reklama


BMW se pochlubilo systémem xDrive, který je nově k dispozici i v pětkové a trojkové řadě

Na obvyklém místě - hořovickém letišti a v jeho blízkém okolí - proběhly minulý týden praktické demonstrace schopností inteligentního pohonu xDrive, který umí kromě dynamického přerozdělování kroutícího momentu na jednotlivá kola i aktivně spolupracovat s DSC a přibržďovat kola, ztrativší adhezi. Kromě úplného funkčního nahrazení uzávěrek diferenciálů xDrive integruje i HDC (Hill Descent Control) a speciální mód pro tažení přívěsu. A samozřejmě - DSC nové generace dostává další aktivní pomoc pro svou činnost a též jízda na hranici adhezních možností po suchém asfaltu přináší nové zážitky.

Tolik teoretické předpoklady, plynoucí z funkčního principu celého zařízení. Jak ale vše vypadá v praxi? Část první - rychlý ostrý slalom s obry X3 a X5; na první pohled trochu netypická kombinace, avšak jak jsme již několikrát v testech ověřili, zejména lehčí X3 nabízí na svoje rozměry a určení až neuvěřitelnou manévrovatelnost a jistotu i na silnici. Proto i těsné vyhýbání zvládá s grácií, i když Servotronic se s neustálými prudkými změnami smyslu otáčení volantem u téměř dvoutunového vozu vyrovnává s vypětím všech sil a za volant je třeba pořádně chytit. Jinak je ale vše v nejlepším pořádku - s třílitrovými diesely a samočinnými převodovkami v obou modelech se dá na nevelkém, vysloveně technickém okruhu doslova kouzlit a zejména v ostré vracečce na konci rovinky je činnost xDrive znát; po dosažení limitní rychlosti už elektronika další akceleraci nepovolí a vůz se s mírným cukáním nechává vést po optimální stopě i ve stěží uvěřitelných rychlostech. Obří pneumatiky při tom doslova úpí, ovšem bezpečnost a posádky zůstává ochráněna.

Další disciplínou je demonstrace schopností velké X5 na "lámací" dráze. Především silniční SUV zde demonstruje svoje nevšední trakční schopnosti, které po přidání systému xDrive při faceliftu ještě dále získaly. Více než dvoutunový vůz, ač bezrámové konstrukce, se ani při zavěšení na dvě kola diagonálně proti sobě nekroutí, dveře jdou pohodlně otevřít i zavřít a dobře vyvážený těžký vůz se dokonce volně pohupuje vpřed a vzad. I s takovou situací, neřešitelnou pro klasickou čtyřkolku bez minimálně dvou uzávěrek, si xDrive poradil - stačilo prostě přidat více plynu. Schopnost přejíždět nerovnosti limituje pouze výška prahových nástavců, jinak by si X5 poradil se srovnatelným terénem se skutečnými těžkými off-roady. BMW si také neodpustilo srovnání s novým Mercedesem ML; rafinovaná překážka, sestavená ze dvou válcových stolic v různé výšce a jedné pevné podložky na opačném konci auta, která zvedla protější kolo do vzduchu. Za pomoci jediného kola v záběru X5 vyjelo, Mercedes nikoliv... Nakonec rychlá jízda po prašné šotolině - xDrive až do krajnosti vrací vůz ze smyku zpět do přímého směru a trhnutí volantem i v relativně vysoké rychlosti málokdy skončí nekontrolovatelnými hodinami.

Potom přichází vrchol dne - zkouška ohněm pro silniční vozidla. První polovina tratě tvořená klasickým slalomem, pak vracečka, rozjezd a losí test. K dispozici jsou 530xi limuzína i kombi, s ručně řazenou převodovkou i Steptronicem. Jako konkurence tentokrát posloužila Audi A6 se svým famózním quattrem, zde v provedení 3,2 FSI limuzína i kombi. První dojem byl vstřícnější v Audi - ingolstadtská limuzína se svým větším volantem a účinnějším posilovačem řízení zatáčí na první dojem ochotněji. Avšak s postupným osmělováním a stále rychlejšími průjezdy se karta pomalu obrací a aktivně přerozdělovaná síla pomáhá do prudkých protioblouků účinněji a a rozdíl v dosahovaných rychlostech při závěrečném losím testu činí až 5 km/h ve prospěch BMW.

