BMW M GmbH: Zkouška charakteru, aneb co (ne)přinese budoucnost
Tak nám nová M3 zase přibrala, narostla a stojí více. Nemějte ji to za zlé, jen jde s duchem doby. Její kvality to nesnižuje, ale udržet trvalé zlepšení poměru výkonu k hmotnosti znamená, že nejsilnější E92 musí mít dvojnásobný počet válců a více než dvojnásobný výkon ve srovnání s prvními M3 E30. S příchodem řady 1 se proto logicky vynořuje otázka, jestli tohle není ta pravá situace na představení menšího vozu divize M, založeném na modelu Coupé. „Teoreticky ano,“ říká Gerhard Richter. „Řada 1 by byla dobrým základem, ale o tom ještě nepadlo rozhodnutí. Je pravda, že nová M3 narostla do takových rozměrů, že je větší, než původní M5. Neměli bychom však zapomínat na M Coupé, vhodné pro ty, kteří chtějí malé auto s koncentrací řidičských zážitků.“
Podle všeho by takový vůz mohl být zárukou, že řadový šestiválec M GmbH neskončí jako vzpomínka na slavnou minulost. BMW se totiž bude držet konceptu, kde každá třída používá svůj motor – M5 a M6 má desetiválec, M3 osmiválec a (nazveme ji pracovně M1) „jedničce“ by zůstal agregát R6. „Pokud je motor pro malé auto příliš velký, vytrácí se harmonie,“ vysvětluje Richter. „My se koncentrujeme na vysoké otáčky, nízkou spotřebu a další cíle, ale auto musí být především zábavné při řízení. Počet koní není tak důležitý, jako agilita vyplývající z poměru váha/výkon a jak se řidič cítí.“
S příchodem sportovních vozů poháněných akumulátory a faktem, že i Porsche chystá hybridní modely, nastal čas ptát se, kterým směrem se bude ubírat sportovní divize BMW. A bylo by možné představit si ve voze s logem M kupříkladu diesel? „Jak jsem říkal, pro nás jsou velice důležité i vysoké otáčky motoru. Pokud by je diesel byl schopen dosáhnout, proč ne. V současnosti to však není možné a my bychom ztratili charakter auta,“ říká Gerhard Richter. K současným hybridním technologiím se staví odmítavě: „Není našim cílem zatížit auto akumulátory s hmotností kolem sto kilogramů. Potřebujeme mnohem chytřejší technologii.“
Společnosti AMG i quattro GmbH ve svých posledních vozech ukázaly, že umí stavět nepřeplňované motory s vysokými litrovými výkony, proto vás asi překvapí, že Gerhard Richter vůbec nevylučuje nucené plnění. „BMW bylo vždycky úzce propojeno s motosportem a také všichni vědí, že je pro nás velmi důležitá formule 1. Pokud by se v roce 2011 změnily pravidla a zavedly by se turbomotory, potom říkám, proč ne?“
Audi sklízí pochvaly za R8 s Mercedes zřejmě připravuje dokonce dva supersporty ve spolupráci s AMG a McLarenem. Podle všeho se BMW nepřidá. „Auta jako Carrera GT můžou reflektovat náš charakter, ale nepřinášejí komerční úspěch. Mohli bychom také postavit auto, které využívá techniku M3 nebo M6 a zabalit ho do jiné karoserie, jenže takový vůz by byl dražší, ale ne zábavnější při řízení. To je důvod, proč váháme, i když víme, že naši inženýři by takovou příležitost uvítali. A ještě tu máme jednu důležitou věc: pokud postavíte supersport za milion eur, skoro nikdo nemá šanci uvidět ho na silnici. Pro nás je lepší udělat M3 nebo M6 za daleko přijatelnější cenu,“ dodává Gerhard Richter.