Skvěle prosperující automobilka opět dovezla širokou škálu novinek doslova všech velikostí.

Leitmotivem byly nové ekologické a ekonomické technologie, s jejichž pomocí se konstruktérům podařilo zatím u části motorů snížit spotřebu o desítky procent, aniž by utrpěly jízdní výkony. Mezi přepracovanými motory pro Jedničku a Pětku zazářil zcela nový přímovstřikový dvoulitrový čtyřválec, který by měl razantně umlčet kritické hlasy k výkonům a ekonomice svého předchůdce.

1 - facelift a třídveřový hatchback

Třídveřový hatchback nechává prostor pro stylové kreace budoucímu kupé a přichází bez velkých fanfár. V původním obrysu prostě ubyl zadní pár dveří, jinak se toho na pohled mnoho nezměnilo. O pečlivosti konstruktérů svědčí fakt, že se jim podařilo uspořit několik kilogramů hmotnosti, díky kterým vykazují třídveřové verze v průměru o 0,1 s lepší zrychlení 0 – 100 km/h. Narozdíl od Trojky, kde je verze Coupé dražší, třídveřová Jednička bude stát naopak o 750 € méně, než pětidveřová. Ovšem dotyk exkluzivity zůstává - pro 3D verzi nebude k mání nejslabší benzinový motor; jinak se motorová paleta bude zcela shodovat.

Facelift zahrnuje obvyklé stylistické inovace - přepracovaný přední nárazník s pozměněnými mlhovkami a mírně zvýrazněné ledvinky, nové budou i moduly s bixenonovými adaptivními světlomety a denními světly v obrubách „očí“ po vzoru BMW 3 Coupé. Osvěžení a přepracovaných koncovek z LED diod se dočká i záď. Uvnitř čekají nové čalounící materiály a atraktivnější volant, nové jsou audio- a navigační systémy, novinkou je AUX a USB vstup. Operativní servisní intervaly podle skutečného stavu vozidla se staly standardem.

Významnější jsou technické změny - konstruktéři přepracovali všechny čtyři dvoulitrové motory v nabídce, a přidali i nové technologie pro snížení spotřeby a ekologické zátěže. Významnou změnou je zavedení elektromechanického posilovače řízení, známého již ze Z4. Možnost volby aktivního řízení zůstává.

Benzinové čtyřválce pro 118i a 120i přinášejí zásadní novinku – přímé vstřikování High Precision Injection s piezoelektrickými vstřikovači. To kromě citelného nárůstu výkonových křivek přináší také významné omezení spotřeby a škodlivých emisí. 116i zůstává beze změny. Změnám se vyhnul i špičkový šestiválec 130i, druhý šestiválec se zatím v oficiálních materiálech neobjevil. 118i posílila z 95 na 105 kW (143 k), spotřeba klesla z 7,3 na 5,9 l/100 km. 120i se konečně stává důstojným zástupcem benzinových dvoulitrů díky 125 kW a průměrné spotřebě 6,4 l/100 km (- 1,1).

Diesely se díky vstřikování common rail III dočkaly také vyšších výkonů a zejména o 15 % nižší spotřeby. 118d je nejúspornějším sériovým BMW a mezi konvenčními modely (vyjma vodíkových) má také nejnižší obsah CO2 ve výfukových plynech, což mu v některých zemích (GB) zajišťuje zařazení do skupiny se zvláštním daňovým zvýhodněním. 118d posílila na 105 kW (143 k, dříve 90 kW), průměrná spotřeba klesla z 5,6 na 4,7 l/100 km. 120d posílila na 130 kW (177 k, dříve 120 kW) a spotřeba klesla o 0,8 na 4,9 l/100 km.

Obnovená Jednička se dostane na trh těsně po skončení ženevského autosalonu.

3 Convertible – evropská premiéra

Odstřešená verze trojkového kupé si již odbyla křest osobně na nejdůležitějším trhu v USA. Revoluční novinkou je premiérové nahrazení plátěné střechy skládacími kovovými díly, nové cabrio se tedy stává historicky prvním BMW kupé-kabrioletem. Vůz klasické stavby se vyznačuje nejmodernějšími konstrukčními prvky, díky nimž nabízí bezkonkurenční tuhost při relativně nízké hmotnosti. Nechybějíí nejmodernější prvky a samozřejmě také vznětový motor. Na výběr budou verze 320i, 325i, 330i, 335i a 330d s průměrnou spotřebou 6,8 l/100 km.

3 Coupé xDrive – čtyřkolky přibývají

Inovativní pohon všech kol xDrive, dobře známý nejen z terénních modelů X3 a X5, ale i Trojky a Pětky, bude díky špičkovému zájmu nyní k dispozici i pro sportovně laděné Coupé, kde bude mít šanci dokázat, že není jen nástrojem k vyškrábání do zasněženého horského střediska bez řetězů, ale že docela pěkně zvládne i práci na řízených smycích a umocnění sportovního prožitku na klouzavých vozovkách. Pevného postoje na všech čtyřech se dočká tradiční trojice motorů 325xi, 330xi a 330xd.

