Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Březen 2014 na Veterán.auto.cz: Nejrychlejší auto světa a přelomová škodovka

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
V březnu 2014 jsme se na stránkách Veterán.auto.cz věnovali historii dvou italských vozů z odlišných dob i segmentů, nechyběla ani spojení USA-Británie-Nový Zéland. A důležité narozeniny slavil jeden domácí zástupce.

Díla Stanleyho Arnolta kombinovala britská šasi a italské karoserie. Auta využívala techniku Aston Martinu, Bristolu a MG a dnes se jedná o trochu pozapomenutou historickou epizodu. Pojem „globalizace“ byl v padesátých letech ještě neznámý, přesto se o něm dá v tomto případě, byť ve velmi malém měřítku co do objemu produkce mluvit. Wacky Arnolt byl totiž Američan! To vozy Packard byly typickými produkty zámořského automobilového průmyslu. Typ Clipper přišel na svět těsně před vstupem USA do druhé světové války a s pauzami pokračoval až do hořkého konce slavné automobilky. Nepomohlo ani sloučení se Studebakerem, který přežil o něco déle. Předválečné Packardy představovaly luxusní vozy pro bohatou klientelu. Z detroitské továrny jsou dnes ruiny, ale možná ji čekají lepší časy.

I v případě McLarenu se dá mluvit o spojení dvou zemí, zakladatel značky Bruce McLaren přece pocházel z Nového Zélandu. Proslula závodními vozy, model F1 se měl však stát prvním skutečně sériovým supersportem pro běžné silnice. A také jím byl, dokonce svého času nejrychlejším na zeměkouli. Podařilo se mu vyhrát 24 hodin Le Mans a zaujal třímístnou koncepcí, kdy řidič seděl uprostřed a spolujezdci byli posunuti po stranách dozadu. Auto navrhl po technické stránce věhlasný Gordon Murray, na Petera Stevense, který měl na svědomí půvabné a hlavně, jak se později ukázalo také nadčasové tvary, se bohužel trochu zapomíná.

Lancia a Fiat jsou dnes koncernovými značkami, ale nebývalo tomu tak vždy, Fiat ji převzal až na konci 60. let minulého století, kdy také mimochodem zastavil výrobu užitkových a nákladních vozů. Flaminia existovala coby limuzína, kupé i kabriolet, v prodlouženém provedení vozila i pomazané hlavy. To mladší Fiat 131 Mirafiori byl v podstatě lidovkou, masovým modelem, který se prodával také v bývalém Československu. Ve své době však patřil do střední třídy. Dočkal se i licencí (Seat, Tofas), kombi se vyráběla pouze ve Španělsku. Výrazné sportovní úspěchy v rallye zajistila hranatému Italovi ostrá soutěžní verze Abarth.

Na závěr jsme si nechali jubilanta z Mladé Boleslavi. Škodě 1000 MB bylo padesát let. První sériový model značky s motorem v zádi přinesl mnoho nového. Jednalo se také na dlouhou dobu poslední škodovku, která byla ještě srovnatelná se západní konkurencí ve stejné třídě. Neminuly ji však dětské nemoci, které se odstraňovaly až za pochodu, obchodní název se pak nelichotivě vykládal jako „tisíc malých bolestí“. Čtyřválcům OHV byla vytýkána hlučnost a přehřívaly se. Přesto embéčko přispělo k masovější motorizaci Československa, protože se vyrábělo ve velkých sériích. Obzvláště vzácný je dnes tudor MBX.

Arnolt – sportovní vozy “šíleného” Američana

Britské podvozky, italské karoserie Bertone a americký distributor Stanley “Wacky” Arnolt. Ten tyto sportovní vozy prodával v letech 1953 až 1959. Americký automobilový průmysl se po ukončení druhé světové války soustředil především na rodinné vozy, o které byl po tříletém přerušení civilní výroby velký zájem. Milovníkům sportovních vozů proto nezbývalo nic jiného, než se obrátit na dovozce. Američané...

Celý článek: Arnolt – sportovní vozy “šíleného” Američana

Fiat 131 Mirafiori (1974-1985) – Vstříc úspěchům

Fiat 131 byl ve své době moderním automobilem. Na úspěchy obchodní navazovaly ty z rychlostních zkoušek. Dovážel se i k nám a bohužel jej sžírala koroze. Psala se první polovina 70. let a na svět udeřila ropná krize. Klienti chtěli menší a lacinější automobily s nižší spotřebou. Fiat byl sice znám zejména opravdu malými vozy, ale měl co nabídnout i výše. Nastálému trendu rychle vyšel vstříc se svým modelem 131 Mirafiori...

Celý článek: Fiat 131 Mirafiori (1974-1985) – Vstříc úspěchům

Lancia Flaminia – nehynoucí krása

Sedany, kupé a kabriolety Lancia Flaminia se vyráběly v letech 1957 až 1970. Pro státní návštěvy vznikly čtyři limuzíny s prodlouženým rozvorem. Posledním typem samostatné automobilky Lancia před jejím odchodem do koncernu Fiat (1969) byl model Flaminia, který nahrazoval tehdejší vlajkovou loď Aurelia. Flaminia dostala svoje jméno, jak bylo u Lancie tradicí, podle jedné ze starověkých římských silnic Via...

Celý článek: Lancia Flaminia – nehynoucí krása

McLaren F1 – formule v kabátu

Řadu let nejrychlejší sériově vyráběný automobil a vítěz Le Mans 1995. To je vizitka britského supersportu konstruktéra Gordona Murraye. Mezi elitu supersportovních automobilů Ferrari, Porsche, Lamborghini nebo Jaguar vstoupil na počátku devadesátých let malý britský výrobce McLaren s bohatými zkušenostmi ze závodů formule 1. Pod rukama konstruktéra Gordona Murraye vznikl vůz, který se mohl řadu...

Celý článek: McLaren F1 – formule v kabátu

Packard Clipper – spolu až do konce

Na jaře 1941 představil Packard nový revoluční model Clipper, který se s válečnou přestávkou a kromě let 1948–52 vyráběl až do roku 1957. Americká automobilka Packard Motor Car Company se proslavila luxusními a výkonnými vozy, určenými pro bohaté zákazníky. Když ale v roce 1899 zakládal James Ward Packard (1863–1928) se společníky továrnu na automobily ve Warrenu (Ohio), začínal s malými vozy...

Celý článek: Packard Clipper – spolu až do konce

Škoda 1000 MB – Mladoboleslavský průkopník

„Embéčko“ znamenalo pro Škodovku přelom. Jednalo se o první skutečně velkosériový automobil s okřídleným šípem ve znaku i v rámci tehdejšího Československa a zároveň přechod od klasické koncepce k motorům vzadu. Nástupce vývojové řady 440/445/450/Octavia/Felicia se od svých předchůdců značně lišil. Už žádný motor vpředu, ani listová pera – s výjimkou Octavií a Felicií, které měly vpředu vinuté pružiny...

Celý článek: Škoda 1000 MB – Mladoboleslavský průkopník

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Avatar - jimmbo205
1. 4. 2014 09:49
Mac F1
Jak by se na mě asi tvářili na ouřadě, kdybych si tam přišel zaregistrovat F1 na veterásnký SPZ? >:D