Bugatti v Ženevě 2005

Bugatti v Ženevě 2005

 
 

Když jsme před lety v ženevské příloze z roku 2002 psali, že start sériové výroby je naplánován na konec roku 2003, vypadalo to jako dostatečně dlouhá doba na přípravu jedinečného supersportu.

Veyron 16.4

Na letošním ženevském autosalonu jsme získali další termín zahájení výroby a raději už neuvádíme přívlastek definitivní, protože tak byly označeny prakticky všechny výrobcem zveřejněné a zaručené informace.

Značka Bugatti má v tuto chvíli zvláštní zvuk, protože bublina kterou Volkswagen kolem této automobilové modly nafoukl již několikrát splaskla a konkurence mezitím pomalu a v tichosti dosahuje k magickým jízdním výkonům, kterými se Bugatti před lety s velkou pompou chlubilo. Vlastně i samotná prezentace na autosalonu mívá specifický průběh. Jediný automobil na ministánku je obklopen luxusně navrženou ohrádkou, ale vypadá to, že za několik let se vystavovaný exemplář obměnil snad jen jedenkrát a možná, že i v tom případě šlo jen výměnu viditelných dílů.

Zatímco všem automobilkám včetně Rolls-Royce a Maybachu stačí k vydání tiskových informací z ruky identifikace novináře/media vizitkou nebo novinářským průkazem, u Bugatti musíte ještě navíc věrohodně vypadat a minimálně 5 minut společensky konverzovat s příslušnou osobou, která vás ale neustále odkazuje do pozice smrtelníka žebrajícího přes luxusní skleněný plot o pět listů papíru v luxusní obálce.

Marketing značky Bugatti v této situaci raději přitahuje pozornost na superlativy, kterými se Bugattka bude chlubit. Na oněch pěti listech je zopakováno, že automobil bude skutečně mít motor W16 o objemu 8.0 l, 64 ventilů, 736 kW a 1250 Nm již při 2200 ot./min. Maximální rychlost bude přesahovat 400 km/h a do rukou prvních zákazníků se má dostat ve druhé polovině letošního roku. Zatím se prý pilně testuje a vzniká nultá série...

První dávka detailnějších informací se týká brzdového systému Veyronu 16.4. Rychlosti přes 400 km/h náležejí spíše sportovním letadlům, než čemusi co se pohybuje po zemi a ještě k tomu na kolech. Brzdné síly jsou distribuovány v poměru 60:40 % ve prospěch přední nápravy, brzdný tlak v hydraulickém systému dosahuje hodnoty 180 bar a ve chvíli kdy pracuje ABS klesá na 50 až 70 barů, což znamená, že během jediné sekundy se několikrát v systému uskuteční tlakový rozdíl přes 100 barů.

Uhlíkové kotouče o průměru 400 mm vpředu a 380 mm vzadu jsou objímány osmipístkovými třmeny, které váží jen 5,7 kg. Pístky jsou titanové s ocelovými hlavami a keramickým tepelným stíněním. Celková třecí plocha čtyř destiček zabírá 320 cm2 na každém z kol. Kotouče s vnitřním chlazením mají otvory ve tvaru turbíny, podporující proudění vzduchu v pohybujícím se kotouči. Dostatečné proudění vzduchu kolem kotoučů obstarává dvojice kanálů přivádějících chladící vzduch z přídě nízkými, ale širokými otvory. Zužující se průřez zvyšuje rychlost proudění a dodává proudu uvnitř kanálu také vhodnou rotaci pro optimální vstup k chlazeným prvkům brzd.

Bugatti Veyron bude vybaveno aerodynamickou brzdou na zádi, zlepšující brzdné schopnosti vozu při rychlostech nad 200 km/h. V takové situaci je křídlo vztyčeno během 0,4 sekundy do úhlu 70° a zvýšený aerodynamický odpor brzdí automobil a současně vyvažuje rozdělení brzdných sil, zvýšením přítlaku na zadní nápravě. Samotná aerodynamická brzda umí vytvořit brzdné zpomalení ve výši 0,6 g (tj. 5,8 m/s2). Výkonné kolové brzdy generují v případě potřeby zpomalení 1,3 g (tj.12,75 m/s2). Při plném brzdění umí Veyron 16.4 zpomalit z 400 km/h na nulu za méně než 10 sekund.

Ruční brzda má samostatný třmen, který pracuje taktéž v režimu ABS, takže pokud nastane podle výrobce „velmi nepravděpodobná situace“ selhání provozních brzd, bude řidič schopen automobil zastavit s pomocí ruční elektronicky ovládané ruční brzdy pojede-li v určitém rychlostním pásmu, aniž by se automobil choval nestabilně.


Fotogalerie z výstaviště
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Ozbrojenci stříleli na mladé lidi v Marseille Ozbrojenci stříleli na mladé lidi v Marseille

Policie v pondělí odpoledne zasahovala při přestřelce v…

Zemědělský svaz: Fond proti suchu se nerozjede, když do něj nepřispěje dost farmářů Zemědělský svaz: Fond proti suchu se nerozjede, když do něj nepřispěje dost farmářů

Několik let slibovaný Fond těžko pojistitelných rizik,…

Obchodníci platí za přebytky solární elektřiny velmi různě Obchodníci platí za přebytky solární elektřiny velmi různě

Malí solárníci si mohou zlevnit odběr elektřiny, když…

Italskou vládu má vést profesor práva bez politické zkušenosti Italskou vládu má vést profesor práva bez politické zkušenosti

Italským premiérem by se mohl stát 53letý Giuseppe Conte,…

 
Zdroj: redakce

Štítky Bugatti Ženeva 2005

 












Blesk.cz

Česko zasáhnou silné bouřky, lokálních je letos hodně. Kde udeří? Sledujte radar

Česko zasáhnou silné bouřky, lokálních je letos…

Také tento týden bude v Česku na bouřky bohatý. Bouřková oblačnost se bude vytvářet od úterý nejméně do konce…

Největší mozek současnosti potvrdil: Ovládly nás počítače?! A v čem dalším vědci tápou?

Největší mozek současnosti potvrdil: Ovládly nás…

Neznámé věci lidstvo děsí a fascinují zároveň. Před mnoha dekádami byla i elektřina neznámá a její projevy se…

 

iSport.cz

ZLATÁ obhajoba! Švédové jsou mistry světa, švýcarský sen se rozplynul

ZLATÁ obhajoba! Švédové jsou mistry světa, švýcarský…

To bylo drama! Hokejisté Švédska obhájili titul mistrů světa. Jedenácté zlato v historii získali po finálové…

Reportérka Vymětalíková: jak Jandače zvala na kafe a proč ji Záruba nesnášel

Reportérka Vymětalíková: jak Jandače zvala na kafe a…

Když jí byly čtyři roky, naučila se nazpaměť sestavu hokejového týmu, který hrál na olympiádě v Sarajevu. „Jedno…

 

Reflex.cz

Královna burlesky Dita Von Teese se brzy vysvleče i v Praze. Chce vypadat jako žena z filmů pro pamětníky

Královna burlesky Dita Von Teese se brzy vysvleče i…

Dita Von Teese se v rámci svého vůbec prvního evropského turné představí v pražském Kongresovém centru. Její…

Stručná historie pikniků aneb Česká pikniková republika je zatím sice malá, ale vtipná

Stručná historie pikniků aneb Česká pikniková…

Pique-nique. To slovo si v půlce osmnáctého století z francouzštiny vypůjčil a angličtině přizpůsobil diplomat…