BMW X6: První jízdní dojmy

BMW X6: První jízdní dojmy

 
 

Na silnicích a dálnicích v okolí maďarské metropole jsme zjišťovali, proč chtít velké SUV s vizáží kupé.

Proč SUV kupé?
Řeknu vám to rovnou na začátku. Zatímco si hovím v pohodlném sedadle znamenitého šestkového kabrioletu, jenž panelku z Prahy na Brno a dále na Bratislavu, nazývanou honosně dálnice, mění v docela kvalitní vozovku, přemýšlím nad smysluplností auta, jako je BMW X6. Když se přenesu přes skutečnost, že nejsem ani fanda velkých SUV, dokážu pochopit, že mají pro určitou skupinu lidí své kouzlo i výhody. Vysoký posaz, dobrý rozhled, vzhled terénního auta, pocit jistoty, schopnost projet nějakou tu lesní, či polní cestu a spousta místa na relativně malém půdorysu. A tyhle požadavky třeba X5 od BMW splňuje bez problémů. Ale proč bych měl mít SUV s karoserií kupé? BMW nazývá svou kreaci Sports Activity Coupe a slibuje sportovnější chování, než má model X5. Jak ale asi může být sportovní auto s vysoko umístěným těžištěm a váhou, která začíná na 2150 kilogramech?

O designu X6 jsem měl svou představu nejen z fotek, ale i ze statického seznámení na autosalonech ve Frankfurtu a Ženevě a setkání naživo vše jen potvrdilo. X6 je dle mého skromného názoru prostě ošklivé a přestože na mé poznámky o inspiraci SsangYongem Actyon, jenž si jako jediný zaslouží titul prvního SUV „jakokupé“, reagovali funkcionáři BMW dost nesouhlasně, nevzhledností a nevyvážeností proporcí si fakt nemají co vyčítat a kdo ví, zda na tom není X6 v tomto ohledu ještě hůř. Minimálně designem by mě tedy Bavoráci rozhodně nenalákali.

Příjemný interiér
Interiér, to už je ale úplně jiný příběh. Bezezbytku byl převzatý z X5, sedí se v něm ale o něco málo níž. Vpředu je tedy ve všech směrech dostatek místa, standardní pohodlná sedadla s naprosto zanedbatelným bočním vedením si můžete nechat vyměnit za sportovní s velmi dobrým profilováním, všude jsou kvalitní plasty a kůže, případně Alcantara. Volant má tlustý věnec, posaz za ním jsem ale musel docela dlouho hledat. Trochu skeptický jsem byl ohledně místa vzadu, ovšem předčilo mé očekávání. Před koleny mi zbýval ještě pěkný kus místa a hlavou jsem se sice při svých 182 cm dotýkal čalounění stropu, čekal jsem ale podstatně stísněnější podmínky. Méně mě už oslovily poměrně krátké a nízko usazené sedáky, které stehna osoby mého vzrůstu moc nepodpírají, což mi u takhle velkého a drahého auta přijde trochu nepatřičné. Naopak naprosto nekompromisní je kufr iks-šestky. Základní objem 570 l je více než dostačující hodnota.

Sakra dobrý základ
Byla možnost vyzkoušet X6 buď v naftové verzi 35d nebo benzinové 35i, takže jsem neváhal a sáhl po dvěma turby přeplňovaném benziňáku. Když pominu naftovou verzi 30d, která se prý dostane do nabídky o něco později, bude zřejmě právě 35i základním a tedy nejlevnějším motorem v paletě X6 – a takový základ bych si tedy opravdu nechal líbit. V kombinaci s opravdu velice rychlým šestistupňovým automatem, ovládaným bohužel pro mě poněkud nestravitelným joystickem nebo poněkud specifickými páčkami na volantu, kdy neslouží pravá k přeřazování a levá k podřazování jako u formule 1, ale každá z páček zvládá obojí, propůjčuje 2,2 tuny vážící hmotě skutečně nečekanou dynamiku. Předjíždění není vůbec žádný problém a dosažení rychlosti 250 km/h na dálnici také ne. Ovšem brzdy už mají se zpomalením této masy plechu z vysokých rychlostí už docela práci. Abyste za jízdy nepropadali depresi z ukazatele okamžité spotřeby zaraženého v horní poloze, technici ho raději odstranili – sedmnáctilitrová spotřeba na testovací trase hovoří za vše. Ovšem při ukázněnějším stylu jízdy se dá jet i pod 14 litrů a kdo ví, možná i za méně.

