BMW slaví čtvrtstoletí vidlicových dvanáctiválců

BMW slaví čtvrtstoletí vidlicových dvanáctiválců

Před 25 lety uvedla mnichovská automobilka na trh první německé sériové poválečné dvanáctiválce.

Vývoj dvanáctiválcového motoru s vidlicovým uspořádáním trval neuvěřitelných patnáct let. Začal už v roce 1972. BMW se pokoušelo vytvořit takový agregát spojením dvojice šestiválců, ale výsledný prototypový mastodont, který se rozběhl o dva roky později, vážil 315 kg. Je jasné, že pro použití v osobním autě byl naprosto nevhodný. Vývojáři tak museli začít s čistým stolem, jenže přišla druhá palivová krize a projekt byl smeten ze stolu. A docela nadlouho.

Přišel rok 1982, kdy se automobilový trh již stabilizoval a myšlenka motoru V12 se znovu dostala na výsluní. Od počátku bylo jasné, že žádné spojování se tentokrát konat nebude, nové srdce musí vzniknout od základu. Po pěti letech se výsledek dostal do sériové výroby. Přítomnost motoru V12 pod kapotou tehdejší řady 7 (E32) znamenala vstupenku mezi skutečná luxusní auta.

BMW řada 7 V12
 

„Sedmička“ se ve své druhé generaci představila už o rok dříve a v září 1986 začala některá německá média o brzkém příchodu největšího agregátu spekulovat. Oprávněně, dvanáctiválec se do útrob dostal v osmdesátém sedmém. Výrobce odtajnil základní specifikace v únoru téhož roku.

Lehký hliníkový motor V12 byl (a dodnes je) určen hlavně pro provedení s dlouhým rozvorem, byť se vyrábí i s krátkým. Původně disponoval objemem 5,0 l, ze kterého dával podle dobových pramenů výkon 220 kW. Bavorští dnes rádi zaokrouhlují, takže uvádějí 300 koní, tedy 221 kW. Válce byly skloněny v úhlu 60 stupňů a v jejich hlavách se nacházela dvojice vačkových hřídelů, v každé jeden. Také katalyzátory ve výfukovém potrubí čistily plyny dva. Klikový hřídel byl uložen sedmkrát. Palivo dodával vstřikovací systém Bosch Motronic.

BMW 750i a iL debutovalo na jaře 1987, konkrétně v Ženevě. V té době už měla automobilka více než tři tisíce závazných objednávek! Ve druhé polovině 80. let neměli patřičně movití zákazníci rozhodně hluboko do kapsy a žádná další krize nehrozila. Vůz vynikal na tehdejší dobu tichostí i velmi slušnou spotřebou. Podle tehdejší metodiky EHK spálil při 90 km/h 10,5, při stodvacítce 11,5 a ve městě 19,8 l benzinu na 100 km.

1987 – BMW 750iL (E32)
 

Nová série 7 E38 se v roce 1994 dočkala jednotky objemu 5,4 l s výkonem 240 kW a točivým momentem 490 Nm. Kontroverzní nástupce z pera Chrise Bangla s kódy E65 a E66 (dlouhá verze) dostal o osm let později větší šestilitr N73 s 327 kW a 600 Nm. No a geneze končí aktuální F01/02 (od roku 2009), která si v případě V12 zachovala objem 6,0 l, ale výkon se ustálil na hranici 400 kW a na zadní nápravu se přenáší mohutných 750 Nm točivého momentu.

1994 – BMW 750iL (E38)
 

Motory V12 se objevily také pod kapotami luxusních kupé série 8 (E31). Měla jej už první verze 850i, která byla představena na IAA ve Frankfurtu v roce 1989. Šlo o shodnou jednotku s řadou 7, tedy M70 s 221 kW (300 k). V srpnu 1992 se objevila výkonnější S70 pro verzi 850 CSi (5,6 litru, 280 kW a 550 Nm). Vývoj BMW řady 8 pokračoval drobnou revizí v podobě 850 Ci (1993) při nezměněných základních parametrech, poslední varianta s tímto označením byla poháněna totožným motorem jako tehdy nová řada 7: M73 objemu 5,4 l s výkonem 240 kW.

1989 – BMW 850i & 850CSi (E31)
 

Dvanáctiválec S70 řval kromě prototypu BMW M8 rovněž za sedadly legendárního třímístného supersportu McLaren F1 (1993-1997). Zde se jeho objem zvýšil k hranici 6,1 l. Dlužno dodat, že po koupi automobilky Rolls-Royce se bavorské pohonné jednotky s tímto počtem válců dostaly i do prestižních britských vozů, konkrétně modelu Silver Seraph (opět M73 5,4 l).

Rok 2003 přinesl poslední generaci atmosférických dvanáctiválců. Objem vzrostl na 6,0 litru v BMW 760i (327 kW, 600 Nm), resp. 6,75 litru v Rolls-Royce Phantom z téhož roku (338 kW, 720 Nm). Pod kapotu britských luxusních vozů se agregát řady N73 montuje dodnes.

2003 – BMW 760Li (E66)
 

Současná generace BMW řady 7 přinesla přeplňování benzinových motorů, a to včetně toho největšího. Objem se nezměnil, díky dvojici turbodmychadel ale model 760i nyní dává rovných 400 kW a 750 Nm. A i tento dvanáctiválec našel uplatnění u značky Rolls-Royce. Pro model Ghost byl zvětšen na 6,6 litru a tím vznikl nejsilnější Rolls všech dob, limuzína s 420 kW a 780 Nm. Standardem s novou generací dvanáctiválce (N74) je vždy osmistupňový automat.

2009 – BMW 760Li (F02)
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil

Ruské automobilky hledaly v devadesátých letech různé…

Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie

Klienti investiční společnosti PIP Benefits žádají…

 

Štítky BMW Technika

 

Přidat názorDiskuse: BMW slaví čtvrtstoletí vidlicových dvanáctiválců







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 



BMW 750d xDrive vs. Mercedes S 400 d 4Matic – Královský duel BMW 750d xDrive vs. Mercedes S 400 d 4Matic – Královský duel

Vlajkové lodi z Mnichova a Stuttgartu nestavíme…

BMW M760Li xDrive v barvě Estoril Blue: Luxusní limuzína, nebo sporťák? BMW M760Li xDrive v barvě Estoril Blue: Luxusní limuzína, nebo sporťák?

Sedmičkové BMW s dvanáctiválcem má síly dost. Možnosti…

 



 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V restauracích se pije méně

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V…

Prodej piva v českých restauracích a hospodách klesl letos do konce srpna meziročně o 4,2 procenta. O čtyři…

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK ohrožuje počítače, mobily i chytré televize

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK…

Bezdrátovou síť wi-fi používá denně téměř každý uživatel internetu. Připojení přes ni však i k překvapení těch…

 

iSport.cz

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už vedou jen o bod

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už…

Trenér Marian Jelínek zažil vítěznou premiéru na lavičce hokejistů Českých Budějovic. Ve 14. kole první ligy…

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje o druhé místo

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje…

OČIMA EXPERTA | Nedělní šlágr mezi Spartou a Plzní (0:1) se mu po fotbalové stránce líbil, potěšily ho oba…

 

Reflex.cz

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po tibetsku

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po…

Klášter Däpung, ležící sedm kilometrů severozápadně od Lhasy, je spolu s kláštery Sera a Gandän považován za…