Společnost Hagerty, patřící k předním světovým poskytovatelům pojištění klasických vozů, zveřejnila svůj tradiční přehled nových modelů, z nichž budou jednou atraktivní historické automobily.
Já hlavně dvojku, (F-T R a 4C), cpát zrovna tady FieSTu by mě vůbec nenapadlo a docela pochybuji, že (i přes jeho výborné jízdní vlastnosti) tohle auto poroste na ceně, zvlášť pokud přijde i Fiesta RS.
Já bych očekával, že čím zajímavější konstrukční materiály, tím vyšší předpoklad k růstu. A důležitá je i masovost, i když níže zmíněná AR 75 leze nahoru i při několikasettisícové produkci. Tady je vidět, co umí neotřelá technika a styl.
Upřímně, ono těch aut taky dost málo zbylo.
Navíc je celkem zásadní problém se sháněním dílů - zatímco na Němce koupíš víceméně cokoli, i když to je veterán, některé díly třeba na tu pětasedmu nebo i novější 164 je už problém sehnat.
Takže se porcujou i auta, která by za jiných okolností šla zachránit.
Jinak samozřejmě s kvalitami 75 souhlasím, i odrbaná 2.0 TS bez třetiny koní zanechala opravdu silný dojem :-)
No čím zajímavější materiály. Nejzajímavější je řemeslné zpracování. To jak si vyhráli s detaily a jejich zpracováním dříve, to už se u youngtimerů a novějších nenajde. Osobně bych raději i dnes koupil něco už staršího, než současnou produkci.
Materiály jsou zajímavé, ale tak u aut typu Pagani Huyara ap. Jinak jsou to všechno ponejvíce nějaké normované plasty atd.
Tak jestli bude Fiesta RS, tak možná tu. Samozřejmě asi to nebudou auta jako první turbo hatche a lifty z osmdesátých let, ale myšlenka na Escort, GTI, Sierru... ta mě právě přivedla k tomu, že tu Fiestu bych tam dal. F-Type, no... neznám ho dobře, ale bohužel u něj mám pocit, že to je celkem masovka, ačkoli to samozřejmě ta Fiesta taky. Copo Camaro vypadá výjimečně už na první pohled, nepamatuji si produkční čísla, ale velká nebudou, určitě menší, než u F-Type. Zajímavé je, jak zmiňuje wolff, že nezaujal žádný stroj od Porsche. Samozřejmě, že ten průzkum nemusí vypovídat o tom, co opravdu nastane. Ten oranžový Challenger se mi nelíbí, tak jsem ho nezařadil, ale asi to je nějaká limitovaná verze, takže ten by také mohl mít potenciál.
Obecně si myslím, že dnešní auta se klasikami nemají zdalka takovou šanci stát, ale spíš jde o subjektivní vnímání. Až bude Fiorano 50let staré, tak bude určitě také zajímavé. Ale nedá se to srovnávat s auty z doby před a chromové, tzn. do cca 60.let. Už jen pro mechanickou kvalitu a používané materiály. Co udělá čalounění v té Fiestě za 50 let a jestli samovolně nevyletí airbag, to nikdo asi zaručit nemůže. U kůže a nedeformovatelném volantu/sloupku, tam je jistota, že dřív skape majitel.
PS. když Jag, tak vždy XJS anebo XJS HE před fl, než je všechny zničí v Top Gearu a destrukčních derby. ;-)
eRrkový! F-type nebude masovka podobná (myslím počtem prodaných kusů) FieSTě. A Copo Camaro je předem stanovená limitka, takže to je (v tomto ohledu) poněkud jiný příběh...
I kdyby, podle mě moderní auta už v těch běžných verzích nejsou zajímavá. Neznám sice plán Jagu, kolik R kusů chce vyrobit, přesto třeba ve srovnání s 2002 XKR/XJR 100 Editon to bude daleko víc.
Těch faktorů ovlivňujících cenu v dlouhodém měřítku je víc... Počítej třeba i s jistou mírou bastlovosti (Fiesta), případně mírou vysoké úmrtnosti (jakýkoliv model)...
4,5 evropských aut z 10
Z toho koncern Fiat 4x zástupce
Koncern GM 2x zástupce...
On ten Fiat na tom tak zle nebude... (hlavně pro barikaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa)
Jinak :yes: Fordu, že se dokázal s Fiestou dostat do takové skutečně vybrané společnosti... Osobně mi tam nikdo nevadí a nepřekáží... všechna ta auta jsou ikonická už teď... (ano možná by se našly i další modely, ale vždycky bude jakýkoliv výběr pro někoho nespravedlivý)...
Zajímavé snad je jediné... sorry musím to napsat...no ale jak slušně... i na takové tabulce je vidět, že je VW vč. všech svých značek skutečně na pokraji zájmu v severní Americe... Obecně mne překvapilo, že se do této tabulky nebylo schopné protlačit třeba ani jeden model Porsche.. (které je VW na místním trhu jakž takž schopen ještě na svoje poměry udat)...
Boxster spyder odvozený z nové generace by měl snad šanci na "zlegendění" ve smyslu článku.
V tom přehledu je jen jedno auto s reáným výhledem růstu ceny s věkem, ftype R. ;-)
Pokud by jsem si měl vybrat z uvedené nabídky auto, kterému poroste cena, tak by jsem to viděl asi na camaro copo z toho důvodu, že se má jednat o serii 69 ks a v závěsu s Jaguárem a Alfou.
Růst sběratelské hodnoty je dost pofidérní pojem...
Taková Delta Integrale má za sebou kult jako kráva (to samé M3, M5, AR75, GTA a další), ale ani nejeté exempláře v dokonalém stavu se neprodávají za částky rovnající se po započtení inflace kupní ceně.
Takže člověk vydělá prd.
Za auta s největším potenciálem považuji 4C (první levné zadokolkové kupé Alfy po dlouhé době, bude spojováno s reinkarnací značky nebo jejím úmrtím jako poslední mohykán), Copo Camaro (tady snad ani není co dodávat) a F-Type R (utlimativní verze designově i jízdně skvělého auta a duchovní nástupce E-Type má přímo nakročeno stát se klasikem)...
Naopak vůbec netušim, co ve výběru dělá Fiesta ST - zcela běžný heč, bez jakéhokoliv statusu výjimečnosti, byť by to bylo v maličkosti...
M5, Ghibli a Corvette jsou imho také kandidáti na klasický propad hodnoty. Pokud tedy nebudem uvažovat silně dlouhodobý horizont, kdy za 100 let na světě zbyde poslední M5 a Corvetta >:D
Dnes vysiel v La Repubblica velky rozhovor so Sergiom. Kto vie po taliansky, moze si ho precitat v plnom zneni pred tym, ako ho agentury spracuju do anglictiny: [odkaz]
Plany su ako obycajne velke :-) Ale vzhladom na nedavne "zmocnenie sa" Chrysleru by to tentokrat mohlo naozaj vyjst :-)