BMW X6: ceny na českém trhu platné od dubna 2008
MotorxDrive 35ixDrive 50ixDrive 30dxDrive 35d
Zdvihový objem [cm3]2979439529332933
Válce/ventily6/48/46/46/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]225/5800-6250300/5500-6400173/4000210/4400
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]400/1300-5000600/1750-4500520/2000-2750580/1750-2250
Max. rychlost [km/h]240250210 (220)236
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,75,486,9
Komb. spotřeba [l/100 km]10,912,58,28,3
Pohotovostní hmotnost [kg]2070219020752110
Cena [Kč]1.652.305,--1.623.220,-1.734.020,-

Podvozek s hi-tech
Pokud se tradiční experti na auta s pohonem všech kol, jako je Subaru nebo Audi, rychle nevzpamatují, skončí pojmy Symmetrical AWD a quattro zřejmě časem v propadlišti dějin. BMW se totiž pořádně obulo do svého systému drive, a tak nyní zvládne díky integrovanému systému DPC (Dynamic Performace Control) nejen „nudnou“ distribuci točáku mezi přední a zadní nápravou, ale stejně jako systém SH-AWD od Hondy (v Evropě pouze u sedanu Legend) dokáže rozdělovat sílu i mezi pravé a levé zadní kolo a pomáhá tak eliminovat nedotáčivost těžké přídě, případně přetáčivost. Patrně za to může už opravdu velká váha auta v kombinaci s vyšší stavbou karoserie, ale efekt přenosu točivého momentu na vnější zadní kolo se mi nezdál tak velký jako u Legendu, ovšem je fakt, že iks-šestce určitě významně pomáhá. Je totiž opravdu obratnější a agilnější, než její sestra X5, ovšem jak už bylo řečeno, bavíme se tu o 2,2 tuny vážícím mastodontovi, takže se xDrive může snažit, jak chce, přesto kdovíjak sportovní svezení X6 nenabídne, zvláště pak v kombinaci s tradičně poměrně „mrtvým“ aktivním řízením. Na druhou stranu je třeba ocenit, že se technikům BMW podařilo v této kategorii bezkonkurenční (Cayenne nevyjímaje) jízdní vlastnosti výtečně skloubit s cestovním komfortem. Nastavení je sice „bavorácky“ tuhé a v zatáčkách se téměř nenaklání, což je skutečně těžko uvěřitelné a při jízdě opravdu fascinující, přitom ale do kabiny nepustí jediný ráz. Problémy se dostavují pouze na hodně rozbitých cestách nebo ve vyjetých kolejích, kdy se podvozek roztřese (výraz rozskákat by u téhle váhy nebyl úplně namístě) a řidič se musí s volantem vysloveně poprat.

Déjà vu
Na zpáteční cestě z Budapešti v tom samém vynikajícím BMW 635d Cabrio si uvědomuji, že jsem asi už v X6 někdy musel jet a že se můj čerstvě nabitý zážitek jen zopakoval. Ano, BMW nelhalo. Jeho Sports Activity Coupe je skutečně sportovnější a zábavnější, než X5. Jak jsem ale předpokládal, rozhodně to však neznamená, že je sportovní a zábavné a jeho existenci tedy stále úplně nechápu. Na tenhle jízdní styl vždy byla, jsou a budou jiná auta a ani masivní marketing prestižní německé značky na tom nic nezmění. Pokud bych potřeboval auto podobné užitné hodnoty a vyžadoval od něj i trochu těch emocí, posloužilo by mi určitě mnohem lépe pětkové kombi. Jen by to asi nebyla taková „masírka“. Takže se neúspěchu BMW X6 na trhu rozhodně nebojím…

