Bodový systém v ČR: Alespoň jeden bod má již každý desátý řidič

Bodový systém v ČR: Alespoň jeden bod má již každý desátý řidič

 
 

Bodový systém platí na území České republiky od 1. 6. 2006, tedy více než tři roky. Za toto období jsou k dispozici některé velmi zajímavé statistiky.

Bodový systém nepoužívá jen naše republika, v EU je celkem běžnou záležitostí. V platnosti je ve Francii, Německu, Dánsku, Itálii, Velké Británii, Polsku, Maďarsku, Slovinsku, Irsku, Řecku, Finsku, Španělsku, Rakousku, Lucembursku, Lotyšsku a Belgii. Na podobné bázi funguje i v zámoří - v Kanadě, USA a dokonce v Austrálii a na Novém Zélandu. Bodové systémy jsou dvojího druhu - s odečítáním nebo naopak s přičítáním bodů (jako v ČR). Nejdéle jsou takto odměňováni řidiči v Německu, již od roku 1974! Bez něj se naopak obejdou v Portugalsku, Belgii, Nizozemí, Litvě, Estonsku, Norsku, Slovensku a Rumunsku.

Bod má již přes 600 tisíc řidičů

Alespoň jeden bod má v ČR na kontě k 31. červenci letošního roku již 629.969 řidičů, tedy zhruba každý desátý. Nejvíce pak v Praze, již takřka 82 tisíc. Jejich nejvyšší podíl v přepočtu na registrované držitele řidičských oprávnění je ale na západě Čech, v Karlovarském kraji (12,6 %), hodně zlobí policejní hlídky také v sousedním Ústeckém kraji, kde jejich podíl dosahuje 11,9 %. Nejnižší je naopak ve východních Čechách, na Pardubicku (8,3 %). Co se týče ORP (obcí s rozšířenou působností), nejlépe jsou na tom řidiči v jihočeské Blatné, nejhůře v Kraslicích, opět tedy v západní části naší republiky.

Třetina z takřka 630 tisíc řidičů spáchala jeden, nebo maximálně dva hříchy, které se započítávají do registru, má tedy dva body. Pouhý jeden bod má na kontě zhruba 125 tisíc osob, oprávněných sedat za volant automobilu či řídítka motocyklu. Třetí největší skupinu – tříbodovou tvoří přes 90 tisíc lidí.

Dvanáct bodů

Hranice dvanácti bodů, tedy ta, při které je provinilci na rok znemožněno řízení motorového vozidla, dosáhlo již takřka 21 tisíc řidičů, přesně 20.818. Jejich počet je vyšší, než těch ve skupinách s devíti, deseti a jedenácti body. Drtivou většinu tvoří muži – 95,6 % respektive 19.900, žen je tedy necelá tisícovka.

Rozdíly mezi pohlavími

Něžnější pohlaví jezdí mnohem bezpečněji, vždyť v dnešní emancipované době se na silnicích v České republice pohybuje již 42 % žen, které usedají do motorových vozidel. Body zatím získal každý sedmý řidič, zatímco u žen je to každá osmadvacátá. Řidičky je získávají zhruba do 37. roku věku, starší dámy se dopouštějí dopravních přestupků, případně trestných činů méně častěji.

Cizinci

Cizincům, kteří spáchají dopravní přestupek na území České republiky, je po dosažení hranice 12 bodů znemožněno na jeden rok řídit vozidlo na našich silnicích, ve své domovské zemi tak ovšem činit mohou. Zatím se to týká jen asi 8 % řidičů z celkových 69.055, kteří se dopustili nějakého provinění. Nejvíce z nich má ovšem na svém kontě jeden bod (17,7 %), jedná se tedy spíše o drobnější prohřešky. Největší procento hříšníků zaznamenal Karlovarský kraj, skoro čtvrtina bodovaných jsou cizí státní příslušníci, vzhledem ke geografické poloze tohoto regionu se jedná většinou o německé občany. Co se týče obcí, jsou na tom nejhůře Vimperk a Český Těšín, dobrou vizitkou se tak nemohou pochlubit ani někteří Rakušané a Poláci. Nejlépe si v této statistice stojí naopak severomoravský Vítkov v opavském okrese.

