Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Brzdění motorem: Funguje vůbec? Projděte si výhody a nevýhody!

Brzdění motorem je jednou z metod, jak snížit spotřebu svého auta. Ne každý však ví, jak takové brzdění vlastně funguje.
Zpět na článek
11. 10. 2016 19:02
11. 10. 2016 19:07
11. 10. 2016 20:31
11. 10. 2016 20:52
11. 10. 2016 21:20
11. 10. 2016 20:59
11. 10. 2016 23:03
14. 10. 2016 20:48
11. 10. 2016 23:04
14. 10. 2016 20:51
11. 10. 2016 23:00
12. 10. 2016 17:08
11. 10. 2016 21:47
11. 10. 2016 21:51
11. 10. 2016 22:22
11. 10. 2016 22:47
11. 10. 2016 22:58
11. 10. 2016 23:09
12. 10. 2016 06:57
12. 10. 2016 09:12
12. 10. 2016 09:42
12. 10. 2016 10:34
12. 10. 2016 11:05
12. 10. 2016 07:15
12. 10. 2016 07:22
12. 10. 2016 08:01
12. 10. 2016 09:16
12. 10. 2016 10:19
12. 10. 2016 16:19
Avatar - Skipper
11. 10. 2016 19:02
Super!
Konečně si pŕipadám jako na servru o autech :yes:
Rozbalit vlákno
9
Avatar - JirkaV8
11. 10. 2016 19:07
Re: Super!
jo, teď ještě aby to vydrželo ;-)
11. 10. 2016 21:16
Re: BRŽDĚNÍ MOTÓREM?? = FOSILNÍ KRAVINA !!
jj
1) když BRZDÍTE BRZDAMA = opotřebení [odkaz] a PRÁŠÍTE RAKA [odkaz] >:-[]
2) když BRZDÍTE MOTÓREM = opotřebení a leda krrvení voleje >:D
3) když BRZDÍTE ELEKTROMOTÓREM = s opotřebením se počítá a navíc NABÍJÍTE SI BATERKY [odkaz] [odkaz] ;-)