M3 Concept – příslib ráje

Nová verze legendárního streetraceru už klepe na dveře a Mnichov napíná nedočkavé fanoušky k prasknutí. Ačkoliv v této chvíli už jsou známy zřejmě definitivní technické údaje, dohady o budoucí podobě pokračují a samotná automobilka vystavila svůj koncept se slovy, že nic není definitivní. Ovšem velmi pravděpodobně jsme spatřili 95 % budoucí M3 a byli nadšeni.

Vidlicový osmiválec 4,0 l, vzniklý ubráním dvou válců současné M5, z marketingových důvodů vyvine 309 kW (420 k), tedy nachlup stejně, jako Audi RS5 Coupé Quattro. Litrový výkon tedy předstihl M5, a kromě toho i zmíněnou Audi; ta potřebovala o 0,2 l zdvihového objemu více. Stovka s pevným startem potrvá s ručně řazenou sportovní šestistupňovou převodovkou 4,8 s, nejvyšší rychlost sice zastaví elektronický omezovač na dvěstěpadesátce, ovšem BMW uvádí i maximálku bez omezovače; ta činí daleko zajímavějších 280 km/h. Vyznavači špičkové techniky budou moci sáhnout po sekvenční převodovce SMG s manuálním a samočinným režimem, M-sportovní svorný diferenciál v zesílené zadní nápravě je standardem a vyznavačům rychlého ničení aut nabídne možnost burnoutů, nazvanou Launch Control, a známou již z větších M5 a M6.

5 facelift – rychle a úsporně

V polovině modelového života přichází facelift, s nímž se Pětky začínají vyrábět již v březnu 2007. Stylistické změny se omezily na lehké retušování obou konců vozu a nabídku nových vzorů litých kol a barevných odstínů. Přepracované přední světlomety s čirým krycím sklem nyní používají "angel eyes" jako denní světla, vzadu došlo na LED diody. V interiéru se uplatnily nové výplně dveří, pozměněné materiály a nová středová konzole s osmi programovatelnými tlačítky a navigačním systémem nové generace.

Automobilka s obrovským technologickým potenciálem je jako jedna z mála schopná během výroby jediné generace modelu v rámci modernizačního úsilí z větší části obměnit motorovou paletu, a to dokonce vícekrát. Tento neobvyklý moment právě nastává; zatímco stávající BMW 5 již stačilo generačně obměnit kompletní motorovou paletu, nyní přichází další významná změna. Všechny šestiválce se dočkaly přepracování, jeden z nabídky vypadl a nahradil jej objemnější kolega se sníženým výkonem (525d).

Největší změnou je přímé vstřikování benzínu druhé generace s piezovstřikovači obou zážehových šestiválců a nová šestistupňová samočinná převodovka Steptronic s výrazně zkrácenými reakčními a řadicími dobami a ovládáním pomocí plně elektronického voliče. Nechybí nové úsporné technologie, například Brake Energy Regeneration, či šipkové indikátory vhodného okamžiku přeřazení (manuální převodovky). Bezpečnostní novinkou je Lane Departure Warning System - varování při opuštění jízdního pruhu s kamerami v zrcátkách a varovnými vibracemi volantu. Nechybí ani další generace adaptivního tempomatu, schopná mj. samočinně zastavit a znovu rozjet vůz např. při popojíždění v koloně, či rozeznat blížící se překážku a připravit brzdy k okamžitému nástupu plné síly.

Zatímco čtyř- a osmiválce se nezměnily, mezi nejoblíbenějšími šestiválci nezůstal kámen na kameni. Benzinové motorizace vytěžily z nového přímého vstřikování nárůst výkonu až o 20 koní a 20 newtonmetrů spolu s radikálním poklesem spotřeby, až o 25 % (!). Turbodiesely prodělaly mírnou optimalizaci, jejímž výsledkem je nárůst výkonu a kroutícího momentu, především kvůli udržení konkurenčních výhod. Dvaapůllitrový vznětový šestiválec z nabídky vypadl, nahradil jej třílitr se sníženým výkonem.

Výkon základního dvaapůllitrového šestiválce 523i povyskočil na 140 kW (190 k) a spotřeba poklesla o 12 % na 7,3 l/100 km. Největší novinkou je 525i, v němž místo původního dvaapůllitru nyní pracuje třílitr se sníženým výkonem. Výkon 160 kW (218 k) zůstal, spotřeba paliva poklesla o 1,3 na 7,4 l/100 km (-1,3 l). Prestižní třílitr 530i posílil na 200 kW (272 k) spotřeba se zlepšila o 1,1 l na výsledných 7,7 l/100 km.

Všechny tři šestiválcové turbodiesely jsou nyní třílitry common rail III s piezovstřikovači. Díky optimalizacím povyskočily výkony motorizací 525d, 530d i 535d na 145, 173 a 210 kW (197, 235 a 286 k) a průměrná spotřeba činí 6,2, 6,4 a 6,8 l/100 km (dříve 6,9, 6,7 a 8).

