Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW v Ženevě 2009

Vitek
Diskuze (3)
Bohatí modrobílí jsou na tom tradičně s novinkami lépe, než většina konkurence, a tak letos nechyběly nové modelové řady, koncepty i motorizace.

Pokračuje trend velké racionalizace, v němž dochází k unifikaci pohonných jednotek a stále širší aplikaci pokročilých opatření ke snížení spotřeby paliva a následných emisí CO2. I nadále platí, že ostatní značky by se na tomto poli mohly u techniků BMW přiučit. Důvod ke smutku mají obdivovatelé převratného designu pana Chrise Bangla; tento věrozvěst moderní automobilové krásy totiž opouští nejen BMW, ale celý automobilový design.

116i, 116d

Jako několikrát v historii, i nyní se BMW vydalo opačným směrem, než hlavní dav, a proti všeobecně rozšířenému downsizingu kontruje "upsizingem". Novým základním modelem řady 1 se vznětovým motorem pod kapotou je 116d. Všeobecná tendence směřující k menším objemům se ale v případě nejúspornějšího BMW nekoná. Pod kapotou stošestnáctky totiž není (snad očekávaná) jednotka menšího objemu, ale známý přeplňovaný dvoulitr BMW, který ve vyšších specifikacích najdeme mj. v modelu 118d.

Nový model BMW 116d je k dispozici ve 3- a 5dveřovém provedení. Stejně jako všechny ostatní modely řady 1 přichází také 116d s programem EfficientDynamics, kam patří například regenerace kinetické energie pomocí alternátoru, funkce Auto Start Stop nebo ukazatel optimálního zařazeného rychlostního stupně.

Celohliníkový vznětový čtyřválec prošel v novém provedení dalším vývojem. Disponuje přímým vstřikováním Common Rail, největším výkonem 85 kW/115 k při 4000 min-1 a točivým momentem 260 Nm mezi 1750 a 2500 min-1. BMW 116d dokáže z klidu na 100 km/h zrychlit za 10,3 s (5dveřové provedení) nebo za 10,2 s v případě modelu s trojicí dveří. Nejvyšší rychlost má pro obě karosářské verze hodnotu 200 km/h. V normovaném režimu EU má kombinovaná spotřeba paliva hodnotu jen 4,4 l/100 km.

Novinky jsou také u 3- a 5dveřového provedení základního zážehového modelu BMW 116i. Od jara 2009 už nebude pod jeho kapotou motor s objemem 1,6 l, ale atmosférický zážehový čtyřválec 2,0 l s výkonem 90 kW, vybavený technikou přímého vstřikování High Precision Injection. BMW 116i tak nyní disponuje o 25 Nm zvětšeným točivým momentem, jehož hodnota je nyní 185 Nm.

Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne základní model během 9,9 s (5dv.) nebo 9,8 s (3dv.). Nejvyšší rychlost činí 204 km/h. Pro použitý motor zůstala kombinovaná spotřeba paliva na velmi nízké hodnotě 6,2 l/100 km. Od jara 2009 budou tedy mít čtyřválcové dvoulitry v různých provedeních modely 116i, 118i, 120i, 116d, 118d, 120d a 123d. Jediným jedničkovým hatchbackem s jiným zdvihovým objemem bude šestiválcové 130i.

5 Gran Turismo Concept

Světovou premiéru oslavil zbrusu nový model, respektive jeho koncept, propojující (v rámci třídní aplikace výsledků projektu Progressive Activity Sedan) ty nejlepších vlastnosti hned tří modelů z portfolia automobilky BMW: řady 7, řady X6 a konečně řady 5 kombi.

Chce přilákat nové zákazníky, kteří dosud o mnichovských vozech ani neuvažovali. Nejzřetelnější obtisk v projektu patří řadě 7, jakožto prvnímu zástupci nové generace osobních BMW (nová řada 5, z níž má vycházet, bude pochopitelně velmi podobná). V interiéru byl kladen důraz na zachování linií, designové zpracování bočních výplní dveří od designérů vedených Adrianem van Hoydoonkem nerušeně pokračuje od začátku předních dveří, přes B sloupek karoserie až po konec dveří zadních - nadprůměrně prostorný interiér tak působí jako harmonicky provázaný celek. Podélný prostor na zadních sedadlech je tak srovnatelný s tím v limuzíně řady 7 (pakliže jsou podélně posuvná sedadla odsunuta vzad o maximálních 100 mm), zatímco místo nad hlavou je srovnatelné s X5. Pozice za volantem má být dokonalým ergonomickým kompromisem - řidič sedí 574 mm nad vozovkou, čímž má dobrý výhled z vozu (bez "autobusového" pocitu) ale zároveň má tato výška průměrně vzrostlému Evropanovi umožnit ergonomicky optimální nástup a výstup z vozidla. Nižší posez oproti X6 (732 mm) by mohly ocenit také ženy. Pro úplnost dodejme, že výška sedadla nad zemí u sedanu řady 5 je 504 mm.