ZAPOMEŇTE na ZASTARALOU FOSÍLIJI !! už i germáni dostali rozum [odkaz] [odkaz] [odkaz] AUTOBRMBRMŇOUMÍČKOVÉ DÍZLPRASÍČKOVÉ ;-)
>:D
>:D >:D
>:D >:D >:D
>:D >:D >:D >:D
>:D >:D >:D >:D >:D
>:D >:D >:D >:D >:D >:D :yes:
11. 10. 2016 21:18
Re: BRŽDĚNÍ MOTÓREM?? = FOSILNÍ KRAVINA !!
Tys tady chyběl.
11. 10. 2016 22:40
Re: BRŽDĚNÍ MOTÓREM?? = FOSILNÍ KRAVINA !!
>:D >:D >:D :yes:
12. 10. 2016 10:50
Re: BRŽDĚNÍ MOTÓREM?? = FOSILNÍ KRAVINA !!
jj zasrrr dízl [odkaz] >:D >:D >:D >:D
12. 10. 2016 00:51
Re: BRŽDĚNÍ MOTÓREM?? = FOSILNÍ KRAVINA !!
Hele tupelo.. ked budes v nemocnici podstupovat operaciu a zrazu vypnu prud, budes im potom bozkavat dizlagregat, ktory ti zachrani zivot.. Blbecku :-) Sa normalne sulam na elektrojebosoch ako si ty.
12. 10. 2016 03:47
Re: BRŽDĚNÍ MOTÓREM?? = FOSILNÍ KRAVINA !!
Ty kluku ušatej, ty to máš jasný.
12. 10. 2016 13:22
Re: BRŽDĚNÍ MOTÓREM?? = FOSILNÍ KRAVINA !!
Tesla nemá brzdy? Elektromotro se neopotřebovává?
Avatar - _Karel_
11. 10. 2016 19:13
Re: BRŽDĚNÍ MOTÓREM?? = FOSILNÍ KRAVINA !!
Jj, motorem se dá brzdit s benzínem i naftou, šetří to brzdy a neprospívá to dvoutaktům :yes:
11. 10. 2016 19:26
Ale na druhou stranu, motor je na ježdění, brzdy jsou na brž
:-)
Rozbalit vlákno
16
11. 10. 2016 19:31
Re: Ale na druhou stranu, motor je na ježdění, brzdy jsou na
Ono to motoru škodí?
Avatar - eLzyx
11. 10. 2016 20:05
Re: Ale na druhou stranu, motor je na ježdění, brzdy jsou na
když není úplně v ideální kondici, tak ano. Jel jsem se svým veteránem, podřadil, ozvalo se "puf" připomínající trhání plechové konzervy a od té doby jede motor nějak divně. Výfuk? Hlava? Nevím, zatím jsem ten motor jen vyndal a zjišťování proběhne někdy o víkend.
11. 10. 2016 20:07
Re: Ale na druhou stranu, motor je na ježdění, brzdy jsou na
Ze by to fouklo nekde v sani ?
Avatar - eLzyx
12. 10. 2016 07:40
Re: Ale na druhou stranu, motor je na ježdění, brzdy jsou na
i to je možné, všiml jsem si, že sací potrubí bylo již opravováno. Navíc jsou na tom gumové pružné spojky, které mají svá nejlepší léta také za sebou. Jako většina dílů na tom autě.
11. 10. 2016 20:09
Re: Ale na druhou stranu, motor je na ježdění, brzdy jsou na
Tak to určitě nebylo kvůli brzdění motorem.
12. 10. 2016 03:49
Re: Ale na druhou stranu, motor je na ježdění, brzdy jsou na
Ovšemže bylo. Pokud se zbrzdí motorem zprudka a vyžene se do vysokých otáček, tak ano.
12. 10. 2016 09:20
Re: Ale na druhou stranu, motor je na ježdění, brzdy jsou na
To dělám naprosto běžně už 20 let a nikdy jsem neměl problém, že by to odnesl motor. Takže jestli to ve tvým případě odnesl motor, tak byl prostě před rozsypáním a náhodou se rozsypal při podřazení. Zrovna tak se ale mohl rozsypat, kdyby si ho těsně před tím vytočil k omezovači.
11. 10. 2016 20:07
Re: Ale na druhou stranu, motor je na ježdění, brzdy jsou na
To by možná platilo za předpokladu, že to vadí motoru. Jenže ono mu to nevadí. Používání motoru i k brždění přispívá k plynulejší a efektivnější jízdě. Navíc si zkus jet někde v Alpách a brzdit jen brzdama bez použití brždění motorem. To uvaříš brzdy za chvilku.
11. 10. 2016 20:08
Re: Ale na druhou stranu, motor je na ježdění, brzdy jsou na
Takhle jsem se pri jizde z kopce zakecal s kamaradem a brzdil a brzdil a najednou smrad a auto nebrzdilo. Pomohlo nechat vychladnout a za chvili brzdy v pohode.
11. 10. 2016 20:11
Re: Ale na druhou stranu, motor je na ježdění, brzdy jsou na
A kotouče vyhřátý a zralý a výměnu.
11. 10. 2016 20:24
Re: Ale na druhou stranu, motor je na ježdění, brzdy jsou na
Presne tak. Prehriate kotúče sa ľúbia pri následnom silnom zabrzdení zdeformovať.
V meste máme takú referenčnú cestu z kopca. A 90% vodičov tam celý čas brzdí!
A potom im ošúchané a skoro nefunkčné platničky na každom hrbe cingajú ako rolničky!
Avatar - KubikCv
11. 10. 2016 20:28
Re: Ale na druhou stranu, motor je na ježdění, brzdy jsou na
ještě horší varianta je brzdit z kopce a pod kopcem zastavit a stát na brzdě :-) Tam je deformace kotouče skoro jistá :-)
11. 10. 2016 20:24
Re: Ale na druhou stranu, motor je na ježdění, brzdy jsou na
Presne tak. Prehriate kotúče sa ľúbia pri následnom silnom zabrzdení zdeformovať.
V meste máme takú referenčnú cestu z kopca. A 90% vodičov tam celý čas brzdí!
A potom im ošúchané a skoro nefunkčné platničky na každom hrbe cingajú ako roľničky!
Avatar - Ja Prvni 123
11. 10. 2016 21:02
Re: Ale na druhou stranu, motor je na ježdění, brzdy jsou na
No, záleží na autě.
Mně se to povedlo v Alpách.. jel jsem jako druhý auto po "silnici s největším převýšením v Evropě", myslím, že měla 19%... zakecla jsem se se spolujezdkyní... a dole byly oblaka dýmu s pěknej smrad.
:-(
Naštěstí to byla Alfa, a tak pořád brzdila - a brzdí na stejných kotoučích dodneška (2 roky), je ale fakt, že jsem ji nechal dole "vydýchat"... a rozhodně jsem nestál na pedálu - to by ji zabilo spolehlivě.
;-)
Avatar - Ja Prvni 123
11. 10. 2016 20:59
Re: Ale na druhou stranu, motor je na ježdění, brzdy jsou na
Hodně záleží na autě... jinak pojedu s autem, co má citlivý motor, ale festovní brzdy... a jinak s starou velkou odolnou atmosférou, ale s kotoučema bez ventilace...
;-)
11. 10. 2016 21:30
Re: Ale na druhou stranu, motor je na ježdění, brzdy jsou na
Ford Escort mel vetrane kotouce a stejne se dokazali rychle prehrat - byli moc male. Pritom stacilo dat vetsi z verze RS2000, ktere brzdili daleko lepe a prehrat sli snad jen na okruhu.
11. 10. 2016 19:40
Brždění motorem
Běžně brzdím motorem a kamiony a autobusy také uplně a čím vyšší otáčky tím vyšší brzdná síla motoru takže občas to jde klidně i o dva stupně dolu najednou.
Rozbalit vlákno
0
11. 10. 2016 19:41
brzdeni motorem
Běžně brzdím motorem a kamiony a autobusy také uplně a čím vyšší otáčky tím vyšší brzdná síla motoru takže občas to jde klidně i o dva stupně dolu najednou.
Rozbalit vlákno
0
11. 10. 2016 19:45
plachtění versus brzdění motorem
A jde u aut s volnoběžkou jí během jízdy vypínat? Mám dojem, že staré dálkové Karosy to měly na páčku u volantu (zda to tedy bylo ono???). To by bylo ideální, na dálnici plachtit a v horách brzdit motorem.
Rozbalit vlákno
3
Avatar - Dzakobo
11. 10. 2016 19:51
Re: plachtění versus brzdění motorem
Neovládá ta páčka brzdnou klapku ve výfukovém potrubí? Páčka určitě nijak neovládá ani spojku a ani převodovku, to bych si rozhodně všiml nějakého cuknutí, protože taková obstarožní mechanika by určitě neuměla citlivě sepnout spojku jako řidič.
11. 10. 2016 20:02
Re: plachtění versus brzdění motorem
Auta s volnoběžkou byly jen Trabanty a Wartburgy, možná i jiné dvoutakty Tráboš měl fixní volnoběžku pouze na 4.rychlostním stupni, Warťas na všech a vypínatelnou. Volnoběžka u náklaďáků či autobusů je nesmyslný totální blábol, jenž by byl značně nebezpečný v provozu. Páka u volantu Karos a starých Liazek obecně byla odlehčovací motorová výfuková brzda - jednoduše se přivřel výfuk a tlak hromaděných plynů působil proti pístům a tak se snažil zpomalit otáčky motoru, snižovalo se tak namáhání brzd v kolech a předcházelo se kritické možnosti, že by se při častém brzdění nestačil dočerpávat vzduch. Také při zastavení se touto brzdou motor "chcípnul". Současné diesely (ne v osobácích) mají motorovku také, ale ovládanou automaticky ventilem elektromotorem v součinosti s celkovou brzdnou soustavou. Např. při sešlápnutí brzdového pedálu první cenťák pohybu sepne jen motorovku, teprve další pohyb uvádí v činnost vzduchové brzdy. U moderních vozů je navíc ještě použit retardér, účinnější než motorovka.
Avatar - Ja Prvni 123
11. 10. 2016 20:55
Re: plachtění versus brzdění motorem
Přesně tak.
:-)
11. 10. 2016 19:46
brzdění motorem versus plachtění
Je nutné vědět, zda chci zpomalovat nebo nikoliv. Pokud brzdím motorem, je sice spotřeba v té chvíli téměř nulová, ale vozidlo zároveň zpomaluje a pokud chci pak dále pokračovat v jízdě, zrychlováním na původní hodnotu spálím stejně nebo více paliva, než při plynulé jízdě s plachtěním a motorem na volnoběh. Proto pokud vysloveně není nutné zpomalování nebo udržování rychlosti v klesání, je lepší režim plachtění, tzn. v maximální rychlosti pouze vyřadit a využívat setrvačnost vozidla v kombinaci s konfigurací profilu (rovina, klesání,stoupání), kdy na konci tohoto režimu jen opět zařadím rychlost ideálně při rychlosti téměř stejné či o málo nižší, než na začátku tohoto režimu. Během tohoto režimu jde motor na volnoběh, spotřeba je nepatrná, což kompenzuje nulová nutnost zrychlování a zvýšení spotřeby oproti režimu s brzděním motorem. Je tedy nutné promýšlet dopředu úkony a je-li ta možnost, znát konfiguraci jízdního profilu předem. Já osobně pokud možno plachtím, brzdím jen motorem z kopce nebo včas předem pro nutnost snížení rychlosti při vjezdu do obce atd. a brzdy používám až není-li zbytí.
Rozbalit vlákno
5
Avatar - Dzakobo
11. 10. 2016 19:56
Re: brzdění motorem versus plachtění
Přesně to jsem chtěl napsat, slušná úroveň článku, až na ten konec, kde je právě nutné rozlišit mezi tím, jestli chci zpomalovat, nebo nevadí nabírat rychlost na neutrál. Na neutrál vyřazují často DSGčka, ale jak se trochu ťukne do brzdy, tak hned motor začne brzdit.
11. 10. 2016 20:27
Re: brzdění motorem versus plachtění
Myslím, že v článku chybí spousta věcí.

