reklama


BMW se pochlubilo systémem xDrive, který je nově k dispozici i v pětkové a trojkové řadě

Na obvyklém místě - hořovickém letišti a v jeho blízkém okolí - proběhly minulý týden praktické demonstrace schopností inteligentního pohonu xDrive, který umí kromě dynamického přerozdělování kroutícího momentu na jednotlivá kola i aktivně spolupracovat s DSC a přibržďovat kola, ztrativší adhezi. Kromě úplného funkčního nahrazení uzávěrek diferenciálů xDrive integruje i HDC (Hill Descent Control) a speciální mód pro tažení přívěsu. A samozřejmě - DSC nové generace dostává další aktivní pomoc pro svou činnost a též jízda na hranici adhezních možností po suchém asfaltu přináší nové zážitky.

Tolik teoretické předpoklady, plynoucí z funkčního principu celého zařízení. Jak ale vše vypadá v praxi? Část první - rychlý ostrý slalom s obry X3 a X5; na první pohled trochu netypická kombinace, avšak jak jsme již několikrát v testech ověřili, zejména lehčí X3 nabízí na svoje rozměry a určení až neuvěřitelnou manévrovatelnost a jistotu i na silnici. Proto i těsné vyhýbání zvládá s grácií, i když Servotronic se s neustálými prudkými změnami smyslu otáčení volantem u téměř dvoutunového vozu vyrovnává s vypětím všech sil a za volant je třeba pořádně chytit. Jinak je ale vše v nejlepším pořádku - s třílitrovými diesely a samočinnými převodovkami v obou modelech se dá na nevelkém, vysloveně technickém okruhu doslova kouzlit a zejména v ostré vracečce na konci rovinky je činnost xDrive znát; po dosažení limitní rychlosti už elektronika další akceleraci nepovolí a vůz se s mírným cukáním nechává vést po optimální stopě i ve stěží uvěřitelných rychlostech. Obří pneumatiky při tom doslova úpí, ovšem bezpečnost a posádky zůstává ochráněna.

Další disciplínou je demonstrace schopností velké X5 na "lámací" dráze. Především silniční SUV zde demonstruje svoje nevšední trakční schopnosti, které po přidání systému xDrive při faceliftu ještě dále získaly. Více než dvoutunový vůz, ač bezrámové konstrukce, se ani při zavěšení na dvě kola diagonálně proti sobě nekroutí, dveře jdou pohodlně otevřít i zavřít a dobře vyvážený těžký vůz se dokonce volně pohupuje vpřed a vzad. I s takovou situací, neřešitelnou pro klasickou čtyřkolku bez minimálně dvou uzávěrek, si xDrive poradil - stačilo prostě přidat více plynu. Schopnost přejíždět nerovnosti limituje pouze výška prahových nástavců, jinak by si X5 poradil se srovnatelným terénem se skutečnými těžkými off-roady. BMW si také neodpustilo srovnání s novým Mercedesem ML; rafinovaná překážka, sestavená ze dvou válcových stolic v různé výšce a jedné pevné podložky na opačném konci auta, která zvedla protější kolo do vzduchu. Za pomoci jediného kola v záběru X5 vyjelo, Mercedes nikoliv... Nakonec rychlá jízda po prašné šotolině - xDrive až do krajnosti vrací vůz ze smyku zpět do přímého směru a trhnutí volantem i v relativně vysoké rychlosti málokdy skončí nekontrolovatelnými hodinami.

Potom přichází vrchol dne - zkouška ohněm pro silniční vozidla. První polovina tratě tvořená klasickým slalomem, pak vracečka, rozjezd a losí test. K dispozici jsou 530xi limuzína i kombi, s ručně řazenou převodovkou i Steptronicem. Jako konkurence tentokrát posloužila Audi A6 se svým famózním quattrem, zde v provedení 3,2 FSI limuzína i kombi. První dojem byl vstřícnější v Audi - ingolstadtská limuzína se svým větším volantem a účinnějším posilovačem řízení zatáčí na první dojem ochotněji. Avšak s postupným osmělováním a stále rychlejšími průjezdy se karta pomalu obrací a aktivně přerozdělovaná síla pomáhá do prudkých protioblouků účinněji a a rozdíl v dosahovaných rychlostech při závěrečném losím testu činí až 5 km/h ve prospěch BMW.