BMW X6 na Auto.cz
PŘEDSTAVUJEME BMW X6 - Je to konec klasických SUV?
BMW X6: ceny na českém trhu asi o 100 tisíc vyšší než u X5
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Spojené státy si v Sýrii ponechají vojáky, nechtějí podpořit Asada a Írán Spojené státy si v Sýrii ponechají vojáky, nechtějí podpořit Asada a Írán

Spojené státy si v rámci své nové strategie ponechají v…

Britští poslanci schválili odluku od práva Evropské unie Britští poslanci schválili odluku od práva Evropské unie

Poslanci Dolní sněmovny britského parlamentu v…

Sněmovna vyzvala vládu, aby zablokovala zavedení mechanismu pro přerozdělování azylantů Sněmovna vyzvala vládu, aby zablokovala zavedení mechanismu pro přerozdělování azylantů

Vláda by při projednávání unijní reformy azylové politiky…

Miliardář Světlík patrně přijde o další vítkovický podnik, chystá prodej části akcií Miliardář Světlík patrně přijde o další vítkovický podnik, chystá prodej části akcií

Nový investor, se kterým jedná společnost Vítkovice Heavy…

 
 

Přidat názorDiskuse: BMW X6: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí

O více než šest procent navýšila v roce 2017, oproti tomu…

Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

 



A cenu za nejnevkusnější úpravu BMW X6 získává... Alligator Excalibur A cenu za nejnevkusnější úpravu BMW X6 získává... Alligator Excalibur

Zapomeňte na všechny ošklivé úpravy mnichovské X6, jaké…

BMW X6 M Design Edition: Stovka aut s eMkovou trikolorou BMW X6 M Design Edition: Stovka aut s eMkovou trikolorou

Změny BMW X6 M z edice Design Edition jsou ryze stylové.…

 



 
Legenda je zpátky! Land Rover Defender se vrací s pětilitrovým osmiválcem

Legenda je zpátky! Land Rover Defender se vrací s pětilitrovým osmiválcem

Včera

Britská automobilka postaví 150 exemplářů speciálního osmiválcového Defenderu. Bude se jednat o vůbec nejsilnější „defík“ historie.




Blesk.cz

Nemocných chřipkou v Česku přibývá. Čtyři pacienti už zemřeli

Nemocných chřipkou v Česku přibývá. Čtyři pacienti…

Nemocných chřipkou od minulého týdne přibylo o 12 procent. Je jich asi 1110 na 100 tisíc obyvatel. Zatím nejde o…

Sněhová vánice ochromila Skotsko. Stovky řidičů nocovaly v autech na dálnici

Sněhová vánice ochromila Skotsko. Stovky řidičů…

Stovky řidičů ve Skotsku musely strávit noc na dnešek ve svých autech kvůli přívalu sněhu, který zasypal hlavní…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Kolomý dojel čtvrtý, Češi mají problémy. Klymčiwa čeká druhá operace

Kolomý dojel čtvrtý, Češi mají problémy. Klymčiwa…

Martin Kolomý s kamionem Tatra se postaral o nejlepší český výsledek v 11. etapě Rallye Dakar. Pilot týmu…

 

Reflex.cz

Očima libertariána: Důvody k optimismu jsou všude kolem nás. Kde je hledat?

Očima libertariána: Důvody k optimismu jsou všude…

Média přinesla zprávu, že ČR je šampiónem inovací. Často takovéto zprávy zapadnou díky standardnímu mediálnímu…

Winston Churchill – válečník i prozíravý politik, který předpověděl obě světové války

Winston Churchill – válečník i prozíravý politik,…

Zájmy Britského impéria obhajoval Winston Churchill nejen jako politik, ale také „se šavlí v ruce“. Roku 1897…