BMW slaví čtvrtstoletí vidlicových dvanáctiválců

BMW slaví čtvrtstoletí vidlicových dvanáctiválců

Před 25 lety uvedla mnichovská automobilka na trh první německé sériové poválečné dvanáctiválce.

Vývoj dvanáctiválcového motoru s vidlicovým uspořádáním trval neuvěřitelných patnáct let. Začal už v roce 1972. BMW se pokoušelo vytvořit takový agregát spojením dvojice šestiválců, ale výsledný prototypový mastodont, který se rozběhl o dva roky později, vážil 315 kg. Je jasné, že pro použití v osobním autě byl naprosto nevhodný. Vývojáři tak museli začít s čistým stolem, jenže přišla druhá palivová krize a projekt byl smeten ze stolu. A docela nadlouho.

Přišel rok 1982, kdy se automobilový trh již stabilizoval a myšlenka motoru V12 se znovu dostala na výsluní. Od počátku bylo jasné, že žádné spojování se tentokrát konat nebude, nové srdce musí vzniknout od základu. Po pěti letech se výsledek dostal do sériové výroby. Přítomnost motoru V12 pod kapotou tehdejší řady 7 (E32) znamenala vstupenku mezi skutečná luxusní auta.

BMW řada 7 V12
 

„Sedmička“ se ve své druhé generaci představila už o rok dříve a v září 1986 začala některá německá média o brzkém příchodu největšího agregátu spekulovat. Oprávněně, dvanáctiválec se do útrob dostal v osmdesátém sedmém. Výrobce odtajnil základní specifikace v únoru téhož roku.

Lehký hliníkový motor V12 byl (a dodnes je) určen hlavně pro provedení s dlouhým rozvorem, byť se vyrábí i s krátkým. Původně disponoval objemem 5,0 l, ze kterého dával podle dobových pramenů výkon 220 kW. Bavorští dnes rádi zaokrouhlují, takže uvádějí 300 koní, tedy 221 kW. Válce byly skloněny v úhlu 60 stupňů a v jejich hlavách se nacházela dvojice vačkových hřídelů, v každé jeden. Také katalyzátory ve výfukovém potrubí čistily plyny dva. Klikový hřídel byl uložen sedmkrát. Palivo dodával vstřikovací systém Bosch Motronic.

BMW 750i a iL debutovalo na jaře 1987, konkrétně v Ženevě. V té době už měla automobilka více než tři tisíce závazných objednávek! Ve druhé polovině 80. let neměli patřičně movití zákazníci rozhodně hluboko do kapsy a žádná další krize nehrozila. Vůz vynikal na tehdejší dobu tichostí i velmi slušnou spotřebou. Podle tehdejší metodiky EHK spálil při 90 km/h 10,5, při stodvacítce 11,5 a ve městě 19,8 l benzinu na 100 km.

1987 – BMW 750iL (E32)
 

Nová série 7 E38 se v roce 1994 dočkala jednotky objemu 5,4 l s výkonem 240 kW a točivým momentem 490 Nm. Kontroverzní nástupce z pera Chrise Bangla s kódy E65 a E66 (dlouhá verze) dostal o osm let později větší šestilitr N73 s 327 kW a 600 Nm. No a geneze končí aktuální F01/02 (od roku 2009), která si v případě V12 zachovala objem 6,0 l, ale výkon se ustálil na hranici 400 kW a na zadní nápravu se přenáší mohutných 750 Nm točivého momentu.

1994 – BMW 750iL (E38)
 

Motory V12 se objevily také pod kapotami luxusních kupé série 8 (E31). Měla jej už první verze 850i, která byla představena na IAA ve Frankfurtu v roce 1989. Šlo o shodnou jednotku s řadou 7, tedy M70 s 221 kW (300 k). V srpnu 1992 se objevila výkonnější S70 pro verzi 850 CSi (5,6 litru, 280 kW a 550 Nm). Vývoj BMW řady 8 pokračoval drobnou revizí v podobě 850 Ci (1993) při nezměněných základních parametrech, poslední varianta s tímto označením byla poháněna totožným motorem jako tehdy nová řada 7: M73 objemu 5,4 l s výkonem 240 kW.

1989 – BMW 850i & 850CSi (E31)
 

Dvanáctiválec S70 řval kromě prototypu BMW M8 rovněž za sedadly legendárního třímístného supersportu McLaren F1 (1993-1997). Zde se jeho objem zvýšil k hranici 6,1 l. Dlužno dodat, že po koupi automobilky Rolls-Royce se bavorské pohonné jednotky s tímto počtem válců dostaly i do prestižních britských vozů, konkrétně modelu Silver Seraph (opět M73 5,4 l).

