Bodový systém v ČR: Alespoň jeden bod má již každý desátý řidič

Bodový systém v ČR: Alespoň jeden bod má již každý desátý řidič

 
 

Bodový systém platí na území České republiky od 1. 6. 2006, tedy více než tři roky. Za toto období jsou k dispozici některé velmi zajímavé statistiky.

Bodový systém nepoužívá jen naše republika, v EU je celkem běžnou záležitostí. V platnosti je ve Francii, Německu, Dánsku, Itálii, Velké Británii, Polsku, Maďarsku, Slovinsku, Irsku, Řecku, Finsku, Španělsku, Rakousku, Lucembursku, Lotyšsku a Belgii. Na podobné bázi funguje i v zámoří - v Kanadě, USA a dokonce v Austrálii a na Novém Zélandu. Bodové systémy jsou dvojího druhu - s odečítáním nebo naopak s přičítáním bodů (jako v ČR). Nejdéle jsou takto odměňováni řidiči v Německu, již od roku 1974! Bez něj se naopak obejdou v Portugalsku, Belgii, Nizozemí, Litvě, Estonsku, Norsku, Slovensku a Rumunsku.

Bod má již přes 600 tisíc řidičů

Alespoň jeden bod má v ČR na kontě k 31. červenci letošního roku již 629.969 řidičů, tedy zhruba každý desátý. Nejvíce pak v Praze, již takřka 82 tisíc. Jejich nejvyšší podíl v přepočtu na registrované držitele řidičských oprávnění je ale na západě Čech, v Karlovarském kraji (12,6 %), hodně zlobí policejní hlídky také v sousedním Ústeckém kraji, kde jejich podíl dosahuje 11,9 %. Nejnižší je naopak ve východních Čechách, na Pardubicku (8,3 %). Co se týče ORP (obcí s rozšířenou působností), nejlépe jsou na tom řidiči v jihočeské Blatné, nejhůře v Kraslicích, opět tedy v západní části naší republiky.

Třetina z takřka 630 tisíc řidičů spáchala jeden, nebo maximálně dva hříchy, které se započítávají do registru, má tedy dva body. Pouhý jeden bod má na kontě zhruba 125 tisíc osob, oprávněných sedat za volant automobilu či řídítka motocyklu. Třetí největší skupinu – tříbodovou tvoří přes 90 tisíc lidí.

Dvanáct bodů

Hranice dvanácti bodů, tedy ta, při které je provinilci na rok znemožněno řízení motorového vozidla, dosáhlo již takřka 21 tisíc řidičů, přesně 20.818. Jejich počet je vyšší, než těch ve skupinách s devíti, deseti a jedenácti body. Drtivou většinu tvoří muži – 95,6 % respektive 19.900, žen je tedy necelá tisícovka.

Rozdíly mezi pohlavími

Něžnější pohlaví jezdí mnohem bezpečněji, vždyť v dnešní emancipované době se na silnicích v České republice pohybuje již 42 % žen, které usedají do motorových vozidel. Body zatím získal každý sedmý řidič, zatímco u žen je to každá osmadvacátá. Řidičky je získávají zhruba do 37. roku věku, starší dámy se dopouštějí dopravních přestupků, případně trestných činů méně častěji.

Cizinci

Cizincům, kteří spáchají dopravní přestupek na území České republiky, je po dosažení hranice 12 bodů znemožněno na jeden rok řídit vozidlo na našich silnicích, ve své domovské zemi tak ovšem činit mohou. Zatím se to týká jen asi 8 % řidičů z celkových 69.055, kteří se dopustili nějakého provinění. Nejvíce z nich má ovšem na svém kontě jeden bod (17,7 %), jedná se tedy spíše o drobnější prohřešky. Největší procento hříšníků zaznamenal Karlovarský kraj, skoro čtvrtina bodovaných jsou cizí státní příslušníci, vzhledem ke geografické poloze tohoto regionu se jedná většinou o německé občany. Co se týče obcí, jsou na tom nejhůře Vimperk a Český Těšín, dobrou vizitkou se tak nemohou pochlubit ani někteří Rakušané a Poláci. Nejlépe si v této statistice stojí naopak severomoravský Vítkov v opavském okrese.

Nejrizikovější skupiny

Největší skupina bodovaných řidičů je ve věku 34 let, těsně následují další tři, všechny přes třicet let. Při přepočtu na registrované řidiče jednotlivých věkových kategorií jsou však nejvíce bodovanými jedenadvacetiletí, tedy mnohem mladší. O oprávnění řídit motorové vozidlo pak přišlo nejvíce dvaadvacetiletých, 1.018, zhruba procento z celé věkové skupiny. Drtivá většina, takřka 950, získala řidičský průkaz před třemi lety, tedy v roce 2006. Počty dvanáctibodových řidičů mají pochopitelně s vyšším věkem sestupnou tendenci.