K ''brzdění motorem'' dochází vlivem VŠECH ztrát v CELÉM pohonném systému.

Tzn. od ventilových rozvodů, přes čerpadla, alternátor!, klimatizaci, po ztráty v převodovce ;-)
Avatar - McMatej
11. 10. 2016 21:54
Re: brzdění motorem versus plachtění
Taky bych řekl že v článku několik nepřesností.

Komprese nemá na brzdění vliv protože po kompresním zdvihu následuje expanzní zdvih, takže energie vložená do vzduchu při kompresi se při expanzi opět uvolní. Ztráty (brzdná síla) vznikají třením pohyblivých dílů, které kompresní tlaky vyvolávají.
Avatar - Dzakobo
11. 10. 2016 22:20
Re: brzdění motorem versus plachtění
Zkus nějaký starší motor protočit startovací klikou, uvidíš, že to bude klást slušný odpor. Při kompresi se také zahřívá vzduch ve válci a ten předává teplo (energii) stěnám, to je také jedna položka energetických ztrát. Expanze vzduchu už nevyvine stejnou energii, jaká byla potřeba ke kompresi.

Např. motorem Zetoru 25 s otevřenými ventily dekompresorem jde točit poměrně lehce, ale s uzavřenými ventily to jde těžce.
Avatar - McMatej
12. 10. 2016 18:31
Re: brzdění motorem versus plachtění
Protáčení klikou ..... Chceš porávnávat situaci, která se děje 20 x za minutu (točení motorem klikou) a situaci která se děje 2000 x za minutu??

Pokud by brzdila komprese, tak by dýzlové motory brzdily výrazně víc. Mají větší kompresní poměr a nemají škrticí klapku.

Benzínový motor (s mechanicky ovládanou klapkou) má při brždění motorem klapku zavřenou, takže se do válce moc vzduchu (směsi) nedostane a když tam není vzduch (směs), tak není komprese.
11. 10. 2016 20:31
Plachtění
Super, vůbec mi nedošlo, proč měly staré dvoutakty volnoběžku :). Ale vaše tvrzení "Jak navíc test sesterského časopisu Svět motorů dokázal, plachtění pomáhá snížit spotřebu paliva." je zavádějící a nepřesné, mohli jste to vysvětlit pořádně. Spalovací motor potřebuje pro udržení otáček motoru dodávat energii. Čím vyšší otáčky, tím více je třeba této energie. Když jedete na neutrál motor si bere cca 0,7l/h. Při okamžité rychlosti 100km/h jedte za 0,7l/100km. Čím jedete pomaleji, tím spotřeba stoupá, při 50km/h už je to 1,4l/100km. Zatímco když brzdíte motorem, tak do určitých otáček jedete vždy za 0l/100km při libovolné rychlosti. Jenže když brzdíte motorem, otáčky jsou mnohem vyšší než volnoběžné. A na udržení 2 tisíc ot/min by motor spotřeboval cca 2l/h paliva. Takže když jedete se zařazanou rychlostí, tahle energie vám pak chybí v podobě kinetické energie (rychlosti) a musíte pak šlápnout na plyn pro ujetí stejné vzdálenosti spotřebujete ještě více paliva, protože celou tu dobu byl motor ve vyšších otáčkách a ta energie navíc se někde musela vzít (ve vaší nádrži) a úspory jsou v háji.
Takže jednoduše řečeno neexistuje univerzální poučka typu plachtění zaručuje nižší spotřebu. Ale vždy záleží na profilu cesty. Pokud na neutrál v průběhu kopce ani na jeho konci nebudete brzdit, jeďte na neutrál, pokud ano, brzděte motorem :).
Rozbalit vlákno
11
Avatar - Jenik3
11. 10. 2016 20:52
Re: Plachtění
Celé ježdění z kopce je zejména o tom si říci, co bude následovat až dojedu dolů. Pokud je potřeba udržet rychlost v patřičných mezích, tak zařadit 5 nebo 4 a nechat auto at se drží. Pakliže je potřeba se rozjet a netřeba brzdit, tak vyřadit a nechat káru plachtit.
O spotřebě to není, pač to jsou desetinky litru, které s přehledem spotřebuje jeden semafor.
Hlavní je dojet bezpečně do cíle.
Avatar - Dzakobo
11. 10. 2016 21:20
Re: Plachtění
Když je potřeba, tak řadím i nižší kvalty. V klesání se někdy auta táhnou za kamiony 70-80 km/h a abych nemusel téměř brzdit, zařadím trojku, otáčkoměr ukazuje do 4000 ot/min - přidám na rádiu a pohoda. Ve městě z prudkého kopce tam šoupnu i dvojku. ;-)
Avatar - Ja Prvni 123
11. 10. 2016 20:52
Re: Plachtění
Začátek toho rozkladu byl dobře... ale pak se to pokazilo.
;-)
Proč by měl motor potřebovat benzín na udržení 2 tis otáček, když brzdím motorem? V takovém režimu jede za 0 bez ohledu na otáčky.

