Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW v Ženevě 2010

Ladislav Čermák
I v Bavorsku mohutně připravují alternativní pohony; v první řadě hybridy, které nastupují do sériové výroby. Avšak nezapomnělo se ani na elektromobily, těžící z rychle rostoucí dostupnosti kvalitních akumulátorů.

Stánku pochopitelně dominuje premiéra nejdůležitějšího modelu, avšak i jinde lze vysledovat řadu zajímavých technických inovací. Ty dokládají momentální technologický náskok BMW, doložený neuvěřitelným poměrem mezi výkony a spotřebou jednotlivých modelů.

5

Po sedmi letech se, už popáté, střídají stráže v mnichovské prémiové vyšší střední třídě. Nová generace se vrátila od bangleovských prostorových experimentů ke klasické zaoblené eleganci.

Zásadní novinkou je, kromě rozšíření o zvětšený model GT, také koncepční změna podvozku; pětkové BMW přichází historicky poprvé s dvojitými hliníkovými lichoběžníky na přední nápravě. Nechybí funkce Adaptive Drive, zahrnující adaptivní tlumiče Dynamic Damper Control, a nastavitelnou tuhost stabilizátorů Dynamic Drive.

Došlo i na nové motory, v první řadě zážehový osmiválec 4,4 l biturbo, nahrazující stávající atmosférický motor 4,8 l. Novinkou je přeplňovaný šestiválec 3,0 l, nahrazující menší čtyřlitrovou V8 pro model 535i. I zde přichází v inovovaném provedení s jediným turbodmychadlem Twin Scroll v unikátní kombinaci se systémem Valvetronic. Všechny motory disponují přímým vstřikem, zatím jediným bez přeplňování bude třílitr v modelu 528i.

Nové jsou i diesely pro modely 520d a 525d; první přichází s úpravami pro plnění Euro 5 a zvýšeným výkonem na 135 kW, druhý přechází na celohliníkovou konstrukci třílitru s alusilem, známou již z 530d. I zde povyrostl výkon na 150 kW.

Novinky čekají mezi převodovkami – pro motorizace 520d (jako jediná s funkcí Auto Start Stop) a 535i přichází inovovaná manuální převodovka se suchou skříní, známá již z modernizované trojkové řady a snižující vnitřní odpory. Další zásadní novinkou, společnou pro modely GT a 760i, je inovativní osmistupňová automatická převodovka ZF 8HP, volitelná ke všem motorizacím.

Ve srovnání s předchůdcem naroste u šesté generace F10 především rozvor, a to o výrazných 80 mm. Prodloužení celkové délky je už méně radikální, konkrétně 58 mm a šířka je větší o 14 mm. Na výšku karoserie nové Pětky „přišla“ o 4 mm. Z trojice technicky příbuzných modelů na společné platformě – nová řada 5, mezistupeň v podobě 5 Gran Turismo a řada 7 – zůstává sedan nejmenší. Reprezentativní řada 7 zůstává logicky ve všech rozměrech větší, Gétéčko s vyšší stavbou karoserie je stejně široké jako řada 7 a blíží se mu také téměř pětimetrovou délkou a rozvorem nad symbolickou hranicí 3 metry.

Karoserie řady 5 je ve srovnání s předchůdcem o celých 55 % tužší a profituje z řady novinek řady 7. Hliníkové boční dveře uspořily na hmotnosti 23 kilogramů, z hliníku jsou také uložení předních pružin a, stejně jako u E60, i kapota motoru a přední blatníky. Uvnitř karoserie se ukrývají další vylepšení: posunutí motoru dál za přední nápravu přiblížilo rozložení hmotnosti opět blíže ideálu 50:50 a upravená pozice sedadel zvětšila prostor pro cestující.

Concept 5 ActiveHybrid

BMW Concept 5 ActiveHybrid má základ v modelu 535i. S ním sdílí třílitrový šestiválec TwinPower Turbo o výkonu 220 kW, ke kterému přidává elektromotor s 40 kW a standardně osmistupňovou automatickou převodovku. Hybridní pohonné ústrojí má přinést úsporu paliva ve výši 10 %.

Spalovací motor se automaticky vypíná a elektromotor je schopen sloužit pro pohon auta i zcela samostatně. BMW Concept 5 ActiveHybrid je tak full hybridem, což ho odlišuje od ActiveHybrid 7. Elektromotor je umístěn mezi spalovacím motorem a převodovkou, od šestiválce jej odděluje spojka. Při jízdě slouží jako dodatečný zdroj newtonmetrů pro akceleraci i jako generátor elektrické energie. Ta je uložena v baterii u zadní nápravy.

