Brisk RS 01 WRC: Neslavný osud pětisetkoňové fabie. Proč nikdy pořádně nejela?

 

Před bezmála deseti lety se zrodilo soutěžní kupé na základě Škody Fabia první generace. Brisk si jeho stavbou udělal velkou reklamu, ale jaký byl jeho osud?

Táborský výrobce zapalovacích svíček a automobilové elektroniky Brisk postavil ostré soutěžní náčiní v jediném exempláři. Speciál nazvaný RS 01 WRC nedostal tudíž nikdy oficiální homologaci. Zahraniční servery informovaly o tom, že na vývoji auta spolupracovala britská firma Prodrive Davida Richardse, což byla pravda, smlouva mezi oběma subjekty skutečně existovala. Coby vizuální základ posloužila tehdy čerstvě vyběhlá první Fabia, která však byla přetvořena do podoby dvoudveřového kupé. Zadní část boků trochu připomínala elipsovitý Renault Mégane v téže verzi. Kupé však ve skutečnosti odkazovalo na legendární škodovky 130 RS a pozdější 180/200 RS, i když mělo motor vpředu.

Brisk samozřejmě důsledně odstranil všechna loga s okřídleným šípem, mladoboleslavská automobilka s tímto projektem neměla vůbec nic společného. Duchovním otcem byl majitel a generální ředitel Brisku Mojmír Čapka, který práce spustil v polovině minulé dekády, konstruktérem pak Jaroslav Macek. Elektroinstalaci měl na starosti Jaroslav Kolář, na stavbě se podíleli také nástrojaři Petr Volanský, Jan Matějka a několik dalších lidí.

Z koncernových dílů

Jako pohonnou jednotku použila tato parta nadšenců přeplňovaný zážehový dvoulitrový čtyřválec. Agregát s objemem 1998 cm3 se podařilo vyladit na šílených 368 kW (500 koní) v 7800 otáčkách při maximálním plnicím tlaku 2,5 MPa. Výfukové turbodmychadlo bylo vyrobeno na zakázku. Motor používal sekvenční dvojité vstřikování paliva a pochopitelně vlastní závodní svíčky Brisk Racing DOR 1O DS Evo 2, klikový hřídel pocházel z Octavie TDI, hlava válců zase z Audi S3, Točivý moment dosahoval maximální hodnoty 600 N.m/3700 min-1, přes dvoukotoučovou suchou keramickou spojku jej přenášela šestistupňová sekvenční převodovka. Jako správný World Rally Car měl RS 01 pohon všech kol s trojicí samosvorných diferenciálů, i když pouze pasivních, nikoli aktivních.

Šlo vlastně o siluetu, karoserii z kevlaru, uhlíkových vláken a laminátu na příhradovém ocelovém trubkovém rámu. Sériový původ měla jen světla a maska chladiče. Auto bylo 4002 mm dlouhé, 1890 mm široké a 1270 mm vysoké. Podvozek s dvouapůlmetrovým rozvorem využíval nezávislých závěsů s trojúhelníkovými rameny a tlumičů Proflex. Kotoučové brzdy od Porsche měly čtyřpístkové třmeny a průměr 330, respektive 320 mm, kola byla osmnáctipalcová, vpředu je od sebe dělilo 1670 mm, vzadu menších 1620 mm. Podle regulí FIA dostal vůz vnitřní ochrannou klec, samočinný hasicí přístroj, bezpečnostní palivovou nádrž, interkom a diagnostiku pro snímání telemetrie motoru, počítalo se i s dalším vývojem včetně senzorů na šasi. Veškerá výbava ctila Přílohu J.

Tunová raketa

Pouhou tunu (oficiální údaj) lehké zářivě rudé kupé vystřelilo z klidu na stovku během 2,7 s a koketovalo s dvojnásobkem, tedy hranicí 200 km/h. Akcelerací se tedy mohlo měřit s rallyekrosovými speciály a s nejrychlejšími supersporty planety. Jaroslav Macek odhadoval jeho hmotnost ještě níže, na zhruba 920 kg. Odborníkům se představilo v pražském hotelu Mövenpick v květnu 2007, výstavní premiéru si odbylo na autosalonu v Brně o měsíc později, samotná stavba přitom začala teprve v lednu. Výrobce plánoval testy přímo na domácích i zahraničních rychlostních zkouškách, chtěl nabídnou vůz také novinářům i veřejnosti. První zkoušky, za volantem seděl většinou hlavní konstruktér, odhalily nedostatek přilnavosti, takže na zádi přibylo křídlo.

