a hluk pod okny bytů, štamgasti, kteří se dívají na fotbal přes…

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena na působivých fotografiích

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena…

Visel na tenkém laně 200 metrů nad zemí v nejhlubší přírodní šachtě na světě, prozkoumal nejtemnější zákoutí…