Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW X3 - stylově a sportovně

Jiří Štacha
Již začátkem příštího roku zavane další svěží vítr do plachet bavorské automobilky. V nabídce se objeví další model v kategorii která je u BMW nazývána SAV (Sport Activity Vehicle). Kromě "těžkotonážní" a luxusní X5 tak BMW nabídne v této kategorii...

Již samotný název kategorie SAV naznačuje, že stejně jako u X5 ani u X3 nepůjde o nepřekonatelné terénní vlastnosti, ale spíše o sportovní vyžití a dynamiku. To však samozřejmě neznamená, že si obě X-ka neporadí s lehčím terénem.

Předzvěstí vzniku modelu X3 byla studie xActivity (podrobný popis najdete zde) představená na lednovém detroitském Autoshow. Nová X3 bude jako jediný model v nynější řadě BMW vyráběna jinde než v BMW Group. Výrobu X3 bude zajišťovat Magna Steyr Fahrzeugtechnik AG & Co. v rakouském městě Graz.

Nové BMW X3 je se svou délkou 4565 mm o 102 mm kratší než její starší větší bratr X5. Také výška 1674 mm, šířka 1853 mm a rozvor 2795 mm jsou pochopitelně menší než u X5. Vzhledem k tomu, že se u X3 počítá i s občasnou návštěvou lehčího terénu je důležitá i jeho světlá výška která činí 201 mm.

Design X3 navazuje na novodobý styling BMW a je zde cítit i lehká návaznost na X5. Dlouhá příď a výrazně skloněné A sloupky utváří měkký a dynamický vzhled. Příď je přímo designérskou hrou na malé/velké auto. Je totiž složena z několika linií, kde horní část navozuje pocit dynamičnosti a dolní robustnosti. V horní části jsou zdařile zakomponovány tradiční ledvinky jež po bocích efektně doplňují světlomety stylizované do tvaru brýlí. Dolní část dotváří mohutný propracovaný nárazník zdůrazňující kategorii SAV. Masivní boky mají velmi působivé vyduté a vypouklé oblasti, které si doslova pohrávají s tokem světla a stínu. Při pohledu z boku zaujme i dlouhý rozvor který zdůrazňuje stabilitu vozu. Mírně dozadu svažující se střecha je zase znakem sportovních ambicí. Záď je pak typicky kombíkovská s nahoru otevíratelnými dveřmi. K optickému odlehčení zádě napomáhají zadní světla v L-profilu a decentní spoiler nad zadním oknem. Celkový svěží a mladiství vzhled X3 vhodně odlehčuje i jeho "orámování" celé dolní části černými nárazníky a chrániči poukazující na jeho ambice i v terénu.

Interiér X3 přinejmenším odpovídá svému zaměření a prestiži značky. Snaha konstruktérů a designérů skloubit sportovní vzhled s luxusem a praktičností je zde znát z každého detailu. Sportovně elegantní celek zdůrazňují i použité materiály a barvy. Tříramenný sportovní volant s přístrojovým panelem a mírně směrem k řidiči orientovaná středová konzole nezapřou svou příslušnost k rodině BMW. Palubní deska má vyvážený ergonomický charakter, který nenarušují žádné extravagance. Palubní desku dokonce nenarušuje ani moderní barevný displej, který nalezl své diskrétní uložení v horní části palubní desky. Designérským bonbónkem jsou i většinou opomíjené výplně dveří, které zde navazují na palubní desku a jejichž držadla působí téměř jako umělecké dílo.

Nová X3 má sice poněkud menší vnější rozměry než model X5, ale rozdíl v rozměrech interiérů není nijak markantní. Na nedostatek prostoru si tak cestující v X3 jistě stěžovat nebudou - ostatně jedná se přeci o sportovnější model. O nedostatku prostoru se nedá mluvit ani v případě zavazadelníku, který disponuje slušným objemem 480-1560 litrů.

X3 má samozřejmě i vzhledem ke své kategorii širokou škálu standardní výbavy. Přesto se najde řada prvků jimiž lze vůz dále vylepšit. Z těch nejzajímavějších je to panoramatická střecha o velikosti 0,65 m2 a adaptivní světlomety, které více osvětlují zatáčku v závislosti na úhlu natočení volantu a rychlosti vozu.

Mezi největšími přednostmi X3 by jako tradičně u BMW měly být jízdní vlastnosti. Zde měli konstruktéři BMW těžký úkol skloubit vlastnosti podvozku pro rychlou jízdu po silnicích se schopností překonat lehčí terén. K tomu jim napomohlo nezávislé zavěšení všech kol (podobné jako u X5) a nový systém pohonu všech kol nazvaný xDrive. Jeho inteligentní elektronický systém neustále kontroluje trakci a optimálně rozděluje poměr točivého momentu mezi přední a zadní kola. Tento systém do jisté míry eliminuje i přetáčivou či nedotáčivou charakteristiku při příliš rychlém projíždění zatáčky, čímž napomáhá předcházet těmto nebezpečným situacím. Přesto je X3 vybavena systémem jízdní stability DSC, který však díky systému xDrive zasahuje podstatně později než bývá obvyklé např. u osobních automobilů. Pro co nejvyšší stabilitu a minimální náklon v zatáčkách má X3 i dlouhý rozvor a nízko umístěné těžiště. Při jízdě terénem může být velmi potřebný i systém HDC (Hill Descent Control), který po zapnutí tlačítkem na přístrojové desce samočinně udržuje maximální rychlost jízdy na 5 km/h. Při prudkém klesání v terénu tak tento systém zabrání nekontrolovanému rozjetí.

O to, že X3 nejen dynamicky vypadá, ale umí tak i jet se bude starat některý z šestiválců. Nabídka motorů k rozhýbání 1815-1925 kg vážící X3 začíná zážehovým 2,5 litrem, který dosahuje výkonu 141 kW/6000 ot. a točivého momentu 245 Nm/3500 ot. Druhým zážehovým motorem je známý třílitr o výkonu 170 kW/5900 ot. a 300 Nm/3500 ot. S tímto motorem dokáže X3 uhánět až 210 km/h a sprintovat z 0 na 100 km/h za 7,8 sekundy. Jeho výkony navíc nejsou vykoupeny příliš vysokou spotřebou, průměrně si vezme 11,4 l/100 km. Pro příznivce dieselových motorů je přichystán třílitr s přímým vstřikováním common-rail o výkonu 150 kW/4000 ot. s mohutným točivým momentem 410 Nm v rozsahu 1500-3250 otáček. O kvalitě tohoto motoru nejlépe vypovídá, že dokáže také uhánět až 210 km/h a z 0 na 100 km/h sprintuje jen o desetinu pomaleji (7,9 s) než zážehový třílitr. Jeho průměrná spotřeba je navíc uváděna příjemnou hodnotou 8,4 l/100 km. Pokud by však tyto výkony ještě někomu nestačily je dále součástí nabídky obou třílitrů sportovnější nastavení podvozku, které jejich výkony ještě o kousek vylepší.

Body k dobru si X3 jistě získá i svou schopností tahat těžké přívěsy. Zážehový motor 2,5i si poradí s přívěsem o hmotnosti až 1800 kg a oba třílitry utáhnou až dvě tuny. Výkon všech tří motorů je u X3 přenášen na 17palcová kola přes šestistupňovou manuální nebo pětistupňovou samočinnou převodovku (na přání s funkcí Steptronic).

Jiří Štacha