Bosch hlásí už 75 milionů vyrobených common-railů

Bosch hlásí už 75 milionů vyrobených common-railů

 

Bosch je v současnosti největším světovým dodavatelem vstřikovacích systémů common-rail pro přeplňované vznětové motory.

Revoluce začala před necelými patnácti lety, v roce 1997. Naftové agregáty v nově prodaných osobních autech tehdy tvořily v západní Evropě jen 22 % celkových počtů. Nyní je jím poháněn každý druhý vůz. Ano, common-rail znamenal doslova revoluci v této kategorii pohonných jednotek. Možná větší než samotné zavedení přeplňování dieselů nebo přímého vstřiku.

Nafta v osobních automobilech sice šetřila provozní náklady a motory leckdy vydržely miliony kilometrů (zajeďte se podívat do firemního muzea Mercedesu ve Stuttgartu, pokud nevěříte), ale byly zároveň nevýkonné a poněkud dýchavičné. Tyto vlastnosti částečně zlepšilo zmíněné turbodmychadlo: První sériový Mercedes-Benz 300 SD série W116 přišel v květnu 1978, ale byl určen pouze pro USA. Evropskou jedničkou byl tak jen o pár měsíců později dnes zapomenutý Peugeot 604. Následoval přímý vstřik, který byl použit ve Fiatu Croma 2000 Turbo D i.d. v roce 1986. Ač se traduje, že prvenství v tomto směru patří koncernu Volkswagen (respektive Audi 100) a jeho TDI, není to pravda.

O jedenáct let později přišel common-rail, na jeho počátku byl opět koncern Fiat těsně sledovaný znovu německým Mercedesem. Jako první se jej dočkala nová krásná Alfa Romeo 156 JTD a tehdejší společnost Daimler-Benz jej záhy uvedla v C-Klasse W202 (C 220 CDI). A nechyběl u toho ani Bosch. Je pravda, že moderní motory již nevydrží takové porce kilometrů jako jejich atmosféričtí předkomůrkoví předchůdci a jsou daleko náročnější na servis. Razantně ovšem klesla jejich hlučnost a také spotřeba spolu s vypouštěnými exhalacemi. Nemluvíme zde ani tak o dnes oblíbených CO2, jako spíše o oxidech dusíku (NOx).

V roce 2001 oslavila firma Bosch vyrobení třímiliontého systému common-rail, jenže vtom následujícím už jejich počet překročil 10 milionů a na počátku letopočtu 2009 dosáhl hranice 50 milionů. Jen loni jich pak vzniklo dalších 9 milionů. Dodávají se do osobních a užitkových aut včetně terénních, ale také do velkých lodních dieselů. Jejich komponenty nejsou výrobkem jediné továrny, vznikají na celkem sedmnácti místech po celém světě.

Samotný název common-rail odkazuje na akumulátor tlaku. Z něj je palivo pod velkým tlakem dopravováno do válců pomocí vstřikovačů. První generace CRS (zkratka z Common-Rail System) pracovala při tlaku 1.350 barů. Dnes běžně používaná druhá funguje při maximálních 2.000 barech. Palivo je přesně měřeno a dávkováno pomocí elektromagnetických (solenoidových) ventilů, které umožňují až osm vstřiků během jediného cyklu. Bosch nabízí také třetí generaci (CRS3) s piezoelektrickými vstřikovači. Ty celý proces ještě zlepšují, tlak byl u nich zvýšen na 2.200 barů.

Bosch v ČR opět roste, hlavně díky automobilové technice

V blízké budoucnosti by common-rail měl pracovat při tlaku 2.500 barů a vyšším. Ve spolupráci s elektronikou Bosch Denoxtronic, která reguluje exhalace NOx, není problém již dnes plnit nejnovější přísné evropské i americké emisní předpisy. Po nás důležitá norma Euro 6 vstoupí v platnost v roce 2014.

O další rok později budou kompaktní vozy poháněné moderními naftovými motory za své služby žádat v průměru jen 3,6 l/100 km. Byť se jedná o laboratorní údaj dle metodiky EU, přesto je číslo velmi pěkné a oproti roku 2009 bude znamenat snížení o 30 %. Otázkou je, jak se s ním který model vypořádá v reálném provozu.

Spolupracujeme s TipCars.com
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony

Byli jsme u slavnostního otevření továrny Škody v…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 





 
Lada Vesta – Umí Rusové postavit moderní auto?

TEST: Lada Vesta – Umí Rusové postavit moderní auto?

Dnes 08:00

Sedan Vesta je s crossoverem Xray první vlaštovkou nové éry značky Lada. V exkluzivním testu jsme ji vyzkoušeli přímo na českých silnicích.




Blesk.cz

Michala Prokopa (70) zradilo zdraví: Zpěvák leží v nemocnici! Ruší koncerty

Michala Prokopa (70) zradilo zdraví: Zpěvák leží v…

Oblíbený zpěvák a bývalý politik Michal Prokop (70) skončil v nemocnici. Jeho hudební vystoupení, které bylo s…

Hana Hegerová (85): Přitížilo se jí! Nevychází už ani na balkón

Hana Hegerová (85): Přitížilo se jí! Nevychází už…

Špatně snáší výkyvy počasí. Královna českého šansonu Hana Hegerová (85) nevychází už ani na balkon! „Jak to…

 

iSport.cz

Jarošova brankářská revoluce v Jihlavě: tréninky jen v angličtině!

Jarošova brankářská revoluce v Jihlavě: tréninky jen…

Šéfuje brankářské revoluci v Jihlavě. Na všech trénincích pod Petrem Jarošem (40) se nově komunikuje pouze…

Stojka a pak ze 27 metrů do propasti! Docela adrenalin, hlásí Navrátil

Stojka a pak ze 27 metrů do propasti! Docela…

PŘÍMO Z BUDAPEŠTI | Jde na to! Highdiver Michal Navrátil se dnes postaví na úzkou plošinu, sedmadvacet metrů nad…

 

Reflex.cz

Havárie vlaku v Barceloně, na místě jsou desítky zraněných

Havárie vlaku v Barceloně, na místě jsou desítky zraněných

Přibližně 40 zraněných si dnes vyžádala nehoda příměstského vlaku na nádraží ve španělské Barceloně. Jeden…

Češi v roce 2016 prosázeli rekordních 196 miliard korun

Češi v roce 2016 prosázeli rekordních 196 miliard korun

Češi loni prosázeli 196,4 miliardy korun, meziročně o 29 procent více. Objem vyplacených výher vzrostl rovněž o…