BMW v Ženevě 2004
Tentokrát chyběla atrakce kalibru zcela nové typové řady, skutečnou novinkou tak byla pouze třetí generace kombi-verze pětkové řady, která zbrojí na velice těžký souboj s třícípým bestsellerem – aktuální objemná verze třídy E neustále aktualizuje prodejní rekordy. Poprvé se zjevilo pravděpodobně nejočekávanější BMW tohoto roku – mytizovaná nová generace M5, kterou rok před jejím uvedením předcházejí legendy o energií sršícím desetiválci. Výstavní premiéru si odbyly dva nové turbodiesely a poprvé v Evropě se zjevil koncept nádherného šestkového kabrioletu. X3 dostává slabší benzinový šestiválec a všechna nová BMW, počínaje modelovým rokem 2004, poskytují dvanáctiletou záruku proti prorezivění a tříletou na vady laku.
BMW M5 koncept – daydream
Minulá generace ve své době ohromila svět svými 400 koňskými silami, které jí umožnily akcelerovat na stovku lehce přes pět sekund. Proti předchůdkyni také přibrala dva válce – pětilitrový osmiválec ohromil i v briliantu mezi roadstery – Z8. Současná generace má mezi předními koly opět dva válce navíc – desetiválec 5,5 l, to tu ještě nebylo! Neméně ohromující jsou i jeho výkony – v oficiálních materiálech dosud uváděné jako přibližné. Tak tedy, motor má „přibližně“ 500 koní a kroutící moment „minimálně“ 500 Nm, ačkoliv dle našich informací je velice pravděpodobné, že obě hodnoty budou ve finále cca o 10% vyšší. Připomínáme, že nedávno jsme vás informovali i o tom, že nejzajímavější hodnota se skrývá v počtu dosahovaných otáček za minutu. Toto číslo je – opět dle našich informací, v tiskové zprávě jsme se to nedočetli – 9.000 ot./min.! Tyto hodnoty, přenášené přes zcela novou sedmistupňovou převodovku SMG a diferenciál s omezenou svorností, stačí ke zrychlení na 100 km/h pod 5, na 200 km/h za 13 vteřin a velmi rychlé dosažení dvěstěpadesátikilometrového obliga. O odpovídající jízdní vlastnosti se stará snížený přepracovaný hliníkový podvozek s několika komponenty ze sedmičkové řady, speciálně laděné DSC, adekvátně dimenzované brzdy a výlučná 19“ kola impozantních rozměrů 255/40 a 285/35 ZR19. Nedílnou součástí výbavy bude Servotronic. Kromě nižší stavby, dané optimalizovaným podvozkem, posílí sexappeal ještě přepracované oba konce auta, opatřené spolu s prahy mohutnými spoilery. Ostatní uvidí M5 nejčastěji zezadu, za což jim patří odměna - pohled na čtyři horké koncovky výfuku.
BMW 5 Touring – rychlé kubíky
Již třetí generace stylových pětkových kombíků, opět upřednostňující fleur před ložným objemem, zaujala pozici jediné světové produkční novinky na stánku BMW. Stejně jako předkové, opět se profiluje jako sportovnější alternativa k etalonu třídy – praktičtěji zaměřenému Mercedesu E kombi. Bokorys se až po B-sloupek shoduje se sedanem, od půlky vozu vzad je vše jinak, zejména linie střechy, spolu s decentním spoilerem záměrně evokující kupé. Záď narostla jako organická součást celku, malá boční okénka spolu s tupou hranou střechy ji opticky minimalizují, ostatně objem zavazadlového prostoru není hlavní předností – 500/1.650 l jsou hodnoty, obvyklé o dvě třídy níže. Ovšem nejrůznější sportovní náčiní se dovnitř vejde bez problémů a více než pravděpodobně se můžeme opět těšit na plotýnku se čtyřmi bicykly BMW, uzpůsobenou pro naložení přesně do Touringa.
