Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Brabus v Ženevě 2010

Michal Fokt
Německý specialista na značku Mercedes-Benz zaměřil svůj um nejnověji na sedan a kupé třídy E, ale invence zbyla i na luxusní SUV GL.

Brabus E V12

Vedle nového výtvoru společnosti Brabus jsou všechny současné sériové Mercedesy třídy E, včetně verze AMG, skoro jako koloběžky.

Brabus se totiž nespokojil s úpravami produkčních verzí a pod kapotu čtyřdveřového sedanu implantoval upravený motor V12, který má své původní místo v modelu S 65 AMG. Úpravce jednotku o objemu 6,0 litru, přeplňovanou dvojicí turbodmychadel, důkladně přepracoval a výsledkem je objem 6,3 litru, zcela nové sání, elektronika i výfukový systém. Maximální výkon je 589 kW a ohromující točivý moment 1420 Nm je elektronicky omezen na hodnotu 1100 Nm. E V12 je tak schopen akcelerovat z 0 na 100 km/h za 3,7 s, z 0 na 200 km/h mu to trvá jen 9,9 s a z 0 na 300 km/h umí za 23,9 s. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 350 km/h.

Extrémně výkonnému motoru odpovídá i podvozek s plně stavitelnými tlumiči, novými stabilizátory a silnější brzdový systém. Brabus E V12 stojí na 19palcových litých kolech obutých do pneumatik o rozměrech 255/35 ZR19 vpředu a 285/35 ZR19 vzadu. Vzhledem k rychlostem, jichž je upravený Mercedes schopen dosahovat, byla důkladně propracována i aerodynamika. Nový přední nárazník má zvýšit přítlak na přední nápravu a zároveň zlepšit přísun čerstvého vzduchu k sání i chladiči. O odvod ohřátého vzduchu z motorového prostoru a od brzd se starají blatníky s větracími otvory za koly.

Brabus si ani u E V12 neodpustil své nástavce prahů se světelnými diodami osvětlujícími prostor pod dveřmi. Z hlediska designu působí nejextrémněji zakrytí zadních kol. Pod zadním nárazníkem je tradičně nový difuzor a na víku kufru má své místo spoiler. Většina nových dílů je vyrobena z karbonu.

Tento Brabus má vzniknout v pouze deseti kusech s cenou od 600.000 euro (zhruba 15,5 mil. Kč) za každý z nich.

Brabus E V12 Coupe

Pod kapotou upraveného kupé je usazen vylepšený V12 z Mercedesu S 600. Objem tohoto motoru je zvětšen z 5,5 litru na 6,3 litru a v útrobách pohonné jednotky je vedle nových pístů i nová kliková hřídel a důkladně jsou upraveny i hlavy válců. Přepracováno bylo i sání, chladící i výfukový systém a je použita dvojice nových turbodmychadel. Výsledkem všech provedených úprav je výkon 589 kW při 5500 min-1 a ohromující točivý moment 1420 Nm již ve 2100 min-1 . Ten je však elektronicky omezen na 1100 Nm. Síla pohonné jednotky je na kola zadní nápravy přenášena prostřednictvím pětistupňové automatické převodovky a diferenciálu se zvýšenou svorností. Brabus E V12 Coupe tak akceleruje z 0 na 100 km/h za 3,7 s, z 0 na 200 km/h to zvládne za 9,9 s a z 0 na 300 km/h zrychlí za 23,9 s. Kupé o hmotnosti 2290 kg je schopno překročit rychlost 370 km/h, ale Brabus z bezpečnostních důvodů dodává elektronický omezovač, který zasahuje při 350 km/h.

Podvozek má upravené zavěšení kol, sportovní pružiny a tužší stabilizátory. Díky použití stavitelných tlumičů je možné měnit tuhost odpružení a v rozmezí 35mm také světlou výšku vozu. Velkou pozornost úpravci věnovali i brzdovému systému, který je vybaven kotouči o rozměrech 380×37 mm vpředu a 360×28 mm vzadu. Použité třmeny mají vpředu 12 pístků a vzadu 6.