Systém xDrive v nás zanechal ten nejlepší dojem a rozhodně patří mezi to nejlepší, co lze v současné době koupit. Dynamika se v limuzínách, které jsme si vyzkoušeli ve "čtyřkolce" premiérově, zhoršila jen nepatrně a ovládání se neliší vůbec ničím; nechybí dokonce ani mód DTC a zatáčky se dají projíždět velmi jiskrně. Více poví test modelu 330xd Touring, který přineseme zanedlouho.

Spolupracujeme s TipCars.com
Pravice u Ústavního soudu napadla kontrolu kotlů Pravice u Ústavního soudu napadla kontrolu kotlů

Poslanci TOP 09 a ODS dnes u Ústavního soudu napadli loni…

Soros: Kdyby Trump mohl, jednal by jako diktátor. Minulý rok byl katastrofou Soros: Kdyby Trump mohl, jednal by jako diktátor. Minulý rok byl katastrofou

Nastupující americký prezident Donald Trump by jednal…

Zápisník Pavla Otta: Zářící divočáci Zápisník Pavla Otta: Zářící divočáci

Veterinární správa zjistila, že polovina odlovených…

Čínská ekonomika zrychlila, pohánějí ji rekordní půjčky od bank Čínská ekonomika zrychlila, pohánějí ji rekordní půjčky od bank

Tempo růstu čínské ekonomiky ve čtvrtém čtvrtletí…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji

Volvo XC60 je vůbec nejprodávanějším modelem…

 




BMW Z18 (1995): Enduro na čtyřech kolech BMW Z18 (1995): Enduro na čtyřech kolech

U BMW postavili před dvěma dekádami skutečného křížence…

BMW X5 Le Mans: Dvanáctiválcové SUV přijelo do Amelia Islandu BMW X5 Le Mans: Dvanáctiválcové SUV přijelo do Amelia Islandu

Tento víkend je v Amelia Islandu k vidění jediný exemplář…

 



 
Volkswagen Touareg 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5 AWD – Druhá šance

Volkswagen Touareg 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5 AWD – Druhá šance

Dnes 08:03

Volvo XC90 se čtyřválcovým turbodieselem D5 jsme už proti šestiválcovému konkurentovi jednou postavili. Prohrálo. Dokáže si po změnách pro modelový rok 2017 vylepšit reputaci?




Blesk.cz

Pivo je lék! 5 faktů, které jste možná nevěděli!

Pivo je lék! 5 faktů, které jste možná nevěděli!

Být denně »pod obraz« rozhodně neprospívá nejen vašemu zdraví ale vašemu životu vůbec. Ale pokud dokážete být…

Před 20 lety zavřeli Bunkr: Klub byl kulturním symbolem po pádu komunismu

Před 20 lety zavřeli Bunkr: Klub byl kulturním…

Legendární podnik, kde hrála hudba 24 hodin denně, začal před 20 lety narážet na odpor místních obyvatel. Tak se…

 

iSport.cz

Kristýna Plíšková v Austrálii končí, od Kerberové dostala kanára

Kristýna Plíšková v Austrálii končí, od Kerberové…

Česká tenistka Kristýna Plíšková podlehla v Melbourne v třetím kole turnaje Australian Open světové jedničce.…

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič ještě může Zlínu pomoct

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič…

Zlínský rychlík Vukadin Vukadinovič setrvá i na jaře na Moravě, jeho námluvy se Slavií padly. Samotný hráč se…

 

Reflex.cz

Nový americký prezident očima fotografů: Jak ho vidí autoři jeho nejslavnějších portrétů?

Nový americký prezident očima fotografů: Jak ho vidí…

Donald Trump strávil pod drobnohledem médií takřka celý život. Jako celebrita se objevil na obálkách většiny…

Ruský velkofilm Viking pochválil sám Putin. I tak přijde někomu málo vlastenecký

Ruský velkofilm Viking pochválil sám Putin. I tak…

Ruský historický film Viking vydělal v devíti dnech rekordní miliardu rublů. Může dokonce vytlačit nejúspěšnější…

 
 
reklama