Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BorgWarner nabídne dvouspojkové převodovky dalším výrobcům

Václav Pavlečka
Diskuze (0)
Lídr mezi výrobci dvouspojkových převodovek - BorgWarner - se chystá v příštích letech na rapidní růst poptávky po svých produktech. Konkrétně o 500 %. Auta s dvouspojkovými převodovkami se totiž prodávají stále lépe.

Manuální, automatická a dvouspojková

Ve světě závodních aut je dvouspojková, nebo-li také poloautomatická, převodovka známá již delší dobu. Premiéru si odbyla ve sportovních prototypech Porsche 956 a 962 PDK. Patent na tento vynález si však už v roce 1939 registroval Francouz Adolphe Kegresse.

Dvouspojková převodovka by měla spojovat to nejlepší ze světa manuálního a automatického řazení. V době, kdy se všechny automobilky snaží uvádět své zelené modely má právě toto technologické řešení podstatnou výhodu – snižuje totiž spotřebu paliva ve srování s konvenčním automatem s hydrodynamickým měničem.

Dvouspojková převodovka zajišťuje řazení bez nutnosti odpojení síly agregátu při změně rychlostního stupně. Což je právě úkon, který řidič provádí ve voze s manuálním řazením stisknutím pedálu spojky. Tento pedál ve vozech s poloautomatickou převodovkou chybí. Vše obstarává místo řidiče elektronika a hydraulika. Řidič však stále může elektronice nařídit, kdy chce další stupeň zařadit. Ať už pomocí páčky, nebo tlačítka.

Pro zájemce o detailnější popis, jak dvouspojkové převodovky fungují doporučujeme článek Převodovka DSG: podrobný popis.

Snižování spotřeby je „in“

Vzhledem ke stále přísnějším emisním limitům pro nové vozy ve vyspělých zemích a vysoké ceně pohonných hmot roste obliba vozidel s poloautomatickým řazením. Jak moc je nové řešení změny rychlostních stupňů v kurzu dokládá odhad společnosti BorgWarner. Ta v součanosti vyprodukuje ročně 450 tisíc dvouspojkových převodovek, které dodává automobilkám. V roce 2012-2013 to však má být dle odhadů společnosti už 2,3 milionu.

BorgWarner však počítá i s průnikem na rozvíjející se automobilové trhy. Vyvíjí proto speciální verzi převodovky pro země jako Indie, Čína nebo Rusko, které rok od roku představují významnější odbytiště světového automobilového průmyslu.

Poloautomatická převodovka tak bude stále menší raritou. Experti z institutu Global Insight předpokládají, že v roce 2011 bude už více než 6 % osobních aut vybaveno touto technologií. Někteří další vidí dokonce budoucnost dvouspojkové převodovky ještě optimističtěji a odhadují vzrůst podílu až na 20 %.

Václav Pavlečka
Diskuze (0)