Zásadní proměna se v rámci modernizace stala pod kapotou. Atmosférické zážehové šestiválce a osmiválce byly nahrazeny novými přeplňovanými motory s přímým vstřikováním paliva, které už pohánějí i modely řady 5 a 7. Místo atmosférického třílitrového šestiválce (200 kW, 315 Nm) v xDrive30i zaujal přeplňovaný třílitrový šestiválec (225 kW, 400 Nm) v novém modelu xDrive35i. Do dvoukomorového turbodmychadla proudí výfukové plyny vždy od trojice válců, aby se omezily negativní vlivy zpětných tlaků ve sběrném výfukovém potrubí a zkrátila se tak odezva turbíny na změnu otáček motoru. Motormanagement řídí chod motoru nejen prostřednictvím regulace plnicího tlaku, přímého vstřikování a zapalování, ale také nastavováním variabilního ventilového rozvodu VALVETRONIC.
BMW X5 - Srovnání zážehových šestiválců | ||
Modelový rok | 2009 (předchůdce) | 2010 |
Model | X5 xDrive30i | X5 xDrive35i |
Převodovka | 6A | 8A |
Zdvihový objem [cm3] | 2996 | 2979 |
Válce/ventily | 6/4 | 6/4 |
Nejvyšší výkon [kW/min-1] | 200/6650 | 225/5800 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] | 315/2750 | 400/1200-5000 |
Max. rychlost [km/h] | 225 | 235 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,1 | 6,8 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 10,2 | 10,3 |
BMW X5 - Srovnání zážehových osmiválců | ||
Modelový rok | 2009 (předchůdce) | 2010 |
Model | X5 xDrive48i | X5 xDrive50i |
Převodovka | 6A | 8A |
Zdvihový objem [cm3] | 4799 | 4395 |
Válce/ventily | 8/4 | 8/4 |
Nejvyšší výkon [kW/min-1] | 261/6300 | 300/5500 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] | 475/3400-3800 | 600/1750-4500 |
Max. rychlost [km/h] | 240 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 6,5 | 5,5 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 12,0 | 12,5 |
I nejslabší a nejpomalejší X5 zvládá akceleraci z 0 na 100 km/h za 7,6 s a nejvíce jede 222 km/h. Řeč je o posílené verzi jedním turbodmychadlem přeplňovaného šestiválce xDrive30d, která aspiruje na titul nejžádanější motorizace na českém trhu.
BMW X5 - Srovnání vznětových šestiválců | ||
Modelový rok | 2009 (předchůdce) | 2010 |
Model | X5 xDrive30d | X5 xDrive30d |
Převodovka | 6A | 8A |
Zdvihový objem [cm3] | 2993 | 2993 |
Válce/ventily | 6/4 | 6/4 |
Nejvyšší výkon [kW/min-1] | 173/4000 | 180/4000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] | 520/2000-2750 | 540/1750-3000 |
Max. rychlost [km/h] | 216 | 222 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,1 | 7,6 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 8,2 | 7,4 |
BMW X5 - Srovnání vznětových šestiválců s dvojitým přeplňováním | ||
Modelový rok | 2009 (předchůdce) | 2010 |
Model | X5 xDrive35d | X5 xDrive40d |
Převodovka | 6A | 8A |
Zdvihový objem [cm3] | 2993 | 2993 |
Válce/ventily | 6/4 | 6/4 |
Nejvyšší výkon [kW/min-1] | 210/4400 | 225/4400 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] | 580/1750-2250 | 600/1500-2500 |
Max. rychlost [km/h] | 235 | 236 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,0 | 6,6 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 8,3 | 7,5 |
Standardem napříč modelovou řadou se stává osmistupňová převodovka, která střídá velmi dobrý šestistupňový automat. Velký převodový rozsah stojí za snížením spotřeby přinejmenším stejným dílem, jako zavedení přeplňování nebo zvýšení vstřikovacích tlaků (u xDrive40d až 2000 bar). Větší počet převodových stupňů se podepsal i na lepší dynamice. Obojí je dobře vidět na základní naftové verzi, u níž je upgrade maximálních parametrů motoru relativně malý, ale díky osmistupňové převodovce se podařilo výrazně zkrátit čas pro zrychlení z klidu i kombinovanou spotřebu. Život s tímto automatem ubíhá rychle a bezproblémově. Rozjezd je komfortní, ale dokáže být i dost rázný, podle toho, jak moc se rozhodnete šlapat na pedál plynu. Řazení za jízdy probíhá neznatelně a taky reakce na manuálně vynucenou změnu převodu je na poměry planetových převodovek velmi hbitá. Elektronika
V rámci modernizace dostalo BMW X5 taky nový balík elektronické výbavy. Adaptivní tempomat Active Cruise Control nyní funguje v celém rychlostním pásmu, tedy až do zastavení kolony. Při jejím opětovném rozjezdu se automobil dokáže samočinně rozjet na původně nastavenou rychlost. Systém Lane Departure Warning využívá kameru u vnitřního zpětného zrcátka ke sledování polohy vozidla v rámci jízdního pruhu a při neúmyslném opuštění jízdního pruhu varuje řidiče vibracemi ve volantu. Stejná kamera dodává signál pro systém rozpoznávání dopravních značek, který spolupracuje s navigačními daty. Jakmile se tedy objeví dočasné (přenosné nebo světelné) značky omezující rychlost, aktualizuje se momentálně platný limit na obrazovce navigace případně v head-up displeji. S kamerami souvisí i funkce Side View. Obraz z kamer umístěných na bocích před předními koly usnadňuje vyjíždění z nepřehledné křižovatky, do níž by jinak byl obtížný výhled. Na širokoúhlém palubním displeji lze zobrazovat i pohled shora na situaci kolem parkujícího automobilu. Objednat však musíte zadní parkovací kameru s funkcí Top View. Welcome to Miami
V Miami a okolí je životní úroveň obyvatel vysoko nad průměrem USA, což se odráží i na nadprůměrně exkluzivním složení vozového parku. I přesto jsme byli v X-pětce poněkud ojedinělým zjevem. Většina místního vozového parku má americký nebo japonský původ. Koncentrace majetných se projevuje na pestrém mixu sportovních a luxusních vozů evropských značek. Každou hodinu mate šanci potkat Ferrari, německých Porsche je kupodivu méně. Poprvé jsme zde v provozu viděli Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport. Dopravní tepny jsou i ve městě stavěny velkoryse, kolem dálnic jsou obvykle velké únikové zóny, male poloměry oblouků na dálničních přivaděčích nebo kříženích zde neznají. Houpavé podvozky klasických korábů silnic, které jsou stale ještě standardem ve vozech policie a taxislužby, jsou dokladem odlišného určení typických automobilů používaných v USA a v Evropě. Hrubý beton miamských dálnic taxikáře ve Fordech Crown Victoria s měkkými sedadly, měkkými pružinami a vysokoprofilovými pneumatikami vůbec nevzrušuje…
Doporučujeme |
BMW X5 po faceliftu: Ceny na českém trhu |