Nejrizikovější skupiny

Největší skupina bodovaných řidičů je ve věku 34 let, těsně následují další tři, všechny přes třicet let. Při přepočtu na registrované řidiče jednotlivých věkových kategorií jsou však nejvíce bodovanými jedenadvacetiletí, tedy mnohem mladší. O oprávnění řídit motorové vozidlo pak přišlo nejvíce dvaadvacetiletých, 1.018, zhruba procento z celé věkové skupiny. Drtivá většina, takřka 950, získala řidičský průkaz před třemi lety, tedy v roce 2006. Počty dvanáctibodových řidičů mají pochopitelně s vyšším věkem sestupnou tendenci.

Školení bezpečné jízdy

Od prvního září loňského roku je možné absolvovat tzv. školení bezpečné jízdy. Toho se mohou na polygonu mosteckého autodromu zúčastnit řidiči, kteří mají maximálně 10 bodů, přičemž za jeden přestupek získali nejvíce 5 bodů. Po jeho absolvování se jim z jejich konta odečtou body tři. Do 31. července letošního roku tak učinilo celkem 1.354 řidičů, deset z nich mělo menší než tříbodový zisk a přesto se na školení přihlásilo. Největší zájem vzešel z řad devítibodových, dle krajů pak z jižní Moravy.

Slušnost především

Centrální registr řidičů dále říká, že 88 procent z těch, kteří obdrželi již alespoň jeden bod, se již dále, minimálně po dobu jednoho roku, chová na dálnicích a silnicích slušně. Další body již tedy nezíská. Bodový systém, který byl zamýšlen původně jako bič na řidiče a je postupně upravován, tak alespoň v tomto ohledu přináší své ovoce.

Spolupracujeme s TipCars.com
Němci se naučili využívat českého pohřebnictví. Láká je nižší cenou i volnější regulací Němci se naučili využívat českého pohřebnictví. Láká je nižší cenou i volnější regulací

Stále více Němců se v posledních letech nechává pohřbít v…

G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

 
 






Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Technika Škody Karoq v porovnání s předchůdcem: Bude opravdu lepší než yeti?

Technika Škody Karoq: Bude opravdu lepší než yeti?

Dnes 08:00

I když se škodováci snaží tvrdit, že karoq není přímým nástupcem yetiho, bude srovnáván právě s ním. Kam se vlastnosti SUV posunou?




Blesk.cz

Egypt bombardoval tábory teroristů v Libyi. Vrací úder za mrtvé křesťany

Egypt bombardoval tábory teroristů v Libyi. Vrací…

Egyptské letectvo provedlo nálety v Libyi. Cílem byly tábory, ve kterých se cvičili teroristé, kteří v pátek…

Drsná místa Sobotkova sídla: Vězení i lazaret ve Strakově akademii

Drsná místa Sobotkova sídla: Vězení i lazaret ve…

Strakova akademie je sídlem české vlády, aktuálně kabinetu Bohuslava Sobotky (ČSSD), i proto je přístupná jen…

 

iSport.cz

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u Šuláka rozhodne kemp

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u…

Zámořská NHL zažívá nebývalý příliv hráčů z Evropy. Kluby tlačí na skauty a agenty, aby jim dohazovali ze…

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to poslední možnost, říká brankář

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to…

Získal třetí ligový titul v řadě, poprvé s klubem triumfoval ve Švýcarském poháru a v létě vyrazí jinam? Česká…

 

Reflex.cz

Proč mizí paní -ová aneb Prznění jazyka českého

Proč mizí paní -ová aneb Prznění jazyka českého

Vážený pane Höschle! Vážím si Vás jako odborníka v oboru psychiatrie, poslouchám Vás rád a Vaše názory jsou pro…

Chvíle osudového rozhodnutí lidovců je tady. Překročí strana pomyslný Rubikon?

Chvíle osudového rozhodnutí lidovců je tady.…

Tuto sobotu a neděli proběhne v Praze poměrně ostře sledovaný sjezd KDU-ČSL. Strana si na něm nejen zvolí své…