9.7. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Brzdové destičky Ferodo: S předstihem

 

V Česku velmi známá značka Ferodo, spadající do koncernu Federal-Mogul, přišla s mnoha inovacemi, které předběhly dobu o mnoho let.

Brzdové destičky, či chcete-li odborně třecí segmenty, od firmy Ferodo se výrazně uplatňují v prvovýrobě automobilů mnoha značek. Kromě tzv. prémiových německých značek Ferodo zásobuje brzdovými destičkami s minimální hlučností i elektromobil Tesla S. „Proč by měly brzdy vydávat nejsilnější zvuk a kazit tak minimální hlučnost elektromobilu?“ zdůraznil smysl speciálního materiálu třecích segmentů pro Teslu S technický manažer František Kepka.

Ticho

V automobilovém průmyslu sílí vývoj elektrických a hybridních pohonů. Téměř každá automobilka má v nabídce alespoň jeden model vybavený tímto typem pohonu, nebo se jej v nejbližší době chystá do svého portfolia přidat.

Alternativní systémy pohonu však přinášejí vyšší požadavky na vlastnosti jednotlivých automobilových komponentů.

„Řidiči by zajisté neocenili, kdyby nejhlučnějším systémem elektromobilu byly brzdy, resp. brzdové destičky. Proto naše společnost dlouhodobě klade důraz na absolutní omezení slyšitelných projevů a vibrací třecího materiálu v celém procesu brzdění,“ vysvětluje František Kepka.

Náskok v mnoha oblastech

Společnost Federal-Mogul, přední světový výrobce automobilových komponentů, reaguje při vývoji brzdových destiček na stále náročnější požadavky výrobců automobilů na výkonnostní parametry jednotlivých součástí. Trend směřuje k co nejnižší hmotnosti neodpružených hmot automobilů, tudíž i brzdových třmenů a destiček. Zároveň však brzdy musí být kvůli narůstající hmotnosti automobilů schopné podávat čím dál větší výkon. Nemohlo by se stát, aby se jako třetí faktor neobjevily ekologické snahy.

V roce 1996 bylo zakázáno používání rakovinotvorného azbestu, o deset let později byl vysloven zákaz rtuti, olova, kadmia, antimonu a čtyřmocného chromu v brzdových destičkách. Současné snahy směřují k omezování podílu mědi v třecích segmentech. Vývojáři z toho mají neklidný spánek, protože brzdové destičky mají zároveň vykazovat větší výkon, ale podíl kovu výborně odvádějícího teplo z třecího povrchu destičky k podložní desce má být od roku 2021 snížen na maximálně pět procent. O dva roky později bude moci být v třecím materiálu jen 0,5 procenta mědi.

„Snížená hmotnost a menší zástavbový prostor pro brzdy vyžadují použití materiálů s vyšší teplotní vodivostí pro zabezpečení odvodu tepla. Splnit tuto podmínku při současném plnění nových ekologických požadavků týkajících se omezeného použití mědi dokážou jen prvotřídní dodavatelé, mezi něž se Federal-Mogul řadí,“ dodává Kepka. Ferodo se soustřeďuje nejen na sériovou produkci, ale také dodává brzdové destičky pro závodní trucky značky Buggyra a chystá se i k účasti na nejtěžším automobilovém podniku světa Rallye Dakar 2015.

Organické hmoty

Cestu ke splnění výše uvedených a protichůdně jdoucích požadavků vidí Federal-Mogul ve vývoji vlastní NAO (Non-Asbestos Organic – bezazbestové organické) technologie. Výsledkem dlouholetého bádání a zkoušení jsou destičky nazvané Eco-Friction, které splňují požadavek maximálně půl procenta mědi závazný až od roku 2023. S devítiletým náskokem tedy firma vyvinula produkt, který dostal schválení od výrobců automobilů a již letos se objevuje v nové generaci Mercedes-Benzu třídy C. Výroba destiček Eco-Friction s tzv. nulovým obsahem mědi se již v příštím roce očekává v počtu přesahují milion kusů.

Eco-Friction nabízí komplexní řešení pro různé technologické trendy v prvovýrobě automobilů. Nové programy požadující nulový obsah mědi ve třecím materiálu brzd lze nalézt například u automobilek Audi a Daimler, které vyžadují destičky s nízkým obsahem kovu nebo bezazbestové organické materiály.