Školení bezpečné jízdy

Od prvního září loňského roku je možné absolvovat tzv. školení bezpečné jízdy. Toho se mohou na polygonu mosteckého autodromu zúčastnit řidiči, kteří mají maximálně 10 bodů, přičemž za jeden přestupek získali nejvíce 5 bodů. Po jeho absolvování se jim z jejich konta odečtou body tři. Do 31. července letošního roku tak učinilo celkem 1.354 řidičů, deset z nich mělo menší než tříbodový zisk a přesto se na školení přihlásilo. Největší zájem vzešel z řad devítibodových, dle krajů pak z jižní Moravy.

Slušnost především

Centrální registr řidičů dále říká, že 88 procent z těch, kteří obdrželi již alespoň jeden bod, se již dále, minimálně po dobu jednoho roku, chová na dálnicích a silnicích slušně. Další body již tedy nezíská. Bodový systém, který byl zamýšlen původně jako bič na řidiče a je postupně upravován, tak alespoň v tomto ohledu přináší své ovoce.

Spolupracujeme s TipCars.com
Nova dostala od televizní rady pokuty, v pořadech používala skrytou reklamu Nova dostala od televizní rady pokuty, v pořadech používala skrytou reklamu

Provozovatel TV Nova dostal od Rady pro rozhlasové a…

CzechInvest poskytuje miliardy montovnám, legislativu kritizují politici i ekonomové CzechInvest poskytuje miliardy montovnám, legislativu kritizují politici i ekonomové

Za první pololetí letošního roku poskytl stát skrze svou…

Revoluce pro obecní kasy: hospodaření se nemusí řídit jen ekonomickou výhodností Revoluce pro obecní kasy: hospodaření se nemusí řídit jen ekonomickou výhodností

Obce a kraje zřejmě nebudou muset nakládat se svým…

 
 






Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Audi je v Evropě nuceno zastavit prodej některých svých modelů Audi je v Evropě nuceno zastavit prodej některých svých modelů

Audi musí na pár týdnů zastavit prodej svých benzinových…

Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací

Během novinářské prezentace vozu na severu Španělska jsme…

 





 
Hyundai chce v Evropě ujet všem. Známe jeho strategii!

Hyundai chce v Evropě ujet všem. Známe jeho strategii!

Dnes 15:50

Cílem Hyundai je pro rok 2021 post nejúspěšnější asijské automobilky v Evropě. Pomoci tomu má strategie sázející na DNA značky, mobilitu, SUV i výkonné vozy.




Blesk.cz

Číňany pobouřila sexistická reklama na Audi. Přirovnává ženy k ojetým autům

Číňany pobouřila sexistická reklama na Audi.…

Německá automobilka Audi se musela omluvit za vysílání nové reklamy v Číně, která přirovnávala ženu k ojetému…

Kozy jako vozy, vosí pasy a prdelky k nakousnutí: Slintejte nad micinkami v korzetech

Kozy jako vozy, vosí pasy a prdelky k nakousnutí:…

Jejich přednosti jsou zřejmé. Jsou prsaté a prdelaté. Hlavně však mají neuvěřitelné vosí pasy. Těch dosáhly…

 

iSport.cz

Sparta - Arnhem. Sledujte generálku s posilami v PŘÍMÉM PŘENOSU

Sparta - Arnhem. Sledujte generálku s posilami v…

Generálkou na nadcházející sezonu je pro fotbalisty Sparty dnešní duel s Vitesse Arnhem, šestým týmem posledního…

Sparťané bez práce? Konatého lákají do Řecka, Holka chce Zlín i Slovan

Sparťané bez práce? Konatého lákají do Řecka, Holka…

Ondřej Mazuch, Tiémoko Konaté, Mario Holek, Matěj Hybš. Čtveřice fotbalistů, se kterými už nepočítají na Spartě,…

 

Reflex.cz

Kde najdete opravdové Maledivy? Zkuste ostrov Dhigurah a poznejte pravou tvář tropického ráje

Kde najdete opravdové Maledivy? Zkuste ostrov…

Donedávna neměli turisté ponětí, jak se žije skutečným Maledivcům. Pozlátko luxusních resortů mělo málo…

Dětský ráj: Třetina základních škol ve Francii bude učit jen 4 dny v týdnu

Dětský ráj: Třetina základních škol ve Francii bude…

Ve Francii se chystá na základních školách už třetí zásadní změna ve vyučování za posledních devět let. V rámci…