Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Budoucí klasikové z roku 2014 podle Hagerty

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (32)
Společnost Hagerty, patřící k předním světovým poskytovatelům pojištění klasických vozů, zveřejnila svůj tradiční přehled nových modelů, z nichž budou jednou atraktivní historické automobily.

Hagerty každoročně zveřejňuje seznam nových modelů, u nichž lze v budoucnosti očekávat, že z nich budou žádané klasické vozy, jejichž cena nebude klesat a spíše ještě poroste. Za sestavením tohoto žebříčku stojí odborníci společnosti a také sběratelé automobilů.

Do nejnovějšího seznamu jsou zařazena vozidla, který musí být vyrobena v rámci modelového roku 2014 s doporučenou maloobchodní cenou nižší než 100.000 amerických dolarů a očekávaným růstem sběratelské hodnoty v příštích 25 letech.

McKeel Hagerty, prezident a generální ředitel společnosti Hagerty k seznamu uvedl, že většina anket o vůz roku a podobné přehledy se zaměřují především na nejnovější technologie, alternativní zdroje pohonu a snižování spotřeby, ale v případě auta, z nějž se má stát v budoucnosti vyhledávaný klasik jde především o atraktivitu a emoce.

S ohledem na severoamerický původ a působení společnosti Hagerty je i celý seznam zaměřen na zdejší trh. Vybráno bylo celkem deset vozů a je celkem zajímavé, že v celém žebříčku je jen jeden jediný zástupce japonských automobilek a po bok sportovních a sportovně laděných vozů se zařadil i jeden skutečný off-road.

Na první pozici je nový Jaguar F-Type R s cenou 99.000 amerických dolarů. Hagerty oceňuje především styl a design vozu, osmiválec, pohon zadních kol a triumfální návrat Jaguaru na scénu sportovních vozů.

Druhé je BMW M5 s cenou od 92.000 amerických dolarů, u nějž je vyzdvihována možnost objednat si na severoamerickém trhu provedení s šestistupňovou manuální převodovkou a užít si jeho řízení pěkně postaru se třemi pedály.

Pro Evropane nepříliš zajímavé, ale pro Američana téměř předmět národní hrdosti představuje Chevrolet Camaro COPO za 90.000 amerických dolarů, který vznikne v sérii 69 vozů určených pro závody ve zrychlení. Již jen počet vyrobených kusů a skutečnost, že se jedná o závodní vůz pro soukromníky zaručí tomuto modelu cestu mezi vyhledávané klasiky budoucnosti především ve Spojených státech.

Na čtvrté pozici je opět zástupce Evropy, jímž je Maserati Ghibli S. Novinka italské značky s cenou od 75.000 amerických dolarů potřetí oživuje slavné jméno a poprvé jej spojuje se čtyřdveřovou karoserií.

Pátou příčku obsadila Alfa Romeo 4C s cenou od 54.000 amerických dolarů. Nejen pro Američany představuje tento model návrat slavné značky a navíc představuje skutečný sportovní vůz, který kombinuje výkonný motor s lehkou konstrukcí a nerozmazluje svou posádku rozsáhlou komfortní výbavou.

Nový Chevrolet Corvette Stingray sedmé generace s cenou od 51.000 amerických dolarů nabízí vynikající výkony, atraktivní vzhled a pro Američany velmi důležité pokračování v tradici započaté v padesátých letech. Podle Hagerty patří Corvette ve Spojených státech k nejčastěji sbíraným vozům a její sběratelé se zaměřují na jednotlivé generace, speciální edice nebo kompletní průřez historií tohoto modelu.

Prvním a jediným japonským vozem v seznamu je na sedmé pozici Nissan 370Z NISMO s cenou od 43.000 amerických dolarů. Právě tento model se má stát následovníkem klasických asijských modelů, o něž začíná mezi sběrateli nejen ve Spojených státech pomalu vzrůstat zájem, i když stále nedosahují takové popularity jako evropské a americké vozy.

Osmé místo obsadil Dodge Challenger Shaker s cenou od 36.995 amerických dolarů, který se představil na loňské SEMA Show a především díky svému sání hrdě vykukujícímu skrz kapotu odkazuje na původní Challenger z první poloviny sedmdesátých let ještě více než ostatní verze této modelové řady.

Jediný off-road je na deváté příčce a je jím Jeep Wrangler Rubikon X za cenu od 35.095 amerických dolarů. Nejen podle Hagerty nepatří terénní vozy k příliš oblíbeným klasikům a věnuje se jim jen omezený počet sběratelů, ale tento Jeep svým vzhledem a schopnostmi v terénu vyvolává podobně pozitivní dojem jako dodnes populární Jeepy CJ ze sedmdesátých a osmdesátých let, které jsou přímým předchůdcem Wrangleru.

Na poslední desáté pozici je Ford Fiesta ST s cenou od 21.400 amerických dolarů, která je v celém seznamu jediným zástupcem hot-hatchů. Podle Hagerty právě tento model ideálně navazuje na linii ostrých kompaktních vozů značky Ford a nabízí atraktivní kombinaci líbivého designu a výkonu.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (32)
10. 1. 2014 16:32
Re: OT: Buducnost Fiatu a Alfy Romeo
Pravda, to som necital :-)

Smutne, ze Lancia konci.
Avatar - Ham.
10. 1. 2014 16:01
Re: OT: Buducnost Fiatu a Alfy Romeo
[odkaz]
10. 1. 2014 15:52
OT: Buducnost Fiatu a Alfy Romeo
Dnes vysiel v La Repubblica velky rozhovor so Sergiom. Kto vie po taliansky, moze si ho precitat v plnom zneni pred tym, ako ho agentury spracuju do anglictiny: [odkaz]

Plany su ako obycajne velke :-) Ale vzhladom na nedavne "zmocnenie sa" Chrysleru by to tentokrat mohlo naozaj vyjst :-)
Avatar - Enthusiastic.driver
10. 1. 2014 15:47
Pofidérní výběr.
Za auta s největším potenciálem považuji 4C (první levné zadokolkové kupé Alfy po dlouhé době, bude spojováno s reinkarnací značky nebo jejím úmrtím jako poslední mohykán), Copo Camaro (tady snad ani není co dodávat) a F-Type R (utlimativní verze designově i jízdně skvělého auta a duchovní nástupce E-Type má přímo nakročeno stát se klasikem)...

Naopak vůbec netušim, co ve výběru dělá Fiesta ST - zcela běžný heč, bez jakéhokoliv statusu výjimečnosti, byť by to bylo v maličkosti...

M5, Ghibli a Corvette jsou imho také kandidáti na klasický propad hodnoty. Pokud tedy nebudem uvažovat silně dlouhodobý horizont, kdy za 100 let na světě zbyde poslední M5 a Corvetta >:D
Avatar - Enthusiastic.driver
10. 1. 2014 15:41
Re: Class sick
Fiesta ST proč? Vždyť to je úplně obyčejný hočheč, který se do toho výběru dostal asi omylem...