Brisk RS 01 WRC: Neslavný osud pětisetkoňové fabie. Proč nikdy pořádně nejela?

 

Před bezmála deseti lety se zrodilo soutěžní kupé na základě Škody Fabia první generace. Brisk si jeho stavbou udělal velkou reklamu, ale jaký byl jeho osud?

Táborský výrobce zapalovacích svíček a automobilové elektroniky Brisk postavil ostré soutěžní náčiní v jediném exempláři. Speciál nazvaný RS 01 WRC nedostal tudíž nikdy oficiální homologaci. Zahraniční servery informovaly o tom, že na vývoji auta spolupracovala britská firma Prodrive Davida Richardse, což byla pravda, smlouva mezi oběma subjekty skutečně existovala. Coby vizuální základ posloužila tehdy čerstvě vyběhlá první Fabia, která však byla přetvořena do podoby dvoudveřového kupé. Zadní část boků trochu připomínala elipsovitý Renault Mégane v téže verzi. Kupé však ve skutečnosti odkazovalo na legendární škodovky 130 RS a pozdější 180/200 RS, i když mělo motor vpředu.

Brisk samozřejmě důsledně odstranil všechna loga s okřídleným šípem, mladoboleslavská automobilka s tímto projektem neměla vůbec nic společného. Duchovním otcem byl majitel a generální ředitel Brisku Mojmír Čapka, který práce spustil v polovině minulé dekády, konstruktérem pak Jaroslav Macek. Elektroinstalaci měl na starosti Jaroslav Kolář, na stavbě se podíleli také nástrojaři Petr Volanský, Jan Matějka a několik dalších lidí.

Z koncernových dílů

Jako pohonnou jednotku použila tato parta nadšenců přeplňovaný zážehový dvoulitrový čtyřválec. Agregát s objemem 1998 cm3 se podařilo vyladit na šílených 368 kW (500 koní) v 7800 otáčkách při maximálním plnicím tlaku 2,5 MPa. Výfukové turbodmychadlo bylo vyrobeno na zakázku. Motor používal sekvenční dvojité vstřikování paliva a pochopitelně vlastní závodní svíčky Brisk Racing DOR 1O DS Evo 2, klikový hřídel pocházel z Octavie TDI, hlava válců zase z Audi S3, Točivý moment dosahoval maximální hodnoty 600 N.m/3700 min-1, přes dvoukotoučovou suchou keramickou spojku jej přenášela šestistupňová sekvenční převodovka. Jako správný World Rally Car měl RS 01 pohon všech kol s trojicí samosvorných diferenciálů, i když pouze pasivních, nikoli aktivních.

Šlo vlastně o siluetu, karoserii z kevlaru, uhlíkových vláken a laminátu na příhradovém ocelovém trubkovém rámu. Sériový původ měla jen světla a maska chladiče. Auto bylo 4002 mm dlouhé, 1890 mm široké a 1270 mm vysoké. Podvozek s dvouapůlmetrovým rozvorem využíval nezávislých závěsů s trojúhelníkovými rameny a tlumičů Proflex. Kotoučové brzdy od Porsche měly čtyřpístkové třmeny a průměr 330, respektive 320 mm, kola byla osmnáctipalcová, vpředu je od sebe dělilo 1670 mm, vzadu menších 1620 mm. Podle regulí FIA dostal vůz vnitřní ochrannou klec, samočinný hasicí přístroj, bezpečnostní palivovou nádrž, interkom a diagnostiku pro snímání telemetrie motoru, počítalo se i s dalším vývojem včetně senzorů na šasi. Veškerá výbava ctila Přílohu J.

Tunová raketa

Pouhou tunu (oficiální údaj) lehké zářivě rudé kupé vystřelilo z klidu na stovku během 2,7 s a koketovalo s dvojnásobkem, tedy hranicí 200 km/h. Akcelerací se tedy mohlo měřit s rallyekrosovými speciály a s nejrychlejšími supersporty planety. Jaroslav Macek odhadoval jeho hmotnost ještě níže, na zhruba 920 kg. Odborníkům se představilo v pražském hotelu Mövenpick v květnu 2007, výstavní premiéru si odbylo na autosalonu v Brně o měsíc později, samotná stavba přitom začala teprve v lednu. Výrobce plánoval testy přímo na domácích i zahraničních rychlostních zkouškách, chtěl nabídnou vůz také novinářům i veřejnosti. První zkoušky, za volantem seděl většinou hlavní konstruktér, odhalily nedostatek přilnavosti, takže na zádi přibylo křídlo.

