Bose: aktivní podvozek nové generace

Bose: aktivní podvozek nové generace

 

Firma Bose, známá spíše high-endovou spotřební elektronikou, nedávno představila výsledek 24letého výzkumu a vývoje. Nový aktivní podvozek již nespoléhá na zákony hydrauliky; na scénu se dostávají lineární elektromotory a elektromagnetismus.

Firma Bose, známá spíše high-endovou spotřební elektronikou, nedávno představila výsledek 24letého výzkumu a vývoje. Nový aktivní podvozek již nespoléhá na zákony hydrauliky; na scénu se dostávají lineární elektromotory a elektromagnetismus.

Amar Bose, profesor na slavné americké univerzitě Massachusetts Institute of Technology a zakladatel společnosti Bose Corporation, se nespokojil s komfortem, který nabízely soudobé automobily a inovativní řešení odpružení Citroënu DS z šedesátých let jej přivedlo k základnímu výzkumu zaměřeného na vyřešení odvěkého konfliktu mezi ovladatelností a komfortem automobilu. Na konci první etapy měli ve firmě Bose jasno v tom, že další vývoj konvenčních hydraulických tlumících systémů může přinést výrazné zlepšení, ale stále půjde o kompromis. Ke stejnému závěru dospělo více vědeckých týmů a auomobilek, ale Bose je, zdá se, o krok napřed v zavádění lineárních elektromotorů do praxe.

Nevýhoda hydraulických aktivních tlumičů spočívá v omezené rychlosti potřebné k ideálnímu nastavení průtoku oleje škrtícím ventilem tlumiče. Aktivním tlumičům s obtokovým kanálem trvá změna nastavení kolem 10 ms, tlumiče s magnetorheologickým ovládáním průtoku (kapalina mění vlastnosti v magnetickém poli) jsou schopny změny v čase 5 až 10 ms, ale novou kvalitou je v této oblasti teprve lineární elektromotor, který dokáže upravit charakteristiku tlumení během 1 ms.

Bose před lety zaměřil pozornost právě tímto směrem a v srpnu 2004 prezentoval funkční prototypy automobilů s novým Bose Suspension systémem. Adaptivní podvozek umí podle výrobce nejlépe skloubit všechny protichůdné požadavky, které se v řešení odpružení podvozku vyskytují. Při jízdě je prakticky vyloučeno naklánění vozu v zatáčkách, předklání při brzdění a zaklánění rozjezdu. Systém se díky rychlým reakcím elektroniky dokáže s přehledem vyrovnat s různými povrchy a posádka je při tom opečovávána jako v bavlnce. Má-li přijít razantní manévr, mžikem se změní charakter odezvy podvozku a auto pojede tam kam chcete, aniž by se nejprve naklonilo a pak rozvážně začalo zatáčet.

Lineární elektromotory jsou obsluhovány velmi rychlým zpracováním signálů v řídící jednotce, která má nelehký úkol: vyřešit prakticky v reálném čase, které z kol právě potřebuje jaké tlumení.

Neméně významnou novinkou aktivního podvozku firmy Bose je rekuperace energie v lineárních elektromotorech. Princip činnosti je obdobný jako u elektromobilů, které přeměňují pohybovou energii při brzdění na elektrickou energii, kterou ukládají do trakčních akumulátorů. Lineární elektromotory obdobně při propružení kola generují energii, která se ukládá do vysokovýkonných kondenzátorů Ultra-Caps a jež je později využita k vyvolání vhodného tlumícího účinku. Systém pracuje s napětím 300 V, palubní síť ale zůstává dvanáctivoltová. Rekuperace energie umožnila dosáhnout velmi malého příkonu systému tlumení, který se podle Bose rovná třetině příkonu klimatizace.