Automobil je technicky vzato kříženec tří automobilů. Chris Bangle při rozhovorech s novináři ale zdůraznil, že by se měl brát jako samostatně stojící model. V jisté nadsázce řekl: "Vždyť také o vašem synovi , který má nějaké vlastnosti po matce a nějaké po otci, nehovoříte jako o "kříženci", ale je to prostě váš malý Mike".

Bez dvou milimetrů pětimetrový automobil má rozvor náprav 3070 mm. Šířka bez zrcátek činí 1901 mm, se zrcátky 2207 mm. Výška má hodnotu 1559 mm (BMW X6 je vysoké 1690 mm, BMW řady 7 pak 1479 mm). Protože vůz je svým zaměřením (Gran Turismo) zacílen na zákazníky, kteří hodně cestují, nabízí zavazadlový prostor o základním objemu 570 litrů (při maximálním prostoru na zadních sedadlech pak 430 l). Ten může být díky sklopení zadních sedadel zvětšen až na 1650 litrů, nevznikne ovšem rovná ložná plocha. Zajímavostí je oddělení zavazadelníku od prostoru pro pasažéry. Ani po sklopení zadních sedadel se nepropojí, je nutné ještě odklopit dělící přepážku. Prostor pro cestující tak může být vždy izolován od převáženého nákladu a sklopené sedadlo(a) může být využito pro přepravu dalších zavazadel, aniž by byly poničeny potahy sedadel.

Vstup do zavazadlového prostoru je řešen podobně promyšleným mechanismem, s jakým přišla Škoda v případě pátých dveří modelu Superb. Automobilka BMW si pochopitelně nový systém nechala, stejně jako mladoboleslavští svůj Twindoor, patentovat. Díky němu se do zavazadelníku dostanete bez nutnosti vyklápě celé velké páté dveře a zbytečně tak poničit tepelný komfort uvnitř. Zajímavým detailem konceptu jsou také bezrámová okna, která se pravděpodobně dostanou i do sériové výroby.

Vzhledem k odlišnému přístupu automobilky BMW ke konceptům - veřejnosti jsou zpravidla představovány ty, které míří do sériové výroby - není překvapením, že by výroba měla začít ještě do konce letošního roku (hovoří se o listopadu), patrně spolu s modelem X1.

730Ld

Stejně jako u minulé řady E60 kombinuje BMW 730Ld komfort prodlouženého provedení BMW řady 7, které je v nabídce také v typech BMW 750Li a BMW 740Li, s extrémní úsporností nového vznětového řadového šestiválce. Rozvor je zvětšen o 14 cm, které připadají na prostor pro cestující na zadních sedadlech. Celková délka se tak zvětšila z 5072 mm na 5212 mm, rozvor měří po prodloužení 3210 mm.

Nový vznětový řadový šestiválec 3,0 l disponuje celohliníkovou konstrukcí a je vybaven přímým vstřikováním Common-Rail s piezoelektrickými vstřikovači. Jeho nejvyšší výkon činí 180 kW při 4000 min-1, točivý moment má své maximum 540 Nm k dispozici již od 1750 min-1. Mimořádná pružnost motoru se v tomto motoru spojuje s výjimečnou kulturou chodu a například i se zrychlením z klidu na 100 km/h během 7,3 s. Kombinovaná spotřeba paliva modelu BMW 730Ld má hodnotu 7,3 l/100 km, což odpovídá produkci 194 g CO2 na kilometr jízdy.

Všechna provedení nového BMW řady 7 jsou vybavena systémem adaptivních tlumičů Dynamic Damper Control, ovládaným pomocí kolébkového přepínače na středovém tunelu systémem Dynamic Drive Control. Podvozek nového BMW řady 7 přitom může být doplněn o systém Integral Active Steering, vyznačujícím se kombinací aktivního řízení s proměnným převodem a řízením zadních kol. Systém DynamicDrive omezuje naklánění karoserie prostřednictvím aktivních stabilizátorů.

Součástí standardní výbavy prodloužených modelů, a tedy i nového BMW 730Ld, je vzduchové odpružení se systémem samočinného udržování stálé světlé výšky.

V nové generaci BMW řady 7 měla světovou premiéru také zcela nová generace ovládacího konceptu iDrive. Jeho součástí je nový ovladač s tlačítky přímé volby, který je doplněn 10,2palcovým displejem s vysokým rozlišením. V rámci programu BMW ConnectedDrive je možné prostřednictvím systému iDrive v nové generaci BMW řady 7 neomezeně používat internet, což nenabízí žádný jiný výrobce. Vozy dodané zákazníkům na českém trhu bohužel touto funkcí nedisponují, vzhledem k neexistenci kontraktu s poskytovatelem připojení na území ČR.

