reklama


BMW slaví čtvrtstoletí vidlicových dvanáctiválců

BMW slaví čtvrtstoletí vidlicových dvanáctiválců

Před 25 lety uvedla mnichovská automobilka na trh první německé sériové poválečné dvanáctiválce.

Vývoj dvanáctiválcového motoru s vidlicovým uspořádáním trval neuvěřitelných patnáct let. Začal už v roce 1972. BMW se pokoušelo vytvořit takový agregát spojením dvojice šestiválců, ale výsledný prototypový mastodont, který se rozběhl o dva roky později, vážil 315 kg. Je jasné, že pro použití v osobním autě byl naprosto nevhodný. Vývojáři tak museli začít s čistým stolem, jenže přišla druhá palivová krize a projekt byl smeten ze stolu. A docela nadlouho.

Přišel rok 1982, kdy se automobilový trh již stabilizoval a myšlenka motoru V12 se znovu dostala na výsluní. Od počátku bylo jasné, že žádné spojování se tentokrát konat nebude, nové srdce musí vzniknout od základu. Po pěti letech se výsledek dostal do sériové výroby. Přítomnost motoru V12 pod kapotou tehdejší řady 7 (E32) znamenala vstupenku mezi skutečná luxusní auta.

BMW řada 7 V12
 

„Sedmička“ se ve své druhé generaci představila už o rok dříve a v září 1986 začala některá německá média o brzkém příchodu největšího agregátu spekulovat. Oprávněně, dvanáctiválec se do útrob dostal v osmdesátém sedmém. Výrobce odtajnil základní specifikace v únoru téhož roku.

Lehký hliníkový motor V12 byl (a dodnes je) určen hlavně pro provedení s dlouhým rozvorem, byť se vyrábí i s krátkým. Původně disponoval objemem 5,0 l, ze kterého dával podle dobových pramenů výkon 220 kW. Bavorští dnes rádi zaokrouhlují, takže uvádějí 300 koní, tedy 221 kW. Válce byly skloněny v úhlu 60 stupňů a v jejich hlavách se nacházela dvojice vačkových hřídelů, v každé jeden. Také katalyzátory ve výfukovém potrubí čistily plyny dva. Klikový hřídel byl uložen sedmkrát. Palivo dodával vstřikovací systém Bosch Motronic.

BMW 750i a iL debutovalo na jaře 1987, konkrétně v Ženevě. V té době už měla automobilka více než tři tisíce závazných objednávek! Ve druhé polovině 80. let neměli patřičně movití zákazníci rozhodně hluboko do kapsy a žádná další krize nehrozila. Vůz vynikal na tehdejší dobu tichostí i velmi slušnou spotřebou. Podle tehdejší metodiky EHK spálil při 90 km/h 10,5, při stodvacítce 11,5 a ve městě 19,8 l benzinu na 100 km.

1987 – BMW 750iL (E32)
 

Nová série 7 E38 se v roce 1994 dočkala jednotky objemu 5,4 l s výkonem 240 kW a točivým momentem 490 Nm. Kontroverzní nástupce z pera Chrise Bangla s kódy E65 a E66 (dlouhá verze) dostal o osm let později větší šestilitr N73 s 327 kW a 600 Nm. No a geneze končí aktuální F01/02 (od roku 2009), která si v případě V12 zachovala objem 6,0 l, ale výkon se ustálil na hranici 400 kW a na zadní nápravu se přenáší mohutných 750 Nm točivého momentu.

1994 – BMW 750iL (E38)
 

Motory V12 se objevily také pod kapotami luxusních kupé série 8 (E31). Měla jej už první verze 850i, která byla představena na IAA ve Frankfurtu v roce 1989. Šlo o shodnou jednotku s řadou 7, tedy M70 s 221 kW (300 k). V srpnu 1992 se objevila výkonnější S70 pro verzi 850 CSi (5,6 litru, 280 kW a 550 Nm). Vývoj BMW řady 8 pokračoval drobnou revizí v podobě 850 Ci (1993) při nezměněných základních parametrech, poslední varianta s tímto označením byla poháněna totožným motorem jako tehdy nová řada 7: M73 objemu 5,4 l s výkonem 240 kW.

1989 – BMW 850i & 850CSi (E31)
 

Dvanáctiválec S70 řval kromě prototypu BMW M8 rovněž za sedadly legendárního třímístného supersportu McLaren F1 (1993-1997). Zde se jeho objem zvýšil k hranici 6,1 l. Dlužno dodat, že po koupi automobilky Rolls-Royce se bavorské pohonné jednotky s tímto počtem válců dostaly i do prestižních britských vozů, konkrétně modelu Silver Seraph (opět M73 5,4 l).

Rok 2003 přinesl poslední generaci atmosférických dvanáctiválců. Objem vzrostl na 6,0 litru v BMW 760i (327 kW, 600 Nm), resp. 6,75 litru v Rolls-Royce Phantom z téhož roku (338 kW, 720 Nm). Pod kapotu britských luxusních vozů se agregát řady N73 montuje dodnes.

2003 – BMW 760Li (E66)
 

Současná generace BMW řady 7 přinesla přeplňování benzinových motorů, a to včetně toho největšího. Objem se nezměnil, díky dvojici turbodmychadel ale model 760i nyní dává rovných 400 kW a 750 Nm. A i tento dvanáctiválec našel uplatnění u značky Rolls-Royce. Pro model Ghost byl zvětšen na 6,6 litru a tím vznikl nejsilnější Rolls všech dob, limuzína s 420 kW a 780 Nm. Standardem s novou generací dvanáctiválce (N74) je vždy osmistupňový automat.

2009 – BMW 760Li (F02)
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Jany Havligerové: To zase byl týden Zápisník Jany Havligerové: To zase byl týden

Strana zelených o víkendu sjezdovala. Nově bude používat…

Prodej potravin a módy z e-shopů skokově roste, mobilem nakupují i senioři Prodej potravin a módy z e-shopů skokově roste, mobilem nakupují i senioři

Navzdory obtížné logistice jsou potraviny nejrychleji…

Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity

To, že pro úschovu peněz není vaše domácnost tím…

Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

 
 

Přidat názorDiskuse: BMW slaví čtvrtstoletí vidlicových dvanáctiválců



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Video: Limuzína z Putinovy flotily těžce havarovala, řidič nepřežil Video: Limuzína z Putinovy flotily těžce havarovala, řidič nepřežil

Oblíbený Putinův řidič zemřel poté,co se čelně střetl s…

Video: Ruské zlaté ručičky opraví vše. I zdemolované BMW 7 Video: Ruské zlaté ručičky opraví vše. I zdemolované BMW 7

Totálně zničená záď luxusního sedanu ruské mechaniky…

 



 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Včera

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

České podniky dostanou větší volnost: Za prací přijde ještě víc Ukrajinců

České podniky dostanou větší volnost: Za prací…

České podniky budou mít zase o něco volnější ruku v zaměstnávaní Ukrajinců s nízkou a střední kvalifikací.…

Zpověď ochrnutého moderátora Michala Jančaříka (41): Věří, že bude znovu chodit?

Zpověď ochrnutého moderátora Michala Jančaříka (41):…

V poslední době se Michalu Jančaříkovi (41) lepí smůla na paty. Nejdřív ho zlobila ledvina, po transplantaci se…

 

iSport.cz

Gentleman Federer? Legendě ruply nervy, vzteky rozházela věci

Gentleman Federer? Legendě ruply nervy, vzteky…

Má pověst gentlemana, v osmifinále Australian Open to však Roger Federer vůbec nepotvrdil. V zápase s japonským…

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama