BMW slaví čtvrtstoletí vidlicových dvanáctiválců

BMW slaví čtvrtstoletí vidlicových dvanáctiválců

Před 25 lety uvedla mnichovská automobilka na trh první německé sériové poválečné dvanáctiválce.

Vývoj dvanáctiválcového motoru s vidlicovým uspořádáním trval neuvěřitelných patnáct let. Začal už v roce 1972. BMW se pokoušelo vytvořit takový agregát spojením dvojice šestiválců, ale výsledný prototypový mastodont, který se rozběhl o dva roky později, vážil 315 kg. Je jasné, že pro použití v osobním autě byl naprosto nevhodný. Vývojáři tak museli začít s čistým stolem, jenže přišla druhá palivová krize a projekt byl smeten ze stolu. A docela nadlouho.

Přišel rok 1982, kdy se automobilový trh již stabilizoval a myšlenka motoru V12 se znovu dostala na výsluní. Od počátku bylo jasné, že žádné spojování se tentokrát konat nebude, nové srdce musí vzniknout od základu. Po pěti letech se výsledek dostal do sériové výroby. Přítomnost motoru V12 pod kapotou tehdejší řady 7 (E32) znamenala vstupenku mezi skutečná luxusní auta.

BMW řada 7 V12
 

„Sedmička“ se ve své druhé generaci představila už o rok dříve a v září 1986 začala některá německá média o brzkém příchodu největšího agregátu spekulovat. Oprávněně, dvanáctiválec se do útrob dostal v osmdesátém sedmém. Výrobce odtajnil základní specifikace v únoru téhož roku.

Lehký hliníkový motor V12 byl (a dodnes je) určen hlavně pro provedení s dlouhým rozvorem, byť se vyrábí i s krátkým. Původně disponoval objemem 5,0 l, ze kterého dával podle dobových pramenů výkon 220 kW. Bavorští dnes rádi zaokrouhlují, takže uvádějí 300 koní, tedy 221 kW. Válce byly skloněny v úhlu 60 stupňů a v jejich hlavách se nacházela dvojice vačkových hřídelů, v každé jeden. Také katalyzátory ve výfukovém potrubí čistily plyny dva. Klikový hřídel byl uložen sedmkrát. Palivo dodával vstřikovací systém Bosch Motronic.

BMW 750i a iL debutovalo na jaře 1987, konkrétně v Ženevě. V té době už měla automobilka více než tři tisíce závazných objednávek! Ve druhé polovině 80. let neměli patřičně movití zákazníci rozhodně hluboko do kapsy a žádná další krize nehrozila. Vůz vynikal na tehdejší dobu tichostí i velmi slušnou spotřebou. Podle tehdejší metodiky EHK spálil při 90 km/h 10,5, při stodvacítce 11,5 a ve městě 19,8 l benzinu na 100 km.

1987 – BMW 750iL (E32)
 

Nová série 7 E38 se v roce 1994 dočkala jednotky objemu 5,4 l s výkonem 240 kW a točivým momentem 490 Nm. Kontroverzní nástupce z pera Chrise Bangla s kódy E65 a E66 (dlouhá verze) dostal o osm let později větší šestilitr N73 s 327 kW a 600 Nm. No a geneze končí aktuální F01/02 (od roku 2009), která si v případě V12 zachovala objem 6,0 l, ale výkon se ustálil na hranici 400 kW a na zadní nápravu se přenáší mohutných 750 Nm točivého momentu.

1994 – BMW 750iL (E38)
 

Motory V12 se objevily také pod kapotami luxusních kupé série 8 (E31). Měla jej už první verze 850i, která byla představena na IAA ve Frankfurtu v roce 1989. Šlo o shodnou jednotku s řadou 7, tedy M70 s 221 kW (300 k). V srpnu 1992 se objevila výkonnější S70 pro verzi 850 CSi (5,6 litru, 280 kW a 550 Nm). Vývoj BMW řady 8 pokračoval drobnou revizí v podobě 850 Ci (1993) při nezměněných základních parametrech, poslední varianta s tímto označením byla poháněna totožným motorem jako tehdy nová řada 7: M73 objemu 5,4 l s výkonem 240 kW.