M5 Touring – ďábelská KOMBInace

Zároveň s faceliftovanou Pětkou přijde do výroby i historicky nejrychlejší kombi s modrobílou vrtulí - BMW M5 Touring. Již druhý vůz mnohoslibného jména - první M5 Touring se představil v první polovině devadesátých let - vyjíždí z rodného Motorsportu již v březnu letošního roku. Znovu používá nezměněnou techniku z BMW M5; stává se tedy již čtvrtým abonentem přelomového vysokootáčkového desetiválce, který před třemi lety šokoval celý svět. Znovu došlo na celou paletu pokročilých řešení, v první řadě unikátní sedmistupňovou sekvenční převodovku SMG III Drivelogic s jedenácti řadicími programy, ovšem také na nastavitelné tlumiče EDC, dvoustupňové nastavení výkonu motoru P500, elektronicky svorný sportovní diferenciál "M", schopný přenést 100 % výkonu na kolo s lepší trakcí, a také dvoustupňový stabilizační systém DSC. Uvnitř nechybí všechny M-doplňky včetně aktivních bočních polštářů ve sportovních sedadlech, dávkového spínače jízdních režimů MDM a rychloměru, cejchovaného do 330 km/h. Zároveň nechybí nic z variability Touringu, včetně možnosti objednat panoramatické střešní okno.

M5 Touring je o pouhých 50 kg (pohotovostní hmotnost 1880 kg) těžší než limuzína, proto se jízdní výkony zhoršily jen nepatrně a navíc se podařilo dosáhnout optimálního rozložení hmotnosti 49,5/50,5. Sprint na stovku s pevným startem tedy trvá jen 4,8 s (o jedinou desetinu horší, než limuzína), 1000 m trvá 22,9 s, nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h a průměrná spotřeba činí 15 l/100 km (+0,2). Stejně jako u limuzíny, i u kombi bude možné na speciální objednávku za příplatek nechat odstranit omezovač rychlosti, v tom případě bude M5 Touring schopen vézt svých pět pasažérů či 1600 litrů nákladu rychlostí 322 km/h a stává se tak nejdynamičtějším kombi na světě. O udržování optimální světlé výšky se postará vzduchové pérování zadní nápravy s kompresorem. BMW M5 Touring uveze 535 kg nákladu (DIN) a až 1800 kg těžký přívěs.


Fotogalerie z výstaviště
 
Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Škoda přesune výrobu své novinky do Německa, varují odboráři Škoda přesune výrobu své novinky do Německa, varují odboráři

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle…

Britská policie obvinila údajného pachatele z pumového útoku v metru Britská policie obvinila údajného pachatele z pumového útoku v metru

Pumový útok v londýnském metru má pokračování. Britská…

Orbán: Evropská komise? Její přístup k polské vládě připomíná inkvizici Orbán: Evropská komise? Její přístup k polské vládě připomíná inkvizici

Maďarský premiér Viktor Orbán  ve Varšavě přirovnal…

 
Zdroj: redakce

Štítky BMW Ženeva 2007

 












Blesk.cz

Prachařová pár dní po porodu: S dítětem pospíchala do nemocnice!

Prachařová pár dní po porodu: S dítětem pospíchala…

Zrovna ve chvílích, kdy se Agáta Prachařová (32) vzpamatovává z porodu dcerky Mii (9 dní), má modelka hned o…

Další Miss pod čepcem! Blondýnka Zuzana Štěpanovská řekla ANO tomuhle finančíkovi

Další Miss pod čepcem! Blondýnka Zuzana Štěpanovská…

Půvabná Zuzana Štěpanovská (34) je historicky první Českou Vicemiss. Ale místo toho, aby využívala svou krásu,…

 

iSport.cz

Ve Francii vybrali TOP 50 talentů do 21 let: Schick skončil dvacátý

Ve Francii vybrali TOP 50 talentů do 21 let: Schick…

Český útočník Patrik Schick se umístil na 20. místě žebříčku francouzského magazínu L'Équipe, který vybral…

Sto třicet tisíc měsíčně! Žilina šla ven s platy hráčů, přidali se i v Česku

Sto třicet tisíc měsíčně! Žilina šla ven s platy…

V přepočtu 130 tisíc korun měsíčně si vydělá nejlépe placený hráč slovenského extraligového celku ze Žiliny.…

 

Reflex.cz

Jsme tak civilizovaní, až z toho vymřeme. V ulicích chybí děti

Jsme tak civilizovaní, až z toho vymřeme. V ulicích…

Při pohybu Prahou, na který nemám mimo období dovolené čas, jsem zaznamenal zajímavý úkaz. Nejsou děti. Ulice…

Imaginárium bratří Formanů a jejich přátel: Hra, k níž není zapotřebí návod

Imaginárium bratří Formanů a jejich přátel: Hra, k…

V Roztokách u Prahy v neděli 17. září ožil tajuplný divadelní a výtvarný svět. Návštěvníky všeho věku láká na…