RS 01 WRC, který primárně sloužil jako pojízdná laboratoř, se skutečně objevil coby „předskokan“ alespoň začátkem srpna v Rallye Pelhřimov. Dostal logicky startovní číslo 00, na střechu oranžový maják a pilotoval jej opět Macek. Zlobila však elektrika a vůz ani pořádně nejel, na další plánované akce do Moskvy, Petrohradu, Paříže, Itálie a na Pražský rallysprint tak ani nevyrazil. Později se zúčastnil propagačních jízd na okruhu v Brně, to už se psal letopočet 2012. Podvozek a brzdy se ani během času nepodařilo spolehlivě odladit, nikdo vzácný exemplář nechtěl otloukat na šotolinových cestách, konstruktér Macek z Brisku navíc odešel. K plánovaným startům v závodech do vrchu (měl jej řídit Václav Pech!) nikdy nedošlo, stejně jako k překonávání rekordů a následné stavbě série umírněnějších speciálů s předním pohonem - těch mohlo být až šest. Také Festival rychlosti v Goodwoodu zůstal jen zbožným přáním

Podle všeho jej vlastní stále táborský Brisk, odpočívá v jeho areálu a používá se k reklamě na místních akcích, v roce 2013 si ovšem udělal výlet i do srbského Bělehradu. Registrační značku pochopitelně postrádal, takže jej museli přepravovat na přívěsu. Předpisům WRC samozřejmě ani nevyhovoval, měl vyšší výkon než restriktory maximálně povolených 300 koní (221 kW) a byl i lehčí. Je škoda, že se v jeho vývoji nepokračovalo, publicitu už při uvedení udělal firmě velkou, díky internetu pak doslova po celém světě.

Spolupracujeme s TipCars.com
Demonstrace v Londýně. Desetitisíce lidí žádaly nové referendum o brexitu Demonstrace v Londýně. Desetitisíce lidí žádaly nové referendum o brexitu

Desetitisíce odpůrců odchodu Británie z Evropské unie se…

Zvýší-li Spojené státy cla na automobily, Evropská unie zareaguje, řekl eurokomisař Zvýší-li Spojené státy cla na automobily, Evropská unie zareaguje, řekl eurokomisař

Evropská unie odpoví, pokud Spojené státy zvýší cla na…

Babiš: Řešení migrace se musí hledat na standardním summitu Evropské unie Babiš: Řešení migrace se musí hledat na standardním summitu Evropské unie

Minisummit k migraci, kterého se v neděli zúčastní…

 
Zdroj: Carscoops, eWRC, Autoweb.cz

Štítky Škoda Fabia WRC Kupé

 

Přidat názorDiskuse: Brisk RS 01 WRC: Neslavný osud…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Studii kvality nových aut vévodí korejské značky. Němci se propadli Studii kvality nových aut vévodí korejské značky. Němci se propadli

Za první rok podle údajů od zákazníků některé značky…

Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě! Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě!

Zatímco na české ceny nové Kie Ceed si ještě musíme…

 






 
Nissan March Super Turbo: Miniaturní hothatch s technikou, která předběhla dobu

Nissan March Super Turbo: Miniauto s technikou, která předběhla dobu

Dnes 19:00

Původní Nissan Micra, na některých trzích nazývaný March, byl typickým japonským malým autem 80. let. Paradoxně na jeho základě vznikla nezvykle technicky řešená sportovní verze.




Blesk.cz

Tragický konec pátrání: Michala (†28) našla maminka mrtvého

Tragický konec pátrání: Michala (†28) našla maminka mrtvého

Smutný konec má téměř měsíční pátrání po osmadvacetiletém Michalovi T. z Trutnova. Mladíka našla mrtvého jeho…

Děsivé foto: Slovenská zpěvačka měla nehodu! Zohyzdila si obličej a přišla o dva zuby!

Děsivé foto: Slovenská zpěvačka měla nehodu!…

Zpěvačka kapely Peter Bič Project, kterou proslavil hit Hey Now, Victoria měla ve čtvrtek nehodu na kole!…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Kadeřábek: Nejlepší fyzička v týmu? Lakktest i badminton, posilovna NE

Kadeřábek: Nejlepší fyzička v týmu? Lakktest i…

Když byl ještě ve Spartě, dávali jsme mu přezdívku třeba Duracell. Jeho „supermanství“ už si všimla i náročná…

 

Reflex.cz

Chystáte se na dovolenou do Švýcarska? Tady je 12 švýcarských unikátů a důvodů, proč je navštívit

Chystáte se na dovolenou do Švýcarska? Tady je 12…

Co se vám vybaví, když se řekne Švýcarsko? Matterhorn, čokoláda, hodinky, nebo snad sýry? Tahle malá, neutralitu…

Unikátní fotogalerie: Kočky sjeté kočičím kokainem vykouzlí úsměv každému

Unikátní fotogalerie: Kočky sjeté kočičím kokainem…

Jestli jste milovníci domácích mazlíčků, svéhlavých a inteligentních koček, pak musíte znát tuto rostlinu: šantu…