9.7. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Brzdové destičky Ferodo: S předstihem

 

V Česku velmi známá značka Ferodo, spadající do koncernu Federal-Mogul, přišla s mnoha inovacemi, které předběhly dobu o mnoho let.

Brzdové destičky, či chcete-li odborně třecí segmenty, od firmy Ferodo se výrazně uplatňují v prvovýrobě automobilů mnoha značek. Kromě tzv. prémiových německých značek Ferodo zásobuje brzdovými destičkami s minimální hlučností i elektromobil Tesla S. „Proč by měly brzdy vydávat nejsilnější zvuk a kazit tak minimální hlučnost elektromobilu?“ zdůraznil smysl speciálního materiálu třecích segmentů pro Teslu S technický manažer František Kepka.

Ticho

V automobilovém průmyslu sílí vývoj elektrických a hybridních pohonů. Téměř každá automobilka má v nabídce alespoň jeden model vybavený tímto typem pohonu, nebo se jej v nejbližší době chystá do svého portfolia přidat.

Alternativní systémy pohonu však přinášejí vyšší požadavky na vlastnosti jednotlivých automobilových komponentů.

„Řidiči by zajisté neocenili, kdyby nejhlučnějším systémem elektromobilu byly brzdy, resp. brzdové destičky. Proto naše společnost dlouhodobě klade důraz na absolutní omezení slyšitelných projevů a vibrací třecího materiálu v celém procesu brzdění,“ vysvětluje František Kepka.

Náskok v mnoha oblastech

Společnost Federal-Mogul, přední světový výrobce automobilových komponentů, reaguje při vývoji brzdových destiček na stále náročnější požadavky výrobců automobilů na výkonnostní parametry jednotlivých součástí. Trend směřuje k co nejnižší hmotnosti neodpružených hmot automobilů, tudíž i brzdových třmenů a destiček. Zároveň však brzdy musí být kvůli narůstající hmotnosti automobilů schopné podávat čím dál větší výkon. Nemohlo by se stát, aby se jako třetí faktor neobjevily ekologické snahy.

V roce 1996 bylo zakázáno používání rakovinotvorného azbestu, o deset let později byl vysloven zákaz rtuti, olova, kadmia, antimonu a čtyřmocného chromu v brzdových destičkách. Současné snahy směřují k omezování podílu mědi v třecích segmentech. Vývojáři z toho mají neklidný spánek, protože brzdové destičky mají zároveň vykazovat větší výkon, ale podíl kovu výborně odvádějícího teplo z třecího povrchu destičky k podložní desce má být od roku 2021 snížen na maximálně pět procent. O dva roky později bude moci být v třecím materiálu jen 0,5 procenta mědi.

„Snížená hmotnost a menší zástavbový prostor pro brzdy vyžadují použití materiálů s vyšší teplotní vodivostí pro zabezpečení odvodu tepla. Splnit tuto podmínku při současném plnění nových ekologických požadavků týkajících se omezeného použití mědi dokážou jen prvotřídní dodavatelé, mezi něž se Federal-Mogul řadí,“ dodává Kepka. Ferodo se soustřeďuje nejen na sériovou produkci, ale také dodává brzdové destičky pro závodní trucky značky Buggyra a chystá se i k účasti na nejtěžším automobilovém podniku světa Rallye Dakar 2015.

Organické hmoty

Cestu ke splnění výše uvedených a protichůdně jdoucích požadavků vidí Federal-Mogul ve vývoji vlastní NAO (Non-Asbestos Organic – bezazbestové organické) technologie. Výsledkem dlouholetého bádání a zkoušení jsou destičky nazvané Eco-Friction, které splňují požadavek maximálně půl procenta mědi závazný až od roku 2023. S devítiletým náskokem tedy firma vyvinula produkt, který dostal schválení od výrobců automobilů a již letos se objevuje v nové generaci Mercedes-Benzu třídy C. Výroba destiček Eco-Friction s tzv. nulovým obsahem mědi se již v příštím roce očekává v počtu přesahují milion kusů.

Eco-Friction nabízí komplexní řešení pro různé technologické trendy v prvovýrobě automobilů. Nové programy požadující nulový obsah mědi ve třecím materiálu brzd lze nalézt například u automobilek Audi a Daimler, které vyžadují destičky s nízkým obsahem kovu nebo bezazbestové organické materiály.

