Bugatti - Veyron 16.4 ve Frankfurtu 2005

Bugatti - Veyron 16.4 ve Frankfurtu 2005

 
 

Mýty opředená značka se pravděpodobně již definitivně vrací na světlo světa. Z automobilového snu se asi zase stane legenda, ale pro Volkswagen bude tato kapitola spíše jen černou můrou..

Veyron 16.4

Po mnoha letém objíždění významných autosalonů a posunování zahájení výroby se celá anabáze zrodu Bugatti dostává v polovině roku 2005 do finální fáze. Celé automobilové německo se těší na Frankfurtské IAA, aby se konečně mohlo oficiálně mluví o nejrychlejším autě světa v tom správném duchu, ale výrobce běžným smrtelníkům připravuje nemilé překvapení: Bugatti Veyron na IAA k vidění nebude! Místo toho je na počátku září, za účasti vybrané společnosti potenciálních zákazníků, oficiálně zahájena výroba v alsaském Molsheimu, nedaleko někdejšího sídla velkého Ettoreho. Veřejnost se má údajně dočkat až na autosalonu v Tokiu letos na podzim...

První dávka detailnějších informací se týkala brzdového systému Veyronu 16.4. Rychlosti přes 400 km/h náležejí spíše sportovním letadlům, než čemusi co se pohybuje po zemi a ještě k tomu na kolech. Brzdné síly jsou distribuovány v poměru 60:40 % ve prospěch přední nápravy, brzdný tlak v hydraulickém systému dosahuje hodnoty 180 bar a ve chvíli kdy pracuje ABS klesá na 50 až 70 barů, což znamená, že během jediné sekundy se několikrát v systému uskuteční tlakový rozdíl přes 100 barů.

Uhlíkové kotouče o průměru 400 mm vpředu a 380 mm vzadu jsou objímány osmipístkovými třmeny, které váží jen 5,7 kg. Pístky jsou titanové s ocelovými hlavami a keramickým tepelným stíněním. Celková třecí plocha čtyř destiček zabírá 320 cm2 na každém z kol. Kotouče s vnitřním chlazením mají otvory ve tvaru turbíny, podporující proudění vzduchu v pohybujícím se kotouči. Dostatečné proudění vzduchu kolem kotoučů obstarává dvojice kanálů přivádějících chladící vzduch z přídě nízkými, ale širokými otvory. Zužující se průřez zvyšuje rychlost proudění a dodává proudu uvnitř kanálu také vhodnou rotaci pro optimální vstup k chlazeným prvkům brzd.

Bugatti Veyron bude vybaveno aerodynamickou brzdou na zádi, zlepšující brzdné schopnosti vozu při rychlostech nad 200 km/h. V takové situaci je křídlo vztyčeno během 0,4 sekundy do úhlu §70° a zvýšený aerodynamický odpor brzdí automobil a současně vyvažuje rozdělení brzdných sil, zvýšením přítlaku na zadní nápravě. Samotná aerodynamická brzda umí vytvořit brzdné zpomalení ve výši 0,6 g (tj. 5,8 m/s2). Výkonné kolové brzdy generují v případě potřeby zpomalení 1,3 g (tj.12,75 m/§s2). Při plném brzdění umí Veyron 16.4 zpomalit z 400 km/h na nulu za méně než 10 sekund.

Ruční brzda má samostatný třmen, který pracuje taktéž v režimu ABS, takže pokud nastane podle výrobce „velmi nepravděpodobná situace“ selhání provozních brzd, bude řidič schopen automobil zastavit s pomocí ruční elektronicky ovládané ruční brzdy pojede-li v určitém rychlostním pásmu, aniž by se automobil choval nestabilně.

Současně se spuštěním výroby na svět pronikla některá další technická data definitivního provedení Veyronu. Potvrzuje se, že Veyron je nejrychlejším vyráběným automobilem současnosti, když podle výrobce je schopen dosáhnout nejvyšší rychlosti 407 km/h. nezávislé potvrzení tohoto údaje bude pravděpodobně předmětem zkoumání komisařů Guinessovy asociace, protože automobilka bude zřejmě usilovat o zápis do slavné knihy rekordů.