Systém xDrive v nás zanechal ten nejlepší dojem a rozhodně patří mezi to nejlepší, co lze v současné době koupit. Dynamika se v limuzínách, které jsme si vyzkoušeli ve "čtyřkolce" premiérově, zhoršila jen nepatrně a ovládání se neliší vůbec ničím; nechybí dokonce ani mód DTC a zatáčky se dají projíždět velmi jiskrně. Více poví test modelu 330xd Touring, který přineseme zanedlouho.

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Devizové intervence můžou skončit už v dubnu Devizové intervence můžou skončit už v dubnu

Uvolnění kurzu koruny vůči euru může být dílem necelých…

Petr Mach rezignoval z vedení Svobodných. Chci se utkat se zastánci alternativní vize, tvrdí Petr Mach rezignoval z vedení Svobodných. Chci se utkat se zastánci alternativní vize, tvrdí

Šéf Strany svobodných občanů (Svobodní) Petr Mach dnes…

Prezident Gambie neuznal výsledky voleb, zemi hrozí chaos Prezident Gambie neuznal výsledky voleb, zemi hrozí chaos

Prezident Gambie Yahya Jammeh odmítl výsledky nedávných…

Fyzici mají recept na ekonomickou krizi Fyzici mají recept na ekonomickou krizi

Ekonomická a následně i dluhová krize Evropské unie jako…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Ikonický Dodge Challenger dostal pohon všech kol Ikonický Dodge Challenger dostal pohon všech kol

Tradiční zástupce segmentu amerických muscle cars si nyní…

Test ojetiny: Mercedes třídy R je komfortní. Servis ale stojí desetitisíce. Test ojetiny: Mercedes třídy R je komfortní. Servis ale stojí desetitisíce.

Mercedesu třídy R těžko přijdete na chuť pohledem. Svezte…

 




BMW Z18 (1995): Enduro na čtyřech kolech BMW Z18 (1995): Enduro na čtyřech kolech

U BMW postavili před dvěma dekádami skutečného křížence…

BMW X5 Le Mans: Dvanáctiválcové SUV přijelo do Amelia Islandu BMW X5 Le Mans: Dvanáctiválcové SUV přijelo do Amelia Islandu

Tento víkend je v Amelia Islandu k vidění jediný exemplář…

 



 
Nejdivnější podívaná na světě? Takhle driftuje tank!

Nejdivnější podívaná na světě? Takhle driftuje tank!

Včera

Zejména v zimních měsících je jízda „bokem“ oblíbenou kratochvílí nejenom mladších a dynamicky založených řidičů. Vidět tohle dělat tank se vám ale jenom tak nepoštěstí.




Blesk.cz

Malý ostrov s velkým bohatstvím: 7 důvodů, proč vyrazit na Mauritius

Malý ostrov s velkým bohatstvím: 7 důvodů, proč…

Na vzácnou známku zapomeňte. Našli jsme sedm jiných důvodů, proč se jet v zimě ohřát na tento rajský ostrov.

Držte se! Studenti podpořili spolužáky zraněné při nehodě společnou fotkou a vzkazem

Držte se! Studenti podpořili spolužáky zraněné při…

Spěchali, aby stihli začátek čtvrtečního vyučování. Jenže u Lomničky na Brněnsku mladík za volantem nezvládl…

 

iSport.cz

Voráček řádí! Čtyřmi body řídil obrat a je druhý v bodování NHL

Voráček řádí! Čtyřmi body řídil obrat a je druhý v…

Hokejový útočník Jakub Voráček ve druhém utkání NHL za sebou zaznamenal gól a tři asistence. Philadelphia i díky…

Skokan Štursa poprvé v desítce: Byl jsem krásně soustředěný na sebe

Skokan Štursa poprvé v desítce: Byl jsem krásně…

Jen čtyři závody nové sezony musel jednadvacetiletý skokan na lyžích Vojtěch Štursa čekat na první výlet do…

 

Reflex.cz

Bílý láma, brutální i duchovní komiks z Tibetu

Bílý láma, brutální i duchovní komiks z Tibetu

Chilsko-francouzský mystik, režisér, filozof a spisovatel Alejandro Jodorowsky se dočkal i v Česku zaslouženého…

Korunní princ nafotil Dubaj v mracích, fotografie jsou kouzelné

Korunní princ nafotil Dubaj v mracích, fotografie…

Hamdan bin Mohammed Al Maktoum, korunní princ Spojených arabských emirátů, si jednoho dne vyšel na střechu jedné…

 
 
reklama