To, co je dál je prostě blbost. V nádrži nebere nic, ani kdybych podřadil na dvojku a točil 6 tisíc otáček - ale proč bych to dělal?!

Energie se nějaká spotřebovává, to je fakt, ale je to kinetická rychlost - auto zpomaluje. Jako vždycky tedy výsledek závisí na tom článku mezi sedačkou, volantem a pedály.
Pokud dojíždím do vesnice, tak jedu klidně poslední kilometry s brzděním motorem - pokud to jde!
11. 10. 2016 20:59
Re: Plachtění
Už o tom byl někde článek, že na neutrál auto žere míň, než se zařazeným kvaltem a že "plachtění" spotřebu skutečně snižuje...
11. 10. 2016 23:03
Re: Plachtění
Auto na neutrál žere xy/100 auto se zařazenou rychlostí žere přesně 0/100 můžeš si to ověřit na pp :-!
14. 10. 2016 20:48
Re: Plachtění
Jde o ty situace, kdy brzdit nepotřebuješ ;-)

Třeba na volné dálnici z kopce můžeš buď 'plachtit' (třeba D5 z Prahy do Loděnice) anebo brzdit motorem a jet za nulu :-) Nicméně zjistíš, že se zařazenou rychlostí bez plynu začneš nesmyslně zpomalovat a musíš přidat (vykompenzovat ztráty hnacího ústrojí) tudíž za nulu ve výsledku NEjedeš.

Plachtění je tím pádem i s 0,7l/hod úspornější :-!
Ekvivalentem by totiž bylo 1/2 času jízdy z kopce za nulu a 1/2 za třeba 3 l/100km (t.j. průměr 1,5l/hodinu při 100km/h).

Důvodem rozdílu ve prospěch neutrálu (plachtění) jsou především vyšší ztráty při vyšších otáčkách. Ty ztráty rostou s kvadrátem otáček - to je také m.j. důvod downsizingu (turbomotorů) - umožnění běžné jízdy za nižších otáček.

Uf, doufám, že jsem to napsal srozumitelně :-)
11. 10. 2016 23:04
Re: Plachtění
... no a brzdeni motorem misto brzdeni pouze brzdou spotrebu snizuje taky. jak tu nekdo spravne podotkl, zalezi na profilu konkretniho useku konkretni trasy. jednou muze byt vyhodnejsi plachtit, jindy muze byt vyhodnejsi nechat zarazeno (brzdit motorem). nejvyhodnejsi je ale jet poradne, aby se clovek bavil a na nejaky ten litrik navic se z vysoka vysr@t!
14. 10. 2016 20:51
Re: Plachtění
Přesně!

RIDE HARD OR STAY AT HOME :yes:
11. 10. 2016 23:00
Re: Plachtění
to s temi dvoutakty je pritazene za vlasy. tatik z wartasu volnobezku vyhodil (pac byla k nicemu) a udelal si elektronicke zapalovani (cimz eliminoval princip nahodnych vybuchu). klesla nam spotreba o dva litry. jinak teda jeste k te volnobezce - wartas mel samozrejme karburator a ten vzdy do motoru nejake palivo dodaval i kdyz se brzdilo motorem. to mnozstvi paliva zhruba odpovidalo volnobeznym otackam a rozhodne to bohate stacilo na to, aby se nezatizeny motor v deceleraci nezadrel. stejne tak to fungovalo u vsech dvoutaktnich motorek, ktere volnobezku obvykle rovnez nemivaly.
12. 10. 2016 15:43
Re: Plachtění
přesně...moje jawka taky nemá volnoběžku...sice má 3 neutrály,ale to je jedno >:D
jinak brzdit motorem s dvoutaktem jde úplně normálně, žádné zadření nebo tak se nekoná ;-)
motor není totiž úplně suchej, když se pustí plyn a navíc karbec tam furt něco žene ;-)
Avatar - KubikCv
12. 10. 2016 17:08
Re: Plachtění
volnoběžka byla primárně určená pro snížení spotřeby a ne kvůli "nebrždění" motorem. Přesně jak jsi psal,u karburátoru 2T se palivo dodávalo i při brždění motorem ne jako u modernějších aut,kdy se odpojí přívod paliva. 4T Wartburg měl sice karbec,ale vypínání paliva při brždění motorem tam fungovalo..Volnoběžka u W byla náhodou super věc. Takovej poloviční automat..to co už tehdy uměli v NDR mechanicky dneska koncern naučil DSG a ze stejného důvodu..úspora paliva >:D
Avatar - Ja Prvni 123
11. 10. 2016 20:44
Pane Bureši, v zásadě dobrý... ale chtělo to trochu příprav
"U starších vozidel s dvoutaktním motorem (Trabant, Wartburg...) by pak nemělo být využíváno vůbec, protože by se jím motor mohl poškodit. Jakmile totiž do válce dvoutaktu není dodáváno palivo (k čemuž při brzdění motorem dochází), motor se nepromazává, protože v jejich případě je palivo smícháno s olejem. Z toho důvodu dvoutaktní auta mívají tzv. volnoběžku, spojku, která zabírá, když je motor v záběru, aniž by byl právě sešlápnutý plyn."

