BMW – Z4 coupé koncept , X3 hybrid, nové motory pro 1,3,5 a 6 ve Frankfurtu 2005

BMW – Z4 coupé koncept , X3 hybrid, nové motory pro 1,3,5 a 6 ve Frankfurtu 2005

 
 

Nové motorizace pro 1, 3, 5 a 6, xDrive pro 330d a 530d, M-paket pro 1 a 3, 730Ld a Z4 coupé koncept, X3 hybrid energy koncept

BMW neustává doslova v přílivu novinek, takže jich i do Frankfurtu přivezlo patrně nejvíc ze všech automobilek

Nové motorizace pro 1, 3, 5 a 6, xDrive pro 330d a 530d, M-paket pro 1 a 3, 730Ld a Z4 coupé koncept, X3 hybrid energy koncept

BMW neustává doslova v přílivu novinek, takže jich i do Frankfurtu přivezlo patrně nejvíc ze všech automobilek. Ačkoliv hlavní novinky se tentokrát omezily „jen“ na dvě nové karosářské verze (3 touring a koncept Z4 coupé), všechny „osobní“ řady obdržely nějakou významnou novinku, a v případě Jedničky a Trojky také M-paket.

1

oficiálně obdržela nový hořčíkový třílitr o výkonu 195 kW, s nímž jsme se již svezli. Standardní montáž 17“ kol, sportovní podvozek, stylistické odlišovací znaky, zrychlení na stovku za 6,1 s, nejvyšší rychlost 250 km/h a přebytek síly ve všech režimech – to je jen část charakteristik nového 130i. Kromě nich nabídne také styl a jízdní vlastnosti, odpovídající pověsti značky.

M-paket pro Jedničku nabízí restylizované oba nárazníky bez ochranných lišt, přitvrzené pérování, 17“ nebo 18“ „M“ kola, sportovní sedačky potažené Alcantarou, sportovní „M“ volant a řadící páku, černý potah stropu a několik dalších doplňků. Jak jsme se již přesvědčili osobně, M-paket dělá z Jedničky skutečného šviháka.

V neposlední řadě se také nachází částicový filtr pro vznětové motory.

3

Největší význam měla oficiální premiéra Touringu, se kterým jsme se také již svezli. Kombi proti svým předchůdcům nabízí více stylu i kubických decimetrů a jako obvykle celou škálu chytrých detailů, zvyšujících využitelnost. Zvlášť otevíratelné páté sklo je u bavorských kombi již standardem, zde navíc – podobně jako u pětkového Touringu – po jeho odklopení samočinně povyjede krycí roletka. Ta zajíždí do společného modulu s výsuvnou dělící sítí. Již šestý novodobý Touring narostl proti předchůdci o 42/78/9 mm (d/š/v), rozvor se protáhl o 35 mm a vůz nabízí zatím patrně nejmenší odchylku jízdních vlastností a výkonů od sedanu a vyvážený dynamický design. Startovní menu obsahuje varianty 320i, 325i, 330i, 320d a 330d.

Nové motorizace zahrnují dva nové základní čtyřválce a nový špičkový vznětový šestiválec. 318i i 318d jsou ve skutečnosti dvoulitry se sníženým výkonem na 90/95 kW a kroutícím momentem na 180/280 Nm. Na opačném konci spektra se nachází třílitrový šestiválec common-rail III, jehož 170 kW a 500 Nm (o 20 Nm méně než v Sedmičce) zrychlí Trojku na stovku za 6,7 s a posléze až na 250 km/h.

Nově je k dispozici také elektronicky řízený pohon všech kol xDrive, a to ke všem šestiválcům. Ve standardních případech rozděluje sílu v poměru 40/60 na přední/zadní nápravu, v extrému je schopen dedikovat 0-100% síly na přední/zadní nebo levou/pravou část podvozku.

5

Ve vyšší střední třídě se toho odehrálo nejvíc. Pod kapotu namířil jeden nový a tři zmodernizované motory, inteligentní pohon všech kol xDrive je k dispozici s další motorizací a nový modelový rok přinesl několik modernizací.