Na rozdíl od ActiveHybrid X6 a ActiveHybrid 7, jejichž úspornost vynikne především ve městě, dokáže Concept 5 ActiveHybrid díky pozměněnému fungování systému nabídnout výrazné úspory paliva i ve vysokých rychlostech. Napomáhá tomu i propojení řídicí jednotky s navigací, které umožňuje vzhledem ke znalosti profilu cesty častěji dobíjet baterie a účinněji využívat zásahů elektromotoru.

X5

Druhá generace X5 s kódem E70 se objevila v září 2006 a prodej začal v únoru následujícího roku. Po třech letech tedy dozrál čas na optické retuše i modernizaci techniky. Mnichovská automobilka tento vůz stále nazývá SAV (Sports Activity Vehicle).

Všechny pohonné jednotky disponují balíčkem EfficientDynamics, novou nejvýkonnější verzí je xDrive50i s vidlicovým osmiválcem přeplňovaným turbodmychadly Twin scroll a přímým vstřikováním paliva HPI (High Precision Injection). Ten poskytuje největší výkon 300 kW (407 k) mezi 5500 a 6400 min-1.

Slabší šestiválec xDrive35i má také dvoukomorové turbodmychadlo Twin-scroll, které spojuje výfukové svody od každé z trojic válců až přímo u turbíny. Motor dává 225 kW (306 k) při 5800 min-1, tedy o 25 kW více než jeho předchůdce, disponuje pochopitelně též přímým vstřikováním benzinu a variabilním ovládáním ventilů Valvetronic.

Diesely zastupuje xDrive40d s celohliníkovým šestiválcem s přeplňováním TwinPower. Za stejným označením přeplňování jako u xDrive35i se v tomto šestiválci ukrývá kaskádové sekvenční přeplňování dvěma nestejně velkými dmychadly. Motor má stejný výkon jako xDrive35i, jeho točivý moment ovšem vrcholí hodnotou 600 Nm mezi 1500 a 2500 min-1 a jmenovité otáčky hranicí 5600 min-1.

Slabším turbodieselem je xDrive30d se 180 kW (245 k), který se chlubí z celé řady nejnižší kombinovanou spotřebou 7,4 litru nafty na 100 km.

Točivý moment je na obě nápravy přenášen pomocí osmistupňové samočinné převodovky dodávané pro všechny modely standardně. Pohon všech kol xDrive (toto označení se objevuje i v názvu všech modelů) je pomocí elektronické spojky schopen přenášet točivý moment v poměru 40 : 60, v extrémních případech jde ovšem na zadní kola až 80 %. Nad trakcí dohlíží kontrola stability DSC spolu s funkcemi DTC, ABS, ASC, asistent při rozjezdech do kopce, elektronická uzávěrka diferenciálu, či brzdové systémy DBC a CBC.

Podvozek se nezměnil. Vpředu najdeme dvojitá příčná ramena, vzadu je pak patentovaná čtyřprvková náprava z lehkých slitin v pomocném rámu. Pro ni je k dispozici i vzduchové odpružení s automatickou korekcí světlé výšky. O maximální komfort se stará Adaptive Drive, který přizpůsobuje nastavení tlumičů a stabilizátorů aktuálnímu povrchu, po kterém vůz jede. Nová X5 může jezdit na litých kolech o průměru 18, 19 a 20 palců.

Designové změny v přední části reprezentuje nový nárazník s většími vstupy vzduchu. Tvar předních světlometů se nezměnil, pro denní svícení slouží kroužek ze světelných diod. Za příplatek mohou zákazníci zvolit i xenonové výbojky. Nejmarkantnějším rozdílem jsou mlhovky, přesunuté blíže ke středu. Zádi dominují nové koncovky výfuků, dřívější elipsy byly nahrazeny kulatými. Světla se změnila nepatrně, dělící chromovaný pás je tenčí a delší. Nová X5 má více prvků karoserie lakovaných v barvě vozu.

V interiéru se objevila nová generace palubního systému iDrive, pomocí něhož lze ovládat také audio, navigaci a mobilní telefon. Pokud si nový majitel vybere lepší navigaci BMW Professional, získá místo 6,5palcové obrazovky větší o 8,8 palcích.

X6

Sportovnějšímu bratranci SUV X5 ještě do faceliftu chybí nějaký čas, avšak došlo na technické změny ve stylu aktuálně modernizované X5. Největší novinkou je varianta xDrive40d, nahrazující xDrive35d. Za přečíslováním se ukrývá nový agregát použitý již v modelu 740d. Navzdory označení se i nadále jedná o dvakrát přeplňovaný třílitrový šestiválec s technologií Variable Twin Turbo (dvě různě velká turbodmychadla, která mohou fungovat samostatně i v sérii). Maximální pracovní tlak vstřikovačů byl navýšen na 2000 bar.