Parkovací brzda

Z hlediska vývoje technologie brzdových systémů se čím dál častěji objevuje nahrazování klasické parkovací brzdy elektrickou. V segmentu užitkových vozidel se elektrické ovládání parkovací brzdy objevuje například u nových vozidel Renault Trucks Euro 6. Odhaduje se, že v příštím roce bude každý pátý osobní automobil vybaven elektrickou parkovací brzdou. Tato brzda musí být schopná zabrzdit vozidlo na rovině i ve svahu za všech klimatických podmínek. Proto musí brzdové destičky mít stabilní koeficient tření v širokém rozsahu teplot, je třeba se také vypořádat s tepelnou roztažností (v případě chladnoucích destiček a kotoučů po zastavení vozidla jde spíše o zmenšování objemu a snižování tlaku mezi třecími segmenty a kotouči případně bubny).

Historie značky Ferodo

Brzdové destičky Ferodo se vyrábějí již více než 115 let. V současné době drží vedoucí postavení v originálním vybavení do prvovýroby a originálních náhradních dílech v oblasti osobních vozidel. V roce 1897 vyvinul Herbert Frood moderní třecí materiál a zahájil jeho výrobu. V roce 1956 představilo Ferodo první brzdové destičky pro kotoučové brzdy u sériového vozu TR 3. V roce 1980 vyrobilo Ferodo první evropské bezazbestové brzdové destičky – šestnáct let před zákazem používání azbestu. Produkce destiček v pěti evropských továrnách také spočívá v Česku, konkrétně Kostelci nad Orlicí. Všechny výrobní závody Ferodo vyrábí jak pro prvovýrobce, tak i pro aftermarket. Kvalitativní úroveň a testování probíhá u všech produktů podle standardů prvovýroby. Vývoj je společný pro OE i aftermarket a technická centra výzkumu a vývoje se nacházejí v Americe, Evropě i Asii.

Spolupracujeme s TipCars.com
Český pracovní trh je pro firmy nejatraktivnější z okolí Český pracovní trh je pro firmy nejatraktivnější z okolí

V Česku je velký potenciál pro zřizování vývojových…

Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy

Evropská komise varovala amerického ministra financí…

Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic

Saúdskoarabský ropný koncern Saudi Aramco zvýšil plán…

 

Štítky Profi

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku! Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku!

Může se Škoda 130L spojit s Audi TT? Takovou otázku si…

 





 
Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Včera

V dnešní uspěchané době řidiči často zapomínají na základní pravidlo v silničním provozu na pozemních komunikacích, jímž je pravidlo pravé ruky, resp. přednost zprava.




Blesk.cz

Odvrácená tvář Karibiku: Moře kolem poklidných ostrovů pohltily lidské odpadky

Odvrácená tvář Karibiku: Moře kolem poklidných…

Tohle je opravdu děsivé! Fotografka zachytila nechutnou záplavu lidského odpadu, která doslova pozřela moře…

Moderátor se vysmál obličeji Jožo Ráže po nehodě: Vypadá jako z filmu Hory mají oči, pardon oko!

Moderátor se vysmál obličeji Jožo Ráže po nehodě:…

Sedmnáct let po ošklivé autonehodě, při níž známý slovenský zpěvák Jožo Ráž (63) málem přišel o život, se našel…

 

iSport.cz

SOUHRN LM: Liberec s Třincem slaví postup do semifinále, Kometa padla

SOUHRN LM: Liberec s Třincem slaví postup do…

SOUHRN | Úřadující český mistr dotahoval, ale marně. Hokejisté Komety Brno prohráli domácí odvetu čtvrtfinále…

Volba šéfa fotbalu: Malík se stal předsedou, uspěli opět Berbr a Zlámal

Volba šéfa fotbalu: Malík se stal předsedou, uspěli…

Novým šéfem českého fotbalu se stal Martin Malík. Již v 1. kole ho zvolili delegáti na mimořádné valné hromadě,…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není vhodný pro děti

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není…

Diplomat Pavel Fischer by se jako prezident nebál bouchnout do stolu. Miloš Zeman je podle něj málo aktivní.…

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa: Námi nastavený model je modelem pro EU

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa:…

Po 19 letech přijel v pondělí do Prahy někdejší několikanásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar. Ten je…