Brisk RS 01 WRC: Neslavný osud pětisetkoňové fabie. Proč nikdy pořádně nejela?

 

Před bezmála deseti lety se zrodilo soutěžní kupé na základě Škody Fabia první generace. Brisk si jeho stavbou udělal velkou reklamu, ale jaký byl jeho osud?

Táborský výrobce zapalovacích svíček a automobilové elektroniky Brisk postavil ostré soutěžní náčiní v jediném exempláři. Speciál nazvaný RS 01 WRC nedostal tudíž nikdy oficiální homologaci. Zahraniční servery informovaly o tom, že na vývoji auta spolupracovala britská firma Prodrive Davida Richardse, což byla pravda, smlouva mezi oběma subjekty skutečně existovala. Coby vizuální základ posloužila tehdy čerstvě vyběhlá první Fabia, která však byla přetvořena do podoby dvoudveřového kupé. Zadní část boků trochu připomínala elipsovitý Renault Mégane v téže verzi. Kupé však ve skutečnosti odkazovalo na legendární škodovky 130 RS a pozdější 180/200 RS, i když mělo motor vpředu.

Brisk samozřejmě důsledně odstranil všechna loga s okřídleným šípem, mladoboleslavská automobilka s tímto projektem neměla vůbec nic společného. Duchovním otcem byl majitel a generální ředitel Brisku Mojmír Čapka, který práce spustil v polovině minulé dekády, konstruktérem pak Jaroslav Macek. Elektroinstalaci měl na starosti Jaroslav Kolář, na stavbě se podíleli také nástrojaři Petr Volanský, Jan Matějka a několik dalších lidí.

Z koncernových dílů

Jako pohonnou jednotku použila tato parta nadšenců přeplňovaný zážehový dvoulitrový čtyřválec. Agregát s objemem 1998 cm3 se podařilo vyladit na šílených 368 kW (500 koní) v 7800 otáčkách při maximálním plnicím tlaku 2,5 MPa. Výfukové turbodmychadlo bylo vyrobeno na zakázku. Motor používal sekvenční dvojité vstřikování paliva a pochopitelně vlastní závodní svíčky Brisk Racing DOR 1O DS Evo 2, klikový hřídel pocházel z Octavie TDI, hlava válců zase z Audi S3, Točivý moment dosahoval maximální hodnoty 600 N.m/3700 min-1, přes dvoukotoučovou suchou keramickou spojku jej přenášela šestistupňová sekvenční převodovka. Jako správný World Rally Car měl RS 01 pohon všech kol s trojicí samosvorných diferenciálů, i když pouze pasivních, nikoli aktivních.

Šlo vlastně o siluetu, karoserii z kevlaru, uhlíkových vláken a laminátu na příhradovém ocelovém trubkovém rámu. Sériový původ měla jen světla a maska chladiče. Auto bylo 4002 mm dlouhé, 1890 mm široké a 1270 mm vysoké. Podvozek s dvouapůlmetrovým rozvorem využíval nezávislých závěsů s trojúhelníkovými rameny a tlumičů Proflex. Kotoučové brzdy od Porsche měly čtyřpístkové třmeny a průměr 330, respektive 320 mm, kola byla osmnáctipalcová, vpředu je od sebe dělilo 1670 mm, vzadu menších 1620 mm. Podle regulí FIA dostal vůz vnitřní ochrannou klec, samočinný hasicí přístroj, bezpečnostní palivovou nádrž, interkom a diagnostiku pro snímání telemetrie motoru, počítalo se i s dalším vývojem včetně senzorů na šasi. Veškerá výbava ctila Přílohu J.

Tunová raketa

Pouhou tunu (oficiální údaj) lehké zářivě rudé kupé vystřelilo z klidu na stovku během 2,7 s a koketovalo s dvojnásobkem, tedy hranicí 200 km/h. Akcelerací se tedy mohlo měřit s rallyekrosovými speciály a s nejrychlejšími supersporty planety. Jaroslav Macek odhadoval jeho hmotnost ještě níže, na zhruba 920 kg. Odborníkům se představilo v pražském hotelu Mövenpick v květnu 2007, výstavní premiéru si odbylo na autosalonu v Brně o měsíc později, samotná stavba přitom začala teprve v lednu. Výrobce plánoval testy přímo na domácích i zahraničních rychlostních zkouškách, chtěl nabídnou vůz také novinářům i veřejnosti. První zkoušky, za volantem seděl většinou hlavní konstruktér, odhalily nedostatek přilnavosti, takže na zádi přibylo křídlo.

