Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW M GmbH: Zkouška charakteru, aneb co (ne)přinese budoucnost

Miro Mihalik
Diskuze (11)
Představte si BMW s písmenem M na zádi a dieselem pod kapotou. Ne, to není sarkasticky vystrčený prst na majitele 535d, kteří si své auto náhodou „vylepšili“ nálepkou. Gerhard Richter, viceprezident M GmbH, takovou možnost za jistých podmínek připustil.

Tak nám nová M3 zase přibrala, narostla a stojí více. Nemějte ji to za zlé, jen jde s duchem doby. Její kvality to nesnižuje, ale udržet trvalé zlepšení poměru výkonu k hmotnosti znamená, že nejsilnější E92 musí mít dvojnásobný počet válců a více než dvojnásobný výkon ve srovnání s prvními M3 E30. S příchodem řady 1 se proto logicky vynořuje otázka, jestli tohle není ta pravá situace na představení menšího vozu divize M, založeném na modelu Coupé. „Teoreticky ano,“ říká Gerhard Richter. „Řada 1 by byla dobrým základem, ale o tom ještě nepadlo rozhodnutí. Je pravda, že nová M3 narostla do takových rozměrů, že je větší, než původní M5. Neměli bychom však zapomínat na M Coupé, vhodné pro ty, kteří chtějí malé auto s koncentrací řidičských zážitků.“

Podle všeho by takový vůz mohl být zárukou, že řadový šestiválec M GmbH neskončí jako vzpomínka na slavnou minulost. BMW se totiž bude držet konceptu, kde každá třída používá svůj motor – M5 a M6 má desetiválec, M3 osmiválec a (nazveme ji pracovně M1) „jedničce“ by zůstal agregát R6. „Pokud je motor pro malé auto příliš velký, vytrácí se harmonie,“ vysvětluje Richter. „My se koncentrujeme na vysoké otáčky, nízkou spotřebu a další cíle, ale auto musí být především zábavné při řízení. Počet koní není tak důležitý, jako agilita vyplývající z poměru váha/výkon a jak se řidič cítí.“

S příchodem sportovních vozů poháněných akumulátory a faktem, že i Porsche chystá hybridní modely, nastal čas ptát se, kterým směrem se bude ubírat sportovní divize BMW. A bylo by možné představit si ve voze s logem M kupříkladu diesel? „Jak jsem říkal, pro nás jsou velice důležité i vysoké otáčky motoru. Pokud by je diesel byl schopen dosáhnout, proč ne. V současnosti to však není možné a my bychom ztratili charakter auta,“ říká Gerhard Richter. K současným hybridním technologiím se staví odmítavě: „Není našim cílem zatížit auto akumulátory s hmotností kolem sto kilogramů. Potřebujeme mnohem chytřejší technologii.“

Společnosti AMG i quattro GmbH ve svých posledních vozech ukázaly, že umí stavět nepřeplňované motory s vysokými litrovými výkony, proto vás asi překvapí, že Gerhard Richter vůbec nevylučuje nucené plnění. „BMW bylo vždycky úzce propojeno s motosportem a také všichni vědí, že je pro nás velmi důležitá formule 1. Pokud by se v roce 2011 změnily pravidla a zavedly by se turbomotory, potom říkám, proč ne?“

Audi sklízí pochvaly za R8 s Mercedes zřejmě připravuje dokonce dva supersporty ve spolupráci s AMG a McLarenem. Podle všeho se BMW nepřidá. „Auta jako Carrera GT můžou reflektovat náš charakter, ale nepřinášejí komerční úspěch. Mohli bychom také postavit auto, které využívá techniku M3 nebo M6 a zabalit ho do jiné karoserie, jenže takový vůz by byl dražší, ale ne zábavnější při řízení. To je důvod, proč váháme, i když víme, že naši inženýři by takovou příležitost uvítali. A ještě tu máme jednu důležitou věc: pokud postavíte supersport za milion eur, skoro nikdo nemá šanci uvidět ho na silnici. Pro nás je lepší udělat M3 nebo M6 za daleko přijatelnější cenu,“ dodává Gerhard Richter.

Miro Mihalik
Diskuze (11)
Avatar - da_b0mb
12. 8. 2007 20:26
Re: _
hele je
Avatar - da_b0mb
12. 8. 2007 16:13
Re: M diesel ne
M3D nebo jen 3D,D3...hm to by se pletlo s dalnicema >:D
12. 8. 2007 15:40
M diesel ne
Skutecne,oznaceni M k dieselu skoro vubec(no,opravdu vubec)nejde.Ale takove nejake oznaceni ze ktereho by vyplivalo ze to je nejaky sportovni diesel(tak trebaaa......DM)to by docela slo ne? Nebo TDMI,hm to je moc Volkswagenovsky nejaky jiny napady?
Avatar - Ruffi
12. 8. 2007 13:25
Re: Diesel ?
Ja neviem.. M-kové bavoráky na naftu? ;-\
Avatar - BikerArny
12. 8. 2007 11:23
Re: Diesel ?
Vono se před časem uvažovalo o BMW ZX (ruku do ohně bych za ten název nedal). Když jsem byl v Dingolfingu mrknout na BMW tak tam lidi ve fabrice nechtěli o něm nic říct ;-\