BMW Z4 (2012): Roadster od září už jen s přeplňováním
BMW nabídne pro roadster Z4 od letošního září dva nové přeplňované benzinové čtyřválce o objemu 1997 cm3, které nahradí atmosférické třílitrové řadové šestiválce.
Nově nabízené čtyřválce bude možné kombinovat s osmistupňovým automatem. Oba motory se od podzimu objeví také v sedanu a kombi řady 5 modelového roku 2012.
Prvním nově nabízeným čtyřválcem je sDrive28i, který nahradí atmosférický šestiválec sDrive30i o výkonu 190 kW. Přeplňovaný čtyřválec, již nabízený pro řadu X1, poskytne proti předchůdci nižší výkon, a to 180 kW v 5000 min-1, vrchol točivého momentu 350 Nm je dostupný už od 1250 min-1. Předchozí šestiválec nabízel 310 Nm od 2600 min-1.
Z4 sDrive28i s šestistupňovým manuálem zrychlí z 0-100 km/h za 5,7 s, což je o 0,1 s rychleji, než třílitrový předchůdce, maximální rychlost 250 km/h zůstala totožná. Kombinovaná spotřeba klesla na 6,8 l/100 km (oproti 8,5 l/100 km).
BMW Z4 2012 - technické údaje | ||||
Motor | sDrive20i | sDrive28i | sDrive35i | sDrive35is |
Převodovka | 6M (8A) | 6M (8A) | 6M (7DS) | 7DS |
Zdvihový objem [cm3] | 1997 | 1997 | 2979 | 2979 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 6/4 | 6/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 135/5000 | 180/5000–6500 | 225/5800 | 250/5900 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 270/1250–4500 | 350/1250–4800 | 400/1300-5000 | 450/1500 |
Max. rychlost [km/h] | 235 (232) | 250 | 250 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 6,9 (7,2) | 5,7 | 5,2 (5,1) | 4,8 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,8 | 6,8 | 9,4 (9,0) | 9,0 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1470 (1495) | 1475 (1495) | 1580 (1600) | 1600 |
Druhý benzinový čtyřválec – sDrive20i – se stane základní nabízenou motorizací pro mnichovský roadster a nahradí tak třílitrový šestiválec sDrive23i. Nový dvoulitr nabídne výkon 135 kW v 4800 min-1 a točivý moment 270 Nm v 1250 min-1. Oproti předchůdci to je o 15 kW méně a o 20 Nm více.
Spotřeba v kombinovaném cyklu má proti předchůdci klesnout o 1,7 l na 6,8 l/100 km. Roadster s tímto čtyřválcem a šestistupňovou manuální převodovkou zrychlí z 0-100 km/h za 6,9 s a jede až rychlostí 235 km/h. Díky přeplňování bude Z4 s tímto motorem o 10 kg lehčí než předchůdce.
V základu budou oba dvoulitrové benzinové čtyřválce kombinovány s šestistupňovou manuální převodovkou, za příplatek bude osmistupňový automat s možností manuální řazení pomocí páček pod volantem. Předchozí jednotky, které čtyřválce nahrazují, mohly být kombinovány s šestistupňovým automatem.
Oba motory mají stejný konstrukční základ. Jsou tak vybaveny turbodmychadlem twin-scroll, variabilním zdvihem ventilů Valvetronic, časováním ventilů Double-Vanos a přímým vstřikováním HPI se solenoidovými vstřikovači. Systém pracující s tlakem 200 bar za studena používá více vstřiků během pracovního cyklu, obvyklým stavem je ale dopravení paliva do spalovacích komor jedním vstříknutím. Standardem bude pro obě verze Auto Start-Stop.
Novinkou pro modelový rok 2012 se dále stane paket Design Pure Balance. Ten nabídne kožené čalounění v černé barvě, nebo v novém hnědém odstínu Cohiba s bílým prošíváním. Tyto prvky doplňují sportovní sedadla a dřevěné obložení Fineline Anthracite. Paletu nabízených barev rozšíří bílá metalíza Mineral.
BMW Z4 - srovnání nových motorů se starými | ||||
Motor | sDrive20i (nový) | sDrive23i | sDrive28i (nový) | sDrive30i |
Převodovka | 6M (8A) | 6M (6A) | 6M (8A) | 6M (6A) |
Zdvihový objem [cm3] | 1997 | 2497 | 1997 | 2996 |
Válce/ventily | 4/4 | 6/4 | 4/4 | 6/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 135/5000 | 150/6300 | 180/5000–6500 | 190/6600 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 270/1250–4500 | 250/2750-3000 | 350/1250–4800 | 310/2600-3000 |
Max. rychlost [km/h] | 235 (232) | 242 (239) | 250 | 250 (250) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 6,9 (7,2) | 6,6 (7,3) | 5,7 | 5,8 (6,1) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,8 | 8,5 (8,2) | 6,8 | 8,5 (8,3) |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1470 (1495) | 1480 (1505) | 1475 (1495) | 1490 (1505) |