Ano, je to pro vás hluboká historie, nic proti tomu... ale když chci napsat článek o brzdění motorem a chci tam citovat i dvoudobé motory, tak se někde poptám: dvoudobé motory především brzdí nesrovnatelně méně, než benzinové... je to dáno samotnou konstrukcí.

A pak - ta spojka, rychloběžka, právě nezabírá, když není sešlápnutý plyn. Pomiňme, že to ani není klasická spojka, ale pokud by byla, tak by rozepínala, nikoliv zabírala... je to jednoduchý mechanismus, který zajišťuje prostě jednosměrný přenos momentu = když motor táhne, tak táhne, jakmile pustím plyn, tak udělá pověstné "brm drnk brm"... a přejde do volnoběhu.
;-)
Je to stejný systém jako bývá na startérech - jakmile motor naskočí a roztočí se rychleji, než se točí jeho pastorek, tak to neudělá vůbec nic, startér se "neunáší", a může v klidu vyjet ze záběru.
Rozbalit vlákno
5
11. 10. 2016 21:12
Re: Pane Bureši, v zásadě dobrý... ale chtělo to trochu pří
No, když už chceš psát půlmetrovej koment o dvoutaktech a kritizovat článek za okrajovou záležitost, (a ano, napsal to tam blbě) klidně. Ale je lepší o problému něco víc vědět.

Ta spojka, rychloběžka....ne, není to spojka, ani rychloběžka. Jmenuje se to volnoběžka. Buď trvalá nebo vyřaditelná. (Jak uvedl Johny HD u Trabantů a Wartburgů). Výrobce v návodu k obsluze tehdy výslovně nezakazoval brzdit motorem, ale upozorňoval na nebezpečí nedostatečného mazání motoru při delším brzdění motorem. V té, pro mnohé již dnes, prehistorii se tento problém dlouhodobějšího brzdění motorem řešil jednoduše občasným přidáním - nejlépe plného - plynu. Pokud řidič nechtěl zrychlit, stačilo na dobu plného plynu vypnout zapalování.

Dvoutakt se samozřejmě hned nezadře při brzdění motorem. Jednak tam stále nějaké palivo (voloběžného množství) šlo a než došlo k odstranění olejového filmu z kluzných ploch válce a valivých ložisek klikového mechanizmu pouhým pasivním otáčením motoru, chvíli trvalo. Problém mohl nastat při opravdu dlouhých sjezdech a pod. Všechny dvoutaktní motorky tehdy volnoběžky neměly a žádná dramata se nekonala.

edit: K té chybné větě : Z toho důvodu dvoutaktní auta mívají tzv. volnoběžku, spojku, která zabírá, když je motor v záběru, aniž by byl právě sešlápnutý plyn.
Lépe :.... která zabírá, když je motor v záběru, tedy když otáčky motoru dosáhnou otáček nutných pro jízdu danou rychlostí. Pokud jsou otáčky motoru menší, volnoběžka mechanicky odpojí motor od převodovky.
Avatar - Ja Prvni 123
12. 10. 2016 19:55
Re: Pane Bureši, v zásadě dobrý... ale chtělo to trochu pří
Jo, s názvoslovím máš pravdu... ale jinak jsem nepochopil, co tam považuješ za špatně.

Na principu to nemění vůbec nic.
A ano, primárním důvodem volnoběžky u Wartburgu bylo snížení spotřeby, protože to auto umělo chlastat skutečně první ligu.
;-)
12. 10. 2016 23:49
Re: Pane Bureši, v zásadě dobrý... ale chtělo to trochu pří
Za špatně v tvém příspěvku věcně nic. Jen mi přišlo zbytečné popisovat čtyrmi odstavci nepodstatné věci ohledně dvoutaktů. Brzdí méně, dobře, to nemusí každý vědět. princip volnoběžky jsi popsal sice kostrbatě, ale bez nějak podstatné výhrady.

Tu podstatnou chybu v té větě z článku jsi možná cítil, ale nepoukázal jsi na ní konkrétně. A pak už nového nebo zajímavého nic. No až teď - umělo to chlastat první ligu.

Z dlouholetých osobních zkušeností, pokud si dobře pamatuji, jezdil např. Spartak nebo stará obyčejná Octavia za 8-9 litrů, Wartburg 311 za 8-10 litrů dynamicky podobné. (Záměrně pomíjím exoty té doby částečně dostupné na trhu u nás - Simcy Aronde, Hillmany Minx, Fordy Anglia, Renaulty 4CV, Fiaty 600 a Moskviče, Volhy, Pobědy a Warsawy. Jen Fiat, 4CV a snad i Anglia měly malinko nižší spotřebu, jinak podobnou nebo vyšší.) Pozdější W353 spotřeba podobná ale už 50 koní a to tehdejší partner ze stáje Škody 1000MB ve výkonu, rychlosti, pohodlí i velikosti kufru značně zaostával a neměl navíc ani variantu kombi. Jen ta spotřeba byla o něco nižší, tak asi 7-9 litrů.
Benzín stál ale 2,10 Kčs, později (353 a 1000MB) tuším 4,30 Kčs.

Volnoběžka nebyla zase až tak špatná věc. Bylo třeba si na ní zvyknout a naučit se využívat jejich pozitiv. V té době byly zcela jiné podmínky jak z hlediska hustoty provozu, tak z hlediska stavu a charakteru silnic a i rychlosti jízdy. Byla chápána jako moderní inovace a klad. Vliv na snížení spotřeby jistě měla, ale nikoliv podstatný.