X6 xDrive40d se může pochlubit navýšením výkonu o 15 kW na 225 kW, maximum výkonu se tedy vyrovná benzinovému šestiválci X6 xDrive35i. Nejvyšší točivý moment vzrostl z 580 na 600 Nm, je dosahován v rozmezí 1500 až 2500 min-1 (dosud 1750-2250 min-1). Současně s nárůstem maximálních hodnot motoru – a také nasazením osmistupňové převodovky místo šestistupňové – se zkrátila doba potřebná pro akceleraci na 100 km/h z 6,9 na 6,5 sekundy. Kombinovaná spotřeba je 7,5 l/100 km.

3 Coupé, 3 Cabrio

Kupé (E92) a kabriolety (E93) BMW řady 3 série E92 prošly drobnými změnami exteriéru, interiéru i techniky.

Zatímco sedan i kombi prodělaly facelift v létě 2008, na kupé a kabriolety dochází až začátkem letošního roku. Vpředu najdeme nový přední nárazník, vstupy vzduchu již nejsou rozděleny na tři, ale vytvářejí jednolitý celek. Typické ledvinky byly rozšířeny, světelné diody jsou nově i v zadních světlech, jejichž tvar do obráceného L se nepatrně změnil. Jiný je také zadní nárazník. Celek podtrhují nové metalické laky karoserie.

Rovněž pod kapotami najdeme spoustu novinek. Základním kamenem nabídky zážehových verzí je nově model 318i. Dvoulitrový čtyřválec disponuje výkonem 105 kW (143 k) v 6000 min-1 a točivým momentem 190 Nm ve 4250 min-1. Kupé 318i je schopno akcelerovat z 0 na 100 km/h za 9,1 s, kabriolet s pevnou skládací střechou k tomu potřebuje 10,3 s. Maximální rychlost rychlost obou verzí je 210 km/h. Spotřeba v kombinaci dosahuje u kupé 6,3, u kabrioletu 6,6 l/100 km.

Vrcholem (pomineme-li M3) je naopak verze 335i, poháněná přeplňovaným šestiválcem 3,0 l s turbodmychadlem Twin scroll s výkonem 225 kW (306 k) v 5800 min-1. Díky rychlejšímu roztáčení lopatek turbodmychadla dosahuje motor TwinPower Turbo s přímým vstřikem maxima točivého momentu 400 Nm v rozmezí od velmi nízkých 1200 min-1 do 5000 min-1.

Síla agregátu je přenášena na zadní kola pomocí šestistupňové přímo řazené převodovky, na přání je k dispozici sedmistupňová samočinná dvouspojková skříň s řazením pádly pod volantem. To má novou logiku: levým pádlem se mění stupně směrem dolů, pravým nahoru. Výkony jsou impozantní: zrychlení z 0 na 100 za 5,5 s (kupé), respektive 5,8 s (kabriolet), největší rychlost je u obou elektronicky omezena na 250 km/h. Spotřeba paliva u kupé činí v kombinaci 8,4 l/100 km, kabriolet je o 0,4 litru žíznivější.

Výkony narostly také u turbodieselů. Základní dvoulitr 320d má nyní 135 kW (184 k) ve 4000 min-1 a 380 Nm v 1900 min-1. Kupé s tímto motorem jede až 237 km/h, kabriolet o 9 km/h méně a zrychlují z 0 na 100 km/h za 7,5, respektive 8,3 s. Spotřeba nafty v kombinaci je u kupé pouhých 4,7 litru, u kabrioletu o něco více: 5,1 l/100 km.

Třílitrový řadový šestiválec 325d se chlubí po modernizaci největším výkonem 150 kW (204 k) při 3750 min-1 a točivým momentem 430 Nm už v 1750 min-1. Parametry zrychlení z 0 na 100 km/h jsou následující: 6,9 s u kupé, 7,5 s u kabrioletu. S uzavřeným modelem může majitel uhánět až 244 km/h, s otevřeným pak 238 km/h. Dle metodiky EU spotřebuje kupé v kombinaci 5,7 l nafty na 100 km, kabriolet pak 6,1 l/100 km.

Concept ActivE

Automobilka BMW se doposud elektromobilům příliš nevěnovala, ale nyní připravila koncept poháněný pouze elektřinou, který je založen na sériovém kupé řady 1.

Poháněn je synchronním elektromotorem, poskytujícím nejvyšší výkon 120 kW a maximální točivý moment 250 Nm. To jsou parametry prakticky shodné s benzinovým dvoulitrem v modelu 120i Coupé (120 kW, 210 Nm). V souladu s tradicemi BMW pohání agregát i u elektromobilu kola zadní nápravy. Z 0 na 100 km/h akceleruje Concept ActiveE za necelých 9 sekund (0-96 km/h za 8,5 s). Maximální rychlost je omezena na 145 km/h a dojezd při plném nabití je přibližně 160 km. Dobíjení lithium-iontových baterií má v evropské rozvodné síti trvat 3 hodiny.


Ladislav Čermák