Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Brzdové destičky Ferodo: S předstihem

Ladislav Černý
Diskuze (2)
V Česku velmi známá značka Ferodo, spadající do koncernu Federal-Mogul, přišla s mnoha inovacemi, které předběhly dobu o mnoho let.

Brzdové destičky, či chcete-li odborně třecí segmenty, od firmy Ferodo se výrazně uplatňují v prvovýrobě automobilů mnoha značek. Kromě tzv. prémiových německých značek Ferodo zásobuje brzdovými destičkami s minimální hlučností i elektromobil Tesla S. „Proč by měly brzdy vydávat nejsilnější zvuk a kazit tak minimální hlučnost elektromobilu?“ zdůraznil smysl speciálního materiálu třecích segmentů pro Teslu S technický manažer František Kepka.

Ticho

V automobilovém průmyslu sílí vývoj elektrických a hybridních pohonů. Téměř každá automobilka má v nabídce alespoň jeden model vybavený tímto typem pohonu, nebo se jej v nejbližší době chystá do svého portfolia přidat.

Alternativní systémy pohonu však přinášejí vyšší požadavky na vlastnosti jednotlivých automobilových komponentů.

„Řidiči by zajisté neocenili, kdyby nejhlučnějším systémem elektromobilu byly brzdy, resp. brzdové destičky. Proto naše společnost dlouhodobě klade důraz na absolutní omezení slyšitelných projevů a vibrací třecího materiálu v celém procesu brzdění,“ vysvětluje František Kepka.

Náskok v mnoha oblastech

Společnost Federal-Mogul, přední světový výrobce automobilových komponentů, reaguje při vývoji brzdových destiček na stále náročnější požadavky výrobců automobilů na výkonnostní parametry jednotlivých součástí. Trend směřuje k co nejnižší hmotnosti neodpružených hmot automobilů, tudíž i brzdových třmenů a destiček. Zároveň však brzdy musí být kvůli narůstající hmotnosti automobilů schopné podávat čím dál větší výkon. Nemohlo by se stát, aby se jako třetí faktor neobjevily ekologické snahy.

V roce 1996 bylo zakázáno používání rakovinotvorného azbestu, o deset let později byl vysloven zákaz rtuti, olova, kadmia, antimonu a čtyřmocného chromu v brzdových destičkách. Současné snahy směřují k omezování podílu mědi v třecích segmentech. Vývojáři z toho mají neklidný spánek, protože brzdové destičky mají zároveň vykazovat větší výkon, ale podíl kovu výborně odvádějícího teplo z třecího povrchu destičky k podložní desce má být od roku 2021 snížen na maximálně pět procent. O dva roky později bude moci být v třecím materiálu jen 0,5 procenta mědi.

„Snížená hmotnost a menší zástavbový prostor pro brzdy vyžadují použití materiálů s vyšší teplotní vodivostí pro zabezpečení odvodu tepla. Splnit tuto podmínku při současném plnění nových ekologických požadavků týkajících se omezeného použití mědi dokážou jen prvotřídní dodavatelé, mezi něž se Federal-Mogul řadí,“ dodává Kepka. Ferodo se soustřeďuje nejen na sériovou produkci, ale také dodává brzdové destičky pro závodní trucky značky Buggyra a chystá se i k účasti na nejtěžším automobilovém podniku světa Rallye Dakar 2015.

Organické hmoty

Cestu ke splnění výše uvedených a protichůdně jdoucích požadavků vidí Federal-Mogul ve vývoji vlastní NAO (Non-Asbestos Organic – bezazbestové organické) technologie. Výsledkem dlouholetého bádání a zkoušení jsou destičky nazvané Eco-Friction, které splňují požadavek maximálně půl procenta mědi závazný až od roku 2023. S devítiletým náskokem tedy firma vyvinula produkt, který dostal schválení od výrobců automobilů a již letos se objevuje v nové generaci Mercedes-Benzu třídy C. Výroba destiček Eco-Friction s tzv. nulovým obsahem mědi se již v příštím roce očekává v počtu přesahují milion kusů.

Eco-Friction nabízí komplexní řešení pro různé technologické trendy v prvovýrobě automobilů. Nové programy požadující nulový obsah mědi ve třecím materiálu brzd lze nalézt například u automobilek Audi a Daimler, které vyžadují destičky s nízkým obsahem kovu nebo bezazbestové organické materiály.

Parkovací brzda

Z hlediska vývoje technologie brzdových systémů se čím dál častěji objevuje nahrazování klasické parkovací brzdy elektrickou. V segmentu užitkových vozidel se elektrické ovládání parkovací brzdy objevuje například u nových vozidel Renault Trucks Euro 6. Odhaduje se, že v příštím roce bude každý pátý osobní automobil vybaven elektrickou parkovací brzdou. Tato brzda musí být schopná zabrzdit vozidlo na rovině i ve svahu za všech klimatických podmínek. Proto musí brzdové destičky mít stabilní koeficient tření v širokém rozsahu teplot, je třeba se také vypořádat s tepelnou roztažností (v případě chladnoucích destiček a kotoučů po zastavení vozidla jde spíše o zmenšování objemu a snižování tlaku mezi třecími segmenty a kotouči případně bubny).

Historie značky Ferodo

Brzdové destičky Ferodo se vyrábějí již více než 115 let. V současné době drží vedoucí postavení v originálním vybavení do prvovýroby a originálních náhradních dílech v oblasti osobních vozidel. V roce 1897 vyvinul Herbert Frood moderní třecí materiál a zahájil jeho výrobu. V roce 1956 představilo Ferodo první brzdové destičky pro kotoučové brzdy u sériového vozu TR 3. V roce 1980 vyrobilo Ferodo první evropské bezazbestové brzdové destičky

– šestnáct let před zákazem používání azbestu. Produkce destiček v pěti evropských továrnách také spočívá v Česku, konkrétně Kostelci nad Orlicí. Všechny výrobní závody Ferodo vyrábí jak pro prvovýrobce, tak i pro aftermarket. Kvalitativní úroveň a testování probíhá u všech produktů podle standardů prvovýroby. Vývoj je společný pro OE i aftermarket a technická centra výzkumu a vývoje se nacházejí v Americe, Evropě i Asii.

Ladislav Černý
Diskuze (2)
Avatar - JirkaV8
10. 7. 2014 07:12
Ferodo , jo to bejvávalo
Pokud je nějaký pán František Kepka technický manažer, tak by měl v prvé řadě vědět, že ty moderní Feroda stojí slušně řečeno za starou bačkoru. . Něco tak nekvalitního a odrbaného mi na auto nesmí ani zadarmo. Značka žije jen z tradice. V tom případě je třeba brát technické lahůdky jen jako bláboly akademického neli PR charakteru.