No, jsem vlastně stejný jako ty, taky čtyři odstavce zbytečných keců.....tak se ti tedy omlouvám, :-) když máš rád ty Alfy.
Avatar - Ja Prvni 123
13. 10. 2016 21:30
Re: Pane Bureši, v zásadě dobrý... ale chtělo to trochu pří
No - ale k tomu přece tyhle diskuze jsou!
Aspoň původně byly... abychom si povídali o autech. A ne štěkali na sebe a dokazovali si, kdo je větší drsňák.
:-)
Tak Spartak ani Oktávka mě vlastně vůbec nenapadly. I když máš pravdu, že Oktávka se s 353 potkat mohla.
Já to beru z vlastní zkušenosti 110 proti 353.
110 mnohem řiditelnější, útulnější... i když nesrovnatelně menší - méně prostorná i uvnitř, nejen co se kufru týče.
353 byla veliká, pohodlná... ale nedalo se to řídit. Rovně to asi jelo o něco rychleji, to už si nepamatuju, ale nezatáčelo to, při brždění se to vlnilo... a ukrutně to chlastalo.

110 jezdila v pohodě za 7 a když jsi na ni šlapal, tak dokázala vylézt max na 9, víc jsem prostě nezažil.
Udržet 353 pod 9 byl problém... a když jsi chtěl jet "bez zábran", vzala si klidně 12...

A to už vůbec nemluvím o tom, že "neměla zpátečku". Ten, kdo vymyslel řazení pod volantem - zejména zpátečku, prostě neměl rád lidi.
>:D
15. 10. 2016 09:07
Re: Pane Bureši, v zásadě dobrý... ale chtělo to trochu pří
Spartaka je ale z hlediska roků výroby korektnější porovnávat s W 311 [odkaz] , rovněž W353 je objektivnější porovnávat se Š 100 a ne s Š 110 z (hlediska stejného zdvihového objemu).

Je pravda, že pérování, resp. naladění celého podvozku W353 bylo zcela "bez sportovních ambic", výrazně se zaměřené na komfort. Od toho se odvíjely jízdní vlastnosti a to i při tom brzdění. Ale jen pocit, přestože stále s rámovou koncepcí, již nezávisle i zadní kola s vinutými pružinami a když si řidič zvykl na náklony a houpání, dalo se s tím jet i v zatáčkách svižně. Zpátečka ? Nevím a ani jsem neslyšel. Možná zvyk nebo potíž u konkrétního kusu.

S ostatním souhlasím a ano u Š 110,110 běžně jet za 7 šlo, a s W353 ani přes 12 nebyl problém, když jsi se "uvolnil".
Avatar - Stejsn
11. 10. 2016 21:43
Je to asi dvacet let,
co jsem s čerstvým řidičákem sjížděl Klínovec na neutrál. Dole jsem si málem rozbil držku, protože přehřáté brzdy přestaly fungovat a nezastavily mě na semaforu. Od té doby v táhlých klesáních NIKDY nevyřazuju.
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Machýrek
11. 10. 2016 21:47
turbo vs atmo
Subjektivne mi prijde, ze atmosfera brzdi motorem vic jak turbo, pisu o benzinu. Ale podle clanku by to nemelo byt nijak extra znat. Mate stejnou zkusenost?
Rozbalit vlákno
4
11. 10. 2016 21:51
Re: turbo vs atmo
Je to tak a v článku je to vlastně skrytě napsáno.

"Roli hraje..... .... nebo třeba kompresní poměr motoru, čím je vyšší, tím je brzdná síla motoru vyšší."