Počáteční motorová paleta vykazuje remízu 2:2 mezi benzínem a naftou. Nejslabším agregátem je novinkový vznětový dvaapůllitr (viz níže) pro 525d (130 kW, 400 Nm, 0-100 km/h za 8,3/8,5 s, max. 225/222 km/h, kombinovaná spotřeba 7,0/8,0 l/100 km, další volbou je 530d (160 kW, 500 Nm, 7,2/7,4 s, 242/240 km/h, 7,2/8,0 l/100 km. Oba turbodiesely dostaly částicové filtry a plní Euro IV.
Odpůrci turboefektu mají na výběr dva zážehové motory, šestiválec 525i (142 kW, 245 Nm, 8,2/8,8 s, 232/229 km/h, 9,9/10,3 l/100 km a osmiválec 545i (245 kW, 450 Nm další údaje nezveřejněny), zkombinovatelný se sekvenční převodovkou SMG. Údaje za lomítky platí pro automatickou převodovku.
Výbava bude ekvivalentní k sedanu, tzn. aktivní řízení, DDC (Dynamic Drive Control), Head-Up display, aktivní tempomat a světlomety a motorizované víko zavazadelníku. Standard bude obsahovat automatickou regulaci světlé výšky na zadní nápravě.
BMW 525d a 535d – Rande s Euro IV
Počínaje uvedením kombi se dostává do autosalonů nový turbodiesel Common Rail II 2497 cm?, vzniklý zmenšením známého třílitru. Také se jedná o čtyřventilový řadový šestiválec s variabilním turbodmychadlem VNT, vynikající zejména plochou křivkou kroutícího momentu. V limuzíně 525d vyvíjí 130 kW/4.000 ot., 400 Nm/2.000 – 2.750 ot., což stačí k akceleraci na stovku za 8,1/8,3 s a maximálce 230/227 km/h. Tyto hodnoty jsou zajímavé zejména ve srovnání s komůrkovým předchůdcem 525tds, který se vyráběl ještě před šesti lety. Zajímavá je i kombinovaná spotřeba 6,7/7,8 l/100 km.
Dalším potvrzením vedení BMW ve vývoji turbodieselů je další evoluční verze třílitrového šestiválce, který už ve své současné podobě tvoří absolutní světovou špičku. Na podzim se dostane do sériové výroby jeho biturbo verze, osazená dvěma turbodmychadly rozdílné velikosti, umožňujícími dvoustupňové přeplňování. Výsledkem je ambiciózních 200 kW a 560 Nm/2.000 ot., ovšem daleko zajímavější je hodnota 500 Nm, dosahovaná již při 1.200 otáček. To v praxi znamená eliminaci turboefektu a bezpochyby také vynikající jízdní dynamiku. BMW 535d s tímto motorem zrychlí na stovku za 6,6 s, což je hodnota prakticky na úrovni prvního BMW M3 E30!
BMW 645Ci Dream Convertible – Vzdušný zámek
Již v Detroitu představený elegantní kabriolet si v Ženevě odbyl svůj evropský debut. O tomto úchvatném luxusním čtyřmístném kabrioletu jsme vás již informovali, těšíme se spolu s Vámi na první možnost si ho vyzkoušet v praxi.
BMW X3 2,5i – Mezi lid
Nové malé SAV si po několika týdnech na trhu dopřálo třetí motor – nejslabší a nejlevnější, zážehový dvaapůllitrový šestiválec (141 kW, 245 Nm). S touto motorizací X3 zrychluje na stovku za 8,9/9,8 s, dosahuje 208 km/h a rozhodně nekazí renomé svému výrobci. Konzumace činí 11,2/11,9 l/100 km a stejně jako všem ostatním, i dvaapůllitru významně pomáhá vyrovnat se se zhoršenou adhezí inteligentní pohon všech kol xDrive. Současně se standardem pro všechny X3 počínaje březnem 2004 stávají dvoustupňová brzdová světla Brake Force Display.