BMW se pochlubilo systémem xDrive, který je nově k dispozici i v pětkové a trojkové řadě

Na obvyklém místě - hořovickém letišti a v jeho blízkém okolí - proběhly minulý týden praktické demonstrace schopností inteligentního pohonu xDrive, který umí kromě dynamického přerozdělování kroutícího momentu na jednotlivá kola i aktivně spolupracovat s DSC a přibržďovat kola, ztrativší adhezi. Kromě úplného funkčního nahrazení uzávěrek diferenciálů xDrive integruje i HDC (Hill Descent Control) a speciální mód pro tažení přívěsu. A samozřejmě - DSC nové generace dostává další aktivní pomoc pro svou činnost a též jízda na hranici adhezních možností po suchém asfaltu přináší nové zážitky.

Tolik teoretické předpoklady, plynoucí z funkčního principu celého zařízení. Jak ale vše vypadá v praxi? Část první - rychlý ostrý slalom s obry X3 a X5; na první pohled trochu netypická kombinace, avšak jak jsme již několikrát v testech ověřili, zejména lehčí X3 nabízí na svoje rozměry a určení až neuvěřitelnou manévrovatelnost a jistotu i na silnici. Proto i těsné vyhýbání zvládá s grácií, i když Servotronic se s neustálými prudkými změnami smyslu otáčení volantem u téměř dvoutunového vozu vyrovnává s vypětím všech sil a za volant je třeba pořádně chytit. Jinak je ale vše v nejlepším pořádku - s třílitrovými diesely a samočinnými převodovkami v obou modelech se dá na nevelkém, vysloveně technickém okruhu doslova kouzlit a zejména v ostré vracečce na konci rovinky je činnost xDrive znát; po dosažení limitní rychlosti už elektronika další akceleraci nepovolí a vůz se s mírným cukáním nechává vést po optimální stopě i ve stěží uvěřitelných rychlostech. Obří pneumatiky při tom doslova úpí, ovšem bezpečnost a posádky zůstává ochráněna.

Další disciplínou je demonstrace schopností velké X5 na "lámací" dráze. Především silniční SUV zde demonstruje svoje nevšední trakční schopnosti, které po přidání systému xDrive při faceliftu ještě dále získaly. Více než dvoutunový vůz, ač bezrámové konstrukce, se ani při zavěšení na dvě kola diagonálně proti sobě nekroutí, dveře jdou pohodlně otevřít i zavřít a dobře vyvážený těžký vůz se dokonce volně pohupuje vpřed a vzad. I s takovou situací, neřešitelnou pro klasickou čtyřkolku bez minimálně dvou uzávěrek, si xDrive poradil - stačilo prostě přidat více plynu. Schopnost přejíždět nerovnosti limituje pouze výška prahových nástavců, jinak by si X5 poradil se srovnatelným terénem se skutečnými těžkými off-roady. BMW si také neodpustilo srovnání s novým Mercedesem ML; rafinovaná překážka, sestavená ze dvou válcových stolic v různé výšce a jedné pevné podložky na opačném konci auta, která zvedla protější kolo do vzduchu. Za pomoci jediného kola v záběru X5 vyjelo, Mercedes nikoliv... Nakonec rychlá jízda po prašné šotolině - xDrive až do krajnosti vrací vůz ze smyku zpět do přímého směru a trhnutí volantem i v relativně vysoké rychlosti málokdy skončí nekontrolovatelnými hodinami.

Potom přichází vrchol dne - zkouška ohněm pro silniční vozidla. První polovina tratě tvořená klasickým slalomem, pak vracečka, rozjezd a losí test. K dispozici jsou 530xi limuzína i kombi, s ručně řazenou převodovkou i Steptronicem. Jako konkurence tentokrát posloužila Audi A6 se svým famózním quattrem, zde v provedení 3,2 FSI limuzína i kombi. První dojem byl vstřícnější v Audi - ingolstadtská limuzína se svým větším volantem a účinnějším posilovačem řízení zatáčí na první dojem ochotněji. Avšak s postupným osmělováním a stále rychlejšími průjezdy se karta pomalu obrací a aktivně přerozdělovaná síla pomáhá do prudkých protioblouků účinněji a a rozdíl v dosahovaných rychlostech při závěrečném losím testu činí až 5 km/h ve prospěch BMW.

Systém xDrive v nás zanechal ten nejlepší dojem a rozhodně patří mezi to nejlepší, co lze v současné době koupit. Dynamika se v limuzínách, které jsme si vyzkoušeli ve "čtyřkolce" premiérově, zhoršila jen nepatrně a ovládání se neliší vůbec ničím; nechybí dokonce ani mód DTC a zatáčky se dají projíždět velmi jiskrně. Více poví test modelu 330xd Touring, který přineseme zanedlouho.

Spolupracujeme s TipCars.com
Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare

Americký prezident Donald Trump požádal šéfa Sněmovny…

Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách

Loni přibylo 409 nových prodejních míst vyhrazených léčiv…

Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje

Šéf Sněmovny reprezentantů amerického Kongresu Paul Ryan…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 




BMW Z18 (1995): Enduro na čtyřech kolech BMW Z18 (1995): Enduro na čtyřech kolech

U BMW postavili před dvěma dekádami skutečného křížence…

BMW X5 Le Mans: Dvanáctiválcové SUV přijelo do Amelia Islandu BMW X5 Le Mans: Dvanáctiválcové SUV přijelo do Amelia Islandu

Tento víkend je v Amelia Islandu k vidění jediný exemplář…

 



 
Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Včera

V roce 2002 představil AvtoVAZ Ladu 2151 Classic. Kombi mělo nahradit beznadějně zastaralé modely 2104, 2105 a 2107. Auto se však nakonec nikdy nevyrábělo.




Blesk.cz

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval ve středisku Jasná

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval…

Horská záchranná služba na Slovensku v pátek vyrážela k českému lyžaři ve středisku Jasná. 47letý Čech tam náhle…

„Píč*vat umí každej.“ Babiš skryl před novináři snídani s kritiky

„Píč*vat umí každej.“ Babiš skryl před novináři…

Vicepremiér a šéf ANO Andrej Babiš měl v pátek posnídat s osobnostmi ze sociálních sítí. S lidmi, kteří vůči…

 

iSport.cz

Rákos: Rozhodly první dva zápasy. Prali jsme se, ale nestačilo to

Rákos: Rozhodly první dva zápasy. Prali jsme se, ale…

Chtěli titul, nemají nic. Oceláři končí sezonu ve čtvrtfinále, jako těžký favorit nezvládli sérii s Chomutovem.…

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a jsou v semifinále

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a…

Chomutov slaví historický postup do semifinále Tipsport extraligy! Ačkoliv to v šestém utkání zrovna…

 

Reflex.cz

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se dnes utopilo 12 migrantů, včetně pěti dětí, poté, co se s nimi převrátil gumový člun. Další…

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka, ale říkat se tomu bude Práskačka

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka,…

Účtenková loterie, jejíž pomocí chce ministerstvo financí kontrolovat vydávání EET účtenek, se rozběhne v…