BMW se pochlubilo systémem xDrive, který je nově k dispozici i v pětkové a trojkové řadě

Na obvyklém místě - hořovickém letišti a v jeho blízkém okolí - proběhly minulý týden praktické demonstrace schopností inteligentního pohonu xDrive, který umí kromě dynamického přerozdělování kroutícího momentu na jednotlivá kola i aktivně spolupracovat s DSC a přibržďovat kola, ztrativší adhezi. Kromě úplného funkčního nahrazení uzávěrek diferenciálů xDrive integruje i HDC (Hill Descent Control) a speciální mód pro tažení přívěsu. A samozřejmě - DSC nové generace dostává další aktivní pomoc pro svou činnost a též jízda na hranici adhezních možností po suchém asfaltu přináší nové zážitky.

Tolik teoretické předpoklady, plynoucí z funkčního principu celého zařízení. Jak ale vše vypadá v praxi? Část první - rychlý ostrý slalom s obry X3 a X5; na první pohled trochu netypická kombinace, avšak jak jsme již několikrát v testech ověřili, zejména lehčí X3 nabízí na svoje rozměry a určení až neuvěřitelnou manévrovatelnost a jistotu i na silnici. Proto i těsné vyhýbání zvládá s grácií, i když Servotronic se s neustálými prudkými změnami smyslu otáčení volantem u téměř dvoutunového vozu vyrovnává s vypětím všech sil a za volant je třeba pořádně chytit. Jinak je ale vše v nejlepším pořádku - s třílitrovými diesely a samočinnými převodovkami v obou modelech se dá na nevelkém, vysloveně technickém okruhu doslova kouzlit a zejména v ostré vracečce na konci rovinky je činnost xDrive znát; po dosažení limitní rychlosti už elektronika další akceleraci nepovolí a vůz se s mírným cukáním nechává vést po optimální stopě i ve stěží uvěřitelných rychlostech. Obří pneumatiky při tom doslova úpí, ovšem bezpečnost a posádky zůstává ochráněna.

Další disciplínou je demonstrace schopností velké X5 na "lámací" dráze. Především silniční SUV zde demonstruje svoje nevšední trakční schopnosti, které po přidání systému xDrive při faceliftu ještě dále získaly. Více než dvoutunový vůz, ač bezrámové konstrukce, se ani při zavěšení na dvě kola diagonálně proti sobě nekroutí, dveře jdou pohodlně otevřít i zavřít a dobře vyvážený těžký vůz se dokonce volně pohupuje vpřed a vzad. I s takovou situací, neřešitelnou pro klasickou čtyřkolku bez minimálně dvou uzávěrek, si xDrive poradil - stačilo prostě přidat více plynu. Schopnost přejíždět nerovnosti limituje pouze výška prahových nástavců, jinak by si X5 poradil se srovnatelným terénem se skutečnými těžkými off-roady. BMW si také neodpustilo srovnání s novým Mercedesem ML; rafinovaná překážka, sestavená ze dvou válcových stolic v různé výšce a jedné pevné podložky na opačném konci auta, která zvedla protější kolo do vzduchu. Za pomoci jediného kola v záběru X5 vyjelo, Mercedes nikoliv... Nakonec rychlá jízda po prašné šotolině - xDrive až do krajnosti vrací vůz ze smyku zpět do přímého směru a trhnutí volantem i v relativně vysoké rychlosti málokdy skončí nekontrolovatelnými hodinami.

Potom přichází vrchol dne - zkouška ohněm pro silniční vozidla. První polovina tratě tvořená klasickým slalomem, pak vracečka, rozjezd a losí test. K dispozici jsou 530xi limuzína i kombi, s ručně řazenou převodovkou i Steptronicem. Jako konkurence tentokrát posloužila Audi A6 se svým famózním quattrem, zde v provedení 3,2 FSI limuzína i kombi. První dojem byl vstřícnější v Audi - ingolstadtská limuzína se svým větším volantem a účinnějším posilovačem řízení zatáčí na první dojem ochotněji. Avšak s postupným osmělováním a stále rychlejšími průjezdy se karta pomalu obrací a aktivně přerozdělovaná síla pomáhá do prudkých protioblouků účinněji a a rozdíl v dosahovaných rychlostech při závěrečném losím testu činí až 5 km/h ve prospěch BMW.

Systém xDrive v nás zanechal ten nejlepší dojem a rozhodně patří mezi to nejlepší, co lze v současné době koupit. Dynamika se v limuzínách, které jsme si vyzkoušeli ve "čtyřkolce" premiérově, zhoršila jen nepatrně a ovládání se neliší vůbec ničím; nechybí dokonce ani mód DTC a zatáčky se dají projíždět velmi jiskrně. Více poví test modelu 330xd Touring, který přineseme zanedlouho.

Spolupracujeme s TipCars.com
Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

Komentář Martina Lobotky: Rozpočet 2018 aneb Jiný rok, stejný marasmus. Takhle se firma neřídí Komentář Martina Lobotky: Rozpočet 2018 aneb Jiný rok, stejný marasmus. Takhle se firma neřídí

Známe první obrysy rozpočtu na rok 2018, přičemž se žádná…

 

Štítky SUV BMW

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 




BMW Z18 (1995): Enduro na čtyřech kolech BMW Z18 (1995): Enduro na čtyřech kolech

U BMW postavili před dvěma dekádami skutečného křížence…

BMW X5 Le Mans: Dvanáctiválcové SUV přijelo do Amelia Islandu BMW X5 Le Mans: Dvanáctiválcové SUV přijelo do Amelia Islandu

Tento víkend je v Amelia Islandu k vidění jediný exemplář…

 



 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací: Hrozí to už brzy

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací:…

Česku hrozí, že po roce 2020 přijde o bezplatný pozemní příjem televizního vysílání. Stane se tak, pokud…

 

iSport.cz

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Po dlouhých 29 letech padl národní rekord ve skoku do dálky. Radek Juška skočil na Memoriálu Ludvíka Daňka…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…