Nemas pravdu. Prve vozidlo ktore malo common-rail bol akysi japonsky nakladiak. To vsak bol este mechanicky ovladany system (tusim od Denso). Alfa156 bola prva co sa tyka moderneho, elektronicky ovladaneho systemu vstrekovania common-rail. Samotny princip vstrekovania ale novy nebol...
Tak to asi tazko, kedze prototyp common-rail bol vyvinuty a patentovany az kedysi v 60-tych rokoch minuleho storocia akymsi profesorom na svajciarskom technologickom institute...
Ne, nepletu.
CR, tedy system, kdy je palivo v rezervoaru pod stalym tlakem, opravdu pochazi z obdobi pred rokem 1918. Projdi si historii vyrobcu Cooper/Bessemer, Vickers, Doxford a dalsich.
Ten system z sedesatych let byl prelomovy v tom, ze pouzil moderni vstrikovace, at jiz hydraulicky nebo elektronicky rizene. Ono postavit podobny system pro pomalobezny motor o zdvihovem objemu radove stovek litru je na presnost vyrazne jednodussi, nez udelat totez pro ctyrvalec o objemu 1.3 l tocici 4 - 5 tisic otacek.
Napsal jsem to jen jako zajimavost, opravdu mi nestoji za to hadat se o podobnych hloupostech...system CR, o kterem pisu, proste je primitivni verzi toho, co je dneska pod kapotama. Natlakovany zasobnik, z ktereho se individualne odebira palivo, v tomto pripade mechanicky oteviranymi pruzinovymi vstrikovaci. :-)
Teď se tu hádáte, kdo vynalezl to boží CR, ale
1. Áda vám už léta tvrdí, že PD je stonásobně lepší.
2. Až budete měnit vstřikovače a čerpadlo za těžké peníze, tak budete naopak nadávat "kdo ten krám vymyslel" >:-[] >:D
Ked to vo Fiate vidia, musia si hlavu o stenu buchat z toho, ze pred casom predali toto "rodinne striebro". Pravda, Fiat vtedy surne potreboval peniaze, ale to nic nemeni na fakte, ze dnes by rocne na licenciach zarabali viac, ako vtedy dostali od Boschu jednorazove...
Fiat to nebyl schopen vyrobit fungující a spolehlivé. Ty jejich prvotiny se neustále kazily a teklo z toho na všechny strany. Bosch měl zkušenosti, technologie i zájem. Proto to dopadlo, jak to dopadlo.
No s Boschem to taky moc nedopadlo, poruchovost byla nemalá. nyní je to mnohem lepší, přesto ale je Bosch rychle nahrazován Continentalem a Delphi. Například u VW, kde byl Bosch ve 100%, zůstanou v Euro 6 s Boschem jen 6válce, zbytek je Continental (1,6 TDI) a Delphi (1,2 TDI a 2,0 TDI).
Ale Fiat (Magneti Marelli/Fiat/Elasis) princip (na kterém CR pracuje) nevynalezl (ETH Curych) a ani jej zcela nedotáhl do finální podoby pro sériovou výrobu (problémy s tolerancí vstřikovačů), to právě udělal až Bosch, který koupil patent od Fiatu (1993) a dotáhl celý systém k použitelnosti pro sériovou výrobu. Pokud by byl systém dotažený/vyladěný už od Fiatu, neprodal by ho, nebo prodal (zřejmě později) za úplně jinou cenu...
Opravte mě, jestli se mýlím, ale ono se někdy u naftových motorů používalo něco jiného než přímé dopravování paliva do válců? ... Nejsem pamětník, ale je to snad věcí principu, že rozprašuji naftu (snad krom Avie, tam se to nějak kapalo a odpařovalo, i tak to šlo tuším přímo do válce) do stlačeného vzduchu při kompresi.
Tak beru zpět. Ačkoliv jsem doposud za nepřímý vstřik považoval to, co se běžně děje u benzíňáků (předkomůrka před ventilem, v které neprobíhá hoření a je oddělená od spalovacího prostoru právě tím ventilem), tak terminologie u nafťáků je v tomto smyslu zcela odlišná a jako předkomůrka se zde rozumí jakýkoliv patvar, přímo spojený se spalovacím prostorem, ve kterém fyzicky probíhá spalování a vstřikování do tohoto prostoru se pokládá za nepřímé (není mi tato terminologie moc pochopitelná, ale budiž)