BMW slaví čtvrtstoletí vidlicových dvanáctiválců

BMW slaví čtvrtstoletí vidlicových dvanáctiválců

Před 25 lety uvedla mnichovská automobilka na trh první německé sériové poválečné dvanáctiválce.

Vývoj dvanáctiválcového motoru s vidlicovým uspořádáním trval neuvěřitelných patnáct let. Začal už v roce 1972. BMW se pokoušelo vytvořit takový agregát spojením dvojice šestiválců, ale výsledný prototypový mastodont, který se rozběhl o dva roky později, vážil 315 kg. Je jasné, že pro použití v osobním autě byl naprosto nevhodný. Vývojáři tak museli začít s čistým stolem, jenže přišla druhá palivová krize a projekt byl smeten ze stolu. A docela nadlouho.

Přišel rok 1982, kdy se automobilový trh již stabilizoval a myšlenka motoru V12 se znovu dostala na výsluní. Od počátku bylo jasné, že žádné spojování se tentokrát konat nebude, nové srdce musí vzniknout od základu. Po pěti letech se výsledek dostal do sériové výroby. Přítomnost motoru V12 pod kapotou tehdejší řady 7 (E32) znamenala vstupenku mezi skutečná luxusní auta.

BMW řada 7 V12
 

„Sedmička“ se ve své druhé generaci představila už o rok dříve a v září 1986 začala některá německá média o brzkém příchodu největšího agregátu spekulovat. Oprávněně, dvanáctiválec se do útrob dostal v osmdesátém sedmém. Výrobce odtajnil základní specifikace v únoru téhož roku.

Lehký hliníkový motor V12 byl (a dodnes je) určen hlavně pro provedení s dlouhým rozvorem, byť se vyrábí i s krátkým. Původně disponoval objemem 5,0 l, ze kterého dával podle dobových pramenů výkon 220 kW. Bavorští dnes rádi zaokrouhlují, takže uvádějí 300 koní, tedy 221 kW. Válce byly skloněny v úhlu 60 stupňů a v jejich hlavách se nacházela dvojice vačkových hřídelů, v každé jeden. Také katalyzátory ve výfukovém potrubí čistily plyny dva. Klikový hřídel byl uložen sedmkrát. Palivo dodával vstřikovací systém Bosch Motronic.

BMW 750i a iL debutovalo na jaře 1987, konkrétně v Ženevě. V té době už měla automobilka více než tři tisíce závazných objednávek! Ve druhé polovině 80. let neměli patřičně movití zákazníci rozhodně hluboko do kapsy a žádná další krize nehrozila. Vůz vynikal na tehdejší dobu tichostí i velmi slušnou spotřebou. Podle tehdejší metodiky EHK spálil při 90 km/h 10,5, při stodvacítce 11,5 a ve městě 19,8 l benzinu na 100 km.

1987 – BMW 750iL (E32)
 

Nová série 7 E38 se v roce 1994 dočkala jednotky objemu 5,4 l s výkonem 240 kW a točivým momentem 490 Nm. Kontroverzní nástupce z pera Chrise Bangla s kódy E65 a E66 (dlouhá verze) dostal o osm let později větší šestilitr N73 s 327 kW a 600 Nm. No a geneze končí aktuální F01/02 (od roku 2009), která si v případě V12 zachovala objem 6,0 l, ale výkon se ustálil na hranici 400 kW a na zadní nápravu se přenáší mohutných 750 Nm točivého momentu.

1994 – BMW 750iL (E38)
 

Motory V12 se objevily také pod kapotami luxusních kupé série 8 (E31). Měla jej už první verze 850i, která byla představena na IAA ve Frankfurtu v roce 1989. Šlo o shodnou jednotku s řadou 7, tedy M70 s 221 kW (300 k). V srpnu 1992 se objevila výkonnější S70 pro verzi 850 CSi (5,6 litru, 280 kW a 550 Nm). Vývoj BMW řady 8 pokračoval drobnou revizí v podobě 850 Ci (1993) při nezměněných základních parametrech, poslední varianta s tímto označením byla poháněna totožným motorem jako tehdy nová řada 7: M73 objemu 5,4 l s výkonem 240 kW.

1989 – BMW 850i & 850CSi (E31)
 

Dvanáctiválec S70 řval kromě prototypu BMW M8 rovněž za sedadly legendárního třímístného supersportu McLaren F1 (1993-1997). Zde se jeho objem zvýšil k hranici 6,1 l. Dlužno dodat, že po koupi automobilky Rolls-Royce se bavorské pohonné jednotky s tímto počtem válců dostaly i do prestižních britských vozů, konkrétně modelu Silver Seraph (opět M73 5,4 l).

Rok 2003 přinesl poslední generaci atmosférických dvanáctiválců. Objem vzrostl na 6,0 litru v BMW 760i (327 kW, 600 Nm), resp. 6,75 litru v Rolls-Royce Phantom z téhož roku (338 kW, 720 Nm). Pod kapotu britských luxusních vozů se agregát řady N73 montuje dodnes.

2003 – BMW 760Li (E66)
 

Současná generace BMW řady 7 přinesla přeplňování benzinových motorů, a to včetně toho největšího. Objem se nezměnil, díky dvojici turbodmychadel ale model 760i nyní dává rovných 400 kW a 750 Nm. A i tento dvanáctiválec našel uplatnění u značky Rolls-Royce. Pro model Ghost byl zvětšen na 6,6 litru a tím vznikl nejsilnější Rolls všech dob, limuzína s 420 kW a 780 Nm. Standardem s novou generací dvanáctiválce (N74) je vždy osmistupňový automat.

2009 – BMW 760Li (F02)
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem

Pokladní systém Storyous umožní podnikatelům přijímat…

V Manchesteru zřejmě vraždil britský mladík V Manchesteru zřejmě vraždil britský mladík

Pachatelem pondělního teroristického útoku v Manchesteru…

Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů

Miliardář George Soros vsadil stamiliony na pád…

 

Štítky BMW Technika

 

Přidat názorDiskuse: BMW slaví čtvrtstoletí vidlicových dvanáctiválců







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 




BMW opět zhřešilo. Zakázali mu další reklamu. Údajně svádí k rychlé jízdě BMW opět zhřešilo. Zakázali mu další reklamu. Údajně svádí k rychlé jízdě

Mnichovská automobilka propagovala svůj model M760Li…

Video: Limuzína z Putinovy flotily těžce havarovala, řidič nepřežil Video: Limuzína z Putinovy flotily těžce havarovala, řidič nepřežil

Oblíbený Putinův řidič zemřel poté,co se čelně střetl s…

 



 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

První žena, kterou Kajínek objal: Bába se zbláznila, řekli mi doma

První žena, kterou Kajínek objal: Bába se zbláznila,…

Už jako mladík si získal srdce mnohých žen a stejně tak to zůstalo i po dlouhých letech v kriminále. Když Jiří…

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

 

iSport.cz

Exbaníkovec Kaša slaví titul s Žilinou: Liga mistrů? Můžeme uspět

Exbaníkovec Kaša slaví titul s Žilinou: Liga mistrů?…

Když loni v létě opouštěl Baník, nebylo to zrovna vřelé loučení. Žilina tehdy využila toho, že Baníkem…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…