reklama


Bose: aktivní podvozek nové generace

Bose: aktivní podvozek nové generace

 

Firma Bose, známá spíše high-endovou spotřební elektronikou, nedávno představila výsledek 24letého výzkumu a vývoje. Nový aktivní podvozek již nespoléhá na zákony hydrauliky; na scénu se dostávají lineární elektromotory a elektromagnetismus.

Firma Bose, známá spíše high-endovou spotřební elektronikou, nedávno představila výsledek 24letého výzkumu a vývoje. Nový aktivní podvozek již nespoléhá na zákony hydrauliky; na scénu se dostávají lineární elektromotory a elektromagnetismus.

Amar Bose, profesor na slavné americké univerzitě Massachusetts Institute of Technology a zakladatel společnosti Bose Corporation, se nespokojil s komfortem, který nabízely soudobé automobily a inovativní řešení odpružení Citroënu DS z šedesátých let jej přivedlo k základnímu výzkumu zaměřeného na vyřešení odvěkého konfliktu mezi ovladatelností a komfortem automobilu. Na konci první etapy měli ve firmě Bose jasno v tom, že další vývoj konvenčních hydraulických tlumících systémů může přinést výrazné zlepšení, ale stále půjde o kompromis. Ke stejnému závěru dospělo více vědeckých týmů a auomobilek, ale Bose je, zdá se, o krok napřed v zavádění lineárních elektromotorů do praxe.

Nevýhoda hydraulických aktivních tlumičů spočívá v omezené rychlosti potřebné k ideálnímu nastavení průtoku oleje škrtícím ventilem tlumiče. Aktivním tlumičům s obtokovým kanálem trvá změna nastavení kolem 10 ms, tlumiče s magnetorheologickým ovládáním průtoku (kapalina mění vlastnosti v magnetickém poli) jsou schopny změny v čase 5 až 10 ms, ale novou kvalitou je v této oblasti teprve lineární elektromotor, který dokáže upravit charakteristiku tlumení během 1 ms.

Bose před lety zaměřil pozornost právě tímto směrem a v srpnu 2004 prezentoval funkční prototypy automobilů s novým Bose Suspension systémem. Adaptivní podvozek umí podle výrobce nejlépe skloubit všechny protichůdné požadavky, které se v řešení odpružení podvozku vyskytují. Při jízdě je prakticky vyloučeno naklánění vozu v zatáčkách, předklání při brzdění a zaklánění rozjezdu. Systém se díky rychlým reakcím elektroniky dokáže s přehledem vyrovnat s různými povrchy a posádka je při tom opečovávána jako v bavlnce. Má-li přijít razantní manévr, mžikem se změní charakter odezvy podvozku a auto pojede tam kam chcete, aniž by se nejprve naklonilo a pak rozvážně začalo zatáčet.

Lineární elektromotory jsou obsluhovány velmi rychlým zpracováním signálů v řídící jednotce, která má nelehký úkol: vyřešit prakticky v reálném čase, které z kol právě potřebuje jaké tlumení.

Neméně významnou novinkou aktivního podvozku firmy Bose je rekuperace energie v lineárních elektromotorech. Princip činnosti je obdobný jako u elektromobilů, které přeměňují pohybovou energii při brzdění na elektrickou energii, kterou ukládají do trakčních akumulátorů. Lineární elektromotory obdobně při propružení kola generují energii, která se ukládá do vysokovýkonných kondenzátorů Ultra-Caps a jež je později využita k vyvolání vhodného tlumícího účinku. Systém pracuje s napětím 300 V, palubní síť ale zůstává dvanáctivoltová. Rekuperace energie umožnila dosáhnout velmi malého příkonu systému tlumení, který se podle Bose rovná třetině příkonu klimatizace.

Během následujících šesti měsíců bude Bose hledat výrobce automobilů, se kterým uzavře exkluzivní smlouvu o spolupráci na vývoji sériového automobilu s novým aktivním podvozkem. Firma tvrdí, že celý systém je možno snadno upravit podle požadavků jednotlivých výrobců a že technicky nebude problém nabízet aktivní podvozek jako příplatkovou výbavu, alternativně ke klasickým tlumičům.