Na jízdní vlastnosti i vzhled mají velký vliv 19palcová kola obutá do pneumatik o rozměrech 265/30 ZR19 vpředu a 285/30 ZR19 vzadu. Na úpravy podvozku a použití nových kol navazují přední i zadní blatníky z karbonu s integrovanými ventilačními otvory, které v zadních partiích kupé rozšiřují o 60 mm. Kromě nich má ovšem kupé třídy E i řadu dalších stylistický a aerodynamických modifikací. Interiér vozu je vybaven sportovními sedadly, novým volantem, koženým čalouněním, Alcantarou a karbonovými dekory.

Cena tohoto extrémního stroje startuje na 478.000 Euro, což je necelých 12,5 milionu korun.

Brabus GL 63 Biturbo

Brabus GL 63 Biturbo je ukázkou schopností inženýrů pracujících pro známého úpravce vozů značky Mercedes-Benz. K pohonu luxusního SUV je použit osmiválec o objemu 6,2 litru, který je přeplňován dvojicí malých turbodmychadel. S montáží přeplňování samozřejmě souvisí i úpravy v elektronice, vnitřnostech pohonné jednotky a použití nového chladícího i výfukového systému.

Brabus se chlubí, že použitý twin-turbo systém je výsledkem vlastního vývoje. Většinou jsou vidlicové motory přeplňovány dvojicí pravotočivých turbodmychadel, ale toto řešení vede k pomalejší reakci na pravé straně motoru, protože zde je složitější systém sání a výfuku. Proto navrhli u Brabusu levotočivé dmychadlo pro pravou stranu válců a tím dosáhli rychlejšího odvodu výfukových plynů. Výsledkem všech úprav je výkon 478 kW při 6200 min-1 a točivý moment 850 Nm dostupný od 3000 do 5500 min-1. Motor spolupracuje se sedmistupňovou automatickou převodovkou a stálým pohonem všech kol. Maximální rychlost tohoto obra je omezena na 300 km/h a akceleraci z 0 na 100 km/h zvládne SUV za 4,7 s.

Pozornost se ale věnuje i podvozku a brzdovému systému. Světlou výšku lze díky nové řídicí jednotce vzduchového odpružení snížit o 30 mm. Kvůli bezpečnosti se pod kola nastěhovaly větší brzdy – přední kotouče mají rozměry 380×36 mm a kombinují se s 12pístkovými třmeny. Vzadu jsou kotouče 355×28 se šesti pístky.

Pro GL 63 Biturbo je připraven aeropaket Widestar, který byl pro ostatní verze Mercedesu GL představen koncem loňského roku. V případě nejvýkonnějšího provedení dochází díky novým dílům k rozšíření Mercedesu v oblasti blatníků o 6 centimetrů, zatímco ostatní verze GL se rozšiřují o 5 centimetrů. Díky širším blatníkům je možné dopředu namontovat větší nárazník se spoilerem, který podle tvrzení Brabusu, významně snižuje vztlak na přední nápravě. Do rozšířených podběhů kol se vejdou 23“ disky s pneumatikami o rozměru 305/30 R 23. V nabídce jsou i kola o velikosti 22“ a 21“.

Pro interiér je připraveno nové čalounění kůží a Alcantarou. Nechybí dekorativní doplňky z pravého dřeva nebo karbonu, hliníkové pedály a sportovní volant. Součástí výbavy je i DVD přehrávač, 7palcové obrazovky pro druhou a třetí řadu sedadel, MP3 přehrávač schopný pojmout 5000 hudebních skladeb a palubní PC s rychlým připojením k internetu.

Brabus s tento model cení na 368 000 Euro (zhruba 9,6 milionu korun).


Michal Fokt