520d

je logickým krokem, mířícím k ekonomicky smýšlejícím zákazníkům. Třetí evoluční verzi vznětového dvoulitru totiž 120 kW a 340 Nm stačí k akceleraci na 100 km/h za 8,6 s a nejvyšší rychlosti 223 km/h (limuzína).

530d/530xd

zahrnuje inovovaný třílitrový diesel common-rail III, silnější o 10 kW při nezměněném kroutícím momentu, který akceleruje na stovku za 6,8 s, dosahuje 250 km/h a to vše za průměrných 6,7 l/100 km. Motor plní Euro IV a částicový filtr nabízí ve standardní výbavě. 530xd je historicky první vznětovou Pětkou s pohonem všech kol. Zlepšená trakce ho sice stála 8 km/h nejvyšší rychlosti a 9 decilitrů na 100 km spotřeby navíc, ovšem udávané zrychlení je 0,2 s lepší.

540i, 550i

Oba rekonstruované osmiválce, představené před půl rokem v Sedmičce, se nyní uplatní i o třídu níže. Spolu s kupé 6 i Pětka mění špičkový osmiválec 4,4 l Valvetronic za převrtanou verzi 4,8 l, vyzkoušenou již v X5 4,8iS a 750i. Nové je samozřejmě i označení – 550i je historicky nejvyšším číslem, označujícím model pětkové řady. To ovšem není vše – komu se zdá nová čtyři-osmička příliš výkonná, může sáhnout po druhém osmiválci o objemu rovných čtyř litrů, vzniklém převrtáním původní V8 3,6 l, montované do 735i. Výkony se vyšplhaly na 270 kW/490 Nm a 225 kW/390 Nm, z čehož plyne pozoruhodná dynamika, vyjádřená hodnotami zrychlení na 100 km/h za 5,5 a 6,2 s; maximální rychlost činí obligátních 250 km/h. Pro oba modely je standardem šestistupňová manuální převodovka, což v případě 550i znamená, že se jedná o jeden z nejsilnějších sériových cestovních vozů s ručním řazením. Alternuje Steptronic o stejném počtu stupňů a pro silnější osmiválec také sekvenční převodovka SMG.

650i

je novou položkou v modelové paletě, těžící taktéž z nové V8 4,8 l. V případě šestky jsou jízdní výkony ještě o něco lepší – stovku dosáhne za 5,4 s, kabriolet o tři desetiny později. Novinkou v palubní výbavě je aplikace inteligentního klíčku, vkládaného do dutiny ve sloupku řízení, a startování vozu tlačítkem.

7

Přesto, že od oficiální premiéry faceliftované Sedmičky uplynulo teprve půl roku, přicházejí první změny. Na výstavišti se představila prodloužená verze, nově dostupná i pro diesel, posílený osmiválcový vznětový agregát a program Individual, nabízející pro Sedmičku prakticky vše, co si v dnešní době jen lze představit, mj. Infotainment systém pro zadní sedadla s integrovanými LCD monitory do předních sedaček a neomezeným přístupem na Internet přímo z paluby.

730Ld

znamená další průlom v emancipaci dieselů v nejvyšší třídě. Zatímco donedávna BMW nenabízelo možnost zkombinovat prestižní prodlouženou verzi „L“ se vznětovým motorem, nyní dostal vstupenku do lepší společnosti třílitrový šestiválec common-rail III, který jsme již otestovali (odkaz na test) v krátkém provedení. S výkonem 170 kW a 520 Nm zrychluje na stovku za 7,9 s, dosahuje 238 km/h a žádá za to 8,2 l/100 km. V základní výbavě přibylo čalounění kůží Nasca, vyhřívání všech čtyř sedadel, elektricky ovládané sluneční clonky vzadu, automatické udržování světlé výšky zadní nápravy a střešní dekorativní pásky.

745d

Zcela nový vznětový osmiválec 4,4 l se pod kapotou Sedmičky ohřál jen půl roku, a už přichází jeho posílená verze. Výkon narostl o 10% na konečných 242 kW, kroutící moment o 7% na 750 Nm a o dvě desetiny méně trvá zrychlení na stovku (6,6 s). Nejvyšší rychlost činí elektronických 250 km/h a spotřeba 9,5 l/100 km.