RS 01 WRC, který primárně sloužil jako pojízdná laboratoř, se skutečně objevil coby „předskokan“ alespoň začátkem srpna v Rallye Pelhřimov. Dostal logicky startovní číslo 00, na střechu oranžový maják a pilotoval jej opět Macek. Zlobila však elektrika a vůz ani pořádně nejel, na další plánované akce do Moskvy, Petrohradu, Paříže, Itálie a na Pražský rallysprint tak ani nevyrazil. Později se zúčastnil propagačních jízd na okruhu v Brně, to už se psal letopočet 2012. Podvozek a brzdy se ani během času nepodařilo spolehlivě odladit, nikdo vzácný exemplář nechtěl otloukat na šotolinových cestách, konstruktér Macek z Brisku navíc odešel. K plánovaným startům v závodech do vrchu (měl jej řídit Václav Pech!) nikdy nedošlo, stejně jako k překonávání rekordů a následné stavbě série umírněnějších speciálů s předním pohonem - těch mohlo být až šest. Také Festival rychlosti v Goodwoodu zůstal jen zbožným přáním

Podle všeho jej vlastní stále táborský Brisk, odpočívá v jeho areálu a používá se k reklamě na místních akcích, v roce 2013 si ovšem udělal výlet i do srbského Bělehradu. Registrační značku pochopitelně postrádal, takže jej museli přepravovat na přívěsu. Předpisům WRC samozřejmě ani nevyhovoval, měl vyšší výkon než restriktory maximálně povolených 300 koní (221 kW) a byl i lehčí. Je škoda, že se v jeho vývoji nepokračovalo, publicitu už při uvedení udělal firmě velkou, díky internetu pak doslova po celém světě.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Češi si z průmyslových ikon nejvíce cení značky Baťa Češi si z průmyslových ikon nejvíce cení značky Baťa

Češi jako největší průmyslovou ikonu, která šíří dobré…

Chystá se největší nedobrovolná dražba. Pro PPF banku se prodává palác u Karlova mostu Chystá se největší nedobrovolná dražba. Pro PPF banku se prodává palác u Karlova mostu

Dvacátého prosince se v pražském Hotelu Intercontinental…

Slovak Telekom zneužíval postavení na trhu, potvrdil soud EU. Pokutu  mu ale snížil Slovak Telekom zneužíval postavení na trhu, potvrdil soud EU. Pokutu mu ale snížil

Druhý nejvyšší soud EU částečně zmírnil pokuty uložené…

 
Zdroj: Carscoops, eWRC, Autoweb.cz

Štítky Škoda Fabia WRC Kupé

 

Přidat názorDiskuse: Brisk RS 01 WRC: Neslavný osud…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě

Vozy Škoda jsou známé pro svá chytrá řešení. Mnohdy…

Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1 Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1

Zatímco Aston Martin stále pracuje na dokončení svého…

 






 
Přehled pohonů všech kol: Který je u ojetin nejspolehlivější?

Přehled pohonů všech kol: Který je u ojetin nejspolehlivější?

Dnes 12:40

Stále častěji se zejména u dražších automobilů objevuje pohon všech kol. Disponuje větším množstvím součástek a vyspělejší technikou. Jenže s tím současně roste riziko možné závady.




Blesk.cz

Při nákupu v e-shopu pozor na nechtěné zboží. Alza ho přihazuje do košíku, Kasa couvla

Při nákupu v e-shopu pozor na nechtěné zboží. Alza…

České e-shopy mají teď do Vánoc zlatou neděli už prakticky denně, nákupní horečka spojená s výběrem dárků pod…

Znáte topinambur? Je skvělý pro cukrovkáře a neobsahuje škrob! Plus 4 recepty

Znáte topinambur? Je skvělý pro cukrovkáře a…

Už jste vyzkoušeli topinambury? V našich obchodech jsou sice už nějakou dobu k mání, přesto je ale přehlížíme.…

 

iSport.cz

Šťastný Kaše slavil tři přesné trefy. Spoléháme na něj, chválil ho kapitán

Šťastný Kaše slavil tři přesné trefy. Spoléháme na…

Tenhle chlapík je jasným příkladem toho, že i když na volbě talentů dostane přednost 204 jiných hráčů, není všem…

Rekordní příjem Plzně. Ligou mistrů vydělala přes 770 milionů korun!

Rekordní příjem Plzně. Ligou mistrů vydělala přes…

Urvat ligový titul v uplynulé sezoně FORTUNA:LIGY znamenalo pro Viktorii Plzeň nalezení zlaté žíly. Západočeští…

 

Reflex.cz

Tomský: EU nepřežije, vydírá a cpe nám nadřazenou ideologii homosexuálů, v Anglii je to katastrofa

Tomský: EU nepřežije, vydírá a cpe nám nadřazenou…

Bude tu Evropská unie za 10 let? Podle překladatele a politologa Alexandera Tomského spíš ne. Smete ji totiž…

Transparentnost justice: Státe, máme právo vědět o prohřešcích soudců!

Transparentnost justice: Státe, máme právo vědět o…

Přiznám se, že nejsem zrovna příznivcem Pirátské strany a mnoho jejích nápadů ve mně budí spíše rozpaky. Přesto…