RS 01 WRC, který primárně sloužil jako pojízdná laboratoř, se skutečně objevil coby „předskokan“ alespoň začátkem srpna v Rallye Pelhřimov. Dostal logicky startovní číslo 00, na střechu oranžový maják a pilotoval jej opět Macek. Zlobila však elektrika a vůz ani pořádně nejel, na další plánované akce do Moskvy, Petrohradu, Paříže, Itálie a na Pražský rallysprint tak ani nevyrazil. Později se zúčastnil propagačních jízd na okruhu v Brně, to už se psal letopočet 2012. Podvozek a brzdy se ani během času nepodařilo spolehlivě odladit, nikdo vzácný exemplář nechtěl otloukat na šotolinových cestách, konstruktér Macek z Brisku navíc odešel. K plánovaným startům v závodech do vrchu (měl jej řídit Václav Pech!) nikdy nedošlo, stejně jako k překonávání rekordů a následné stavbě série umírněnějších speciálů s předním pohonem - těch mohlo být až šest. Také Festival rychlosti v Goodwoodu zůstal jen zbožným přáním

Podle všeho jej vlastní stále táborský Brisk, odpočívá v jeho areálu a používá se k reklamě na místních akcích, v roce 2013 si ovšem udělal výlet i do srbského Bělehradu. Registrační značku pochopitelně postrádal, takže jej museli přepravovat na přívěsu. Předpisům WRC samozřejmě ani nevyhovoval, měl vyšší výkon než restriktory maximálně povolených 300 koní (221 kW) a byl i lehčí. Je škoda, že se v jeho vývoji nepokračovalo, publicitu už při uvedení udělal firmě velkou, díky internetu pak doslova po celém světě.

Spolupracujeme s TipCars.com
Trump uvažuje o trvalé přítomnosti amerických vojsk v Polsku Trump uvažuje o trvalé přítomnosti amerických vojsk v Polsku

Spojené státy zvažují žádost Polska o trvalou americkou…

Timmermans: Stav justice v Polsku se nezlepšil, Evropská komise zvýší tlak Timmermans: Stav justice v Polsku se nezlepšil, Evropská komise zvýší tlak

Stav právního státu v Polsku se navzdory výzvám Bruselu…

Audi vyzývá Teslu s modelem e-tron, chystá další elektromobily Audi vyzývá Teslu s modelem e-tron, chystá další elektromobily

Velké plány v segmentu elektromobilů má automobilka Audi.…

Pražská bytová situace není katastrofální, prohlásil Pilný v duelu s Čižinským Pražská bytová situace není katastrofální, prohlásil Pilný v duelu s Čižinským

Zanedlouho se přepíše mapa politického vlivu na pražském…

 
Zdroj: Carscoops, eWRC, Autoweb.cz

Štítky Škoda Fabia WRC Kupé

 

Přidat názorDiskuse: Brisk RS 01 WRC: Neslavný osud…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Samostmívací zpětné zrcátko šetří vaše oči. Víte, jak funguje? Samostmívací zpětné zrcátko šetří vaše oči. Víte, jak funguje?

Samostmívací či jinak řečeno elektrochromatické vnitřní…

Týrání převodovky: Co se stane, kdy ve 100 km/h zařadíte zpátečku? Týrání převodovky: Co se stane, kdy ve 100 km/h zařadíte zpátečku?

Nesychronizovaný zpětný chod se potkal s roztočeným…

 






 
Seat Tarraco: Rodinka španělských SUV se rozrůstá na tři

Seat Tarraco: Rodinka španělských SUV se rozrůstá na tři

Dnes 20:57

Seat k SUV Arona a Ateca přidává již dříve avizovaný třetí model. Tarraco je největší v nabídce. Zakamuflované prototypy a teasery už jsme viděli, teď se odhaluje kompletně.




Blesk.cz

Pukají ledy. Jihokorejský prezident přistál za jásotu lidí v KLDR, vítal ho i Kim

Pukají ledy. Jihokorejský prezident přistál za…

Letoun jihokorejského prezident Mun Če-ina v noci na úterý přistál na letišti v severokorejské metropoli…

Úterý přinese až 29 °C. V Česku bude jako ve Středomoří

Úterý přinese až 29 °C. V Česku bude jako ve Středomoří

V Česku budou teploty srovnatelné s teplotami ve Středomoří. Od ráno do večera očekáváme na většině území jasno…

 

iSport.cz

Hrachovinovi nevyšla premiéra v základní sestavě, střídal v první třetině

Hrachovinovi nevyšla premiéra v základní sestavě,…

Premiéra v základní sestavě Barysu Astana nedopadla pro brankáře Dominika Hrachovinu dobře. Účastník letošního…

Šilhavý o reprezentaci: Mluvil jsem i s Brücknerem. Nevěřím, že je vše špatně

Šilhavý o reprezentaci: Mluvil jsem i s Brücknerem.…

Českému národnímu týmu chce vrátit ztracenou reputaci, hráčům zase hrdost z toho, že můžou navléct dres s…

 

Reflex.cz

Veselá zvířata: Podívejte se na skvělé snímky divoké přírody, které vás určitě pobaví

Veselá zvířata: Podívejte se na skvělé snímky divoké…

Soutěž Comedy Wildlife Photography Awards je tak trochu zvláštní ocenění pro fotografy, jejichž vášní je focení…

El Fuerte: Záhadná bolivijská pevnost, která po staletí stále tají svůj původ a funkci

El Fuerte: Záhadná bolivijská pevnost, která po…

El Fuerte neboli Pevnost o svém původu a zejména funkci stále mlčí. Podivný kamenný útvar opracovaný do…