Budoucnost Jaguaru: Sedm nových modelů do roku 2017
Spoléhat jen na velké a drahé modely je velký luxus, který si Jaguar nemůže nadále dovolit. Proto připravuje celé spektrum novinek, které rozšíří nabídku směrem dolů a ve velkém vsadí na sdílení technologií.
Prvním z této smrště je sportovní typ F-Type, který se už vyrábí jako roadster. Příští rok přibude kupé, které bude lehčí, levnější a rychlejší. Odhaduje se, že se produkce roadsteru bude pohybovat okolo 1000 ks měsíčně, kupé přidá dalších 500 ks. Navíc se chystá i výkonnější verze přeplňovaného osmiválce, která se bude jmenovat F-Type RS.
Ještě v roce 2014 by se měl stihnout i druhý facelift modelu XF. Konkurent BMW řady 5 letos dostal karoserii kombi a pohon všech kol, takže na dalších pár let života je připraven. Omlazení přijde tři roky po prvním faceliftu a kromě nového designu přinese i nové čtyřválcové motory z vlastního vývoje. Zcela nová generace s hliníkovou samonosnou karoserií přijde v roce 2017, platforma PLA bude společná s F-Typem a dalšími modely.
Když se přesuneme do roku 2015, čeká na nás nový sedan střední třídy, dnes označovaný jako Q-Type nebo XS. Zatím o něm nevíme mnoho – použije také platformu PLA, bude mít pohon zadních kol a k tomu i on dostane novou generaci čtyřválcových motorů. Vrchol nabídky zajistí kompresorem přeplňovaný šestiválec 3,0 l z F-Typu. Hliníkový konkurent BMW řady 3 by neměl být o mnoho levnější než dnešní XF – podle britského Autocaru bude stát od 28 tisíc liber (v přepočtu 850 tisíc korun), tedy jen o dva tisíce liber méně.
Tento model bude brzy následovat první SUV značky Jaguar, model XQ. Stejnou platformu a stejné motory doplní pohon všech kol. Novinka se postaví do mezery mezi Range Rover Evoque a Range Rover Sport, aby si příliš nekonkurovala se sesterskou značkou. V segmentu prémiových SUV si to namíří proti Audi Q5 a připravovanému Porsche Macan. Praktická stránka přitom má zůstat poněkud stranou – od toho jsou zde Land Rovery, zatímco u crossoveru Jaguar půjde hlavně o styl. Ti, kdo viděli první návrhy, nový model přirovnávají k Infiniti FX.
Rok 2016 přinese nové generace modelů XK a XJ. Dvoudveřové kupé a kabrio se dočká generační obměny po 10 letech, limuzína po obvyklejších sedmi. I tyto dvě řady budou stát na hliníkové konstrukci. XJ se konstrukčně přimkne k „velkému“ Range Roveru, zatímco XK bude příbuzným druhé generace XF.
Výsledkem této růstové strategie bude širší portfolio složené výlučně z modelů s hliníkovou konstrukcí. Jaguar (a s ním Land Rover) se také definitivně zbaví technické spřízněnosti s Fordem, dnes si čtyřválcové motory bere od něj.