X3

se pochlubila s jedním novým a jedním modernizovaným motorem a konceptem hybridního vozu. Nově přibyl do nabídky také M-paket. Od září dostávají všechny vznětové X3 do standardní specifikace částicový filtr.

X3 2,0i

obdržela po vznětovém dvoulitrovém čtyřválci i jeho zážehovou obdobu Valvetronic, známou již nové Trojky. 110 kW a 200 Nm rozjíždí těžkou x-trojku na stovku za 11,5 s, pomáhá jí dosahovat nejvyšší rychlosti 198 km/h a žádá za to 9,3 l/100 km. Všechny pokročilé trakční, asistenční i bezpečnostní systémy pochopitelně zůstávají standardem.

X3 3,0d

profituje z lepších parametrů zmodernizovaného dieselu common-rail III, i když jí proti ostatním řadám musí stačit nižší výkon. Přesto výsledných 160 kW a 500 Nm znamená nárůst o 10 kW a zejména 90 Nm a zlepšení akcelerace na stovku o půl vteřiny na výsledných 7,4 s. Nejvyšší rychlost je omezena kvůli celoročním pneumatikám na 210 km/h, spotřeba činí 7,9 l/100 km.

Z4 coupé koncept

se stal největším tahákem rozsáhlého stánku BMW. Za osobní účasti šéfa Helmuta Pankeho byl odhalen předsériový koncept uzavřené verze dvoumístného nekompromisního sporťáku. Již s detaily, které se objeví na zanedlouho očekávaném faceliftu základní Z4 (nová koncová světla, lehce restylizovaná příď a pozměněný interiér), se zjevilo kompaktní kupé s kabinou, posunutou extrémně vzad a bohatě prosklenou. Charakteristické jsou linie výklopného zadního víka a neobvykle markantního spoileru, které se vydaly zcela jinou cestou, než kontroverzně tvarovaný předchůdce Z3 coupé. Pod kapotou se skvěl inovovaný hořčíkový zážehový třílitr 195 kW, který rovněž brzy vystřídá dosavadní verzi 160 kW. Nové kupé s ním pokoří stovku za 5,7 s a dosáhne na elektronických 250 km/h. Mezi význačné inovace patří zejména elektrické řízení EPS a vysoce výkonný brzdový systém.

Ladislav Čermák

Fotogalerie z výstaviště
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Zdroj: redakce

Štítky BMW Frankfurt 2005

 












Blesk.cz

Šejkové se shodli na zdražení ropy. OPEC kvůli tomu sníží její produkci

Šejkové se shodli na zdražení ropy. OPEC kvůli tomu…

Členové Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) se dohodli na snížení těžby ropy na 32,5 milionu až 33 milionů…

Studujete a chcete půjčku? Pozor, abyste se nezadlužili jako Monika

Studujete a chcete půjčku? Pozor, abyste se…

Češi si začínají půjčovat peníze už jako náctiletí a kvůli nepravidelným příjmům často upadají do dluhů.…

 

iSport.cz

Bláznivá LM! Penaltové drama, přestřelka City i vtípek s autobusem

Bláznivá LM! Penaltové drama, přestřelka City i…

Co se to dělo? Středeční zápasy Ligy mistrů byly skutečně bláznivé! Tak například v utkání Celtiku s…

Arsenal porazil Basilej 2:0, Atlético zdolalo Bayern. Celtic – City 3:3

Arsenal porazil Basilej 2:0, Atlético zdolalo…

Brankář Basileje Tomáš Vaclík dělal, co mohl, vytáhl několik výborných zákroků. Na body z půdy Arsenalu to ale…

 

Reflex.cz

Petr Štěpánek: Je jedno, kdo zabil lidi v letadle nad Ukrajinou!

Petr Štěpánek: Je jedno, kdo zabil lidi v letadle…

Svět protiimigračního hmyzu vydal další perlu. Kandidát za Alternativu pro Českou republiku sdělil světu, že je…

Paříž a její okolí chtějí řešit dopravní zácpy velmi originálně – pomocí lanovek

Paříž a její okolí chtějí řešit dopravní zácpy velmi…

Velké dopravní problémy sužují prakticky všechna města světa. Řeší se různě, ale v metropoli Francie a jejím…