Během následujících šesti měsíců bude Bose hledat výrobce automobilů, se kterým uzavře exkluzivní smlouvu o spolupráci na vývoji sériového automobilu s novým aktivním podvozkem. Firma tvrdí, že celý systém je možno snadno upravit podle požadavků jednotlivých výrobců a že technicky nebude problém nabízet aktivní podvozek jako příplatkovou výbavu, alternativně ke klasickým tlumičům.

Spolupracujeme s TipCars.com
Samsung musí zaplatit více jak půl miliardy dolarů společnosti Apple, řekl soud Samsung musí zaplatit více jak půl miliardy dolarů společnosti Apple, řekl soud

Americký soud uložil firmě Samsung zaplatit konkurenční…

Komentář Bohumila Pečinky: Zeman je pachatelem nevládnutí Komentář Bohumila Pečinky: Zeman je pachatelem nevládnutí

Prezident Zeman prohlásil, že jmenuje premiérem opět…

Americké firmy jsou ziskovější než evropské Americké firmy jsou ziskovější než evropské

V letošním roce mají největší zámořské podniky vydělat na…

J&T se dohodla s Číňany a vydělala J&T se dohodla s Číňany a vydělala

Společnost J&T Private Investments a finanční skupina…

 
Zdroj: Bose
 






Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké

Za poslední dva měsíce vzrostla cena paliv zhruba o dvě…

Nový Ford Focus už se vyrábí. Podívejte se do upravené německé továrny Nový Ford Focus už se vyrábí. Podívejte se do upravené německé továrny

Příchod každého nového modelu si žádá prázdniny pro…

 





 
Ford Ranger 3.2 TDCi (147 kW) vs. VW Amarok 3.0 TDI V6 (150 kW) – Chlapáci sobě

TEST: Ford Ranger 3.2 TDCi (147 kW) vs. VW Amarok 3.0 TDI V6 (150 kW) – Chlapáci sobě

Dnes 08:00

Vyloženě drsných aut na trhu už tolik není, pick-upy ale mezi ně nepochybně stále patří. Jak si proti sobě stojí takové modely od úhlavních rivalů, Fordu a VW?




Blesk.cz

Zemřel jeden z nejoblíbenějších youtuberů! Byl proklatě mladý (†33)!

Zemřel jeden z nejoblíbenějších youtuberů! Byl…

Po sociálních sítích se šíří smutná zpráva. V pouhých 33 letech zemřel jeden z nejpopulárnějších youtuberů John…

Trápí vás alergie? 4 rady, jak jí nedat šanci a ulehčit si trápení

Trápí vás alergie? 4 rady, jak jí nedat šanci a…

Pylové sezoně není ani zdaleka konec. I když letos byl její nástup extrémní, čekají alergiky další měsíce…

 

iSport.cz

Husí kůže a zážitek na celý život! Bomba, užíval si opavskou atmosféru Bujnoch

Husí kůže a zážitek na celý život! Bomba, užíval si…

Tři tisícovky basketbalových fanoušků v Opavě se sice ve finále Kooperativa NBL senzace nedočkaly, našlapaný…

TOP 100 fotbalistů v lize: Absolutní vládce Krmenčík i poklad z Vysočiny

TOP 100 fotbalistů v lize: Absolutní vládce Krmenčík…

POŘADÍ NA 20. AŽ 1. MÍSTĚ | Ve fotbalové HET lize se za sezonu představí několik stovek hráčů. Odborná porota…

 

Reflex.cz

Solo: Star Wars Story je skvěle našlápnutá vesmírná opera ze staré školy kosmických dobrodružství

Solo: Star Wars Story je skvěle našlápnutá vesmírná…

Navzdory nejistým očekáváním je Solo: Star Wars Story rozkošná kosmická odschoolovka, která nadchne odpůrce…

Doprava v Evropě: Nejlépe jsou na to Kodaň, Amsterdam a Oslo, nejhůře Moskva a Řím

Doprava v Evropě: Nejlépe jsou na to Kodaň,…

Obyvatelé Paříže překvapivě často chodí pěšky, dánská Kodaň je ráj pro cyklisty, největší znečištění vzduchu a…