1989 – BMW 850i & 850CSi (E31)
 

Dvanáctiválec S70 řval kromě prototypu BMW M8 rovněž za sedadly legendárního třímístného supersportu McLaren F1 (1993-1997). Zde se jeho objem zvýšil k hranici 6,1 l. Dlužno dodat, že po koupi automobilky Rolls-Royce se bavorské pohonné jednotky s tímto počtem válců dostaly i do prestižních britských vozů, konkrétně modelu Silver Seraph (opět M73 5,4 l).

Rok 2003 přinesl poslední generaci atmosférických dvanáctiválců. Objem vzrostl na 6,0 litru v BMW 760i (327 kW, 600 Nm), resp. 6,75 litru v Rolls-Royce Phantom z téhož roku (338 kW, 720 Nm). Pod kapotu britských luxusních vozů se agregát řady N73 montuje dodnes.

2003 – BMW 760Li (E66)
 

Současná generace BMW řady 7 přinesla přeplňování benzinových motorů, a to včetně toho největšího. Objem se nezměnil, díky dvojici turbodmychadel ale model 760i nyní dává rovných 400 kW a 750 Nm. A i tento dvanáctiválec našel uplatnění u značky Rolls-Royce. Pro model Ghost byl zvětšen na 6,6 litru a tím vznikl nejsilnější Rolls všech dob, limuzína s 420 kW a 780 Nm. Standardem s novou generací dvanáctiválce (N74) je vždy osmistupňový automat.

2009 – BMW 760Li (F02)
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu

Německá společnost Volkswagen označila spolupráci mezi…

Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika

Americký Úřad pro bezpečnost v dopravě (TSA) oznámil, že…

Vlakem z Prahy do Mnichova za méně než čtyři hodiny? Ministři dohodli revoluční zrychlení Vlakem z Prahy do Mnichova za méně než čtyři hodiny? Ministři dohodli revoluční zrychlení

Modernizace a rozšíření železničního koridoru mezi Prahou…

 

Štítky BMW Technika

 

Přidat názorDiskuse: BMW slaví čtvrtstoletí vidlicových dvanáctiválců







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 






 
Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Dnes 18:48

Nabídka malých MPV se v posledních letech hodně ztenčila a ztenčovat se bude i dál. Konec prodeje již vyhlíží Citroën C3 Picasso, Hyundai ix20 i Opel Meriva.




Blesk.cz

Eliška Balzerová odchází z Fidlovačky: Vadila jsem nové šéfce!

Eliška Balzerová odchází z Fidlovačky: Vadila jsem…

Konečně promluvila o tom, proč před prázdninami definitivně odešla z Divadla Na Fidlovačce. Eliška Balzerová…

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Série originálních strategií v reálném čase Pikmin, v níž hrají hlavní roli stejnojmenná stvoření, která jsou…

 

iSport.cz

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění z daňových úniků

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění…

Fotbalový útočník Barcelony Neymar byl zbaven v Brazílii obvinění z daňových úniků. O tom, že prokuratura případ…

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle hráč si už nekopne

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle…

Po losu sebevědomá prohlášení, po domácí remíze s Plzní 2:2 v třetím předkole Ligy mistrů ostrá kritika do…

 

Reflex.cz

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta Bartoše a vodáci pod palbou kontrol

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta…

Pro letošní léto vyhlásila Policie ČR akci Voda 2017 – sérii důkladných alkoholových kontrol vodáků, které mají…

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního dopravního systému Hyperloop pokračují, zatím je to hlemýžď

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního…

Hyperloop, vysokorychlostní dopravní systém, který by měl údajně v budoucnosti nahradit vlaky, auta i autobusy,…