Turbomotory mají kompresní poměry menší. Při akci se pak tlak právě doplní přeplňováním.
11. 10. 2016 22:02
Re: turbo vs atmo
Já myslím, že to může být úplně v klidu poznat ono i 2 turbo motory o stejném objemu můžou brzdit každý úplně jinak. Např. tam, kde u C5 2.0HDI auto na 5q drží rychlost nebo trochu zpomaluje musím mít v LII 1,9 DCi pro stejný brzdný účinek 4q nebo dokonce 3q přitom otáčky na jednotlivé stupně jsou skoro stejné... Atmo 1,6 v Dacii bylo tak nějak mezi a nejlíp brzdilo atmo 1.9D v BX to prostě bez plynu nezrychlilo ani z toho největšího kopce >:D
11. 10. 2016 22:22
Re: turbo vs atmo
Asi tak nějak, jsou tu různé vlastnosti, které brzdící účinek zvýrazňují nebo snižují, nicméně celkově záleží na konkrétním motoru. Třeba Primera 2.0 mi na čtyřku zpomalovala více než Accord 2.0 na trojku, navíc ještě ta Primera měla mnohem delší kvalty, kde její čtyřka téměř odpovídá pětce na Hondě. Obojí čtyřválce stejného objemu a velmi podobného kompresního poměru. Nicméně je nutné říci, že Honda je o 200 kilo těžší.
Avatar - Blue Sun
12. 10. 2016 09:31
Re: turbo vs atmo
Taky si porovnej konstrukční stáří jednotlivých motorů, hmotnost aut...
V posledních letech všichni dost pracovali na snižování vnitřních odporů, takže i to má na celkový brzdný účinek motoru velký vliv.
11. 10. 2016 21:54
nesnáším ty
mouly, co furt šlapou na brzdy, vypaluje to sítnici. brzdění motorem využívám zcela automaticky, protože halt to člověk okouká od učitele :-) můj první učitel byl ale táta, a ten "šetřil" tak, že při jízdě ze známých kopců vypínal motor zcela (jel "bez motoru")
Rozbalit vlákno
1
11. 10. 2016 22:47
Re: nesnáším ty
No hlavně, když se mu nezamknul volant, některá stará auta to byla schopna udělat i bez vytažení klíčku ze zapalování... :-!
11. 10. 2016 22:58
Plachtění
Je mi divné, že se doporučuje vyřazovat, mě v servisu dokázali na diagnostice při jízdě, že jde po vyřazení spotřeba mírně nahoru, protože počítač si sám přidá
Nevím.
Rozbalit vlákno
1
11. 10. 2016 23:09
Re: Plachtění
Záleží na konkrétním kopci. Někde je úspornější nechat zařazeno a někde zase neutrál, ale jelikož se mi to nechce pokaždé zjištovat a zapisovat do deníčku, abych příště věděl jak se zachovat tak neutrál používám jenom, když stojím z kopce a chci se rozjet. Je to úspornější než šlapat na plyn.
12. 10. 2016 00:39
brzdění motorem
Věta: Fyzikálně řečeno teplo zůstává v motoru a nezačne vznikat v brzdovém systému.
nejsem fyzik ani mechanik, ale tohle mi přijde jako blbost - když brzdím motorem, tak:
1 - nespaluji palivo ( max. volnoběžné nmnožství ) takže nové teplo nevzniká
2 - vodní pumpa ( u vodou chlazených motorů - u vzduchem chlazených nepřestává fungovat nápor vzduchu ) stále funguje, neboť se motor nezastavil, tak se ptám, kde zůstává se bere v motoru teplo, které nby jinak vzniklo bržděním???????
Rozbalit vlákno
0
12. 10. 2016 00:42
brzdění motorem
brzdění motorem
Věta: Fyzikálně řečeno teplo zůstává v motoru a nezačne vznikat v brzdovém systému.
nejsem fyzik ani mechanik, ale tohle mi přijde jako blbost - když brzdím motorem, tak:
1 - nespaluji palivo ( max. volnoběžné nmnožství ) takže nové teplo nevzniká
2 - vodní pumpa ( u vodou chlazených motorů - u vzduchem chlazených nepřestává fungovat nápor vzduchu ) stále funguje, neboť se motor nezastavil, tak se ptám, kde se bere v motoru teplo, které nby jinak vzniklo bržděním???????
Rozbalit vlákno
2
12. 10. 2016 05:48
Re: brzdění motorem
Bere se tam stlačováním vzduchu a mechanickým třením
12. 10. 2016 15:24
Re: brzdění motorem
Přesně tak. Zákon zachování energie platí pro všechny, i pro blonďáky.
Avatar - dokopy
12. 10. 2016 06:57
divné
Konštantná rýchlosť pri plachtení dolu kopcom je fyzikálny nezmysel.
Rozbalit vlákno
4
12. 10. 2016 09:12
Re: divné
Není, pokud splníš hromadu podmínek tak není problém, aby auto po vyřazení na neutrál jelo pořád stejně rychle
12. 10. 2016 09:42
Re: divné
Je to jako s volným pádem. Těleso padající z výšky stáje zrychluje dokud se odpor vzduchu nevyrovná gravitační síle.

Auto, které plachtí "dolu kopcom", stále zrychluje dokud součet všech odporů (odvalování pneumatik, odporů v ložiscích a převodech a odporu vzduchu) nedosáhne síly rovnoběžné s nakloněnou rovinou (rovinou kopce), která je vektorovým součtem gravitační síly ve svislém směru a reakční kolmé tlakové síly. Pokud se odpory vyrovnají se silou rovnoběžnou s kopcem, auto pojede už jen konstantní rychlostí.

Tolik strohá teorie. Ale platí. Není to fyzikální "nezmysel". (I když teď nevím úplně přesně jak je to s fyzikou na Slovensku :-) .)
Avatar - dokopy
12. 10. 2016 10:34
Re: divné
"Stále více aut se samočinnou převodovkou nabízí funkci plachtění, kdy vyřadí na neutrál. Při takové jízdě vůz využívá svojí setrvačnost, což znamená, že při jízdě z kopce nezpomaluje, ale udržuje stálou rychlost. "

Toto je fyzikálny nezmysel na Slovensku aj vcelom vesmíre, snáď okrem čiernych dier. Teda tá stála rýchlosť.
12. 10. 2016 11:05
Re: divné
Je to jen hodně nepřesně - a možná lépe - nešikovně napsané.

