11.10. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Brzdění motorem: Funguje vůbec? Projděte si výhody a nevýhody!

Brzdění motorem: Funguje vůbec? Projděte si výhody a nevýhody!

Brzdění motorem je jednou z metod, jak snížit spotřebu svého auta. Ne každý však ví, jak takové brzdění vlastně funguje.

Stále přísnější emisní normy se snaží snížit spotřebu moderních aut. Jenže většinou fungují jen na papíře, reálný provoz je jiný, existují totiž různé metody, jak řidiči mohou snížit skutečnou spotřebu svého auta. Jednou z těchto metod je třeba brzdění motorem. Používáte ho? A víte, jak ve skutečnosti funguje?

O brzdění motorem se sice v autoškolách mluví, ne každý ho ale používá. Přitom je naprosto snadné, řidič jej dosáhne pomocí postupného podřazování na nižší převodový stupeň, přičemž celou dobu nemá sešlápnutý plyn. To vede k tomu, že automobil začne brzdit silou motoru a nikoliv pomocí brzd. Fyzikálně řečeno teplo zůstává v motoru a nezačne vznikat v brzdovém systému.

U zážehových a vznětových agregátů se ale princip tohoto druhu zpomalování liší. Jakmile u benzinové jednotky pustíte plyn, zavřete tím škrtící klapku, která uzavře přístup vzduchu ze sání. Agregát se však vzduch snaží nadále nasávat, tím vzniká podtlak, který musí překonávat písty, jež jsou jím zpomalovány. Písty se navíc zpomalují i kvůli chybějícímu palivu. Spolu s tím jsou zpomalována i kola vozidla. To všechno dokazuje, proč je brzdění motorem účinnější u větších, víceválcových jednotek než u těch menších, s méně válci. Snaží se totiž nasát více vzduchu, což je větším podtlakem více zpomaluje. Roli hraje samozřejmě zpřevodování daných převodovek nebo třeba kompresní poměr motoru, čím je vyšší, tím je brzdná síla motoru vyšší.

To u vznětových agregátů s brzděním pomáhá hlavně vyšší komprese. U těch přeplňovaných navíc dochází ke zvyšování zpětného tlaku ve výfukovém potrubí, a to pomocí snížení otáček turbodmychadla po uvolnění plynu, případně pomocí speciální klapky umístěné za turbem, tedy na straně výfuku. Motor musí zpětný tlak překonávat, což opět zpomaluje písty a tím i rychlost vozidla.

Video

Výhoda brzdění motorem je trojí. Takové brzdění znamená nulové opotřebení brzdových destiček. Jestliže tak z kopce budete raději brzdit motorem, nebudete muset měnit brzdové destičky tak často jako kolega, který raději šlape na brzdový pedál. V táhlých klesáních se navíc brzdový systém může přehrát, což opět při brzdění motorem nehrozí..

Brzdění motorem navíc znamená plynulejší jízdu, řidič může snadněji kontrolovat rychlost vozidla. Důležitou výhodou je i pomoc se snížením spotřeby paliva. Využít lze přitom nejen u vozů s ručně řazenými převodovkami, ale také u vybraných aut s automaty, jestliže umožní manuální změnu převodu.

Samozřejmě ne vždy jde brzdění motorem využít. Z hlediska zpomalení totiž není tak účinné jako sešlápnutí brzdového pedálu a brzdění brzdovým systémem, ať už kotoučovými nebo bubnovými brzdami. V krizové situaci se tak brzdám nevyhnete.

U starších vozidel s dvoutaktním motorem (Trabant, Wartburg...) by pak nemělo být využíváno vůbec, protože by se jím motor mohl poškodit. Jakmile totiž do válce dvoutaktu není dodáváno palivo (k čemuž při brzdění motorem dochází), motor se nepromazává, protože v jejich případě je palivo smícháno s olejem. Z toho důvodu dvoutaktní auta mívají tzv. volnoběžku, spojku, která zabírá, když je motor v záběru, aniž by byl právě sešlápnutý plyn.