Rok 2003 přinesl poslední generaci atmosférických dvanáctiválců. Objem vzrostl na 6,0 litru v BMW 760i (327 kW, 600 Nm), resp. 6,75 litru v Rolls-Royce Phantom z téhož roku (338 kW, 720 Nm). Pod kapotu britských luxusních vozů se agregát řady N73 montuje dodnes.

2003 – BMW 760Li (E66)
 

Současná generace BMW řady 7 přinesla přeplňování benzinových motorů, a to včetně toho největšího. Objem se nezměnil, díky dvojici turbodmychadel ale model 760i nyní dává rovných 400 kW a 750 Nm. A i tento dvanáctiválec našel uplatnění u značky Rolls-Royce. Pro model Ghost byl zvětšen na 6,6 litru a tím vznikl nejsilnější Rolls všech dob, limuzína s 420 kW a 780 Nm. Standardem s novou generací dvanáctiválce (N74) je vždy osmistupňový automat.

2009 – BMW 760Li (F02)
 
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Za akcie Pražských služeb dá Praha téměř 300 milionů korun Za akcie Pražských služeb dá Praha téměř 300 milionů korun

Praha za zbylé akciové podíly v Pražských službách…

Krize v sadech. Ovocnáři hlásí o pětinu nižší sklizeň Krize v sadech. Ovocnáři hlásí o pětinu nižší sklizeň

Loňská sklizeň ovoce v sadech českých ovocnářů klesla…

Komentář Jany Havligerové: Ve sněmovně se bude hrát o osud Babiše Komentář Jany Havligerové: Ve sněmovně se bude hrát o osud Babiše

Veřejnost ještě pořád žije především debatami o…

Babišovu vládu čeká nehezká budoucnost, říká Pirát Michálek Babišovu vládu čeká nehezká budoucnost, říká Pirát Michálek

Předseda poslaneckého klubu Pirátů Jakub Michálek dostal…

 

Štítky BMW Technika

 

Přidat názorDiskuse: BMW slaví čtvrtstoletí vidlicových dvanáctiválců







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

 



BMW 750d xDrive vs. Mercedes S 400 d 4Matic – Královský duel BMW 750d xDrive vs. Mercedes S 400 d 4Matic – Královský duel

Vlajkové lodi z Mnichova a Stuttgartu nestavíme…

BMW M760Li xDrive v barvě Estoril Blue: Luxusní limuzína, nebo sporťák? BMW M760Li xDrive v barvě Estoril Blue: Luxusní limuzína, nebo sporťák?

Sedmičkové BMW s dvanáctiválcem má síly dost. Možnosti…

 



 
Audi vs. BMW vs. Mercedes: Jak skončil boj o nejprodávanější luxusní značku v roce 2017?

Audi vs. BMW vs. Mercedes: Jak skončil boj o nejprodávanější luxusní značku v roce 2017?

Dnes 09:58

Výsledek souboje o nejprodávanější luxusní značku světa byl loni nakonec jasný.




Blesk.cz

Lucie Vondráčková: Kšefty s jejím tělem! Zneužili mě!

Lucie Vondráčková: Kšefty s jejím tělem! Zneužili mě!

I když se Lucie Vondráčková (37) sem tam reklamám nebrání, rozhodně ale nemá nic společného se "zázračným"…

Exprezident Klaus o podpoře Zemana: Drahoš není želé, ale na Hrad nemá

Exprezident Klaus o podpoře Zemana: Drahoš není…

Krátce po sečtení hlasů řekl exprezident Václav Klaus (76), že jeho kandidátem v 2. kole je současná hlava státu…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Výtečný Jeřábek má první body v NHL, asistoval i Krejčí. Oba ale prohráli

Výtečný Jeřábek má první body v NHL, asistoval i…

SOUHRN | Jakub Jeřábek si v 18. utkání za Montreal připsal premiérové body v NHL. V pondělním zápase proti New…

 

Reflex.cz

Člověk musí bojovat proti tomu zlu, na který právě stačí! Před 49 lety se upálil Jan Palach

Člověk musí bojovat proti tomu zlu, na který právě…

Praha 16. ledna roku 1969. Kolem půl druhé odpoledne se mladý muž před budovou Národního muzea v Praze polévá…

Lucemburština zažívá renesanci. Mohla by se stát oficiálním jazykem EU

Lucemburština zažívá renesanci. Mohla by se stát…

Máte zálibu v obskurních jazycích? Co se takhle začít učit lucemburštinu, kterou mluví na světě jen tři sta…