Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BorgWarner: dvoustupňově přeplnovaný diesel pro Mercedes-Benz Sprinter.

Ondřej Láník
Diskuze (4)
Dvoustupňové přeplňování se z nákladních aut a superdieselů dostává do běžných dodávek...

Inovovaný Mercedes-Benz Sprinter přiváží mezi lehká užitková vozidla novinku v podobě dvoustupňového přeplňování. Nový motor o objemu 2,2 l nahrazuje předchozí agregát 2,7 l (115 kW). I když se zdvihový objem zmenšil o půllitr, nejvyšší výkon klesl jen nepatrně a vnější momentová charakteristika byla dokonce vylepšena.

Nejvyšší výkon nového motoru činí 110 kW při 3800 ot./min, což není na první pohled ohromující údaj, ale mějme na paměti, že pro užitková vozidla jsou požadavky kladené na motor a jeho životnost poněkud odlišné. Důležitý je také točivý moment, který v tomto případě vrcholí hodnotou 330 Nm mezi 1200 (!) a 2400 ot./min.

Systém přeplňování využívá dvou sériově zapojených turbodmychadel rozdílných parametrů. Velké turbodmychadlo má pokrývá nízkotlakou oblast, malé turbodmychadlo pak vysokotlakou. V tomto konkrétním uspořádání jsou turbodmychadla naladěna tak, že obě dvě pracují v celém spektru pracovních režimů. V nízkých otáčkách umožňují malé rozměry vysokotlakého turbodmychadla bezprostřední odezvu motoru na náhlé sešlápnutí pedálu akcelerátoru. Se zvyšujícími se otáčkami se zvyšuje efekt získaný roztočením velkého turbodmychadla, které nakonec dodává většinu plnícího tlaku. Regulace plnícího tlaku se provádí přepouštěcím kanálem u vysokotlakého turbodmychadla.

Dvoustupňové přeplňování firmy BorgWarner Turbo & Emissions Systems je další aplikací systému, poprvé sériově uvedeného ve voze BMW 535d v roce 2004.

Ondřej Láník
Diskuze (4)