Rozhovor: Budeme jezdit na mořské řasy?
Existují zde již i profesionální řešení. O sběru a rafinaci použitých olejů a dvoupalivových přestavbách vozidel jsme si povídali s Tomášem Volným z pražské firmy P-M-I, která stojí též za portálem www.autonaolej.cz.
Slyšeli jsme, že někteří motoristé šetří ještě více a jezdí na použité fritovací oleje, které získávají v restauracích zdarma a strouhanku odfiltrují přes punčochu.
Jezdit na použité rostlinné oleje je určitě správné, protože jde o využití odpadní suroviny. Ale pouhé přefiltrování přes punčochu nedává motoru šanci
na přežití. Z upravovaných potravin se do takového oleje dostanou soli, ochucovadla, emulgátory a barviva. Tyto látky po čase zapečou pístní kroužky
a zničí vstřikovače. My použité oleje upravujeme v čáslavské rafinerii, kde projdou degummingem (česky odslizením), čištěním kyselinou fosforečnou,
odkyselením louhem, odstředěním, vysušením vakuem a filtrací. Následně se smísí s jistým podílem čerstvého oleje a prodáváme je za 27 Kč/l. Jde o oleje pro technické použití v sazbě 20 % DPH.
Není pro vás problém získat potřebné množství použitých fritovacích olejů?
Neustále vymýšlíme další možnosti. Teď jsme například rozjeli akci pro školy, použité oleje nám nosí děti z domova. Škola za to získá tři koruny za kilo
do rozpočtu a děti body, za něž pak dostávají různé ceny.
Nabízíte sady na přestavbu vozidel pro pohon olejem. Prý je dvoupalivová. K čemu slouží?
Základní myšlenka je v tom, že pokud olej zahřejete na 80 stupňů, je již stejně tekutý jako nafta a i moderní choulostivá vstřikovací zařízení s jemnými otvory jej snadno rozpráší. Druhý trik je v tom, že pravidelné proplachování palivové soustavy naftou zabrání tvorbě kalů.
Jak se to fyzicky udělá?
Do hlavní nádrže vozidla tankujete olej. Někam jinam, nejčastěji do prohlubně po rezervním kole, se umístí menší nádrž, v níž je nafta pro starty a proplachování. Po dosažení teploty chladicí kapaliny 70 ºC dojde k přepnutí na pohon olejem, který proudí přes tepelný výměník. Pár kilometrů před koncem jízdy, přesněji řečeno delší odstávkou, přepne řidič zpět na pohon naftou. Palivová soustava se propláchne a olej v ní přes noc neztuhne. Tak lze auto na olej provozovat i v mrazech.
Co až přestane množství použitých olejů poptávce motoristů stačit? Vždyť již nyní jsou žluté lány, kam oko dohlédne.
Pracujeme na projektu, který má dokázat, že řepka je suchá sláma. Půjde o pěstování řas v mořské vodě. Když se takovým řasám daří, tedy mají dost tepla, slunečního svitu a oxidu uhličitého, jejich objem se každých 13 hodin zdvojnásobí. Metr krychlový této vody vyprodukuje za den kilo a půl sušiny. A z toho je celá polovina olej.
Jenže v Čechách moře nemáme...
Mořskou vodu si namícháme. Všude kolem je dost různých ocelových nádrží, třeba na siláž nebo na mazut ze starých kotelen. Světlo do nich
umíme přivádět optickými vlákny. Teplo a CO2 by zase obstaraly výfukové plyny z kogeneračních jednotek – což je spojení spalovacího motoru a generátoru vyrábějící teplo a elektřinu s účinností až 92 procent.