Při vyřazení na neutrál (a tom plachtění) může auto jak zrychlovat, tak jet konstantní rychlostí, tak může i zpomalovat. Záleží na tom.... ..... jaký je sklon vozovky, rychlost, odpory.
12. 10. 2016 07:15
Kopec
Jestli taky tak trochu nezáleží na tvaru kopce ze kterého jedu a na provozu ;-) Je li kopec mírný a dlouhý tak nemůžu brzdit motorem, protože by mně zpomalil tak že bych zase musel přidávat. Proto tam vyřadím a jedu na volnoběh. Z prudšího kopce nechám zařazenou rychlost podle potřeby a jen přibrzďuji abych zbytečně nezrychloval. A nebo kombinuji jízdu na volnoběh s občasným zařazením rychlosti a následným vyřazením. Vždy tedy záleží na tvaru a délce klesání. Nejdůležitější ale je nepřekračovat předepsanou rychlost, jet plynule a hlavně bezpečně. Řidič totiž musí při jízdě používat i mozek, na rozdíl od silničních pirátů používajících většinou jen pravou nohu >:D
Rozbalit vlákno
0
12. 10. 2016 07:22
skrtici klapka
Nerad bych kecal, ale myslím, že u benzínových vozu s elektronickou škrtící klapkou se při brzdění motorem otevírá naplno, aby se brzdný účinek snížil (zredukování sacích ztrát), aby se dalo plachtit déle. Taková Fabia 1.4MPI brzdí motorem minimalne oproti Felicii se stejným motorem. Samozřejmě vstřikovače jsou při brzdění stále odpojené
Rozbalit vlákno
0
12. 10. 2016 07:29
Víc válců = větší brzdný účinek?
To že větší motor brzdí víc je jasné,ale polemizoval bych s názorem že víceválcové motory brzdí víc než méněválcové (při stejném objemu) - s tímto je praktická zkušenost v autě asi nemožná,ale na motorce je sakra rozdíl když uberete plyn na čtyřválcové mašině nebo na jednoválcovém bucharu, i dvouválcové mašiny typu Honda VTR umí při prudkém ubrání plynu bloknout kolo,což čtyřválec nikdy neudělá.
Rozbalit vlákno
0
12. 10. 2016 08:01
palivo
ako riadiaca jednotka vie, ze nema striekat palivo pri brzdeni motorom? Je tam nejaky senzor na smer zaberu? Alebo ide podla otacok: skrtiaca klapka zavreta, otacky viac nez by mali byt = urcite brzdi motorom, vypinam vstrekovanie paliva?
Rozbalit vlákno
2
12. 10. 2016 09:16
Re: palivo
Normální RJ vstřikuje palivo podle toho jestli šlapeš na plyn nebo ne. Jediná vyjímka je když to necháš spadnout pod 1k otáček pak začne vstřikovat palivo i bez plynu, aby to nechcíplo
12. 10. 2016 10:19
Re: palivo
ano, je to čistě na otáčkách a poloze plynu. U starších aut je snímač volnoběžné polohy na klapce, a určité otacky, při kterých dojde k přerušení a kdy zas obnovení dodavky, novější mají zřejmě vyspělejší algoritmy (např obnovení dodávky při sešlápnutí spojky, otevření klapky pro menší odpor apod)
12. 10. 2016 09:49
len ma zarazilo, že
vraj pri plachtení sa dole kopcom udržiava rýchlosť - to snáď záleží na sklone kopca nie?
Rozbalit vlákno
2
12. 10. 2016 09:53
Re: len ma zarazilo, že
Ano a ještě na odporu vzduchu (tedy i rychlosti) a pasivních odporech ( odvalování pneumatik, převody a ložiska).
12. 10. 2016 11:41
Re: len ma zarazilo, že
šak jasné, ja len aby sa nesťažoval nejaký týpek, že plachtil a nabral rýchlosť a potom nabral strom.
12. 10. 2016 09:54
Různé motory, různí lidé
Zdar, brždění motorem používám hojně, jelikož mám poměrně dobré auto na tento způsob jízdy ( Honda Civic) Při zařazení na 6 převodový stupen je brzdící účinek minimální a jeto jakoby poloviční plachtění, z toho důvodu plachtění téměř nevyužívám. Při rychlosti 50 Km/h si auto na volnoběh vezme 0,6 litru benzínu na hodinu, tedy 1,2 l na 100 km, když bude rychlost dvojnásobná, tedy 100 km/h logicky si vezme v ten moment 0,6 l na 100 km. tedy plachtit se vyplatí více ve vyšších rychlostech,ale to je logické, když odběr paliva na volnoběh je téměř konstantní a nezáleží na rychlosti. To méěř je tam z toho důvodu, že jsem vypozoroval, že u mě do cca 40 km/h otáčky zůstavají oprevdu volnoběžné, tedy cca 700, kdežto při vyšší rychlosti jsou otáčky kolem 900, takže míně více to pak i žere. Jak už tady bylo několikrát napsáno, každý motor brzdí trochu jinak a je to hlavně na citu řidiče.Pro ilustraci např můj známej má prý zjištěno, že nejlepší spotřeba je při tomto stylu jízdy: Dálnice, akceleruje na 160, pak pustí plyn a auto zpomaluje na 100, pak zase akceleruje na 160 a opakuje to pořád dokola. Podle mě je to blbost, nehledě na to, že se za takovým "hnupem" nedá jet, už jsem jich pár takových na dálnici potkal a potom co mě ten známej řekl jsem už pochopil, proč to dělají... Má Renault Magane 1999
Rozbalit vlákno
4
12. 10. 2016 10:22
Re: Různé motory, různí lidé
Ten způsob jízdy je opravdu úsporný, protože benzínové motory fungují nejlíp na plný plyn (nižší ztráty v sání).. tímto způsobem se jezdí ekorally, tam snad dokonce při lachtici fázi vyřadí a vypnou motor. U dieselu už je ale takový způsob diskutabilní
12. 10. 2016 10:25
Re: Různé motory, různí lidé
To jsem nevěděl, každopádně bych to nevydržel a pochybuju že řidiči kolem něj to dobře nesou :))
12. 10. 2016 15:08
Re: Různé motory, různí lidé
Ta jízda 160-100-160 může fungovat na prázdné dálnici, ale ne tam kde bude muset při těch 160 pokaždé brzdit, protože tam někdo vjede nebo někoho dojede pak bude ta spotřeba horší než, kdyby se snažil jet pořád těch 160 >:D
12. 10. 2016 15:11
Re: Různé motory, různí lidé
Co se týče toho známého. Pokud po dosažení 160 km/h vyřadí na neutrál, tak má pravdu, spotřeba bude nižší, než kdyby jel konstantní rychlostí.
Nejlepší je dálnice s prudkými kopci nahoru a dolů. Tam lze tento princip využít snadněji, protože při vyřazení na neutrál z kopce auto nezpomaluje.
12. 10. 2016 14:07
Výhoda brždění motorem?
Mám 6-letou Š Octavia 1,9 "pé déčko". Brzdím většinou motorem... v dobré víře, že něco ušetřím. Takovej blbej zvyk z dob, kdy jsme ještě měli Š 120. Na STK zjistili prorezlé přední i zadní brzdové kotouče a bylo mi řečeno - používat více brzdy!!! Tak tomu se říká úspora :-)
Rozbalit vlákno
1
12. 10. 2016 15:09
Re: Výhoda brždění motorem?
Pokud ty brzdy zrezly tak bude chyba jinde jak v tom, že jsi je nepoužíval >:D
Avatar - lordlord
12. 10. 2016 16:19
.
s octavii2 se dalo v kopcích krásně jezdit na tempomat, nová už moc nebrzdí a tempomat je k ničemu
Rozbalit vlákno
0