Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rozhovor: Budeme jezdit na mořské řasy?

Martin Vaculík
Diskuze (32)
Používání rostlinného oleje pro pohon vozidel nemusí být jen „partyzánskou akcí soukromníků“ s trychtýřem a kufrem plným plastových obalů, říká Tomáš Volný z firmy P-M-I.

Existují zde již i profesionální řešení. O sběru a rafinaci použitých olejů a dvoupalivových přestavbách vozidel jsme si povídali s Tomášem Volným z pražské firmy P-M-I, která stojí též za portálem www.autonaolej.cz.

Slyšeli jsme, že někteří motoristé šetří ještě více a jezdí na použité fritovací oleje, které získávají v restauracích zdarma a strouhanku odfiltrují přes punčochu.

Jezdit na použité rostlinné oleje je určitě správné, protože jde o využití odpadní suroviny. Ale pouhé přefiltrování přes punčochu nedává motoru šanci

na přežití. Z upravovaných potravin se do takového oleje dostanou soli, ochucovadla, emulgátory a barviva. Tyto látky po čase zapečou pístní kroužky

a zničí vstřikovače. My použité oleje upravujeme v čáslavské rafinerii, kde projdou degummingem (česky odslizením), čištěním kyselinou fosforečnou,

odkyselením louhem, odstředěním, vysušením vakuem a filtrací. Následně se smísí s jistým podílem čerstvého oleje a prodáváme je za 27 Kč/l. Jde o oleje pro technické použití v sazbě 20 % DPH.

Není pro vás problém získat potřebné množství použitých fritovacích olejů?

Neustále vymýšlíme další možnosti. Teď jsme například rozjeli akci pro školy, použité oleje nám nosí děti z domova. Škola za to získá tři koruny za kilo

do rozpočtu a děti body, za něž pak dostávají různé ceny.

Nabízíte sady na přestavbu vozidel pro pohon olejem. Prý je dvoupalivová. K čemu slouží?

Základní myšlenka je v tom, že pokud olej zahřejete na 80 stupňů, je již stejně tekutý jako nafta a i moderní choulostivá vstřikovací zařízení s jemnými otvory jej snadno rozpráší. Druhý trik je v tom, že pravidelné proplachování palivové soustavy naftou zabrání tvorbě kalů.

Jak se to fyzicky udělá?

Do hlavní nádrže vozidla tankujete olej. Někam jinam, nejčastěji do prohlubně po rezervním kole, se umístí menší nádrž, v níž je nafta pro starty a proplachování. Po dosažení teploty chladicí kapaliny 70 ºC dojde k přepnutí na pohon olejem, který proudí přes tepelný výměník. Pár kilometrů před koncem jízdy, přesněji řečeno delší odstávkou, přepne řidič zpět na pohon naftou. Palivová soustava se propláchne a olej v ní přes noc neztuhne. Tak lze auto na olej provozovat i v mrazech.

Co až přestane množství použitých olejů poptávce motoristů stačit? Vždyť již nyní jsou žluté lány, kam oko dohlédne.

Pracujeme na projektu, který má dokázat, že řepka je suchá sláma. Půjde o pěstování řas v mořské vodě. Když se takovým řasám daří, tedy mají dost tepla, slunečního svitu a oxidu uhličitého, jejich objem se každých 13 hodin zdvojnásobí. Metr krychlový této vody vyprodukuje za den kilo a půl sušiny. A z toho je celá polovina olej.

Jenže v Čechách moře nemáme...

Mořskou vodu si namícháme. Všude kolem je dost různých ocelových nádrží, třeba na siláž nebo na mazut ze starých kotelen. Světlo do nich

umíme přivádět optickými vlákny. Teplo a CO2 by zase obstaraly výfukové plyny z kogeneračních jednotek – což je spojení spalovacího motoru a generátoru vyrábějící teplo a elektřinu s účinností až 92 procent.

Martin Vaculík
Diskuze (32)
18. 6. 2012 21:57
Re: O morských riasach sa hovorí už 3-4 roky
>:D
18. 6. 2012 11:41
Re: nezavislost
Jo těch háčků bude asi dost, navíc ropné mocnosti si nenechají vyfouknout bilionový kšeft jen tak.
Avatar - jozephko
18. 6. 2012 11:27
Re: O morských riasach sa hovorí už 3-4 roky
Noch ein mal: ja si myslím, že biopalivá z morských rias sú reálnou alternatívou súčasných fosílnych palív. Aká je tá tvoja alternatíva?
18. 6. 2012 11:25
Re: Ekologické ježdění na olej
V něčem máš pravdu, ale zrovna ten Prius je jeden z mála funkčních hybridů, který za cenu náročnější výroby a likvidace přesune část znečištění pryč z města, kde se luft stává díky hromadě "ekologických" dieslů (a co si budem říkat, benzínů taky) nedýchatelný. Neříkám, že prius je tá jedině správná volba, ale směr to rozhodně není špatný.
18. 6. 2012 09:03
Re: nezavislost
600x600x10 metrov nie je nijak malá nádrž. Teda pokiaľ bude stačiť jedna, čo je skôr nepravdepodobné - musíš niekde pestovať aj kultúru a mať rezervné objemy. A rozhodne to nebudú "iba lisy". Zariadenia na morskú vodu vo vnútrozemí nie sú jednoduchý špás, riasy musíš nejakým spôsobom z nádrže dostať, okrem lisov potrebuješ sušiarne, filtráciu, sklady - vyjde z toho slušná fabrika. Ale tých háčikov bude určite viac. Byť pravda všetko to, čo nadšenci popíšu (ale s realizáciu je to už akosi horšie), tak to už to existuje a funguje.Ono to vyzerá na papieri pekne - ale keď spočítaš náklady, možno zistíš, že je to drahšie ako klasika.
Stačí si spomenúť na biopalivá z repky a potom z kukurice - na poliach sa pestujú plodiny na výrobu nafty, a ľudia nemajú čo jesť... ;-\