Automobil je 4,46 m dlouhý, 2 m široký a 1,2 m vysoký, rozvor činí 2,71 m a pohotovostní hmotnost 1888 kg. Jeho widlicový šestnáctiválec do W má zdvihový objem 7993 §cm3, dosahuje dříve avizovaných 736 kW (tj. 1001 k) při 6000 ot./min a nejvyšší točivý moment 1250 Nm je k dispozici mezi 2200 a 5500 ot./min. Převodovka DSG byla vyvíjena společně s firmou Ricardo a má sedm rychlostních stupňů.

Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá údajně jen 2,5 s, sprint z klidu na 200 km/h si žádá 7,3 s a z 0 na 300 km/h potřebuje Veyron 16,7 s. Naopak ke zpomalení ze 100 km/h na 0 km/h potřebuje nové Bugatti dráhu jen 31,4 m.

Rekordní hodnoty se týkají také spotřeby a ceny. Ve městě má Bugatti Veyron spotřebovat 40,4 l/100 km, mimo město 14,7 l/100 km.


Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Jany Havligerové: O čem se (ne)mluví ve zdravotnictví Komentář Jany Havligerové: O čem se (ne)mluví ve zdravotnictví

Třicet miliard, patnáct miliard, dvě a půl miliardy…

Migrace: téma, které může rozhodnout evropské volby Migrace: téma, které může rozhodnout evropské volby

Do Evropské unie loni nelegálně přicestovalo 150 tisíc…

Prominentní podporovatel brexitu James Dyson stěhuje sídlo svého výrobce vysavačů do Singapuru Prominentní podporovatel brexitu James Dyson stěhuje sídlo svého výrobce vysavačů do Singapuru

Britská společnost Dyson, výrobce bezsáčkových vysavačů,…

O vyšetřovatele kauzy Čapí hnízdo se zajímá GIBS O vyšetřovatele kauzy Čapí hnízdo se zajímá GIBS

Generální inspekce bezpečnostních sborů prověřuje…

 
Zdroj: redakce

Štítky Bugatti Frankfurt 2005

 












Blesk.cz

Jeho synové hájí Babiše. Musel být ve styku s StB, Čapí hnízdo je konstrukt, říká Bartončík

Jeho synové hájí Babiše. Musel být ve styku s StB,…

Byl předchůdcem Josefa Luxe v čele KDU-ČSL. Když měli lidovci našlápnuto na volební zisk 20 procent, přišla…

Pacientka s rakovinou prsu se dočkala! Pojišťovna obrátila, drahý lék proplatí!

Pacientka s rakovinou prsu se dočkala! Pojišťovna…

Eleni Zíková (54) se celý život pohybuje ve zdravotnictví, je totiž dětská lékařka. Loni v únoru se jí život…

 

iSport.cz

Mrazivý vzkaz hvězdné posily z letadla, které nedorazilo: Fakt se bojím!

Mrazivý vzkaz hvězdné posily z letadla, které…

Slova, z nichž mrazí. Mělo dojít ke splnění jeho snu. Měl si zahrát Premier League. Do svého nového klubu ale…

Plíšková slaví postup do semifinále! Úžasně otočila zápas proti Sereně

Plíšková slaví postup do semifinále! Úžasně otočila…

Neuvěřitelné! Karolína Plíšková prohrávala ve čtvrtfinále Australian Open v rozhodujícím setu proti Sereně…

 

Reflex.cz

Sebevražda se stává trestným činem! Jan Palach byl v nepřítomnosti odsouzen na pět let odnětí svobody

Sebevražda se stává trestným činem! Jan Palach byl v…

Nezvykle rychle reagovala vláda a posléze i poslanecká sněmovna na sérii pokusů o sebevraždu, kterou před…

Šéf Liftaga: Taxislužby čeká větší výzva než digitalizace, musí pomoci neucpávat celá města

Šéf Liftaga: Taxislužby čeká větší výzva než…

Vášnivé diskuze mezi zastánci a odpůrci deregulace a digitalizace taxislužby v legislativě jsou už dlouhou dobu…