Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Březen 2015 na Veterán.auto.cz: Aristokrat a dvoutakt

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Automobilová historie přinesla mnohé zajímavosti. Kupříkladu britské značky Aston Martin a Standard jsou tak odlišné, jak nejvíce mohou být. A německá DKW vyráběla auta zase úplně z jiného soudku.

Aston Martin DB6 byl pokračovatelem řady DB. Předchozí „pětka“ proslavila Seana Conneryho v roli agenta Jamese Bonda. Ušlechtilé sportovní vozy existovaly i s otevřenou karoserií Volante a coby kombi Shooting Brake. Oblé tvary však vyšly na konci 60. let minulého věku ovšem z módy, nástupce DBS už je neměl. K číselné řadě pojmenované podle Davida Browna se automobilka vrátila až v roce 1993 typem DB7.

Mnohem lidovější Standard Vanguard se vyráběl dříve, po druhé světové válce šestnáct let. U nás nejznámější je první verze oblých tvarů. Tehdejší vlastník Triumph pak značku zrušil, dožívala ale v Indii s místní verzí Roveru SD1. Její kořeny přitom sahají až do začátku 20. století, i když se na ni dnes bohužel skoro zapomnělo. S německým výrobcem motocyklů stejného jména samozřejmě neměla nic společného.

Německá je ovšem značka DKW, i když ji založil Dán. Dotkly se jí pochopitelně změny po krvavém konfliktu, který vyvolala nacistická Třetí říše. Továrny ve Zschopau a Berlíně-Spandau zůstaly ve východní zóně. Po dodávce Schnellaster s dvoudobými motory se na předměstí Düsseldorfu rozjela začátkem 50. let výroba řady 3=6. Ingolstadt byl ještě hudbou budoucnosti. Sonderklasse vycházela stejně jako východoněmecká IFA F9 ze stejnojmenného prototypu ještě s původním znakem. A měla typický přední pohon. Jenže se rozrostla o další karosářské varianty včetně čtyřdveřových verzí, kombíků s dřevěnou kostrou, kabrioletů, vycházelo z ní kupé Monza i terénní Munga s pohonem všech kol. Produkce běžela i v Brazílii a nakonec se na vozech vyráběných v Německu objevil emblém Auto Unionu. Firma Auto Union mimochodem stále existuje, stará se o historii a dědictví všech čtyř koncernových značek, tedy Audi, DKW, Horchu a Wandereru.

Aston Martin DB6: Trvalka z vlastní zahrádky

Aston Martin DB6 debutoval před padesáti lety, v září 1965. Ve dvou sériích se vyráběl až do ledna 1971, včetně kabrioletu Volante a výkonnějšího Vantage. Nástupcem slavného modelu Aston Martin DB5, který proslavil James Bond ve filmu Goldfinger a dalších pěti filmech s agentem 007, byl typ DB6. Původně jej měla navrhnout, stejně jako DB5, italská karosárna Touring, ale vedení firmy se tentokrát rozhodlo využít vlastní síly. Testování nového modelu s interním...

Celý článek: Aston Martin DB6: Trvalka z vlastní zahrádky

astonmartin malevozy sportovni kupe kabriolet astonmartin malevozy sportovni kupe kabriolet

DKW 3=6 Sonderklasse: tříválec jako šestiválec?

Automobilka DKW vyráběla auta s dvoutaktním motorem a předním pohonem od roku 1931. Tříválcové DKW 3=6 se vyrábělo v letech 1953–59 ve verzích F91 až F94. V roce 1916 založil dánský inženýr Jørgen Skafte Rasmussen (1878–1964) v saském Zschopau továrnu na armatury. V témže roce se pokusil vyrobit parou poháněný vůz nazvaný DKW (Dampf-Kraft-Wagen). Tento pokus nebyl úspěšný a tak se pustil do vývoje dvoutaktního motoru. V roce 1919 postavil...

Celý článek: DKW 3=6 Sonderklasse: tříválec jako šestiválec?

astonmartin malevozy sportovni kupe kabriolet astonmartin malevozy sportovni kupe kabriolet

Standard Vanguard: Třífázový předvoj

Britská automobilka Standard vyráběla model Vanguard ve třech fázích v letech 1947 až 1963. Třetí fáze zahrnovala modely Sportsman, Ensign, Vignale a Six. Jednu z nejstarších britských automobilek Standard Motor Company založil v roce 1903 Reginald Walter Maudslay (1871–1934). Z továren v Coventry vyjížděly technicky zdařilé vozy Standard plných šedesát let a v Indii se vyráběly až do roku 1987. První vozidlo poháněl jednoválcový motor, ale brzy přešel...

Celý článek: Standard Vanguard: Třífázový předvoj

astonmartin malevozy sportovni kupe kabriolet astonmartin malevozy sportovni kupe kabriolet

Aleš Dragoun
Diskuze (0)