Brněnský okruh včera a dnes

 
23.8. 2002 Bunny

Ohlédnutí za historií Brněnského okruhu s komentářem populárního Randyho Mamoly, který se svezl na starém i novém okruhu.

Jak se dostaly závody Velké ceny motocyklů do dvacátého prvního století? Krok stačí udržovat jen ti, kteří s odvahou a chytrostí předvídali vývoj věcí. Nejznámější silniční okruhy, které byly oslavovány pionýry v padesátých a šedesátých letech, již nadále nefigurují na rozvrhu Velkých cen. Závody na ostrově Mann a klasické okruhy jako je Spa Francorchamps v Belgii a Imatra ve Finsku odpadly stranou. Moderní stroje s rychlostí přes tři sta kilometrů v hodině a mnohem vyšší požadavky na bezpečnost přinutily organizátory mistrovství světa dát sbohem těmto mimořádným podnikům. Jiné okruhy, jako je Brno, dosáhly rozkvětu poté, co zjistily, že klasické silniční okruhy se rychle blíží ke svému konci.

Brno zahájilo špičkovým světovým silničním okruhem, když hostilo svoji první Velkou cenu Československa 500 ccm v roce 1965. Již nežijící velký jezdec Mike Hailwood zde vyhrál závod na 13 okruhů o délce kola 13,940 km, který představoval klasický silniční okruh. Jezdil na MV Agusta, na které porazil svého týmového kolegu Giacoma Agostiniho o více než jednu minutu v závodě, který trval neuvěřitelnou jednu hodinu 11 minut a 23,2 vteřiny. Závodní dráha vedla okolními vesnicemi a skrz pole obilí než dosáhla svého nejvyššího bodu v lese před sjezdem do prostoru startu a cíle. Byla to mezní zkouška jak pro člověka, tak pro stroje. Pro některé závodníky to byl docela šok.

"Vzpomínám si na průjezd mým úplně prvním kolem v Brně z rovinky startu a cíle a pak do vesnice, kde jsem viděl sedět lidi ve svým zahradách a nebo na chodnících, jak jedli svoji snídani" říká třináctinásobný vítěz Velké ceny v 500 ccm Randy Mamola z Kalifornie. "Bylo mi pouze 16 let a nechtělo se mi tomu věřit. Byla to moje první návštěva Československa a všechno kolem bylo velice odlišné od domova. Byl to ohromný okruh na závodění a vzpomínám si i na kočičí hlavy ve vesnicích a na závěrečný sjezd do poslední zatáčky a do prostoru startu a cíle. V mnoha směrech to byla mezní zkouška, ale jako všechny silniční okruhy to vždy bylo nebezpečné".

Mamola, který vyhrál čtyřikrát Mistrovství světa v 500 ccm, je jeden z mála jezdců, kteří závodili jak na starém silničním okruhu, tak na vynikajícím stálém okruhu, který se představil svojí první Velkou cenou v roce 1987. Tehdy skončil čtvrtý v závodě, který vyhrál australský mistr světa Wayne Gardner.

"Je to neuvěřitelná dráha a nemyslím si, že kdokoliv z nás by si troufal věřit, že takovýto okruh by mohl být vystavěn v Brně, když jsme se vrátili v roce 1987" zavzpomínal. "Posazení do přírodní "mísy" je vynikající pro diváky, ale dráha zůstává velkou zkouškou jak pro jezdce, tak pro stroje, ale zcela odlišným a podstatně bezpečnějším způsobem proti starému okruhu". Původní okruh byl zkrácen v roce 1975 na 10,920 km a hostil svoji poslední Velkou cenu 500 ccm v roce 1977, kterou vyhrál Johnny Cecotto z Venezuely, který jezdil na Yamaze. Nižší třídy pokračovaly až do roku 1982, kdy další Venezuelan Carlos Lavado vyhrál poslední Velkou cenu 250 ccm, která se jela na silničním okruhu. Avšak místo oplakávání zrušené velmi populární Velké ceny se již tvořily plány na to, jak přivést Brno do dvacátého prvního století. Nikdo nebyl zklamán, když tyto plány přinesly své ovoce v roce 1987 s otevřením nového trvalého okruhu na zalesněných pahorcích nad starým městem.

Nový okruh o délce 5,394 km si nalezl cestu přirozeně zalesněným údolím, a tak připomíná charakteristické rysy starého silničního okruhu, ale přitom vyhovuje všem aspektům bezpečnosti moderních dní. Mamola a další jezdci milovali zatáčky se střední rychlostí, dlouhou startovní a cílovou rovinku a dráhu protáčející se konturami kopečků, zatímco diváci, kteří se dostavili ve stovkách tisíců, zaplnili zvýšené břehy obklopující dráhu. V roce 1987 se Brno dostalo zpět do kalendáře Velkých cen a všichni se zdáli být touto skutečností potěšeni. "Češi jsou velkými milovníky a podporovateli motocyklových závodů a na okruhu během Velké ceny vždycky vzniká ohromná atmosféra" vysvětluje Sito Pons, generální ředitel týmu West Honda Pons, který má také osobní šťastné vzpomínky z nového okruhu jako jezdec: "Já mám mimořádně hezké vzpomínky na Brno, neboť jsem zde skončil na stupních vítězů v roce 1987, který se stal též mojí první sezónou, v níž jsem vyhrál mistrovství". Pons, který je také prezidentem Mezinárodní asociace týmů silničních závodů a který má pro Brno jen chválu, zejména pro to, jak vyhovělo moderním bezpečnostním předpisům platným v těchto dnech a pro to, jak vylepšuje i veškerá další zařízení.