Dveře, střecha, kapota motoru, přední blatníky, stejně tak jako bloky motorů jsou u všech provedení vyrobené z hliníkové slitiny, což snižuje hmotnost, resp. spotřebu paliva a zvyšuje agilitu jízdy. Prodloužené provedení je jen o 35 kg těžší než to se standardní karoserií.

Současně s příchodem nového modelu BMW 730Ld se rozšiřuje i nabídka výbavy na přání pro všechny modely BMW řady 7. Kromě nových laků karoserie a barevných provedení vnitřního prostoru se rozšiřuje nabídka programu BMW Individual. V tomto exkluzivním programu je nyní k dispozici například rozšířené čalounění přístrojové desky kůží Merino, stejně tak jako například strop čalouněný alcantarou, velmi exkluzivní provedení vnitřních výplní interiéru nebo například lednice pro zadní sedadla. V programu BMW Individual jsou v nabídce také speciální litá kola s průměrem 19 a 20 palců.

Z4

Výroba první generace roadsteru BMW Z4 skončila v září loňského roku. Ta druhá se představila již na lednovém autosalonu v Detroitu, navzdory místu premiéry se ovšem již nevyrábí ve Spartanburgu, nýbrž v německém Řezně (Regensburg). V Ženevě slaví evropský debut.

Design nového roadsteru se trochu umírnil. Móda skládacích pevných střech se odrazila i zde - nová Z4 už nemá klasickou plátěnou, následuje svého úhlavního konkurenta, stuttgartský roadster SLK. Při konstrukci střechy bylo štědře využito hliníku, je složena ze dvou částí a její otevření a následné zavření trvá 20 sekund. Na vzhledu zádě se přítomnost mechanismu a rozměrných střešních dílu naštěstí neprojevila. Novinkou je systém značení modelů s pohonem zadních kol, který má nyní vzor sDriveXXx, kde za písmena XXx dosazuje BMW označení motorizace.

Pod dlouhou kapotou se v Evropě objeví tři řadové šestiválce. Základem je jednotka 2,5 l 150 kW, nad ní jsou pak dva třílitry; slabší agregát sDrive30i má 190 kW, silnější sDrive35i s dvojitým přeplňováním 225 kW. Verze M se údajně do výroby nedostane. Pro trh USA plánují v Mnichově pouze třílitry. Standardem je systém EfficientDynamics zahrnující konstrukční opatření ovlivňující spotřebu paliva. Všechny agregáty plní emisní normu Euro 5.

Modely řady Z4 jsou k dispozici standardně s šestistupňovými přímo řazenými převodovkami, do slabších variant bude možné objednat také automat se stejným počtem stupňů. Nejsilnější sDrive35i pak může být vybavena dvouspojkovou samočinnou skříní se sedmi stupni, u obou samočinných převodovek bude k dispozici i volba převodů pomocí pádel pod volantem.

Hliník se uplatnil nejen při konstrukci střechy. Tento lehký materiál najdeme i na podvozku. Obzvláště pyšní jsou u BMW na přední nápravu s dvojitými trojúhelníkovými rameny, která se spolu s elektromechanickým řízením a polohou posádky až těsně před zadní nápravou má zasloužit o charakteristické jízdní zážitky.

Rozložení hmotnosti na obě nápravy se u každé verze liší, blíží se ale ideálu 50:50. Díky Dynamic Drive Control si pak může řidič vybrat ze třech jízdních režimů (Normal, Sport a Sport +) pouhým stiskem tlačítka. Elektronikou je samozřejmě vůz prošpikován, nechybí ani několika stupňový stabilizační systém nebo nová generace iDrive (poprvé u roadsteru), který může být kombinován i s navigačním systémem.

Rozměry nové generace se příliš nezměnily s výjimkou celkové délky, ta narostla takřka o 15 cm, roadster je ale také nižší. Interiér je všemi směry o několik jednotek až desítek milimetrů rozměrnější než u předchůdce. Díky většímu prosklení karoserie je interiér vzdušnější a podstatně lepší je také výhled z vozu. O 30 kg (na 330 kg) se zvýšila užitečná hmotnost. Zavazadlový prostor má v základním uspořádání při složené střeše 180 l, máte-li střechu nad hlavou, je vzadu 310 l pro kufry.

BM


Vitek
Diskuze (3)
19. 9. 2009 20:10
BMW Turismo
A cenu ani raději neuvádějí a bude to i 4x4 v naftě ??
Avatar - truckercech
28. 3. 2009 21:23
klasika
holt bmw je klasika mezi auty ale trochu mě mrzí že pořád vycházejí ze své staré designové koncepce jako mají nynější řady bmw....