Bosch hlásí už 75 milionů vyrobených common-railů

Bosch hlásí už 75 milionů vyrobených common-railů

 

Bosch je v současnosti největším světovým dodavatelem vstřikovacích systémů common-rail pro přeplňované vznětové motory.

Revoluce začala před necelými patnácti lety, v roce 1997. Naftové agregáty v nově prodaných osobních autech tehdy tvořily v západní Evropě jen 22 % celkových počtů. Nyní je jím poháněn každý druhý vůz. Ano, common-rail znamenal doslova revoluci v této kategorii pohonných jednotek. Možná větší než samotné zavedení přeplňování dieselů nebo přímého vstřiku.

Nafta v osobních automobilech sice šetřila provozní náklady a motory leckdy vydržely miliony kilometrů (zajeďte se podívat do firemního muzea Mercedesu ve Stuttgartu, pokud nevěříte), ale byly zároveň nevýkonné a poněkud dýchavičné. Tyto vlastnosti částečně zlepšilo zmíněné turbodmychadlo: První sériový Mercedes-Benz 300 SD série W116 přišel v květnu 1978, ale byl určen pouze pro USA. Evropskou jedničkou byl tak jen o pár měsíců později dnes zapomenutý Peugeot 604. Následoval přímý vstřik, který byl použit ve Fiatu Croma 2000 Turbo D i.d. v roce 1986. Ač se traduje, že prvenství v tomto směru patří koncernu Volkswagen (respektive Audi 100) a jeho TDI, není to pravda.

O jedenáct let později přišel common-rail, na jeho počátku byl opět koncern Fiat těsně sledovaný znovu německým Mercedesem. Jako první se jej dočkala nová krásná Alfa Romeo 156 JTD a tehdejší společnost Daimler-Benz jej záhy uvedla v C-Klasse W202 (C 220 CDI). A nechyběl u toho ani Bosch. Je pravda, že moderní motory již nevydrží takové porce kilometrů jako jejich atmosféričtí předkomůrkoví předchůdci a jsou daleko náročnější na servis. Razantně ovšem klesla jejich hlučnost a také spotřeba spolu s vypouštěnými exhalacemi. Nemluvíme zde ani tak o dnes oblíbených CO2, jako spíše o oxidech dusíku (NOx).

V roce 2001 oslavila firma Bosch vyrobení třímiliontého systému common-rail, jenže vtom následujícím už jejich počet překročil 10 milionů a na počátku letopočtu 2009 dosáhl hranice 50 milionů. Jen loni jich pak vzniklo dalších 9 milionů. Dodávají se do osobních a užitkových aut včetně terénních, ale také do velkých lodních dieselů. Jejich komponenty nejsou výrobkem jediné továrny, vznikají na celkem sedmnácti místech po celém světě.

Samotný název common-rail odkazuje na akumulátor tlaku. Z něj je palivo pod velkým tlakem dopravováno do válců pomocí vstřikovačů. První generace CRS (zkratka z Common-Rail System) pracovala při tlaku 1.350 barů. Dnes běžně používaná druhá funguje při maximálních 2.000 barech. Palivo je přesně měřeno a dávkováno pomocí elektromagnetických (solenoidových) ventilů, které umožňují až osm vstřiků během jediného cyklu. Bosch nabízí také třetí generaci (CRS3) s piezoelektrickými vstřikovači. Ty celý proces ještě zlepšují, tlak byl u nich zvýšen na 2.200 barů.

Bosch v ČR opět roste, hlavně díky automobilové technice

V blízké budoucnosti by common-rail měl pracovat při tlaku 2.500 barů a vyšším. Ve spolupráci s elektronikou Bosch Denoxtronic, která reguluje exhalace NOx, není problém již dnes plnit nejnovější přísné evropské i americké emisní předpisy. Po nás důležitá norma Euro 6 vstoupí v platnost v roce 2014.

O další rok později budou kompaktní vozy poháněné moderními naftovými motory za své služby žádat v průměru jen 3,6 l/100 km. Byť se jedná o laboratorní údaj dle metodiky EU, přesto je číslo velmi pěkné a oproti roku 2009 bude znamenat snížení o 30 %. Otázkou je, jak se s ním který model vypořádá v reálném provozu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů

Miliardář George Soros vsadil stamiliony na pád…

Na trhu s traktory je krize, Zetor vyrobil nejméně strojů od roku 2010 Na trhu s traktory je krize, Zetor vyrobil nejméně strojů od roku 2010

Brněnský Zetor tractors loni vyrobil 3144 traktorů, což…

Po atentátu na koncertu se evakuuje nákupní centrum v Manchesteru Po atentátu na koncertu se evakuuje nákupní centrum v Manchesteru

Dvaadvacet mrtvých včetně dětí si vyžádal v noci na…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 






 
Cesta Škody Karoq do Stockholmu: Podívejte se, co všechno během ní zažila!

Cesta Škody Karoq do Stockholmu: Podívejte se, co všechno během ní zažila!

Dnes 15:54

Škoda Auto na svém Storyboardu zveřejnila průběh cesty Škody Karoq na premiéru do Stockholmu. Byla to jízda!




Blesk.cz

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

Babišův náhradník Pilný: Nechtěl EET a kritizoval ANO

Babišův náhradník Pilný: Nechtěl EET a kritizoval ANO

Prezident Miloš Zeman ve středu odvolá Andreje Babiše z vlády a jmenuje ministrem financí Ivana Pilného (oba…

 

iSport.cz

100 NEJ hráčů v české lize: Holek nad Lüftnerem. Jak vysoko je Rosický?

100 NEJ hráčů v české lize: Holek nad Lüftnerem. Jak…

POŘADÍ NA 75. - 51. MÍSTĚ | Kdo má nejlepší mužstvo ve fotbalové ePojisteni.cz, lize se dozvíme nejpozději při…

Hořké oslavy Realu: Kde je pohár? divily se hvězdy, Ronaldo nadával

Hořké oslavy Realu: Kde je pohár? divily se hvězdy,…

Úkol zně jasně: Získejte minimálně bod a trofej pro mistra španělské ligy je vaše! Real Madrid nakonec…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…