Británie chce zkusit na dálnici 130 km/h, aktivisté mluví o hazardování s lidskými životy
Vyšší povolená rychlost podle kritiků návrhu zvýší počet tragických dopravních nehod, v Německu, kde na některých dálnicích nejsou rychlostní limity, je ale během nehod usmrceno méně lidí než v mnoha okolních státech.
Britská vláda zvažuje, že na vybraných úsecích dálnic na zkoušku zvýší povolenou rychlost na hodnotu 130 km/h. Zástupci z nezávislé charitativní organizace Brake však tvrdí, že tento návrh je hazard s lidskými životy. V současnosti se na britských dálnicích může jezdit maximálně rychlostí 112 km/h.
Julie Townsendová, náměstkyně generálního ředitele v organizaci Brake o návrhu prohlásila, že se jedná o hazard s lidskými životy. „Nedošlo k žádnému výzkumu, který by se zabýval bezpečnostní tohoto návrhu. Je zde mnoho důkazů, že vyšší rychlost vede k většímu počtu zbytečných a násilných nehod,“ kritizuje návrh Townsendová.
Townsendová má částečně pravdu. V roce 2008 zemřelo v Evropské unii během dopravních nehod v průměru 78 lidí na milion obyvatel. Nejméně mrtvých tehdy bylo v Nizozemí (41 mrtvých na milion lidí), kde se na dálnicích smí jezdit maximálně rychlostí 120 km/h. Ve Velké Británii v roce 2008 bylo 43 mrtvých na milion obyvatel.
Vyšší povolená rychlost ale nutně neznamená více mrtvých. V Německu, kde je možné na vybraných dálnicích legálně jezdit neomezenou rychlostí, totiž před čtyřmi lety bylo méně mrtvých v přepočtu na obyvatele (54 osob na milion obyvatel) než v mnohých okolních státech, kde rychlostní omezení na dálnicích jsou. V Česku v roce 2008 zahynulo 104 lidí na milion obyvatel, na Slovensku dokonce 112 lidí na milion obyvatel.
Townsendová tvrdí, že by vláda měla vysvětlit, jaké výhody může veřejnosti zvýšení povolené rychlosti přinést. “Na našich přetížených silnicích je nepravděpodobné, že by vyšší povolená rychlost výrazně zkrátila dobu přepravy. Jízda při rychlosti 130 km/h navíc znamená vyšší spotřebu paliva a zvýšené emise uhlíku,“ říká zaměstnankyně organizace Brake.
Brake dokonce vyzývá vládu, aby se vzdala svých plánů na zvýšení povolené rychlosti na britských dálnicích. Vláda by se podle názoru organizace měla spíše zaměřit na to, jak snížit počet vážných nehod a jak zkrátit dopravní zácpy. Řešením jsou podle Brake například proměnná rychlostní omezení.