"V průběhu let bylo provedeno mnoho vylepšení jak na okruhu, tak na jeho zařízeních a byla znatelná trvalá vůle organizátorů ke zvýšení standardů komfortu, bezpečnosti a účinnosti jak pro týmy, tak pro diváky. Dobrým příkladem je výstavba impozantního nového prostoru depa přede dvěma lety" říká dřívější dvojnásobný vítěz mistrovství světa 250 ccm. "Dráha je široká a rychlá a vždy vytváří předpoklad pro vzrušující závod. Je to však zároveň jeden z nejbezpečnějších okruhů, což je velmi důležitý faktor pro týmy a jezdce".

Lidé z Brna jsou hrdí na svoji motoristickou minulost a mají být na co. Od kočičích hlav ve vesnicích a polích s vlnícím se obilím, které odrážely zvuk MV Agusta, až po vinoucí se obrysy nového okruhu přijímajícího kvílení dvoudobých a bručení čtyřdobých závodních strojů 21. století při závodu motocyklové Velké ceny, které vycházejí vstříc.

Spolupracujeme s TipCars.com
Trump uvažuje o trvalé přítomnosti amerických vojsk v Polsku Trump uvažuje o trvalé přítomnosti amerických vojsk v Polsku

Spojené státy zvažují žádost Polska o trvalou americkou…

Timmermans: Stav justice v Polsku se nezlepšil, Evropská komise zvýší tlak Timmermans: Stav justice v Polsku se nezlepšil, Evropská komise zvýší tlak

Stav právního státu v Polsku se navzdory výzvám Bruselu…

Audi vyzývá Teslu s modelem e-tron, chystá další elektromobily Audi vyzývá Teslu s modelem e-tron, chystá další elektromobily

Velké plány v segmentu elektromobilů má automobilka Audi.…

Pražská bytová situace není katastrofální, prohlásil Pilný v duelu s Čižinským Pražská bytová situace není katastrofální, prohlásil Pilný v duelu s Čižinským

Zanedlouho se přepíše mapa politického vlivu na pražském…

 
Zdroj: AMD Brno

Štítky Honda

 

Přidat názorDiskuse: Brněnský okruh včera a dnes

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Samostmívací zpětné zrcátko šetří vaše oči. Víte, jak funguje? Samostmívací zpětné zrcátko šetří vaše oči. Víte, jak funguje?

Samostmívací či jinak řečeno elektrochromatické vnitřní…

Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se

Seat dnes večer oficiálně představil své největší SUV…

 





 
Seat Tarraco: Rodinka španělských SUV se rozrůstá na tři

Seat Tarraco: Rodinka španělských SUV se rozrůstá na tři

Dnes 20:57

Seat k SUV Arona a Ateca přidává již dříve avizovaný třetí model. Tarraco je největší v nabídce. Zakamuflované prototypy a teasery už jsme viděli, teď se odhaluje kompletně.




Blesk.cz

Pukají ledy. Jihokorejský prezident přistál za jásotu lidí v KLDR, vítal ho i Kim

Pukají ledy. Jihokorejský prezident přistál za…

Letoun jihokorejského prezident Mun Če-ina v noci na úterý přistál na letišti v severokorejské metropoli…

Úterý přinese až 29 °C. V Česku bude jako ve Středomoří

Úterý přinese až 29 °C. V Česku bude jako ve Středomoří

V Česku budou teploty srovnatelné s teplotami ve Středomoří. Od ráno do večera očekáváme na většině území jasno…

 

iSport.cz

Hrachovinovi nevyšla premiéra v základní sestavě, střídal v první třetině

Hrachovinovi nevyšla premiéra v základní sestavě,…

Premiéra v základní sestavě Barysu Astana nedopadla pro brankáře Dominika Hrachovinu dobře. Účastník letošního…

Šilhavý o reprezentaci: Mluvil jsem i s Brücknerem. Nevěřím, že je vše špatně

Šilhavý o reprezentaci: Mluvil jsem i s Brücknerem.…

Českému národnímu týmu chce vrátit ztracenou reputaci, hráčům zase hrdost z toho, že můžou navléct dres s…

 

Reflex.cz

Veselá zvířata: Podívejte se na skvělé snímky divoké přírody, které vás určitě pobaví

Veselá zvířata: Podívejte se na skvělé snímky divoké…

Soutěž Comedy Wildlife Photography Awards je tak trochu zvláštní ocenění pro fotografy, jejichž vášní je focení…

El Fuerte: Záhadná bolivijská pevnost, která po staletí stále tají svůj původ a funkci

El Fuerte: Záhadná bolivijská pevnost, která po…

El Fuerte neboli Pevnost o svém původu a zejména funkci stále mlčí. Podivný kamenný útvar opracovaný do…