BMW X5 proti BMW X6: První statické srovnání
Po loňském úspěšném uvedení modelu X5, jakožto zástupce mezi luxusními SUV, jehož terénní schopnosti byly potlačeny na minimum, ve prospěch silničních, udělalo BMW krok, který vyžaduje přehršel sebedůvěry. Vzalo SUV platformu, na ni naroubovalo karosérii s prvky kupé, podvozek ještě více zharmonizovalo s pevnými povrchy a v závěru minulého roku výsledek, pod názvem X6, představilo veřejnosti. Ihned na to, rozvířilo debatu o smysluplnosti a budoucnosti tohoto modelu, který jeho tvůrce pasoval na zakladatele nově vzniklé třídy, pojmenované SAC (Sports Activity Coupé).
My se dnes nebudeme zabývat úvahami nad osudem X6, ani vám nepřineseme dojmy z první jízdy. Na to je ještě příliš brzy. Měli jsme ovšem možnost prvního ryze statického osahání a vyzkoušení si nejnovějšího představitele BMW. Byl by ale hřích jej nesrovnat s modelem X5, s nímž má společný technický základ.
BMW X5 na Auto.cz |
PŘEDSTAVUJEME BMW X5 - Bavorské vrcholy |
TEST BMW X5 3.0si - Stvořeno pro řidiče |
TEST BMW X5 3.0d – Žralok jako ikona |
Nová X6 je o 23 mm delší, o 86 mm nižší, o 50 mm širší a vzdálenost mezi zadními koly je o 56mm větší, ve srovnání se starší sestrou. Tato strohá čísla asi toho moc neřeknou, ale designerům BMW se opravdu podařilo vytvořit coupé styling v rámci SUV možností. Zejména zadní pohled se široce vytaženými blatníky, nízkou, svažující se střechou a zdůrazněnou odtrhovou hranou je působivý. Po zakoukání se do atletických coupé tvarů, působí X5 mírně neotesaně, těžce a ani z jednoho úhlu pohledu neprobudí ve vás zdaleka takové emoce.
Je neuvěřitelné jakými drobnostmi v interiéru lze podtrhnout sportovní feeling a jakým způsobem ve vzájemné kombinaci fungují. Stačí umístit přední sedačky o 10mm níž, což vám umožní si nastavit sloupek volantu do vodorovnější polohy, opřít si pravé koleno o kůží čalouněnou opěrku, prsty přejet po pádlech pod volantem, které v X5 neuvidíte, podívat se na svažující se střechu nad vámi a hned je vám jasné, že nesedíte jen tak v obyčejném SUV. Na nižším těžišti vozu se nepodepsaly jen střecha a sedadla, ale též samotná světlá výška, která je o nějakých 15 mm menší a pocítíte ji při každém nastoupení a vystoupení. To v X5 si připadáte více jako v dodávce, už do ní spíše nalézáte, než nastupujete, sedíte výš, na palubní desku se díváte více seshora. Nezažijete v ní tak silný pocit sounáležitosti s vozem.
BMW X6 na Auto.cz |
PŘEDSTAVUJEME BMW X6 - Je to konec klasických SUV? |
BMW X6: ceny na českém trhu asi o 100 tisíc vyšší než u X5 |
Také dvě zadní, samostatná, anatomicky tvarovaná sedadla X6 odpovídají její sportovnosti daleko lépe než plochá lavice X5 vzadu. Zadní sedačky X6 patří k tomu nejlepšímu do čeho se můžete v druhé řadě mezi konkurencí vůbec posadit. V žádném případě to nejsou nouzovky. I když jsou uložena níže, snaží se podepírat stehna prostřednictvím většího sklonu sedáku. Rozměrově jsou stavěná i pro nadprůměrně rostlé pasažéry. Co si ovšem nadprůměrně vysocí cestující sedící vzadu pochvalovat nebudou, je logicky omezený prostor nad hlavou. Máte-li přes 190 cm, zadní sedadla, i přes vybrání čalounění stropu nad nimi, nebudou pro vás tím pravým místem k dlouhému cestování.
Zavazadlový prostor X6 má sice v základním uspořádání o 50 litrů méně, ale to je v praxi zanedbatelná diference, která nikterak neomezí každodenní použitelnost vozu. Disciplínou, v níž X6 na svou stájovou kolegyni stačit již nebude, je maximální objem zavazadelníku. Daleko větší problém majitelům může způsobovat rozměrné, jednodílné víko pátých dveří, které ve výškově omezených prostorách znesnadňuje přístup k zavazadlům. Proto jej u mechanického otevírání lze zaaretovat ve dvou polohách a u elektrického hned v několika. Bohužel u zkoušeného předsériového kusu ruční ovládání mezipolohy nefungovalo správně.
Potěšitelná je také bohatší standardní výbava X6, která kompenzuje její vyšší pořizovací cenu. Mezi ni patří bixenony, řazení pod volantem, zadní parkovací senzory a aktivní zadní diferenciál. Senzory vzadu jsou pro bezpečné couvání v podstatě nutností, při pohledu do zpětného zrcátka uvidíte jen malou škvíru. Ovšem nejpodstatnější technickou inovací nového modelu je již zmíněný aktivní, elektronicky řízený, zadní diferenciál, jenž bude prozatím dostupný jen u tohoto „esácéčka“.
BMW X6: ceny na českém trhu platné od dubna 2008 | ||||
Motor | xDrive 35i | xDrive 50i | xDrive 30d | xDrive 35d |
Zdvihový objem [cm3] | 2979 | 4395 | 2933 | 2933 |
Válce/ventily | 6/4 | 8/4 | 6/4 | 6/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 225/5800-6250 | 300/5500-6400 | 173/4000 | 210/4400 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 400/1300-5000 | 600/1750-4500 | 520/2000-2750 | 580/1750-2250 |
Max. rychlost [km/h] | 240 | 250 | 210 (220) | 236 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 6,7 | 5,4 | 8 | 6,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 10,9 | 12,5 | 8,2 | 8,3 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 2070 | 2190 | 2075 | 2110 |
Cena [Kč] | 1.652.305,- | - | 1.623.220,- | 1.734.020,- |