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Forejt zůstává zaměstnancem ministerstva zahraničí, má neplacené volno Forejt zůstává zaměstnancem ministerstva zahraničí, má neplacené volno

Ředitel protokolu prezidentské kanceláře Jindřich Forejt,…

Barnier: Dohoda o odchodu Británie z EU by mohla být v říjnu 2018 Barnier: Dohoda o odchodu Británie z EU by mohla být v říjnu 2018

Dohoda mezi Evropskou unií a Velkou Británií by mohla být…

Merkelová: Uprchlická situace z loňska se nesmí opakovat Merkelová: Uprchlická situace z loňska se nesmí opakovat

Uprchlická situace z loňského léta se podle německé…

Kreativu ve Wundermanu vede Humpl Kreativu ve Wundermanu vede Humpl

Filip Humpl se stal kreativním ředitelem pražského…

 
Zdroj: Bose
 


reklama


reklama


Doporučujeme
Volkswagen v novém kabátu Volkswagen v novém kabátu

Z důvodu zvětšení výstavní plochy pro neustále se…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Škoda Trekka bylo SUV, které uvezlo osm lidí. Vzniklo před 50 lety Škoda Trekka bylo SUV, které uvezlo osm lidí. Vzniklo před 50 lety

Už před padesáti lety měla Škoda svoje SUV. Jezdilo ovšem…

Tohle není pluh ve smyku, takto se uklízí sníh v Missouri! Tohle není pluh ve smyku, takto se uklízí sníh v Missouri!

Každá časová úspora se hodí. Prohlédněte si zajímavý…

 






 
Noční můra ruských gangsterů: Stovka luxusních BMW zničena kvůli nehodě vlaku

Noční můra ruských gangů: Stovka luxusních BMW zničena kvůli nehodě vlaku

Dnes 12:07

K vykolejení vlaku došlo v neděli odpoledne. Nikdo nebyl zraněn, úplně nové bavoráky jsou však nyní na odpis.




Blesk.cz

Fotky, co vám zvednou náladu: 37 nešťastníků, kteří měli rozhodně horší den než vy

Fotky, co vám zvednou náladu: 37 nešťastníků, kteří…

Nemáte svůj den a máte pocit, že zkazíte doslova všechno, na co sáhnete? Špatné známky ve škole, pozdní příchod…

Malého syna nechal zemřít v rozpáleném autě. Justin se už z vězení nedostane

Malého syna nechal zemřít v rozpáleném autě. Justin…

Svého vlastního syna nechal dlouhé hodiny zamčeného v rozpáleném autě. Podle názoru poroty a soudkyně v americké…

 

iSport.cz

Ödegaardovi pomůže plnoletost! Hostování z Realu už nejspíš klapne

Ödegaardovi pomůže plnoletost! Hostování z Realu už…

Nejmladší norský reprezentant, velká naděje Realu Madrid. Martin Ödegaard si sice minulý týden poprvé v této…

Inventura od Plzně k Příbrami: co se týmům (ne)povedlo a co musí zlepšit

Inventura od Plzně k Příbrami: co se týmům…

Po sto dvacet šesti zápasech skončila podzimní část ePojisteni.cz ligy. Dva odložené duely se přesouvají do…

 

Reflex.cz

Vědci objasnili záhadu smogu, který v roce 1952 zabil 12 tisíc lidí

Vědci objasnili záhadu smogu, který v roce 1952…

Vědecký internetový deník Alphr zveřejnil včera výsledky studie, která po dlouhých 64 letech odhalila, co…

Pekelné ohně na Čertovce. Podívejte se na mikulášské video z pražské Kampy

Pekelné ohně na Čertovce. Podívejte se na mikulášské…

Už samotné jméno kanálu, který se táhne pražskou Malou Stranou, vybízí k tomu, aby se tu každoročně odehrával…

 
 
reklama