Parkovací brzda

Z hlediska vývoje technologie brzdových systémů se čím dál častěji objevuje nahrazování klasické parkovací brzdy elektrickou. V segmentu užitkových vozidel se elektrické ovládání parkovací brzdy objevuje například u nových vozidel Renault Trucks Euro 6. Odhaduje se, že v příštím roce bude každý pátý osobní automobil vybaven elektrickou parkovací brzdou. Tato brzda musí být schopná zabrzdit vozidlo na rovině i ve svahu za všech klimatických podmínek. Proto musí brzdové destičky mít stabilní koeficient tření v širokém rozsahu teplot, je třeba se také vypořádat s tepelnou roztažností (v případě chladnoucích destiček a kotoučů po zastavení vozidla jde spíše o zmenšování objemu a snižování tlaku mezi třecími segmenty a kotouči případně bubny).

Historie značky Ferodo

Brzdové destičky Ferodo se vyrábějí již více než 115 let. V současné době drží vedoucí postavení v originálním vybavení do prvovýroby a originálních náhradních dílech v oblasti osobních vozidel. V roce 1897 vyvinul Herbert Frood moderní třecí materiál a zahájil jeho výrobu. V roce 1956 představilo Ferodo první brzdové destičky pro kotoučové brzdy u sériového vozu TR 3. V roce 1980 vyrobilo Ferodo první evropské bezazbestové brzdové destičky – šestnáct let před zákazem používání azbestu. Produkce destiček v pěti evropských továrnách také spočívá v Česku, konkrétně Kostelci nad Orlicí. Všechny výrobní závody Ferodo vyrábí jak pro prvovýrobce, tak i pro aftermarket. Kvalitativní úroveň a testování probíhá u všech produktů podle standardů prvovýroby. Vývoj je společný pro OE i aftermarket a technická centra výzkumu a vývoje se nacházejí v Americe, Evropě i Asii.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
CCleaner jsme koupili už napadený hackery, říká generální ředitel Avastu CCleaner jsme koupili už napadený hackery, říká generální ředitel Avastu

Virus ukrytý v oblíbeném programu pro ´čištění´ počítačů…

ČNB ponechala rezervu na ochranu úvěrového trhu na jednom procentu ČNB ponechala rezervu na ochranu úvěrového trhu na jednom procentu

Česká národní banka ponechala rezervu na ochranu…

Soud zrušil zajišťovací příkazy vůči firmě FAU Soud zrušil zajišťovací příkazy vůči firmě FAU

Krajský soud v Ostravě dnes zrušil rozhodnutí celníků o…

Komentář Martin Čaban: Úřad, který se usoudí k smrti Komentář Martin Čaban: Úřad, který se usoudí k smrti

Od začátku bylo jasné, že nový Úřad pro dohled nad…

 

Štítky Profi

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

 





 
Známe cenu nejlevnějšího Seatu Arona. Má 95 koní a může vypadat takto

Známe cenu nejlevnějšího Seatu Arona. Má 95 koní a může vypadat takto

Dnes 10:57

České zastoupení automobilky Seat rozšířilo konfigurátor crossoveru Arona. K dispozici je zatím litrový motor TSI ve dvou výkonových verzích.




Blesk.cz

Recenze: Nový Lego film je drzou poctou ninjům a parodií arcipadouchů

Recenze: Nový Lego film je drzou poctou ninjům a…

Lego už zdaleka není jen stavebnicí pro děti, objevují se spouty videoher, mobilních aplikací a také už třetí…

Bubeník kapely Mirai prozradil nezvyklé poslední přání manželky (†26)

Bubeník kapely Mirai prozradil nezvyklé poslední…

Slíbili si lásku do konce života, ale rozdělila je krutá rána osudu. Minulý pátek manželku bubeníka Šimona…

 

iSport.cz

Mrázek vyfasoval šestku, Hertl skóroval a nahrával proti Vegas

Mrázek vyfasoval šestku, Hertl skóroval a nahrával…

Jen čtyřicet minut strávil v bráně Detroitu proti Chicagu český brankář Petr Mrázek, přesto z 40 střel inkasoval…

Holek o Spartě: Je mi líto, že se nedaří. Nejlepší fotbal jsme hráli za Lavičky

Holek o Spartě: Je mi líto, že se nedaří. Nejlepší…

Vrátíte se z dovolené do práce a dozvíte se, že už vás nechtějí. Noční můra? Kdepak, přesně tohle letos před…

 

Reflex.cz

Odpuštění dluhů: Populistický nesmysl prezidentského kandidáta Horáčka

Odpuštění dluhů: Populistický nesmysl prezidentského…

Jeden z výraznějších prezidentských uchazečů, pan Michal Horáček, mj. navrhuje, aby stát občanům odpustil penále…

V muslimských ghettech je pro Židy nebezpečno, antisemitismus v Německu roste, říká Šonka

V muslimských ghettech je pro Židy nebezpečno,…

Židé v německých muslimských ghettech se musí mít na pozoru. Podle experta na SRN Jaroslava Šonky se množí…