K tématu: Chcete jezdit úsporněji? Vyřazujte na neutrál!

I přes nesporné výhody brzdění motorem dnes spíše nastává trend vyřazování na neutrál. Stále více aut se samočinnou převodovkou nabízí funkci plachtění, kdy vyřadí na neutrál. Při takové jízdě vůz využívá svojí setrvačnost, což znamená, že při jízdě z kopce nezpomaluje, ale udržuje stálou rychlost. Jak navíc test sesterského časopisu Svět motorů dokázal, plachtění pomáhá snížit spotřebu paliva.

Spolupracujeme s TipCars.com
Pojistěte se navzájem a s důvěrou Pojistěte se navzájem a s důvěrou

Mít sjednané pojištění je dnes nezbytností. Musí ale…

Poláci vyzývají Putina, aby převzal odpovědnost za tragédii u Smolenska Poláci vyzývají Putina, aby převzal odpovědnost za tragédii u Smolenska

Polský ministr obrany Antoni Macierewicz řekl, že havárii…

Státy unie se shodly na prodloužení sankcí vůči Rusku, řekl Tusk Státy unie se shodly na prodloužení sankcí vůči Rusku, řekl Tusk

Evropská unie je jednotná v otázce prodloužení…

Americké úřady ruší síťovou neutralitu Americké úřady ruší síťovou neutralitu

Americká Federální komise pro spoje (FCC) dnes navzdory…

 

Štítky Technika Video

 

Přidat názorDiskuse: Brzdění motorem: Funguje vůbec? Projděte…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nové kolo crashtestů plné zklamání: Duster tři hvězdy, Punto nula! Nové kolo crashtestů plné zklamání: Duster tři hvězdy, Punto nula!

Nová metodika hodnocení je pro přestárlý Fiat Punto…

Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S... Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S...

Od roku 1979 nabízí Mercedes-Benz svůj ultimativní…

 





 
Exkluzivní svezení s Alpine A110. Tenhle sporťák se povedl! Má vůbec nějakou chybu?

Exkluzivní svezení s Alpine A110. Tenhle sporťák se povedl! Má vůbec nějakou chybu?

Včera

Renault oživuje značku Alpine sporťákem pojmenovaným po jejím neznámějším modelu. Za tuhle reinkarnaci se však původní A110 stydět nemusí!




Blesk.cz

30 tipů na víkend: Živé betlémy, pochůzka lucek i přestřelka v kovbojském saloonu

30 tipů na víkend: Živé betlémy, pochůzka lucek i…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam vyrazit, nechte…

Star Wars Battlefront II recenze: Nechť vás provází síla na online bojištích

Star Wars Battlefront II recenze: Nechť vás provází…

Se snímkem Star Wars: Poslední z Jediů v kinech celý svět opět pohltila horečka zvaná Hvězdné války. Na ní se…

 

iSport.cz

Génius, nebo srab? Americký gólman změnil pravidla v německé lize

Génius, nebo srab? Americký gólman změnil pravidla v…

Brankář David Leggio vzbudil před několika dny pozdvižení, když v německé lize v dresu Mnichova vyřešil soupeřův…

Strůjce plzeňského úspěchu Straka: Nejtěžší bylo vyhodit bráchu

Strůjce plzeňského úspěchu Straka: Nejtěžší bylo…

Jako hráč vyhrál Nagano, mistrovství světa i extraligový titul. Dovede řídit klub z pozice majitele a…

 

Reflex.cz

Tipy na víkend: Adventní koncert na Stezce korunami stromů a indiáni na válečné stezce

Tipy na víkend: Adventní koncert na Stezce korunami…

Vánoční i nevánoční akce vás čekají tento víkend. Předvánoční stres z vás spadne natotata!

JXD burcuje a apeluje na OSN: Zdaňte maso a hlavně vzduch!

JXD burcuje a apeluje na OSN: Zdaňte maso a hlavně vzduch!

Další neomarxistická krávovina se objevila na obzoru amerických ekonomických institucí. Ty začaly zcela vážně…